Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche Boxster 2,5 -98 | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (8096 totalt) |
hejsan, ny på detta forum.
Har ägt min porsche boxster i ett år nu och börjat lära känna bilen, Bilen har hitills använts som vardagsbil men varit avställd över vintern. Nu i sommar skall den bli bortskämd och får bara komma ut när vädret tillåter. Dessutom har jag intresserat mig att under säkra former prova vad både jag som förare och bilen klarar av på bana. Lite lätt info. Bilen är i princip original, andra fjädrar runt om skall monteras och nya extraktorgrenrör i rostfritt stål för att förhoppningsvis få lite mer liv i pärlan. Mer info och bilder kommer så småningom. Mvh Mattias _________________ /Mattias Sundberg Porsche 911 3.2 Carrera -84 Ex: Volvo 850 turbo banbil Ex: Porsche boxster 2,5 -98 |
||||
Välkommen hit!
Trevligt bilval. Hoppas det kommer gå bra för dej på banan och att du lär dej mycket av det och att du får nytta av all den kunskap som finns är på forumet. _________________ Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt 1:48.53 @ GR 1:47.69 @ Mantorp 1:14.22 @ Kinnekulle |
||||
Galen fråga kanske - men hur mycket har Boxtern gemensamt med 996:an förutom att den är snarlik i utseende i nosen och annan motor?
EDIT: Välkommen hit och sen är ju bilder ett krav! |
||||
Det påstås dom delar 30% av komponenterna. (vikt eller antal grejor ?) framförallt naturligvis framändan. Men boxtern har ju mittmotor och 996 svansmotor med allt vad det medför i skillnader i chassi. Så nog är det mycket två olika bilar även dom första årsmodellerna ser snarlika ut framifrån. Finns hur mycket som helst att läsa , googla på boxter och 986.... /benny _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Det är jäkla massa prylar som är samma som 996. Jag kan ha fel, men siffran jag läst tidigare är 80% faktiskt! Vet ej om det gäller alla arsmodeller, men det antar jag att det gör.
Jag bytte fjädrar runt om förra aret pa min och det innebar att man detaljstuderade alla komponenter i hjulupphängning etc. det stod artikelnummer 996 pa rubbet. Allt utom bromsskivorna och oken , men dom kan man ju byta enkelt. Jag har även studerat min "extramotor" utifran, och det star 996 pa allt gjutgods där ocksa. Innanmätet är givetvis annorlunda da det är mer cc... Och om jag ska uppskatta en siffra själv (i antal gemensamma artiklar) sa känns 80% rimligt med mina mekerfarenheter da ja sett artikelnummer. Bra val av bil, grym körmaskin + att den har lite underdog-doldis stämpel i banakarkretsar! Boxstern är ett kap! _________________ Kim Hallqvist PCS & PCSR #10450 BMW 116i -08 Porsche Boxster 2.7 -00 *Såld* |
||||
30% lika delar låter lite när det gäller 986/996. Bilarna utveklades ju parallellt för att minimera utvekling- och produktionskostnader för den andra modellen.
Hur upplever ni 2.5 liters motorn i den tidiga Boxtern? _________________ Pehr Johnsson Porsche 964 C2 -93 Porsche 944 S2 -89 Såld. |
||||
Hallå Mattias! om du är intresserad av fjädrar, och inte köpt än, har jag en sats Gemballa/H&R fjädrar till just Boxster 2,5 liggande som du kan få köpa till en rimlig peng. PM:a mig för mer info och pris. Mvh Martin _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
Jag har haft ett par stycken boxsters å kört ännu fler, enligt min mening så är den mest prisvärda modellen 2.7 liters varianten. Skillnaden mellan den och en S är inte alls så stor som prisskillnaden, men den är markant piggare än en 2.5:a och på köpet får man även lite bättre bromsar. _________________ Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4 omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme... |
||||
Stämmer med mina erfarenheter ocksa! Passar pa att göra reklam för min 2.7:a som är till salu
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php MVH _________________ Kim Hallqvist PCS & PCSR #10450 BMW 116i -08 Porsche Boxster 2.7 -00 *Såld* |
||||
oj, tack så hemskt mkt för välkomnandet. Bilder har jag massor, vet bara inte riktigt vart jag kan lägga upp dessa?
Nya lysen fram monterat, nya 19" glidar fälgar med däck, shortshift, r-däck och vanliga sänkfjädrar monterat. Tyvärr vart jag grymt besviken på sänksatsen. Bilen går som en orm efter vägen nu mer. Ska prova montera 18"arna igen för en provtur om det kan bero på lägre profiler och bredare däck både fram som bak. Mvh Mattias _________________ /Mattias Sundberg Porsche 911 3.2 Carrera -84 Ex: Volvo 850 turbo banbil Ex: Porsche boxster 2,5 -98 |
||||
Bredare däck gör garanterat bilen mer spårkänslig så där har du säkert en anledning.
En annan kan också vara att dina hjulvinklar ändrats då du sänkt bilen. Börja med att kontrollera skillnaden från däcken, om det inte blir bra så gör en ny hjulinställning. _________________ Johan Jarl Opel Speedster TURBO -05 |
||||
om du monterat andra fjädrar sa maste du ställa hjulvinklarna! Jag har en bra "setup" som du kan kopiera om du vill (om du har bytt till samma H&R modell som jag, -30 mm)
mvh _________________ Kim Hallqvist PCS & PCSR #10450 BMW 116i -08 Porsche Boxster 2.7 -00 *Såld* |
||||
Man kanske skall börja ta det lungt och rådfråga lite här innan man springer iväg och gör något. Här finns ju massor med behjälpliga personer . Fjädrarna jag valde att montera är vogtlands 30mm sänkning från GE motorsport. Hjulvinklarna valde jag att ställa enligt följande: Framaxel: Total toe +0,9mm Sep toe: vä +0,4mm hö +0,4 Camber: vä -00°23 hö -00°21 Caster : vä +07°52 hö +07°42 KPI: oförändrad. Setback: -00°56 Bakaxel: Total toe: +1,5mm Sep toe: vä +1,0mm hö +0,5mm Camber: vä -01°36 hö -01°37 Setback: -00°12 Den negativa cambern bak berodde på att den var så pass låg att det inte gick att få så mkt bättre än sådär. Synpunkter? EDIT: Tar hemskt gärna emot din setup för att jämföra och kanske prova inför ett banmöte. Mvh Mattias _________________ /Mattias Sundberg Porsche 911 3.2 Carrera -84 Ex: Volvo 850 turbo banbil Ex: Porsche boxster 2,5 -98 |
||||
Bilder lägger du in i dina vanliga inlägg. Mycket vettig info hittar du här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php och vi är nog många som ser fina bilder på denna bil . Lycka till! /Dennis _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||||
Här är min setup som "finnen" pa Ahlbergs i Linköping ställt in. Han är duktig pa att ställa in Porschar
BAKAXEL __________________ Camber -2 o 16' Single Toe +0 o 10' total Toe +0 o 20' Hjuloffset +0 o 05' Vinkel till centrumlinjen -0 o 01' FRAMAXEL ____________________ Caster 20 o +8 o 03' Spindelbultslutning +18 o 53' Kurvtagningsvinkel -1 o 40' Camber -1 o 17' Single Toe +0 o 06' Total Toe +0 o 12' _________________ Kim Hallqvist PCS & PCSR #10450 BMW 116i -08 Porsche Boxster 2.7 -00 *Såld* |
||||
Låter kanon, såg att bilderna på bilen är ca 10mb stora så skall förminska ner dom lite för snabbare visning. Kim: Såg ut som en vettig setup, du tycker inte att den sliter däcken ojämt vid vardagskörning? Mvh Mattias _________________ /Mattias Sundberg Porsche 911 3.2 Carrera -84 Ex: Volvo 850 turbo banbil Ex: Porsche boxster 2,5 -98 |
||||
Ja det var det jag. Artikeln i tidningen var aningen vinklad. Gick inte fullt så fort som dom påstår att det gjort. Bilen är till salu av andra anledningar. Bilen jag egentligen vill ha är en 930 turbo och jag tyckte att det började bli dags att förverkliga det. Men blir inte bilen såld så ska jag ha den kvar. Har bla beställt hem lite nya grejjer, kolfiberinredning, stålomspunna bromsslangar osv Börjat kika efter 6 kolvsok fram och nå coilovers, någon som har några bra coilovers att rekomendera? _________________ /Mattias Sundberg Porsche 911 3.2 Carrera -84 Ex: Volvo 850 turbo banbil Ex: Porsche boxster 2,5 -98 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche Boxster 2,5 -98 | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (8096 totalt) |