Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -04 på gång igen........
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
4 besök senaste veckan (53469 totalt)
M3Carbon
Tomelilla
Här sen Aug 2007
Inlägg: 278


Trådstartare
Dags att lägga upp bettan här då.

En M3'a från 2004 som nu får bekänna färg både på bana och som långpendlare.



Hittills så har jag hunnit med att byta följande pryttlar:

* Bakre camberstag till justerbara stag.
* Främre camberplattor till Millways justerbara plattor.
* Ställbara Bilsteindämpare med AC Schnitzer specade fjädrar.
* H&R justerbara krängninshämmare (30mm/25mm)
* en uppsättning Toyo R888 R-däck + ultraleggera fälgar.

Skulle också vilja ha en lite tajtare stol än originalstolen så man inte glider omkring som en snorkråka

Första bandagen iår gick på Sturup tillsammans med Lotusklubben och var hur kul som helst och många fler är inplanerade.

_________________
Pontus Oldberg
Ring Knutstorp - 1:07.8
Sturup Raceway - 1:10.6
Mobil: 0768 582240
Citera
vässmar

Här sen Jun 2005
Inlägg: 103



Låter som ett roligt projekt, ska följas Fin fin bil också givetvis

_________________
Magnus Vässmar
Citera
StefanJ
Vallentuna/Sthlm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 190



Ser riktigt fin ut. Vad är det för fälgar som sitter på på bilden?

_________________
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Citera
M3Carbon
Tomelilla
Här sen Aug 2007
Inlägg: 278


Trådstartare
Tackar för de positiva kommentarerna.
Fälgarna är 19" Hammankopior importerade från USA. Ser bra ut och funkar OK för vanlig gatkörning men vägde betydligt mer än Ultraleggera fälgarna till R-däcken =)

_________________
Pontus Oldberg
Ring Knutstorp - 1:07.8
Sturup Raceway - 1:10.6
Mobil: 0768 582240
Citera
M3Carbon
Tomelilla
Här sen Aug 2007
Inlägg: 278


Trådstartare
Lite uppdateringar då =)

Hämtade bilen från däckaren efter en lite aggresivare hjulinställning för de nya R-däcken. Tyvärr läste jag inte protokollet förrän jag kom hem. Han har blandat ihop främre och bakre camber så nu måste jag dit igen. suck.

Men men, jag blev lite gladare av att hämta ut de nya carbotech-klossarna.

Fort hem och hissa upp bilen för att byta dem. Fort fort, plocka fram alla verktygen...... ehm ehm, var är mitt 7mm inseksbit... leta leta leta (blir lite irriterad) leta lite mer. Nehe, det är borta
Hrmmmf, mutter mutter.... Jaja, får börja med att tillverka ett nytt bitt då

Inte snyggt men det funkade =)

Monterat och klart


Jag tänkte jag skulle ha tatt lite bilder på Wilwood oken också men inkörningsturen tog lite längre tid än jag trott. Sjuuuukt kul =)

_________________
Pontus Oldberg
Ring Knutstorp - 1:07.8
Sturup Raceway - 1:10.6
Mobil: 0768 582240
Citera
Davajn
Skellefteå
Här sen Apr 2004
Inlägg: 105



Ser ut att vara Carbotech XP8 belägg, precis sånna jag monterade på min. Fungerar faktiskt riktigt bra men dom är ju långt ifrån tysta. Kan ju tro man har installerat bromsar från en 740 eller nå

Hur löste du slitagevarnarn? Jag byglade bara kretsen så den inte klagar nånting på instrumentbrädan. För jag antar ju att du inte heller har monterat dit slitagevarnarn, då det är lite halvtungt å få det att passa

_________________
David Andersson
Citera
M3Carbon
Tomelilla
Här sen Aug 2007
Inlägg: 278


Trådstartare
inzani skrev:
Ser ut att vara Carbotech XP8 belägg, precis sånna jag monterade på min. Fungerar faktiskt riktigt bra men dom är ju långt ifrån tysta. Kan ju tro man har installerat bromsar från en 740 eller nå

Hur löste du slitagevarnarn? Jag byglade bara kretsen så den inte klagar nånting på instrumentbrädan. För jag antar ju att du inte heller har monterat dit slitagevarnarn, då det är lite halvtungt å få det att passa


Japp det är Carbotech XP8, gnisslar en del på lägre farter men det får man stå ut med. Körde med originalbelägg på Sturup för några veckor sedan och dem höll 2-3 varv sedan fick man bromsa tidigare och tidigare. Lite jobbigt.

Nää, satt inte tillbaka slitagevarnaren jag heller. Det såg ut som att plåtplattan hade ett uttag för varnaren men själva belägget var ivägen. Men det är nog inget problem, jag skruvar så ofta på bilen så jag märker nog när det börjar ta slut.

_________________
Pontus Oldberg
Ring Knutstorp - 1:07.8
Sturup Raceway - 1:10.6
Mobil: 0768 582240
Citera
M3Carbon
Tomelilla
Här sen Aug 2007
Inlägg: 278


Trådstartare
Då va hon preppad för Alfaträffen imorgon på Knutstorp.

Nya XP8 belägg ifram och R-däck på och en helt ny setup. Känner att det börjar pirra sådär gött imagen nu när jag tänker på det.

En ny medlem i verkstaden har också inhandlats.


Så nu blir det mecka av här i framtiden.

_________________
Pontus Oldberg
Ring Knutstorp - 1:07.8
Sturup Raceway - 1:10.6
Mobil: 0768 582240
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092



Kul med en liten fräs i garaget! Vad är på gång att tillverkas till bilen?

Tack för svar i min tråd om hjulvinklar, kör du även dessa vinklar på gata och hur funkar det i så fall? Jag kommer nog inte köra mer än 3 grader till att börja med, iaf inte förrän jag monterat camberstagen bak också.
Kränghämmare är på g till min. Har du sett att Houke på forumet säljer H&R kränghämmare om du funderar på att uppgradera?

Jag hade samma problem med mina xp8 belägg, fick fimpa slitagevarnare.

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
M3Carbon
Tomelilla
Här sen Aug 2007
Inlägg: 278


Trådstartare
Det blir bla nya adaptrar till en uppsättning Wilwood ok som jag har liggande. Har fått in offerter ifrån några verkstäder om att ta fram dem och det blev nästan lika dyrt som att köpa fräsen Dom adaptrarna jag har nu passar bara till 380mm skivorna och med dom får jag inte in skiten i 18 tumsfälgarna *hahaa*
Å nu får man ju lära sig någonting nytt, har inte fräst sedan jag gick på högstadiet, och det är ett tag sedan

Jodå, jag har haft Henriks krängisar i bakhuvvet ett tag nu, skickade ett PM till han tidigare idag =)

Hur har dina bromsar fungerat, sist på Knutan blev dom toköverhettade och tappade all bromsförmåga. Jag tror iofs det berodde på att jag hamnade i tät trafik och bromsade mer och mer oöverlagt än när banan var fri. Annars fungerade dem hyffsat. Men dom mattas klart i slutet av passet.

_________________
Pontus Oldberg
Ring Knutstorp - 1:07.8
Sturup Raceway - 1:10.6
Mobil: 0768 582240
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092



Hade antydan till glasning på skivorna av beläggen i höstas på Mittsverigebanan, men annars har det funkat finfint, bra bett hela tiden. Jag har också bytt till stålomspunna slangar, kan ju göra en del för känslan också.

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
M3Carbon
Tomelilla
Här sen Aug 2007
Inlägg: 278


Trådstartare
Så var bettan uppdaterad lite med nya krängningshämmare från H&R. Ajj ajj, man får träningsvärk av att ligga på rygg och mecka med armarna uppåt

Men men, vad ska man ha för setup. Jag har satt dämparna (bilstein) på F6/B2 och satt krängninshämmarna på F2(mitten)/B2(längst ut). Jag har provkört lite med gatdäck och det känns som det understyr rejält när man forcerar lite i nån kurva. Det blir förmodligen något annorlunda med r-däcken på men den lär nog understyra ändå. Vad ska man satsa på som en första justering ? Mjuka upp den i fram eller styva upp den ibak ? Det känns intuitivt som att göra den lite mjukare ifram vore det rätta.

Några idéer någon ?

_________________
Pontus Oldberg
Ring Knutstorp - 1:07.8
Sturup Raceway - 1:10.6
Mobil: 0768 582240
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092



Kika lite på denna tråd:

http://www.mtorque.co.uk/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Nu . . . .

Prova framkrängare på hårdaste, bak lösaste. Jag vet att detta är tvärtemot vad man brukar men enligt detta skall det funka på M3 E46, vilket jag tänkt prova sen.

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756



M3Carbon skrev:
Så var bettan uppdaterad lite med nya krängningshämmare från H&R. Ajj ajj, man får träningsvärk av att ligga på rygg och mecka med armarna uppåt

Men men, vad ska man ha för setup. Jag har satt dämparna (bilstein) på F6/B2 och satt krängninshämmarna på F2(mitten)/B2(längst ut). Jag har provkört lite med gatdäck och det känns som det understyr rejält när man forcerar lite i nån kurva. Det blir förmodligen något annorlunda med r-däcken på men den lär nog understyra ändå. Vad ska man satsa på som en första justering ? Mjuka upp den i fram eller styva upp den ibak ? Det känns intuitivt som att göra den lite mjukare ifram vore det rätta.

Några idéer någon ?


Jag hade dessa krängare på min M3 E46, körde i mitten fram och lösaste bak. Mitt problem var att det överstyrde vilka inställningar jag än hade, men så hade jag inte justerbara cambervinklar bak. Ha 2 st domkraftar med dig till knutan så är det bara att tsta olika inställningar thumbs up

_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092



Lite info om kränghämmare till M3 och CSL:

BMW E46 M3 Coupe
Front Stabilizer Bar 26 mm
Rear Stabilizer Bar 21,5 mm

BMW E46 M3 Convertible
Front Stabilizer Bar 27 mm (torsion 1,16)
Rear Stabilizer Bar 21,5 mm (torsion 1,00)

BMW E46 M3 CSL
Front Stabilizer Bar 30,8 mm (torsion 1,97)
Rear Stabilizer Bar 22,5 mm (torsion 1,20)

Eibach Anti-Roll Kit
Front Diameter 29 mm (torsion 1,55)
Rear Diameter 25 mm (torsion 1,83)

H&R Stabilizers
Front Diameter 30 mm (torsion 1,77)
Rear Diameter 25 mm (torsion 1,83)

Som synes har CSL original betydligt styvare kränghämmare fram, jag har tänkt prova H&R fram och original bak för att testa lite också.

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756



Joan skrev:
Lite info om kränghämmare till M3 och CSL:

BMW E46 M3 Coupe
Front Stabilizer Bar 26 mm
Rear Stabilizer Bar 21,5 mm

BMW E46 M3 Convertible
Front Stabilizer Bar 27 mm (torsion 1,16)
Rear Stabilizer Bar 21,5 mm (torsion 1,00)

BMW E46 M3 CSL
Front Stabilizer Bar 30,8 mm (torsion 1,97)
Rear Stabilizer Bar 22,5 mm (torsion 1,20)

Eibach Anti-Roll Kit
Front Diameter 29 mm (torsion 1,55)
Rear Diameter 25 mm (torsion 1,83)

H&R Stabilizers
Front Diameter 30 mm (torsion 1,77)
Rear Diameter 25 mm (torsion 1,83)

Som synes har CSL original betydligt styvare kränghämmare fram, jag har tänkt prova H&R fram och original bak för att testa lite också.


Jag var faktiskt på väg att byta tillbaka till orginal bak och HR fram, ser ut att stämma bättre överens med CSLens spec. I och för sig så är CSLen lättare. Jag kör orginal krängare på CSLen och det funkar riktigt bra.

_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
M3Carbon
Tomelilla
Här sen Aug 2007
Inlägg: 278


Trådstartare
Intressant,

Det vore kul att labba lite med. Tyvärr så är ju original bakkrängaren knölig att labba med då stagen till bärarmarna pressas på med en gummibussning. Så det får man pula med hemma.
Men man kanske kan bygga om originalkrängaren lite så att den får ett eller flera monteringshål istället... får titta lite på det senare.

_________________
Pontus Oldberg
Ring Knutstorp - 1:07.8
Sturup Raceway - 1:10.6
Mobil: 0768 582240
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092



Hur ser pendelstagen ut till H&R bakkrängaren? Eller använder man original där också? Har för mig att H&R bakkrängaren har andra stag, men har inte fått mina än så jag kan kika hur det ser ut.

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756



Joan skrev:
Hur ser pendelstagen ut till H&R bakkrängaren? Eller använder man original där också? Har för mig att H&R bakkrängaren har andra stag, men har inte fått mina än så jag kan kika hur det ser ut.


Fram kör man med orginal, bak är som du skriver andra, enbart för att det ska gå att justera.

_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
M3Carbon
Tomelilla
Här sen Aug 2007
Inlägg: 278


Trådstartare
Man använder originalstagen även i bak med en speciell bult som går igenom gummibussningen och som sen fästes i krängningshämmaren. Det verkar fungera bra.

_________________
Pontus Oldberg
Ring Knutstorp - 1:07.8
Sturup Raceway - 1:10.6
Mobil: 0768 582240
Citera
M3Carbon
Tomelilla
Här sen Aug 2007
Inlägg: 278


Trådstartare
Jag kollade lite närmare på pendelstagen i bak och noterade att bulten sticker ut ca 15 mm utanför muttern vilket garanterat gör dem svåra att få ur krängaren när man vill justera. Ska ta bågfilen och ge mig under bilen imorgon (vikken tur att det ska regna) och såga av dem någon mm utanför muttern.

Vidare måste bulten som håller staget i bärarmen lossas för att kunna vrida ut det för att få ut bulten ur hålet på krängningshämmaren, men det är ju ett mindre problem.

Sen så hittade jag en verkstad som kunde svarva i ordning mina framskivor. Kanonsmidigt, dom kunde göra det utan att ta av skivorna från bilen. Så nu är det rejsklart igen.

_________________
Pontus Oldberg
Ring Knutstorp - 1:07.8
Sturup Raceway - 1:10.6
Mobil: 0768 582240
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -04 på gång igen........
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
4 besök senaste veckan (53469 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande