Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Viktbesparing?
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (6169 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare

Som TOTAL novis på området men är det inte just pga detta som kevlar/kolfiber är bra? Kevlaren hindrar väl att det faller i småbitar iaf?

Ursäkta mina ev. imbecilliteter ovan

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18615



Kevlaren är MYCKET stark även om man misshandlar den åp alla möjliga sätt, kolfiber å andra sidan kan man lätt "skära" med nageln om man lägger olaminerad matta på typ en tidning. Väldigt olika egenskaper med andra ord.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10637



Tobias Lindell skrev:
De skriver att taket blir rostfritt, men hur är det i skarven mellan plåt och kolfiber? Gör inte kolfibern så att plåten rostar fortare (galvaniskt element)?


Jovisst gör den det! Förutsatt att stål är mindre ädelt än kol, och jag tror det är så.

Kolla följande exempel från mitt skrivbord. Det är kolfiberlaminat limmat mot aluminiumhoneycomb som legat i vatten några dagar och därefter fått stå och torka i min bokhylla. Tittar man nära ser det ut som om råttorna ätit på den! Aluminiumen har brutits ner till ett vitt pulver...

Det gör väl inget på en räserbil som man byter ut delar på löpande, men på en gatbil??


_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10637



MaZ skrev:
Kevlaren är MYCKET stark även om man misshandlar den åp alla möjliga sätt, kolfiber å andra sidan kan man lätt "skära" med nageln om man lägger olaminerad matta på typ en tidning. Väldigt olika egenskaper med andra ord.


Vad var det för fiber?? Låter lite väl ömtåligt, fast jag är van vid högmodulfiber.


Man skall inte överdriva ömtåligheten på kolfiber, men visst måste man vara försiktig med att tappa verktyg etc. på den. Man måste oftast kolla med ultraljud, ex. C-scan, för att se om det blev en skada eller inte inuti laminatet.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18615



"vanlig" 240 grams matta...
Det var kanske lite överdrivet men viker man olaminerad matta så knäcks den av och blir bara fras.

I den världen jag stött på kolfiber så snackar vi om ett lager 240+epoxy - 40 Divinycell - ett lager 240+epoxy. Det håller inte för speciellt stora punktlaster kan jag lova.
Jag har ett ämne till en rufflucka hemma som är bra demobit för folk som brukar tycka att det är jättebra att plasta upp huvar i tjocka enkellaminat i glasfiber (mjukt och tungt), visar man dom ämnet som är 40x30cm sandwich med ett lager kevlar på varje sida så brukar de bli som fågelholkar. Styvt som en 2x4" och lättare än wasa sport knäcke.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10637



MaZ skrev:
"vanlig" 240 grams matta...
Det var kanske lite överdrivet men viker man olaminerad matta så knäcks den av och blir bara fras.

I den världen jag stött på kolfiber så snackar vi om ett lager 240+epoxy - 40 Divinycell - ett lager 240+epoxy. Det håller inte för speciellt stora punktlaster kan jag lova.


"vanlig" = skitfiber á la T300??

Men om du VIKER mattan förstår jag att det frasar.

Klart det inte är lika tåligt som stål, men alldeles utmärkt på en räserbil och alldeles, alldeles tveksamt på en gatbil.

Den stora anledningen till att den svarta plasten blivit så populär i räserbilskretsar är nog bara det att det är mycket billigare och enklare att tillverka än att handknacka aluminium. Styvhets- och hållf-mässigt är billig kolfibermatta i epoxy likvärdig med aluminium, kolfibern dock lite lättare.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18615



Ingen aning om vad fibern heter, har en rulle stående på vinden som jag använder ibland (förmodligen helt värdelös eftersom den stått så länge).

Jag brukar ju inte vika mattan men jag försökte visa hur sprött det är jämfört med kevlar.
Kolfiber är som att klippa papper ungefär medans kevlar är som att klippa aluminiumnät med sax om aluminiumet varit mjukt och bångstyrigt...
Eller säg så här, om man mastar at när man seglar så brukar maströret slå mot skrovsidan rätt illa pga att det hålls mot båten av vanten, på båten av kevlar blir skrovsidan mjuk, på båten av kolfiber tycker hela besättningen att flytvästarna och livflotten var en bra investering...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10637



Var du rädd om din rulle, den håller länge. Om det är bara kolfiber och inte prepreg så klart.

om du skall slänga den kan du ju slänga den till mig

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18615



Slänga? Hur menar du nu?
Kolfiber tar väl åt sig vatten som jag förstår det?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10637



MaZ skrev:
Slänga? Hur menar du nu?
Kolfiber tar väl åt sig vatten som jag förstår det?


Kolfiber tar upp vatten precis som det mesta omkring oss tack vare osmos (som man läste om i biologin nån gång för länge sedan).

Din kolfiber kommer hålla samma fuktighet som den omgivande luften och det är inget problem alls för dig. En föränding av fuktigheten på en färdig kolfiberpryl orsakar laster (inga jättestora såna, men ändå)inuti prylen som kan göra att den kan formförändras något. Troligtvis bara kritiskt om man tillverkar känsliga optiska instrument för rymdbruk eller liknande, knappast kritiskt för hemgjorda bildelar.

om du vill vara petig kan du ju lägga in din bit kolfibermatta i ugnen en stund innan du börjar tillverka prylar av den (strax över 100 grader) så torkar den fort.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Martin Pålsson
malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 107



Jag håller även på med windsurfing och där använder man kolfibermaster. Hur pass flexibelt och liknande har nog mycket med att göra hur man "byger upp" sin kolfiberpryl. Följande bild är en fabrikstest av en kolfibermast som väger under 2 kilo och innehåller i stort sett bara laminerad kolfiber:



(En mast är i sitt grundläge helt rak om någon undrar)

Skulle man däremot ha utsatten för några hårdare punktbelastningar som typ slag med en hammare hade den säkert smällt av direkt.....och ja, det smäller verkligen när en mast går av. En skadad mast kan till och med gå av bara genom att man riggar ett segel på den, villket brukar innebära att kalsongerna liksom masten måste bytas

Huruvida det är ett bra material till bilar eller inte vågar jag inte svara på, men lätt är det iaf

_________________
Martin Pålsson
- Golf GTi Mk1 -
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



BTG skrev:
Nu skall vi väl inte vara sådana Anders...? ;)

Resonemnaget handlar om att: "BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den!" :D

Mvh / Micke
:cry: jag saknar min bmw....


Euhmmm, jag vill minnas att min Porsche 911 från 1970 hade magnesiumhus till växellådan, insug i magnesium, hel-aluminium motor, bärarmar i aluminium samt en del motordetaljer i kompositmaterial.

/ Jonas Jarlmark
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10637



Gamla VW bubbla hade motorblock i Magnesium...

BMW - utveckling genom efterapning??

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Även Lupo GTI:n har en hel del detaljer i magnesium, tagna från 3L-modellen.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



DJ skrev:
Gamla VW bubbla hade motorblock i Magnesium...

BMW - utveckling genom efterapning??


När du nu säger det så var ju även blocket av magnesiumm på de gamla Porscharna, så mtt påstående om helaluminium motor stämmer inte, det var en blandning av magnesium och aluminium med inslag av kompositer.

Hejja BMW, välkommen hem från gjutjärnets förlovade land. Bara en hög decenier off...

/ Jonas Jarlmark

OBS, Jag anser mig inte vara märkespatriot (har haft Porsche, BMW, Citroen och andra förstklassiga farkoster...) utan bara lätt störd på marknadsavdelningarnas gapiga ton, skriker man nog högt är det alltid någon som lyssnar även om man inte har något att säga.
Citera
Allmänt banåkaforum
Viktbesparing?
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (6169 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande