Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Boxster 2,5 -98
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (8096 totalt)
matte.s
Borlänge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 59


Trådstartare
hejsan, ny på detta forum.

Har ägt min porsche boxster i ett år nu och börjat lära känna bilen, Bilen har hitills använts som vardagsbil men varit avställd över vintern.
Nu i sommar skall den bli bortskämd och får bara komma ut när vädret tillåter.
Dessutom har jag intresserat mig att under säkra former prova vad både jag som förare och bilen klarar av på bana.

Lite lätt info.

Bilen är i princip original, andra fjädrar runt om skall monteras och nya extraktorgrenrör i rostfritt stål för att förhoppningsvis få lite mer liv i pärlan.

Mer info och bilder kommer så småningom.

Mvh Mattias

_________________
/Mattias Sundberg

Porsche 911 3.2 Carrera -84
Ex: Volvo 850 turbo banbil
Ex: Porsche boxster 2,5 -98
Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007
Inlägg: 346



Välkommen hit!

Trevligt bilval. Hoppas det kommer gå bra för dej på banan och att du lär dej mycket av det och att du får nytta av all den kunskap som finns är på forumet.

_________________
Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt

1:48.53 @ GR
1:47.69 @ Mantorp
1:14.22 @ Kinnekulle
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Galen fråga kanske - men hur mycket har Boxtern gemensamt med 996:an förutom att den är snarlik i utseende i nosen och annan motor?

EDIT: Välkommen hit och sen är ju bilder ett krav!

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Roger Gustafsson skrev:
Galen fråga kanske - men hur mycket har Boxtern gemensamt med 996:an förutom att den är snarlik i utseende i nosen och annan motor?



Det påstås dom delar 30% av komponenterna. (vikt eller antal grejor ?) framförallt naturligvis framändan.

Men boxtern har ju mittmotor och 996 svansmotor med allt vad det medför i skillnader i chassi.

Så nog är det mycket två olika bilar även dom första årsmodellerna ser snarlika ut framifrån.

Finns hur mycket som helst att läsa , googla på boxter och 986....

/benny

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Kim Hallqvist
München
Här sen Okt 2005
Inlägg: 46



Det är jäkla massa prylar som är samma som 996. Jag kan ha fel, men siffran jag läst tidigare är 80% faktiskt! Vet ej om det gäller alla arsmodeller, men det antar jag att det gör.
Jag bytte fjädrar runt om förra aret pa min och det innebar att man detaljstuderade alla komponenter i hjulupphängning etc. det stod artikelnummer 996 pa rubbet. Allt utom bromsskivorna och oken , men dom kan man ju byta enkelt. Jag har även studerat min "extramotor" utifran, och det star 996 pa allt gjutgods där ocksa. Innanmätet är givetvis annorlunda da det är mer cc... Och om jag ska uppskatta en siffra själv (i antal gemensamma artiklar) sa känns 80% rimligt med mina mekerfarenheter da ja sett artikelnummer.

Bra val av bil, grym körmaskin + att den har lite underdog-doldis stämpel i banakarkretsar!

Boxstern är ett kap!


_________________
Kim Hallqvist
PCS & PCSR #10450

BMW 116i -08
Porsche Boxster 2.7 -00 *Såld*
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



30% lika delar låter lite när det gäller 986/996. Bilarna utveklades ju parallellt för att minimera utvekling- och produktionskostnader för den andra modellen.

Hur upplever ni 2.5 liters motorn i den tidiga Boxtern?

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
Avregistrerad (9212)

Här sen Sep 2006
Inlägg: 56



Roligt att du lagt upp bilen här, nu fattas bara bilder:) Vi får åka på lite banträffar!

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



matte.s skrev:

Bilen är i princip original, andra fjädrar runt om skall monteras och nya extraktorgrenrör i rostfritt stål för att förhoppningsvis få lite mer liv i pärlan.


Hallå Mattias!

om du är intresserad av fjädrar, och inte köpt än, har jag en sats Gemballa/H&R fjädrar till just Boxster 2,5 liggande som du kan få köpa till en rimlig peng.

PM:a mig för mer info och pris.

Mvh
Martin

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
nsjobeck
Norrköping
Här sen Feb 2008
Inlägg: 8



Hej

Står själv i begrepp att införskaffa en boxster, har du eller någon annan någon känsla av om det är värt pengarna att köpa en S istället?

_________________
Niklas Sjöbeck
Citera
CARGASM
Jönköping
Här sen Jul 2005
Inlägg: 261



nsjobeck skrev:
Hej

Står själv i begrepp att införskaffa en boxster, har du eller någon annan någon känsla av om det är värt pengarna att köpa en S istället?


Jag har haft ett par stycken boxsters å kört ännu fler, enligt min mening så är den mest prisvärda modellen 2.7 liters varianten.
Skillnaden mellan den och en S är inte alls så stor som prisskillnaden, men den är markant piggare än en 2.5:a och på köpet får man även lite bättre bromsar.


_________________
Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4

omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Citera
Kim Hallqvist
München
Här sen Okt 2005
Inlägg: 46



Stämmer med mina erfarenheter ocksa! Passar pa att göra reklam för min 2.7:a som är till salu


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46804&start=0&postdays= . . . .



MVH

_________________
Kim Hallqvist
PCS & PCSR #10450

BMW 116i -08
Porsche Boxster 2.7 -00 *Såld*
Citera
nsjobeck
Norrköping
Här sen Feb 2008
Inlägg: 8



Tackar för synpunkterna, måste nog provköra båda för att bestämma mig.

Någon som vet om 987:an har samma problematik med smörjningen som 986:an.

_________________
Niklas Sjöbeck
Citera
matte.s
Borlänge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 59


Trådstartare
oj, tack så hemskt mkt för välkomnandet. Bilder har jag massor, vet bara inte riktigt vart jag kan lägga upp dessa?

Nya lysen fram monterat, nya 19" glidar fälgar med däck, shortshift, r-däck och vanliga sänkfjädrar monterat.
Tyvärr vart jag grymt besviken på sänksatsen. Bilen går som en orm efter vägen nu mer. Ska prova montera 18"arna igen för en provtur om det kan bero på lägre profiler och bredare däck både fram som bak.

Mvh Mattias

_________________
/Mattias Sundberg

Porsche 911 3.2 Carrera -84
Ex: Volvo 850 turbo banbil
Ex: Porsche boxster 2,5 -98
Citera
Jarl
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 107



Bredare däck gör garanterat bilen mer spårkänslig så där har du säkert en anledning.

En annan kan också vara att dina hjulvinklar ändrats då du sänkt bilen.

Börja med att kontrollera skillnaden från däcken, om det inte blir bra så gör en ny hjulinställning.

_________________
Johan Jarl
Opel Speedster TURBO -05
Citera
Kim Hallqvist
München
Här sen Okt 2005
Inlägg: 46



om du monterat andra fjädrar sa maste du ställa hjulvinklarna! Jag har en bra "setup" som du kan kopiera om du vill (om du har bytt till samma H&R modell som jag, -30 mm)

mvh

_________________
Kim Hallqvist
PCS & PCSR #10450

BMW 116i -08
Porsche Boxster 2.7 -00 *Såld*
Citera
matte.s
Borlänge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 59


Trådstartare
Kim Hallqvist skrev:
om du monterat andra fjädrar sa maste du ställa hjulvinklarna! Jag har en bra "setup" som du kan kopiera om du vill (om du har bytt till samma H&R modell som jag, -30 mm)

mvh


Man kanske skall börja ta det lungt och rådfråga lite här innan man springer iväg och gör något. Här finns ju massor med behjälpliga personer .

Fjädrarna jag valde att montera är vogtlands 30mm sänkning från GE motorsport.

Hjulvinklarna valde jag att ställa enligt följande:
Framaxel: Total toe +0,9mm
Sep toe: vä +0,4mm hö +0,4
Camber: vä -00°23 hö -00°21
Caster : vä +07°52 hö +07°42
KPI: oförändrad.
Setback: -00°56

Bakaxel: Total toe: +1,5mm
Sep toe: vä +1,0mm hö +0,5mm
Camber: vä -01°36 hö -01°37
Setback: -00°12

Den negativa cambern bak berodde på att den var så pass låg att det inte gick att få så mkt bättre än sådär. Synpunkter?
EDIT: Tar hemskt gärna emot din setup för att jämföra och kanske prova inför ett banmöte. Mvh Mattias

_________________
/Mattias Sundberg

Porsche 911 3.2 Carrera -84
Ex: Volvo 850 turbo banbil
Ex: Porsche boxster 2,5 -98
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



matte.s skrev:
Bilder har jag massor, vet bara inte riktigt vart jag kan lägga upp dessa?

Bilder lägger du in i dina vanliga inlägg. Mycket vettig info hittar du här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=15970

och vi är nog många som ser fina bilder på denna bil .

Lycka till!

/Dennis

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Kim Hallqvist
München
Här sen Okt 2005
Inlägg: 46



Här är min setup som "finnen" pa Ahlbergs i Linköping ställt in. Han är duktig pa att ställa in Porschar

BAKAXEL
__________________

Camber -2 o 16'

Single Toe +0 o 10'

total Toe +0 o 20'

Hjuloffset +0 o 05'

Vinkel till centrumlinjen -0 o 01'

FRAMAXEL
____________________

Caster 20 o +8 o 03'

Spindelbultslutning +18 o 53'

Kurvtagningsvinkel -1 o 40'

Camber -1 o 17'

Single Toe +0 o 06'

Total Toe +0 o 12'

_________________
Kim Hallqvist
PCS & PCSR #10450

BMW 116i -08
Porsche Boxster 2.7 -00 *Såld*
Citera
matte.s
Borlänge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 59


Trådstartare
Cyberdennis skrev:
matte.s skrev:
Bilder har jag massor, vet bara inte riktigt vart jag kan lägga upp dessa?

Bilder lägger du in i dina vanliga inlägg. Mycket vettig info hittar du här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=15970

och vi är nog många som ser fina bilder på denna bil .

Lycka till!

/Dennis


Låter kanon, såg att bilderna på bilen är ca 10mb stora så skall förminska ner dom lite för snabbare visning.

Kim: Såg ut som en vettig setup, du tycker inte att den sliter däcken ojämt vid vardagskörning?

Mvh Mattias

_________________
/Mattias Sundberg

Porsche 911 3.2 Carrera -84
Ex: Volvo 850 turbo banbil
Ex: Porsche boxster 2,5 -98
Citera
tias240
Borlänge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 55



Häpp
Såg bilen va te salu, vart lite fundersam då, var det dig som polisen stoppade i veckan? Hörde att dom stoppat nån grå porsche.

_________________
Mattias Axelsson
Citera
matte.s
Borlänge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 59


Trådstartare
tias240 skrev:
Häpp
Såg bilen va te salu, vart lite fundersam då, var det dig som polisen stoppade i veckan? Hörde att dom stoppat nån grå porsche.


Ja det var det jag. Artikeln i tidningen var aningen vinklad. Gick inte fullt så fort som dom påstår att det gjort.
Bilen är till salu av andra anledningar. Bilen jag egentligen vill ha är en 930 turbo och jag tyckte att det började bli dags att förverkliga det. Men blir inte bilen såld så ska jag ha den kvar.

Har bla beställt hem lite nya grejjer, kolfiberinredning, stålomspunna bromsslangar osv
Börjat kika efter 6 kolvsok fram och nå coilovers, någon som har några bra coilovers att rekomendera?

_________________
/Mattias Sundberg

Porsche 911 3.2 Carrera -84
Ex: Volvo 850 turbo banbil
Ex: Porsche boxster 2,5 -98
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Boxster 2,5 -98
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (8096 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande