Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett GT 1988 - TURBOdelar inhandlade | 1476 besök totalt |
Nytt projekt nu med inriktning på dels konbana och även lite rattlåsracing blir det
Bilen som ska bli plågad i ett par år som bruksbus är en Opel Kadett GT sedan från 1988, köptes i mars då jag blev övertalad att bygga på den istället för en gammal Opel cih motor, denna hade ju x-flow och överliggande kam (bra försäljningsargument va?) lite kort info då Motor: C20NE, 2.0 8v 115hk, 170nm Låda: F16wr, högdrevad 5pet från vectra a Chassi: H&R fjädrar, fjäderbensstag fram, vanliga monroe dämpare Bromsar: 256mm hålborrade skivor fram, original trummor bak Hjul: Fondmetal 7x15" Toyo Proxes T1R 195/50R15 fram Dayton 205/50R15 bak Motor: samma motor som tidigare, c20ne original block och topp Garret TB03 turbo på adapter på original grenrör 359cc spridare med original fuelrail nerkapad intercooler, specad för ca 500hk oljekylare från pontiac buss HKS replica dump Pysventil från KL Racing, lite mer high tech så laddtrycket justeras med en liten ratt innifrån kupen 3" downpipe 2½" system med KL Racing slutburk med 3" "dieselkrök" 0.7 bars laddtryck från början Invändigt: nästan stock bortsett från: Sparco moccaratt lite sönderkapad bräda med aluplåt med lite mätare och knappar, stereohål, klocka och friskluftsintag ryker, sånt är oviktigt, vill jag ha friskluft öppnar jag takluckan ev en bättre förarstol typ racestol med fast ryggstöd Kaross: valsade skärmkanter fram (har 7" breda fälgar med helt fel offset) uppkapad GSI front huv upphöjd i bakkant för evakuering av varmluft i motorutrymmet vinge ala BMW M3 E30 DTM Cup speglar solblekt ja, skitig ja men sånt går ju åtgärda så mycket fyller hjulen ut här blir det valsning tror jag, annars finns det risk att det tar i vid bankörning tight men snyggt är det iaf motorn, som den är nu, dock har jag original luftburk nu inredningen, sparco moccaratt på väg hem _________________ Henrik Landin Opel Rekord E1 2.2 '81 Volvo Amazon hgv custom '66 |
liten update, har inte kunnat börja på allvar än då det saknas delar och garage men nu ska ni få se på annat hoppas jag :P
nu har jag allt för provstart, dvs: Turbo, TB03 oljekyl blev en liten nätt sak från en pontiac transport, duger perfekt för mig Intercoolern ligger i bilen Spridarna ligger här vid datorn all slang för olja till och från turbon finns så till veckan nån dag efter jobbet så ska jag bygga adaptern och montera turbo och spridare, tänkte att veckan efter ska jag ut och köra den med turbo och testa ladda lite så jag ska beställa mätare nu har tänkt lösa oljan till å från turbon så här ifall nån är fundersam oljan till turbon tar jag i princip från filtret, sitter ju en packning där vid filterhållaren, den ska agera mall och en "ring" som ser ut som packningen ska tillverkas, blir 15mm tjock, sen i den borras det ett hål som gängas ner ett koppar rör i som är ca 12mm och på det går då slangen till turbon, blir en kort och bra slang retur blir ett hål i blocket, just ovanför tråget i vevhuset har jag tänkt gänga in returen, då är jag säker på att oljereturen är ovanför nivån i tråget, är den inte det kan man visst pajja nån packning i turbon och det hade jag tänkt få slippa, Inget kalas med ras tycker jag :P för att få den bruksvänlig kommer ett megasquirt inhandlas så jag får den att gå vettigt på låga varv utan laddtryck, ska ta lite bilder då jag fått turbon och kylaren leverard hem av en kompis som gav mig så bra pris att jag inte kunde avstå från att handla _________________ Henrik Landin Opel Rekord E1 2.2 '81 Volvo Amazon hgv custom '66 |
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett GT 1988 - TURBOdelar inhandlade | 1476 besök totalt |