Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Varför TURBO i drifting?
1, 2   >>
30714 besök totalt
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17320


Trådstartare
Varför är det så många turbomaskiner inom driftingen? Enligt mitt sätt att se på det borde det ge bättre kontroll att köra med en stor sugmotor istället.
Är det kanske bara kulturellt betingat? I en japansk bil är det ju ganska vanligt med turbo...

En modern aluminium-V8 på 4-5 liter borde vara det ultimata säger jag som okunnig inom sporten.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
CJCJCJ
Västerås
Här sen Dec 2004
Inlägg: 20



det där har med smaken att göra mer tycker jag, vad man kör med.

jag kör rak 6:a på 2,5l och en turbo som matchar motorn bra + en riktig map för drifting vilket gör att jag har bra drag från ca 2000 varv. responsen i motorn är den bästa jag någonsin vart med om i någon bil.

sen finns det inget som slår en rak 6:a med turbo i ljud, musik i mina öron

_________________
Conny Jensen
www.m-d-s.se
www.gasamk.se (Styrelseledamot)
1:a SDS 2006 (Swedish Drifting Series)
Citera
Chrille-GasaMK
Västerås
Här sen Apr 2008
Inlägg: 41



Jag skulle gärna vilja se någon som gav ett försök på att köra ordentligt med V8,

En Gammal Firebird från 80 talet, med 305/350 (helst manuell) borde kunna fungera riktigt bra.

Har själv bara erfarenhet av en 88 Trans Am GTA med 350, Automat, samt portat plenum samt chip.
Jag ger mig 17 på att den hade fungerat fint till drifting. Underbar kontroll på sladd med den bilen.

Jag hoppas personligen att det kommer in mera V8 på driftingmarknaden!

_________________
Christer Jonsson
ordförande Gasa MK
Kör:
Saab 900s -92
VW Golf Cabriolet -89
Mercedes-Benz 300E -87
Citera
svenneduva
Tokholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 102



Jag tror att Japan-kulturen med tokladdade 2-litare är ursprunget till att det är just "små" motorer med turbo som används. De gånger jag har sett drifting har det alltid varit riktigt höga varvtal, det kanske beror på körstilen ihop med motorernas varvvillighet som gör de lämpliga. En stor V8 skulle aldrig kunna ge samma varvtalsregister att spela med. Men det är mest min gissning, jag vill att det går fort i kurvorna - inte brett.

_________________
Sven Wesley (aka Duva)
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17320


Trådstartare
Chrille-GasaMK skrev:
En Gammal Firebird från 80 talet, med 305/350 (helst manuell) borde kunna fungera riktigt bra.
Det där är nog det absolut billigaste valet och med lite småfix skulle det låta underbart också. Bara för att det är en V8 behöver man ju inte ha en kam från en båtmotor.

Skulle funka bra med en Mustang 5.0 också. De är dessutom vanligare med manuell låda.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Chrille-GasaMK skrev:
Jag skulle gärna vilja se någon som gav ett försök på att köra ordentligt med V8,

En Gammal Firebird från 80 talet, med 305/350 (helst manuell) borde kunna fungera riktigt bra.

Har själv bara erfarenhet av en 88 Trans Am GTA med 350, Automat, samt portat plenum samt chip.
Jag ger mig 17 på att den hade fungerat fint till drifting. Underbar kontroll på sladd med den bilen.

Jag hoppas personligen att det kommer in mera V8 på driftingmarknaden!


finns redan:

http://www.prodriftseries.com/2008/02/29/kenneths-kreation/

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17320


Trådstartare
KristianAE86 skrev:
Chrille-GasaMK skrev:
Jag skulle gärna vilja se någon som gav ett försök på att köra ordentligt med V8,

En Gammal Firebird från 80 talet, med 305/350 (helst manuell) borde kunna fungera riktigt bra.

Har själv bara erfarenhet av en 88 Trans Am GTA med 350, Automat, samt portat plenum samt chip.
Jag ger mig 17 på att den hade fungerat fint till drifting. Underbar kontroll på sladd med den bilen.

Jag hoppas personligen att det kommer in mera V8 på driftingmarknaden!


finns redan:

http://www.prodriftseries.com/2008/02/29/kenneths-kreation/
Så du tycker det räcker så?
Det där är dessutom så långt från min tanke man kan komma. På den där byggnivån spelar inte urpsrunget nån roll.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Lennart Hall skrev:
KristianAE86 skrev:


finns redan:

http://www.prodriftseries.com/2008/02/29/kenneths-kreation/


Så du tycker det räcker så?
Det där är dessutom så långt från min tanke man kan komma. På den där byggnivån spelar inte urpsrunget nån roll.



Det sade jag inte Lennart, hänvisade bara till att det finns drift-v8or i Europa.

Det "vimlar" ju av dem i USA dock.. (konstigt)

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929








_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496



Lennart Hall skrev:
Varför är det så många turbomaskiner inom driftingen? Enligt mitt sätt att se på det borde det ge bättre kontroll att köra med en stor sugmotor istället.
Är det kanske bara kulturellt betingat? I en japansk bil är det ju ganska vanligt med turbo...

En modern aluminium-V8 på 4-5 liter borde vara det ultimata säger jag som okunnig inom sporten.


Jag har varit inne på din linje och shoppat runt efter en bmw 540/740 för ändamålet.

Nu råkade jag köpa en 635:a istället. Vi får se vad orginaleffekten räcker till efter en lättning, annars lutar det nog åt en 540-motor.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



KristianAE86 skrev:
finns redan:

http://www.prodriftseries.com/2008/02/29/kenneths-kreation/


Men han verkar inte gilla sitt egna motorljud eftersom han har lagt musik istället för det på filmen. thumbs down

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17320


Trådstartare
dstr skrev:
Lennart Hall skrev:
Varför turbo?


Jag har varit inne på din linje och shoppat runt efter en bmw 540/740 för ändamålet.

Nu råkade jag köpa en 635:a istället. Vi får se vad orginaleffekten räcker till efter en lättning, annars lutar det nog åt en 540-motor.
Den som var till salu här på forumet i helgen?
Jag har lite funderingar på att låna frugans BMW till drifting, men berätta inte det för henne. Fast den har ju turbo...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496



Lennart Hall skrev:
Den som var till salu här på forumet i helgen?
Jag har lite funderingar på att låna frugans BMW till drifting, men berätta inte det för henne. Fast den har ju turbo...


Ja, den i avesta.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Syrrans pöjk/min kollega testade att drifta med sin BMW 540i på Malmby för nån helg sen.
Det gick rätt bra som jag förstod och han var väldigt nöjd med bilens uppförande trots öppen diff.
Nu är det diffbroms på väg genom Sverige till bilen och däcken samlas på hög.
Den bilen kommer att köras fler gånger på driftingbanan.

Finns lite bilder på den här
http://www.garaget.org/?car=64306

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Jag tror att priset spelar in. Det går att bygga turbomotorer med en fantastisk respons och körbarhet,
till ett pris som ligger klart under motsvarande sugmotor.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17320


Trådstartare
Jörgen,
Jag tror du har fel.
En rapp V8 bygger man för kaffepengar om man ger det lite tid. Det man får pruta på är alu-blocket.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



men du ska ju även köpa bilen.
köper du säg en 200sx eller skyline så kostar det inte många lappar för att få säg 350hk. en jänke vet jag inte vad det kostar men antar att det kostar en del för att det ska svänga ordentligt.

köper du en import så brukar ju väghållningen vara fixad redan med.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Lennart Jarmyr skrev:
KristianAE86 skrev:
finns redan:

http://www.prodriftseries.com/2008/02/29/kenneths-kreation/


Men han verkar inte gilla sitt egna motorljud eftersom han har lagt musik istället för det på filmen. thumbs down

Irriterande och alltmer populärt... Det är väl någon trend som startats av "mediafolk" utan seriöst motorintresse.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Chrille-GasaMK
Västerås
Här sen Apr 2008
Inlägg: 41



En tredje generations Pontiac Trans Am GTA med performance suspension (kan finnas andra än just GTA:n med det tillvalspaketet) De har tydligen kurvegenskaper på 1G, det redan i mitten på 80 talet! Nästa bil som kom med det var Nissan Skyline, vet inte vilken modell, men troligen R33 eller R34! Å då är vi inne på 90 talet

350 hk har man nästan standard i en V8. Visst, Trans Am GTA -88 har 240 hk, och 450 nm vrid.
byt topplock och du har 400hk direkt.

eller om man tar som exempel.

Chrysler 318 CUI, ligger original på 230 hk (före 72) 4 portsförgasare med aluminium insug, så är man och sniffar på ca 280 hk. byt sen topplock till tex 340:ins, så är effekten en bit över 300, troligen 320-330 hk.

Chrysler 360 CUI, ligger som mest på 255 hk, 4 portsfugge och alu insug, så passerar man 300 hk, dundra sen på 340:ins toppar eller alu topplock, så är man nog närmare 350hk på originalgrejer, mer med alu topparna.

Pontiac 400 CUI, vet jag inte vad den ligger på original, beror mycket på årsmodell, men det spelar ingen roll, så länge blocket är fräscht.
Leta fram en vevaxel från en 455:a och lägg i, man strokar då motorn till 472 CUI, Därefter letar man på Pontiacs originaltoppar som heter 6X och bultar på. Då är man uppe på 450 hk. byter man sen kamaxel till nån hyfsat vass så är man på 550 hk och härjar, med rullkam 600 hk.

Basic stuff liksom.
Vill man kan man ju också ändra kompressionsförhållandet, tanka E85 och få ut några hamburgare till

_________________
Christer Jonsson
ordförande Gasa MK
Kör:
Saab 900s -92
VW Golf Cabriolet -89
Mercedes-Benz 300E -87
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17320


Trådstartare
Nikel skrev:
men du ska ju även köpa bilen.
köper du säg en 200sx eller skyline så kostar det inte många lappar för att få säg 350hk. en jänke vet jag inte vad det kostar men antar att det kostar en del för att det ska svänga ordentligt.

köper du en import så brukar ju väghållningen vara fixad redan med.
Jag har haft en 200SX och vet vad det kostar att skruva med dem.
Motordelar till jänkebilar är i princip gratis. En 3:e gen Camaro är också billig om man inte ska ha en i toppskick.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Ska man bygga billig driftingbil finns det gott om turbobilar med bakhjulsdrift och manuell låda för under 10000:- som är fullt fungerande, det finns inte om man vill åka v8.

Däremot om man kollar på seriösa byggen på 200sx, skyline, mm japanskt så hade det ju varit roligt att se en GTA eller liknande istället. thumbs up

De går ju att få tag på för futtiga 50000:-, känns lite onödigt att köpa det allra finaste exemplaret om man ska drifta.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Allmänt banåkaforum
Varför TURBO i drifting?
1, 2   >>
30714 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande