Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Vectra 2000 4x4 -91 "rwd"
1, 2   >>
14669 besök totalt
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 217


Trådstartare
Hej!

Detta var/är en donator till Asconan men jag blev så sugen att börja bygga nåt av denna också.

Min plan så långt är att taksänka, placera en rakställd motor och enbart rwd samt ha bur.
har tänkt att läsa igenom lite reglementen och få den att passa in nånstans + ev ev ev regbesikta i detta utförande.
Man har ju så många ideér som man vill testa så det är dom som får stå i grunden.

Här är en "vacker" paint illustration på taket


Har ingen tidigare erfarenhet egentligen så det ska bli spännande.
I dagsläget så håller jag på att riva ur all inredning och har demonterat den smällda fronten.

_________________
Oskar Klimczak-Hultgren
Citera
nitrox
Luleå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 32



Inte nu för att jag är den som är den men det där såg fruktansvärt fult ut:D. Är det inte bättre att bygga på en calibra på en gång?

_________________
Jonas Kontio
Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 217


Trådstartare


Tycker själv att det blev ganska coolt.
Dessutom vill jag inte bygga på en calibra + att jag faktiskt äger en vectra som ska skrotas annars.

_________________
Oskar Klimczak-Hultgren
Citera
Loqqamid

Här sen Nov 2005
Inlägg: 64



Kan nog bli en ganska tuff bil ändå. Dock så är dom väl ganska "smala" så lite skärmbreddning och större sulor på så blir det nog kalas.

Blir ju i annat fall en unik bil thumbs up
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Tror mer på detta stuk!


_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Richard Gustavsson
Nyköping
Här sen Apr 2005
Inlägg: 211



robber skrev:
Tror mer på detta stuk!

BILD



thumbs up Så fräcka!

_________________
Richard Gustavsson

Avåkarböj 28
http://youtu.be/XGnVDRUn-xc
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047



Slettet

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 217


Trådstartare
Den blir förhoppningsvis snyggare än den där...

Tycker det är så fult med ett högt tak. påminner lite om en

det ska ju moddas mer än taket.

den vectra såg ju standard ut förutom dekaler frontspoiler och bak vingen


Vi får väl se

Kommer ta lite tid men ska genomföra.

_________________
Oskar Klimczak-Hultgren
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1859



Bilen på den bilden är allt utom orginal. Är en BTCC-vectra

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Johnson
Götene
Här sen Jun 2005
Inlägg: 94



Kan bli fräckt, kanske skulle förlänga dörrarna lite så de blir ett mer coupe stuk?

_________________
Peter Johnson
Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 217


Trådstartare
Jonas Jonsson skrev:
Bilen på den bilden är allt utom orginal. Är en BTCC-vectra


Jag vet.
men karossmässigt ser den inte jätte kul ut.


Vi får se vad det blir av den
Taket ska sänkas så får vi se resten..
Kanske bamse motor, kanske orginalmotor..

Det ska bli lite förverkligande av min hjärnas många ideér Vem vet vart det landar, inte jag...

_________________
Oskar Klimczak-Hultgren
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



-oskar- skrev:
Jonas Jonsson skrev:
Bilen på den bilden är allt utom orginal. Är en BTCC-vectra


Jag vet.
men karossmässigt ser den inte jätte kul ut.


Vi får se vad det blir av den
Taket ska sänkas så får vi se resten..
Kanske bamse motor, kanske orginalmotor..

Det ska bli lite förverkligande av min hjärnas många ideér Vem vet vart det landar, inte jag...


Är det verkligen en ban/tävlingsbil du bygger eller siktar du på tidningen Bilsport?

Ledsen om jag låter dryg men att göra karossförändringar som diskar bilen ur i princip 99% av alla klasser för att den skall se ball ut plus att du skall bygga om till rakställd motor och RWD utan erfarenhet?

Kanske börja med lite mindre steg?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Rent spontant så känns det som om du borde börja med en bil som är närmre dina mål. I stället för att bygga om en framhjuldriven sedan till en bakhjulsdriven coupé kanske det kan löna sig att börja med en bil som är närmre målet från början?

_________________
Anders Hansson
Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 217


Trådstartare
ok.......

Bilen är en 4wd så det är ju i princip bara rakställa motor och passa in det med växellåda.

Att sänka taket är det väl inte särskillt många som har erfarenhet av innan de gjort det!?
Bilsport? har svårt att tänka mig at folk bygger om bilar enbart för att komma med i bilsport.

Jag ska bygga en bil efter några ideér i mitt huvud, passar det sen inte in i nån klass så får det bli
en banåka bil som även dem hör hemma i detta forum!

_________________
Oskar Klimczak-Hultgren
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 717



För att få det att hålla får Du byta diffen bak, den pallar inte mkt alls, Du får troligtvis ta en från omega A.
Tänk på att en Vectra 4*4 driver ca 80% fram och 20% bak.
Sedan får Du fixa en lösning för att få plats med en rakställd låda typ R25/28 från omega.
Fixa kardanstång, inget stort jobb i relation till allt annat som ska fixas.

Sänka taket och få det snyggt bör man ha lite erfarenhet av plåtjobb, vilket dom flesta har som gett sig på det.
om bilen ska se bra ut bör Du förlänga framdörrarna och därmed flytta b-stolpe bakåt, annars kommer bli skogstokigt.
Du måste fixa en annan typ av framvagn då Du garanterat får problem med styrväxe.
En tvärgående balk att hänga motorn på.

Detta är bara några av alla måsten Du får på kvarnen.
Denna ombyggnad lär ta minst ett par år för en som har familj och jobb att sköta.

Önskar dig all lycka till denna ombyggnad.

_________________
Per Erik Struve
Miata MX-5 NB 1998 1.8
Corsa OPC 2007
Vectra OPC 2006
Volvo XC60 2010
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



-oskar- skrev:
ok.......

Bilen är en 4wd så det är ju i princip bara rakställa motor och passa in det med växellåda.

Att sänka taket är det väl inte särskillt många som har erfarenhet av innan de gjort det!?
Bilsport? har svårt att tänka mig at folk bygger om bilar enbart för att komma med i bilsport.

Jag ska bygga en bil efter några ideér i mitt huvud, passar det sen inte in i nån klass så får det bli
en banåka bil som även dem hör hemma i detta forum!


om jag var du skulle jag skicka lådan till qrew och be honom modifiera den för drivning bakåt endast! Då får du den preppad så den håller också. Vips så har du sparat en hel vinters bekymmer, skruvande, kapande, svetsande och framförallt skonat dina nära från tonvis med svordomar!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 217


Trådstartare
Jo jag vet att det är ett långtids projekt.. Räknar med att det tar sin tid men det gör mig inget. vi skall ha igång asconan lite snabbare så man får köra ändå.

Har haft kontakt med Qrew och han trodde klumpen skulle palla med en 400nm även om han också rekomenderade att byta till någon annan. Sen så skrev han även att det inte går att stumma upp fördelningslådan och skicka allt bakåt... dessutom varför skulle man det, ha en massa onödig vikt
vill man ju inte.

Plåtarbete... jo man måste ju lära sig nån gång. Det är en grej som jag snöat in på så jag får göra så gott jag kan. Det första jag måste göra är ju att komplettera "verkstaden" med plåtverktyg.

_________________
Oskar Klimczak-Hultgren
Citera
figge
Helsingborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 448



Taksänkte min första bil jag hade,en volvo 142 för typ 22 år sen.
Hade aldrig använt en svets eller vinkelslip förr och det blev rätt bra faktiskt,det gäller bara att våga.
Det man får bestämma sig för innan är om man ska använda originalrutan fram eller inte,ska man använda den får man oftast förlänga taket så att det blir rätt vinkel.
Jag valde att inte förlänga eftersom jag inte tyckte att det skulle bli ett snyggt stuk då.
Fick bli en framruta från en folkapickup och en modifiering av nedre rutramen så funkade det.

Kör på bara!

_________________
Fredrik Lövgren
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



-oskar- skrev:
Jo jag vet att det är ett långtids projekt.. Räknar med att det tar sin tid men det gör mig inget. vi skall ha igång asconan lite snabbare så man får köra ändå.

Har haft kontakt med Qrew och han trodde klumpen skulle palla med en 400nm även om han också rekomenderade att byta till någon annan. Sen så skrev han även att det inte går att stumma upp fördelningslådan och skicka allt bakåt... dessutom varför skulle man det, ha en massa onödig vikt
vill man ju inte.

Plåtarbete... jo man måste ju lära sig nån gång. Det är en grej som jag snöat in på så jag får göra så gott jag kan. Det första jag måste göra är ju att komplettera "verkstaden" med plåtverktyg.


Kanske blir några kilo tyngre ja, MEN du sparar timmar och åter timmar i arbete, Vectrans framvagn måste helt byggas om, du måste bygga en växellåds tunnel osv osv osv! De är nästan så jag skulle rekomendera att kika på om du kan bygga in en omega framvagn för att underlätta allt, sen kanske du måste byta styrning från kuggstång till styrsnäcka (som omegan har) också... sjukt mycke arbete! Men klart de blir kul och udda om du ror de i land!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 217


Trådstartare
Jo.. tror nog att jag kommer byta framvagnen. ska ännu kika på lite alternativ..

I land hoppas jag verkligen att den kommer, men det får ta den tid det tar.
Har 2 barn 20 respektive 3 månader dessutom bygger jag huset dubbelt så stort mm..

_________________
Oskar Klimczak-Hultgren
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Byta framvagn behövs inte alls, så länge man inte vill flytta bak motorn väldigt mycket. Är ju iaf minst 2st calibrabyggen på osc som har kvar original styrväxel tillsammans med rakställd och rwd.

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Vectra 2000 4x4 -91 "rwd"
1, 2   >>
14669 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande