Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett GT 1988 - TURBOdelar inhandlade
1476 besök totalt
OpelMannenRacing
Kvarnåsen
Här sen Sep 2006
Inlägg: 144


Trådstartare
Nytt projekt nu med inriktning på dels konbana och även lite rattlåsracing blir det
Bilen som ska bli plågad i ett par år som bruksbus är en Opel Kadett GT sedan från 1988, köptes i mars då jag blev övertalad att bygga på den istället för en gammal Opel cih motor, denna hade ju x-flow och överliggande kam (bra försäljningsargument va?) lite kort info då

Motor:
C20NE, 2.0 8v
115hk, 170nm

Låda:
F16wr, högdrevad 5pet från vectra a

Chassi:
H&R fjädrar, fjäderbensstag fram, vanliga monroe dämpare

Bromsar:
256mm hålborrade skivor fram, original trummor bak

Hjul:
Fondmetal 7x15"
Toyo Proxes T1R 195/50R15 fram
Dayton 205/50R15 bak

Motor:
samma motor som tidigare, c20ne
original block och topp
Garret TB03 turbo på adapter på original grenrör
359cc spridare med original fuelrail
nerkapad intercooler, specad för ca 500hk
oljekylare från pontiac buss
HKS replica dump
Pysventil från KL Racing, lite mer high tech så laddtrycket justeras med en liten ratt innifrån kupen
3" downpipe
2½" system med KL Racing slutburk med 3" "dieselkrök"
0.7 bars laddtryck från början

Invändigt:
nästan stock bortsett från:
Sparco moccaratt
lite sönderkapad bräda med aluplåt med lite mätare och knappar, stereohål, klocka och friskluftsintag ryker, sånt är oviktigt, vill jag ha friskluft öppnar jag takluckan
ev en bättre förarstol typ racestol med fast ryggstöd

Kaross:
valsade skärmkanter fram (har 7" breda fälgar med helt fel offset)
uppkapad GSI front
huv upphöjd i bakkant för evakuering av varmluft i motorutrymmet
vinge ala BMW M3 E30 DTM
Cup speglar


solblekt ja, skitig ja men sånt går ju åtgärda


så mycket fyller hjulen ut här blir det valsning tror jag, annars finns det risk att det tar i vid bankörning


tight men snyggt är det iaf




motorn, som den är nu, dock har jag original luftburk nu


inredningen, sparco moccaratt på väg hem

_________________
Henrik Landin

Opel Rekord E1 2.2 '81
Volvo Amazon hgv custom '66
Citera
OpelMannenRacing
Kvarnåsen
Här sen Sep 2006
Inlägg: 144


Trådstartare
liten update, har inte kunnat börja på allvar än då det saknas delar och garage men nu ska ni få se på annat hoppas jag :P
nu har jag allt för provstart, dvs:
Turbo, TB03
oljekyl blev en liten nätt sak från en pontiac transport, duger perfekt för mig
Intercoolern ligger i bilen
Spridarna ligger här vid datorn
all slang för olja till och från turbon finns

så till veckan nån dag efter jobbet så ska jag bygga adaptern och montera turbo och spridare, tänkte att veckan efter ska jag ut och köra den med turbo och testa ladda lite så jag ska beställa mätare nu

har tänkt lösa oljan till å från turbon så här ifall nån är fundersam
oljan till turbon tar jag i princip från filtret, sitter ju en packning där vid filterhållaren, den ska agera mall och en "ring" som ser ut som packningen ska tillverkas, blir 15mm tjock, sen i den borras det ett hål som gängas ner ett koppar rör i som är ca 12mm och på det går då slangen till turbon, blir en kort och bra slang
retur blir ett hål i blocket, just ovanför tråget i vevhuset har jag tänkt gänga in returen, då är jag säker på att oljereturen är ovanför nivån i tråget, är den inte det kan man visst pajja nån packning i turbon och det hade jag tänkt få slippa, Inget kalas med ras tycker jag :P

för att få den bruksvänlig kommer ett megasquirt inhandlas så jag får den att gå vettigt på låga varv utan laddtryck, ska ta lite bilder då jag fått turbon och kylaren leverard hem av en kompis som gav mig så bra pris att jag inte kunde avstå från att handla

_________________
Henrik Landin

Opel Rekord E1 2.2 '81
Volvo Amazon hgv custom '66
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett GT 1988 - TURBOdelar inhandlade
1476 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande