Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325iC-93 Banbilsprojekt
2945 besök totalt
Lupos3l
Göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 327


Trådstartare
Jaha,, man skulle kanske passa på att lägga upp en tråd nu när ny bil är inhandlad.
Egentligen kan man väl säga att allt började för 6 år sedan. Morsan kom hem från jobbet en dag och sa att den nya killen som börjat hos dem skulle sälja sin BMW-coupe. De skulle passa mig tyckte morsan och jag beslöt mig att åka och kika på den. Efter en titt på den Mauritius blåa skapelsen såg min 9000-Turbo Sport ganska blek ut..

Sagt och gjort, 3 dagar senare åkte jag och hämtade bilen. En 325iC -93a, vitt skinn, sportstolar, taklucka, ac, ja allt onödigt som kunde tänkas fanns på bilen. Vad som hände med bilen sen är historia, och tråkigt nog byttes hon ut mot en Porsche 951, men den sagan låter vi bli för denna gång.

För ca 1 månad sedan sålde jag min Kadett C GTE-75a i förhoppning om att hitta just en Mauritius blå 325a att bygga banbil utav. Efter några timmar på blocket hittade jag en i Kalmar som inhandlades dagen därpå. Så nu står hon på gårdsplanen, och efter en ganska pinsam omgång på SuperStage för snart 2 veckor sedan är det dax att skrida till verket.

Jag har väl aldrig varit känd för att vara snabb när jag bygger bilar, beror mestadels på att jag har så förbenat mycket annat att göra. Detta projekt blir ett s.k. rullande projekt. Några modifieringar har redan genomförts, mocka-ratt samt 18" OZ racing fälgar är på plats. Under vår/sommar/höst så kommer stolar att bytas ut, baksäte rivas ur samt trevligare chassi monteras. Vinterns projekt blir sedan ett burbygge i äkta race-stuk

För tillfället har jag endast en bild på nätet över hur bilen ser ut (tråkigt nog med 16"), men hav tålamod, fler kommer!




Det finns ju en hel del folk här på Rejsa som kör BMW så tips och trix lär jag väl få, och kan läsa mig till med för den delen. Har ni konkreta förslag på enkla demonteringar som lättar mycket så får ni gärna skriva en rad eller två. Även tips på bra chassi-delar för vettiga pengar tas tacksamt emot, inte för att det är något budgetbygge men med tanke på rådande husrenoveringe m.m så springer pengarna iväg iaf thumbs down

_________________
Philip George
Citera
Lupos3l
Göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 327


Trådstartare
Då var det lite godis inhandlat. Fick för mig att testa ett lite okänt märke utav coiloverkit, får se hur det går. Två sittastillstolar inhandlade med samt extraktorgrenrör i rostfritt. Blir till att riva ut inredning till helgen samt fundera på hur mycket rör man behöver till avgassystemet.

Någon som har erfarenhet utav lämpliga katt-ersättningsrör? Antingen bygger man egna, vilket säkert blir billigast men samtidigt vill man ha något som är enkelt och lätt kan bytas ut mot katt vid besiktning. Nåväl, bilen blir förhoppningsvis klar inför nästa SS körning

_________________
Philip George
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6874

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Vad blev det för sittastillstolar? och dämpare?

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Lupos3l
Göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 327


Trådstartare
Sittastillstolar modell billigt. Jag har jagat efter Cobra Imola 2 hur länge som helst, men får inte tag i dem. Cobra har visst slutat tillverka och jag har jagat runt bland alla återförsäljare jag hittat på nätet. Så tills vidare blev det
dessa :

Gällande dämpare så var jag tvungen att testa ett kit från GE-Motorsport. Körde förbi deras lokaler när jag var på Öland och impulsköpte ett kit. Fick ge 5995:- för höjdjusterbart kit, så nu skall det monteras och testas, får väl lämna ett utlåtande här sedan. Det ligger klart under vad många andra kit kostar, men samtidigt kan det vara värt besväret att testa sig fram.



Någon här som har erfarenhet utav detta märke sedan tidigare, G&M heter grejerna!?

_________________
Philip George
Citera
Lupos3l
Göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 327


Trådstartare
Nu är baksäte samt diverse inredning i bagaget uttaget, inkl. reservhjul så blev det ca 35kg...
Det som förvånar mig mest är nog hur tjocka mattorna är:) Har iof några kilo kvar att plocka där bak, asfaltsmattorna är inte bortvärmda än...

_________________
Philip George
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342



Jag hade väghållningssats från dom på min kadett gsi och det funkade bra för priset! Lite väl hårda för den ville studsa och understyra i kurvorna! Men det kan berott på andra faktorer med och prylarna du har köpt är säkert bättre!!

Vart köpte du stolarna??

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Lupos3l
Göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 327


Trådstartare
Ja, de skulle visst vara ganska hårda, dock får man väl se till att bussningar m.m är lika stumt så att däcken får jobba:)

Stolarna köpte jag på sylingbutiken, hade samma modell i min Ascona. Klart prisvärda!!

_________________
Philip George
Citera
Lupos3l
Göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 327


Trådstartare
Då har jag varit och inhandlat lite godis till bilen hos Samuel www.millway.se. Topplager både fram och bak samt alu-bussningar till bärarmarna. Nu är det bara lite tid som saknas för att slänga dit alla grejer:)

_________________
Philip George
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Blir nog en trevlig bil det där, har själv en 325 e36 coupe som brukis, eller ja.. banbetonad brukis elelr nått, har plockat ur stora mattan, kännde du att det va lika bråkigt som jag tro?, hehe.

Angående G&M så kör jag på deras väghållningskit med 60/40 sänkning.. känns faktiskt fint, men som rsjerry sa något understyrt, kan dock bero på min star performer däck fram också, min bil känns för tillfället ganska tråkig, mata på ordentligt på höga varv i 2:an i en kurva och det enda som händer är att de svänger fort och understyr lite thumbs down , men jag får leva med det, jag FÅR inte gå överstyr med denna bil, bara reserv tills e30:in är klar .

men lycka till med din bil! Är du eller ska du gå med i BMWSC?

_________________
Viktor Starkman
Citera
Lupos3l
Göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 327


Trådstartare
Ultura skrev:
Är du eller ska du gå med i BMWSC?


Jag tror ju på en balans mellan stumt chassie och bra däck:) De där med bakhjulsdrift och understyrning är något jag endast upplevt på en tidigare bil, körde en E28 528i med lite trim en vinter, och den understyrde friskt tills att man fjongade till kopplingen lite, sen var de vilt överstyr:)

Man vill ju få ner vikten så mycket som möjligt och jag håller med om att alla mattorna var väl inte lika lätta att få ut...Vi får se vad som offras näst, blir antagligen AC-kompressor och tillhörande skräp. Jag har köpt en extra slutväxel som skall diffbromsas på något vis, om det blir lamell eller hederlig AGA-diff återstår att se. I och med att bilen används så lite så är komfort och krypkörning något jag gärna undviker

och som svar på din fråga, japp, jag har betalt in medlemsavgiften och väntar på medlemsnummer m.m i BMWSC

_________________
Philip George
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2003



Häpåde!

Drygt en månad på dig att fixa till allt. Det ska du väl hinna?
Blir nog bra. Hoppas på rejält motstånd.

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
Lupos3l
Göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 327


Trådstartare
Mäcen skrev:
Hoppas på rejält motstånd.


Ja jag fick ju vänta så länge på att du skulle få till RX7an att jag till slut byte bil Min förhoppning är att få till relativt vettiga tider, iaf liknande som i Opeln, men det återstår ju att se....

_________________
Philip George
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325iC-93 Banbilsprojekt
2945 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande