Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -93, Mugello Rot.SÅLD till Ringen entusiast!! | 1, 2, 3 ... 42, 43, 44 >> 11 besök senaste veckan (114850 totalt) |
Då blev det en BMW denna gången.
Har varit billös sedan juni förra året, och det har inte alltid varit enkelt, men tack vare otroligt underbara människor i bekantskaps kretsen samt Rent-Racecar.de, så har jag överlevt. Efter ha åkt Porsche 968 CS, och sen GT3 MkI CS, så skall jag återgå till en lägre budget på banåkandet varpå valet stod mellan en 968 CS och en E36. Många små pusselbitar och ödet ville E36 nu, så i all hast ( som vanligt) så ringde jag på en bil i Stockholm just hemkommen från BMW Springbreak på Mantorp den 8/5. Åkte dit o kollade. Dåvarande ägare har köpt en M3 E30 här på forumet, och skall hänge sig åt bankörning som det verkade med den då den var utrustad för det. Bilen är importerad -96, har haft en del ägare i Sverige, krasst med servicebok o stämplar, och den var avställd. Vi tog en liten tur ( ), och det blev inte riktigt det stora Tiger testet som sig bör med gamla bilar. Trots allt tyckte jag att den kändes tight och fin, inga missljud etc. Bilen är omlackad nån gång, så hyfsat fräsch i lacken. Den har ingen taklucka eller farthållare, men AC och fönsterhissar. Std orginal chassi, och motorn är orörd. 17" Motorsport fälgar. Det tilltalade mig att den inte var så mkt rörd, och tanken var att ha en sleeper med allt orginal ala Gaute o hans CSL. Denna sista helg var jag till Nurburgring och andra tankar började snurra!!!!! Önskelista 1: - Nytt chassi. KW, Bilstein, Intrax eller Millway!? - Nya bussningar - Performance Friction bromsskivor - PFC 01 belägg med bra bromsvätska och stålomspunna slangar. - Mer bromskylning - En vinge, typ Samuels. - 18" fälgar med r-däck. Här behöver jag råd och hjälp med vad som passar och vilka fälgar som är bra med låg vikt, god hållbarhet och lågt pris!? Vilka bredder kan man ha fram o bak? Et-tal? Sen var jag ju och kollade på VLN i helgen och pratade med en tysk som hade Bit-Racing. Bilen var mattsvart och lysorange ( ala RS-orange!) Den vägde 1137 kg och motorn gav 370 hk efter en massage hos Crankhouse engines!!! Då gick hjärnan igång igen Vi får väl se vart det tar vägen, men fantasin är det inget fel på!! Önskelista 2: - Bur - Skalstolar - 6 pkts bälten - Ut med all inredning - Kolfiber huv, baklucka samt tak!??! ( finns det??) - Instrument bräda i kolfiber - splitter fram - motormassage kanske?! Mer tveksam här dock. Orginal motorn verkar hållbar. Det spårar säkert ur _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||
4 fel har uppstått på bilen, som inte upptäcktes vid provkörningen.
- Dimljus höger fram trasigt - Höger elspegel ur funktion - Bränslemätare visar aldrig mer än halv tank ( beställd) - Hardy skivan sprucken. ( beställd) _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||
om jag skulle bygga om min bil igen hade jag stuvat om i önskelistorna enligt
Önskelista 1: - Ut med all inredning - R däck (fråga folk om 18" på E36, jag har fått info om att 17" är att föredra) - Performance Friction bromsskivor - PFC 01 belägg med bra bromsvätska och stålomspunna slangar. - Bort med AC och luftpump - Nytt chassi. KW, Bilstein, Intrax eller Millway!? Önskelista 2: - Bur (kostar en hel del och väger därtill. Men så klart att det är säkrare plus att det ger fäste åt bältena) - Skalstolar (originalstolarna är ganska okl, men visst är det skillnad) - 6 pkts bälten (så slipper man tänka på att hålla fast sig) - Kolfiber huv (Glasfiber på Adolfssons är ok det med. Och prisvärt. När du sätter huvlåsen, sätt dem relativt brett. Mina sitter rätt så centrerat vilket gör att huven drabbas av rätt hårt läppfladder när man hamnar i draget av andra bilar i 150+.) - Kolfiber baklucka (passformen på min är sådär. Därtill så får du ge upp låsmekanismen bak. Men det ser fräckt ut) - Kolfiber tak (var nöjd med att du inte har någon taklucka som väger) - Nya bussningar (jag har läst om PowerFlex och att de kan gå sönder, inte övertygad om att det är rätt) - En vinge, typ Samuels. (ser onekligen snyggt ut, men ger det någon effekt?) - Mer bromskylning (jag har aldrig känt behovet av detta med PF och PFC) - Instrument bräda i kolfiber - splitter fram - motormassage kanske? - Schrick 284 graders kam (ger typ 20 hästar) - motormassage kanske? - kolfiberinsug (bort med 6 kg plus fint ljud) - motormassage kanske? - mappning (viktigt så att motorn inte går snålt) - motormassage kanske? - Supersprintblås (ger 8 hästar) Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Tack Peo för ett utförligt svar. - dock så är jag ju Ringen fantast, så efter vad jag sett därnere att jag vill ha en bur. - Vad finns det för alternativ till PowerFlex? Har Millway kanske? - AC åker bara ur om jag tar steget fullt ut o gör den till en tävlingsbil. Den är ju så skön efter 20 varv på Ringen. - 17" kan ju va att föredra kostnadsmässigt också. Hur breda kan man köra? - Jag är övertygad om att en vinge ger effekt. Annars hade jag inte skaffat en. Speciellt i hastigheter över 200 km/h. . Motormassaget kostar ju en hel del, så det ligger långt ner i listan. Lite inspiration frän helgen Glömde säga att bakre dämparen är ett Supersprint system. Hur hittar man Adolfsson? Har du mer bra länkar till BMW affärer? _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||
Tack för tipset! Skall kollas när jag kommer hem om 2 veckor!! _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||
Denna tråd ska garanterat följas! Kul att se när du utgår från en helt orginal kärra. Och fram för allt så nästa år lär det bli en E36 för min del också så denna tråd är perfekt för insperation
Lite trådkap men vart köper man Schrick kammar till bra pris? _________________ Magnus Vässmar |
||||
Så där ja.
Det tog lång tid, grupptryck, och tvång, men nu står det en BMW i ditt garage Glasfiber till din E36: http://www.adolfssons-motor.se http://www.custommania.se Lite motormassage från Kelleners i Tyskland: http://www.kelleners-sport.com/deutsch/index_d.htm _________________ BMW MC-klubben |
||||
Kapa på bara. Jag undrar samma sak, men kanske på MotorNord? Det finns ju en hel del E36 trådar här som påverkat mina beslut INSPIRATION _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||
Ja, nu har du nått o ta rygg på! _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||
Aaaah nu fattar jag varför du försvann då och då under VLNet
Industrispionage Här har du ribban tycker jag http://www.youtube.com/watch?v=ZsGTB |
||||
ring och hör med http://www.kohlerracing.se/ han är mycket duktig på dessa motorer han har allt du behöver till dessa motorer. bilderna på den vita e36an är för övrigt från hans bänk
_________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||||
V8, 10 000 rpm, sekventiell låda, helt plåtren.....Visst en dröm. Stannar nog vid ClubSport ett tag dock Depån är ju halva grejen tycker jag. Kul! _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||
Ja, han verkar veta vad han snackar om. Har redan haft lite kontakt med honom i frågor rörande detta bilval. Först verkade han svår o stressad, men sen kom han igång och verkade svår att stoppa ( bilderna är stulna där) _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||
Nu är det fria luftvägar igen! _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||
Grattis Fredrik!!!!
Uppdateringar är ju bara att ta efterhand, jag personligen hade nog börjat med att köra den ett tag för då kommer det alltid upp smågrejer som behöver åtgärdas på gamla bilar.... |
||||
|
||||
Jag går väl mot strömmen här och röstar på att du håller bilen rätt så original. Se till att grejorna är friska, och lägg pengarna på däck och körning. När du tröttnar på originalstuket (vilket lär ta mellan en till tre månader ) så byter du helt enkelt bil till något plåtrent och färdigbyggt. Det är ju bara slöseri med tid och pengar att bygga själv.. _________________ -- |
||||
Där var hela sanningen på en gång _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -93, Mugello Rot.SÅLD till Ringen entusiast!! | 1, 2, 3 ... 42, 43, 44 >> 11 besök senaste veckan (114850 totalt) |