Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Varför TURBO i drifting? | 1, 2 >> 30714 besök totalt |
Varför är det så många turbomaskiner inom driftingen? Enligt mitt sätt att se på det borde det ge bättre kontroll att köra med en stor sugmotor istället.
Är det kanske bara kulturellt betingat? I en japansk bil är det ju ganska vanligt med turbo... En modern aluminium-V8 på 4-5 liter borde vara det ultimata säger jag som okunnig inom sporten. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
det där har med smaken att göra mer tycker jag, vad man kör med.
jag kör rak 6:a på 2,5l och en turbo som matchar motorn bra + en riktig map för drifting vilket gör att jag har bra drag från ca 2000 varv. responsen i motorn är den bästa jag någonsin vart med om i någon bil. sen finns det inget som slår en rak 6:a med turbo i ljud, musik i mina öron _________________ Conny Jensen www.m-d-s.se www.gasamk.se (Styrelseledamot) 1:a SDS 2006 (Swedish Drifting Series) |
||||
Jag skulle gärna vilja se någon som gav ett försök på att köra ordentligt med V8,
En Gammal Firebird från 80 talet, med 305/350 (helst manuell) borde kunna fungera riktigt bra. Har själv bara erfarenhet av en 88 Trans Am GTA med 350, Automat, samt portat plenum samt chip. Jag ger mig 17 på att den hade fungerat fint till drifting. Underbar kontroll på sladd med den bilen. Jag hoppas personligen att det kommer in mera V8 på driftingmarknaden! _________________ Christer Jonsson ordförande Gasa MK Kör: Saab 900s -92 VW Golf Cabriolet -89 Mercedes-Benz 300E -87 |
||||
Jag tror att Japan-kulturen med tokladdade 2-litare är ursprunget till att det är just "små" motorer med turbo som används. De gånger jag har sett drifting har det alltid varit riktigt höga varvtal, det kanske beror på körstilen ihop med motorernas varvvillighet som gör de lämpliga. En stor V8 skulle aldrig kunna ge samma varvtalsregister att spela med. Men det är mest min gissning, jag vill att det går fort i kurvorna - inte brett.
_________________ Sven Wesley (aka Duva) |
||||
Skulle funka bra med en Mustang 5.0 också. De är dessutom vanligare med manuell låda. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
finns redan: http://www.prodriftseries.com/2008/0 _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Det där är dessutom så långt från min tanke man kan komma. På den där byggnivån spelar inte urpsrunget nån roll. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Det sade jag inte Lennart, hänvisade bara till att det finns drift-v8or i Europa. Det "vimlar" ju av dem i USA dock.. (konstigt) _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Jag har varit inne på din linje och shoppat runt efter en bmw 540/740 för ändamålet. Nu råkade jag köpa en 635:a istället. Vi får se vad orginaleffekten räcker till efter en lättning, annars lutar det nog åt en 540-motor. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Men han verkar inte gilla sitt egna motorljud eftersom han har lagt musik istället för det på filmen. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Jag har lite funderingar på att låna frugans BMW till drifting, men berätta inte det för henne. Fast den har ju turbo... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Ja, den i avesta. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Syrrans pöjk/min kollega testade att drifta med sin BMW 540i på Malmby för nån helg sen.
Det gick rätt bra som jag förstod och han var väldigt nöjd med bilens uppförande trots öppen diff. Nu är det diffbroms på väg genom Sverige till bilen och däcken samlas på hög. Den bilen kommer att köras fler gånger på driftingbanan. Finns lite bilder på den här http://www.garaget.org/?car=64306 _________________ /Anton Lillsund |
||||
men du ska ju även köpa bilen.
köper du säg en 200sx eller skyline så kostar det inte många lappar för att få säg 350hk. en jänke vet jag inte vad det kostar men antar att det kostar en del för att det ska svänga ordentligt. köper du en import så brukar ju väghållningen vara fixad redan med. |
||||
Irriterande och alltmer populärt... Det är väl någon trend som startats av "mediafolk" utan seriöst motorintresse. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
En tredje generations Pontiac Trans Am GTA med performance suspension (kan finnas andra än just GTA:n med det tillvalspaketet) De har tydligen kurvegenskaper på 1G, det redan i mitten på 80 talet! Nästa bil som kom med det var Nissan Skyline, vet inte vilken modell, men troligen R33 eller R34! Å då är vi inne på 90 talet
350 hk har man nästan standard i en V8. Visst, Trans Am GTA -88 har 240 hk, och 450 nm vrid. byt topplock och du har 400hk direkt. eller om man tar som exempel. Chrysler 318 CUI, ligger original på 230 hk (före 72) 4 portsförgasare med aluminium insug, så är man och sniffar på ca 280 hk. byt sen topplock till tex 340:ins, så är effekten en bit över 300, troligen 320-330 hk. Chrysler 360 CUI, ligger som mest på 255 hk, 4 portsfugge och alu insug, så passerar man 300 hk, dundra sen på 340:ins toppar eller alu topplock, så är man nog närmare 350hk på originalgrejer, mer med alu topparna. Pontiac 400 CUI, vet jag inte vad den ligger på original, beror mycket på årsmodell, men det spelar ingen roll, så länge blocket är fräscht. Leta fram en vevaxel från en 455:a och lägg i, man strokar då motorn till 472 CUI, Därefter letar man på Pontiacs originaltoppar som heter 6X och bultar på. Då är man uppe på 450 hk. byter man sen kamaxel till nån hyfsat vass så är man på 550 hk och härjar, med rullkam 600 hk. Basic stuff liksom. Vill man kan man ju också ändra kompressionsförhållandet, tanka E85 och få ut några hamburgare till _________________ Christer Jonsson ordförande Gasa MK Kör: Saab 900s -92 VW Golf Cabriolet -89 Mercedes-Benz 300E -87 |
||||
Motordelar till jänkebilar är i princip gratis. En 3:e gen Camaro är också billig om man inte ska ha en i toppskick. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Ska man bygga billig driftingbil finns det gott om turbobilar med bakhjulsdrift och manuell låda för under 10000:- som är fullt fungerande, det finns inte om man vill åka v8.
Däremot om man kollar på seriösa byggen på 200sx, skyline, mm japanskt så hade det ju varit roligt att se en GTA eller liknande istället. De går ju att få tag på för futtiga 50000:-, känns lite onödigt att köpa det allra finaste exemplaret om man ska drifta. _________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
||||
Allmänt banåkaforum Varför TURBO i drifting? | 1, 2 >> 30714 besök totalt |