Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944-83. Såld och inte saknad.
<<   1, 2, 3, 4 ... 23, 24, 25   >>
48 besök senaste veckan (195316 totalt)
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Sa jag något om hel bil? Ja, man kunde ju hoppats... Första problemet att lösa var ett däck som tappade luften. Till att börja med i liten takt och bara när bilen rullade, men till sluta av med tappade jag 1kg på 3 mil... täta stopp blev det och det var först efter att vi sprutat ner hela fälgkanten med fönsterputs som kompisen av en händelse såg att det var i nederkant av ventilen det läckte, inte uppe vid hatten där jag börjat felsökningen. Själva ventilbytet gick fort för en gummiverkstad nära jobbet, men den efterföljande balanseringen gjorde det inte. 15 minuter för ett däck tillhör ju inte vanligheterna... Tydligen ville inte vikterna fastna i allt bromsdamm som var fastbränt i fälgen. Dessutom placerades en av vikterna ute i en eker, något jag inte sett förr. Men bra blev det i alla fall.

Nästa sak som dök upp märkte jag när jag och ett gäng bekanta körde upp till den veckoträff oskarshamns fordonsentusiaster http://www.ofe.se/ Tempot längst fram i kön var tidvis högt, men jag höll min vanliga lunk och allt var väl. Ända tills vi kom fram och började köa vid inslöppet. Direkt började tempen att stiga. Inte så snabbt, och inte heller oroväckande högt, men bilen hade aldrig gjort så tidigare. Var det något som var på G? Sviestad var nu bara 3 arbetsdagar bort, så någon ny kylare (om det nu var det som spökade) hanns inte med ändå. Det fick bära eller brista.

Efter förra träffens framgångar hade jag snackat ihop mig med finansiären, och han var eld och lågor över att få köra. Han hade hunnit börja sin semester, bilen var hel och vädret artade sig väl. Så jag tog en undervisningskväll med honom och visade youtube-klipp (tack för dem, Lasse Falk), gick igenom rejsas banguide och lät honom köra en massa GTR2. Allt för att få in lite av bandragningen i huvudet.
Efteråt erkände han villigt att om vi inte hade gjort det hade han antagligen forsatt rätt ut i naturen efter halva "Torparn"

Nu kom vi i alla fall dit, farsan hann köra 5 varv, vara felplacerad i alla kurvor bromsa alldeles för tidigt på alla ställen och jag lyckades ta sex bilder varav denna



var den bästa. Sen kom han inrullande i mål och berrättade att tempmätaren stod på 100 grader... på den sträckan, i det tempot så var det alldeles för mycket. Och eftersom den skulle ta oss 25 mil hem också så fick den stå resten av kvällen. Aldrig får man vara riktigt glad Jag hade förväntat mig rätt mycket klagande och stönande ifrån faderskapet, men han har väl sett mig ta tillräckligt många av livets käftsmällar med axelryckning vid det här laget för att ha insett att pysslar man med bilåkning får man ta sånt. Så han bad mig bara sortera ut eländet och så stack han och morsan på semster till Österrike i 996:an. Själv hade jag en månads huvudbry att se fram emot...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Nu är ju den här videon ifrån lite längre fram i handlingen (vid själva bytet), men den illustrerar rätt väl vad som visade sig vara fel med kylaren och varför jag direkt valde att gå på det spåret...

http://www.youtube.com/watch?v=sKGSciyl8-0

Ganska förklarande, eller hur?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Kul läsning! ses vi på Sviesta 12:e oktober? komer nog åka min brux 156a
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Nu har ju inte Bettan visat sig vara det under av tillförlitlighet jag hoppades på , men är hon hel så

Men det blir gott om tillfällen att köra sönder innan dess. Uråsa lördag, Anderstorp söndag, Träffpunkt 80 den 21:a och alla småvägar när jag skall hem därifrån och antagligen någon PCS-träff till... Jag lär ha material till en sämre roman innan vintern är här.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Jamen vad f... Jag tvingas här till ett snabbt hopp fram till nutid för en fråga: VAD HAR JAG GJORT FÖR NÅGOT ONT NU DÅ?

Helgens inplanerade tvåstegs-raket för farsan och mig kan om det vill sig illa frysa helt inne... Jag har ägnat veckan åt lite småpyssel inför slalomåka på Uråsa och PCS-träff på Anderstorp. Fyllt på alla vätskor, bytt belägg fram, satt dit kylslangar till bromsarna, satt på plåtbleck o oken så beläggen inte skallrar, köpt nya däck, justerat in bälten osv... Och när bilen kom ner på backen idag var plötsligt bromsproblem 1.A. tillbaka. Låt pedalen vara ifred en minut och den tar först i golvnivå (ganska svagt och med ojämn verkan, dessutom). Pumpa upp trycket och bilen har hejdare så man sitter placerad i framrutan... Hoppades ett tag på att jag tryckt ut en massa vätska ur behållaren när jag tryckte tillbaka kolvarna för beläggbytet, men det såg ok ut. Nåja, jag har ju en hel dag på mig att meka imorgon då Uråsa blev inställt. Får kolla om det andra oket plötsligt börjat flexa

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
okey, tillbaka till dåtiden då...

Kylaren var som ni såg i filmen, allt annat än fräsch så det var bara att beställa en ny. Med lite tur hade det inte behövts, då den som satt i den mörkblå är 500 mil gammal. Men jag har ju aldrig tur... För när jag byte den fick jag först en som var 0,5cm för tjock, så det skiljer säkert mellan 85A och B. Men vadå, oscar handlade nytt till sin 75:a i våras för 1800 så det har tydligen gått ner i pris sen jag köpte min.

Eller inte... Min skulle kosta 3400:- Undrar vart skillnaderna låg Nåja, den kom på en vecka och sen var det bara att ta nya tag.



Tycker du det ser ut att ha gått problemfritt? Näää, inte helt.
I vanlig ordning var det lite trångt, men slangklämmorna lossade så småningom en efter en. Och kylvätskan både hamnade där den skulle och såg rätt fräsch ut. Enda till vi tog bort sista slangen vid vattenpumpen, då något som mest såg ut som kloakvatten forsade ur den... En sköljning av motorn planerades genast in av Hugsèn och mig någon gång i nära framtid.

Sen kom i alla fall kylaren ur, och där jag låg under bilen hörde jag Hugge harkla sig, storlekarna stämde visst inte Den nya var visst lite tjockare Kunde det vara så väl att... Snabbt in och rota i hyllorna YES, DEN GAMLA KYLAREN PASSADE! Tack för det, nu hade jag ju råd att äta i juli också. Sen skruvades allt ihop i lugn takt, med mycket packning på tub inblandat och ett gäng nya slangklämmor där det behövdes. Och när jag så småningom pytsade i en lagom blandning av vatten, Lahegas röda och Red Lines Waterwetter höll allting helt tätt.

Sen var det dags att ta en helgs paus då jag skulle på Karls bröllop och vidare därifrån till SSM på Knutan. Ett tag hade jag en vild plan på att göra resan i räsern, men BMW:ns klima och totala oberördhet för friskt landsvägstempo (något jag kallt räkande med skulle hållas nerför E6:an på lördagsnatten) vann kampen. Desutom hade jag inte hunnit testa hur saker funkade, så det var nog inte läge.

Helt Porschebefriad blev nu ändå inte helgen. Karl hade nämligen gett mig ett specialuppdrag: Att frakta hans bröllopsbil mellan garage och kyrka, samt ifrån församlingshem och garage senare på kvällen.
och eftersom Karl är karl (höll jag på att skriva), Karl skall det vara, blev bröllopsbilen:



Badankan thumbs up En inte helt lättkörd bil när man skall starta i uppförsbacke, in på en parkering och där vända, allt framför 40 bröllopsgäster, första gången man kör bilen... Men jag tog igen det senare på lite småvägar runt kyrkan, för det där, det är bilkörning det. Jag är långt ifrån säker på att jag kan hantera det på bana, men i gott småvägstempo kändes den lagom instabil och HELT oförstörbar. Dessutom sjöng den härligt (något man inte kan beskylla pokalen för, jag brukar jämställa henne med en Corolla på upphetsningskalan), något som påpekades även av dem som stått ute runt församlingshemmet när jag kom tillbaka.

Tillbaka i verkligheten igen veckan efter började den bruna nyttjas och allt var väl förutom... att bilen nu stadigt låg på 95 grader på mätarna (ja, den har två, orginalinstrumenten är inte helt pålitliga...). Det är ju i sig inget farligt, men den hade legat på 90 med den gamla kylaren, och frågan var ju hur den skulle betè sig under racebelastning. Så jag frågade i teknikdelen och fick tips om att köra och hålla emot REJÄLT med bromsarna under en längre sträcka. Så det gjorde jag...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Jag, Viktor, BMW:n, Porschen och en 12kg brandsläckare tog oss en eftermiddag ut till en flygraka i skogen som mest används till olagligheter under helgnätterna och sen körde jag. Treans växel, fullt spjäll och håll emot så att det inte går fortare än 70. Tror jag körde 1,2 mil så, med uppsläpp bara för att vända, och tempen rörde sig inte ur fläcken. Sen lät jag den löpa fritt ett par vändor, upp till öhhh högre än tillåten fart och det enda som hände då var att tempen först föll lite och sen gick tillbaka till 95. Men när jag sen körde bromsstuket sköt den iväg över 100.

Viktor i sin tur kunde meddela att bortsett ifrån att det luktade helvete i hela skogen så var allt ok ifrån utsidan. Ingen brand, ingen rödglödgning, inte ens rökutveckling. Det är nästan så jag blev lite besviken och den där uppsättningen 996-bromsar som ligger i hyllan känns också rätt överflödig, för pedalen hade knappt ens börjat ännas svampig.

Jag var hyggligt nöjd med resultatet, men jag ville vara säkrare... En ny termostat vore ju inte fel att testa, och billigt är det med. Men det fick vänta lite. Först skulle vi iväg på småvägs-safari. Några av polarna hade semester och var sugna på sysselsättning, så jag förslog en rejäl omväg till oskarshamn för att gå på deras hamnträff. Så via Mönsterås, Fliseryd och Kristvalla körde vi dit på vägar om Erik Petterson jämställde med en helasfalterad rallycrossbana jag hade i alla fall hur kul som helst då Toyodäcken blev lagom varma och kladdiga, och mitt chassi är perecis lagom hårt för landsvägspuckel.



Här har vi i alla fall landat, Bosse, Andreas, Erik och jag.

Några dagar senare, min semster hade precis börjat och 240:- på Autoexperten och lite flytthjälp till Viktor senare var vi igång i föräldrarnas garage (vi har inte rinnande vatten i vårt, och jag tänkte skölja ur motorn). Och det var inte smidigt.... det satt en MYCKET motspänstig låsring ivägen som tog oss (mindre) glada amatörer 2 timmar att få bort. Sen var det sköljning, återmontering, påfyllning, uppstart och avluftning. Men inte fanken blev det bra för det... termostaten skulle öppna vid 82 men Viktor meddelade att det började inte strömma vatten ifrån den förrän mätaren pekade på 95... Hmmmmm. Varm och eländig blev bilen också...så efter att den fått kallna ett tag kördes den ner till mekgaraget igen, för att få kallna och tänka över sina synder under natten.

Dagen efter kom jag till garaget utrustad med en kött-termometer. Var det möjligen mätarna som visade fel? Inte så troligt, men det var lika bra att kolla. Så jag körde ner den i avluftningshålet, tätade med mycket packningsmassa, väntade en halvtimme och startade. Upp till 65 grader var de lite oense om hur fort det blev varmt, men därifrån verkade allt stämma och vid 95 avbröt jag. Efter ytterligare en halvtimmes väntan körde jag en avluftning till och sedan bar det iväg ut på landsvägen och





102 grader stabiliserade sig tempen på, en dag när det var 25 grader ute och jag låg och lunkade i 95 knyck Den var billig, VÄLDIGT billig just då.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



P.P. skrev:
Dessutom sjöng den härligt (något man inte kan beskylla pokalen för, jag brukar jämställa henne med en Corolla på upphetsningskalan), något som påpekades även av dem som stått ute runt församlingshemmet när jag kom tillbaka.


Nääädu, en åkgräsklippare är vad en 944 låter som, en Corolla är taskigt mot Corollan

_________________
Martin Öberg
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192



obizzz skrev:
P.P. skrev:
Dessutom sjöng den härligt (något man inte kan beskylla pokalen för, jag brukar jämställa henne med en Corolla på upphetsningskalan), något som påpekades även av dem som stått ute runt församlingshemmet när jag kom tillbaka.


Nääädu, en åkgräsklippare är vad en 944 låter som, en Corolla är taskigt mot Corollan


Åkgräsklippare? Det har jag inte tänkt på, men min låter ju faktiskt så...

Tack för intressant tråd, läser den även om jag inte har skrivit förren nu!!!

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Sittandes på en parkering utanför en närbelägen ICA-butik, en aning uppgiven, med alla tankar på att få förgylla sin semester med lite Sviestadskörning den 10/8 fullständigt raderade tog jag mig en cola i väntan på att aset (som den just då benämdes som) skulle kallna såpass att jag skulle kunna köra halvmilen tillbaka utan att förvandla motorn till en solid aluminiumklump.

Det fanns ju egentligen bara en bov kvar att skylla på: http://www.youtube.com/watch?v=_B1WMNeMgjg Karl hade visserligen varit och ryckt i den i samband med rembytet och konstaterat att det var mindre glapp än i hans egna bil som funkade klanderfritt. Men, allt kan ju hända... Efter att ha ringt runt lite tekniskt kunnig personal fick jag berättat för mig att pumphjulet visserligen var i metall och inte brukade ge med sig, men att det bara satt påpressat på axeln och kunde släppa ifrån den. Så det var bara att börja riva.

kommer sig av att man först skall ta bort generator-rem, ett par plastkåpor, remskivan på veven, några spännrullar (och glöm för h-vete inte att märka upp dem innan), drivrullar, remmar, en plastkåpa till och SEN kunde man skruva bort pumpen. Det är inte 740-mek vi snackar om här, och jag är ju inte snabb ifrån början. Så det var först den 10/8 (Sviestad, jag saknade dig...) som



försvann ifrån bilen och ersattes med



Titta till höger så ser ni ett tillverkningsår. Ersättaren är alltså äldre, men åtminstone en aaaaaaning mindre glapp i lagret. Eller om jag skall vara ärlig, helt fast mens den gamla hade ett litet glapp. Men det var inget jag hade reagerat på om jag inte hade haft något att jämföra med. Pumphjulet var dessutom helt och satt rejält fast. Jag var m.a.o. inte ett dugg visare på vad felet kunde vara. En liten skillnad till fanns förresten. Anläggningsytan inne i pumphuset för termostaten:



Den som satt på.



Den som skulle dit.

Fast det var ju knappast något som orsakade överhettning, snarare var det väl orsakat av överhettning...
Förresten så lät jag den termostat som satt i det gamla huset sitta kvar, för då hade jag alla delar ifrån ett fungerande system (den mörkblå tickade knappt av varm metall efter halvtimmespass på Gotland ring) monterat.

Ihopskruvandet gick inte direkt fortare än rivandet, då jag missat lite i uppmärkningen men det löste sig med lite logiskt tänkande (det är ju det man har kompisar till. är det förresten därför nästan alla mina polare är ingenjörer?). Så jag tror att det var runt den 15:e jag vred på nyckeln och möttes av skönsång ifrån TRE cylindrar. Jag fick med STOR viljekraft hålla mig ifrån att sparka in dörren på ASET (ja, den var värd stora bokstäver nu) och åkte hem och diskade istället. I tre dagar...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Efter tre dagar tog jag mig i kragen och släpade med kompis oscar som är motorkunnig nog att skruva ihop ett (emellanåt) fungerande VEMS-system. Han om någon borde kunna hjälpa mig att få liv i liket.

Hon startade motvilligt och med lite stödgas, och precis som innan på tre cylindrar. Egentligen var redan det en framgång då många av de fel jag drabbats av tidigare i livet har haft en utsökt förmåga att försvinna när någon annan varit i närheten. Men nu verkade det vara mer permanent.
Jag kommer inte ihåg exakt vad det var vi pillade på först, men det var inget stort. Resultatet däremot minns jag väl... Bilf-n startade inte. Oscar såg lite förvånad mens jag såg det som rätt normalt. det kunde ju liksom bli värre, så det var ju bara att vänta sig det.

Efter fyra timmar hade vi kollat att kam och vev stod rätt mot varandra, bytt tändkablar, kollat spridarkontakter, sett om det fanns gnista, bytt stift, bytt luftmassemätare och börjat om igen. En gång hade den startat men dött igen så fort oscar rörde gas-spjället. Det gick inget bra... Frågan var nu om den fick tillräckligt av allt? och det var i samband med de funderingarna oscar pillade till på kabeln mellan tändspole och fördelare, och heureka, bilen hostade till!
Fem minuters slipande på en rätt oxidead anslutning och bilen hoppade igång utan större protester. Ja jisses...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Så himlen blå, gräset grönt och Petersson axelererandes om 911:or på ren råstyka då? Du får tre gissningar... En framgång dock: Värmen! Eller rättare sagt bristen på den. Efter en sista luftning låg nu tempen vid lansvägsåka av alla de former stadigt runt de 80. Jag hoppades innerligt att det problemet nu var löst och gav mig på nästa. Vilket fick bli motorgången. Den var inte bra alls...

Det började med att bilen blev trecylidrig när man försökte segdra den och var allmänt opolerad i sitt uppträdande. Så jag började kolla alla anslutningar, vakumslangar och annat vi varit och ryckt i, men inget givet syntes. sen började felet komma och gå, byta plats till när man gasade fullt, försvinna när den blev varm, bara finnas där när bilen var kall. Slalom på Uråsa med PCS den 19:e kändes i alla fall inte som något alternativ och därmed var hela semstern "down the drain". Inte en körning skulle man hinna med

Däremot tog jag jag gud i hågen och körde upp till oskarshamn för lite biltittande. Och på den resan uppträdde alla felvarianterna, ett efter ett annat... Det var oförståeligt och outhärdligt, och därmed dags att börja byta delar igen. Min stackars plånbok... Först ut, stiften. Visserligen bytta under uppstarten, men då till begagnade, och de tog antagligen lite stryk under det fortsatt malandet. Så 140 pix senare och tio minuter med spärrhandtaget låg



på bänken och fyra nya satt i motorn. Ettans stift ser ju vitare ut, men tyder inte det på snål blandning? och om stiftet inte brann som det skulle, skulle det då inte vara brunare, eller i alla fall blötare? Jag var inte hoppfull när jag vred på nyckeln, men faktiskt, där var det. Bilen gick mjukare och var piggare än någonsin tidigare.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Jisses, vilken pärla du fått tag på . Eller så kanske det bara är dålig karma från ditt håll . Du råkar inte vara anmäld till mantorp med PCS, då får du en chans till till bankörande..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Inte ens Knutstorp Det KANSKE kan bli frågan om Sviestads avslutning, men det är också allt jag vågar planera för just nu. Problemen kommer nämligen att fortsätta... Stay tuned för mer gråt och tandagnisslan.

(om mina bilproblem beror på dålig karma måste jag ha tillbringat mina tre senaste livstider med att vara fogde, nazibödel och parkeringsvakt )

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



Kollat att luftmassemätare är frisk? Dom har förmåga att äta sig igenom motstandsytan efter många år:
[/img]

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Inga problem Goran, stiften löste problemet. Men tack för tipset, jag skall spara det inför framtida eländen.

Som sagt, maskinellt funkade det nu, och tur var det. För farsan och jag började båda tröttna på att inte få köra, så vi slog på stort. Vi planerade in att båda köra när det var slalom på Uråsa den 30/8 och med PCS på Anderstorp dagen efter. Lätt luttrad atv tidigare erfarenheter satte jag mig veckan innan och skrev ner en "bra att göra"-lista som skulle göras. Det var inga stora saker, utan mest en koll att allt satt där det skulle. Sen var det bara att börja beta av punkter...



Det första jag gjorde var att beställa däck. Jag hade redan märkt att bilen slet rätt hårt på innern höger bak. Jag har ingen aning om varför, men jag fick skifta fram och bakdäck på högersidan efter Sviestad för att i huvud taget ha något mönster kvar på innern. Men nu började båda framdäcken se lätt bedagade ut... givetvis bara på innern, men eftersom ni ser det bra däcket, och det är ett Toyo 881 så var det bara att leta två nya 888:or. http://www.dack-roy.se/ ville ha 1250 omlagt och klart, vilket kändes hyggligt så jag slog till.

Sen blev det lite allmänt småplock, kolla avgassystem, skruva fast saker som skramlat loss, sätta dit plåtbleck i bromsoken bak så att beläggen inte skallrade så f-bannat, fylla på vätskor och... beställa två däck till. När jag höll på med bakbromsarna så tittade jag ju också närmare på de däcken, och upptäckte att jag måste kört med fel däckstryck där. För på den axeln var det slitet mest på mitten... Jag har nu en hygglig hög 881:or som kan avvändas vid lite oseriöst sladdande runt koner och annat. Undrar bara när bilen skall vara fungerande länge nog. Hur eller hur, omläggning beställdes till fredag.

Under tiden passade jag på att kolla beläggen fram. Jag hade skiftat till en uppsättning Ferodo 2500 som kom från den mörklblå när vi höll på att skifta ok och slåss med sunkig pedal. Det var inte såååå mycket på dem då och jag hade inga illusioner om dess överlevnad nu. Framför allt inte efter mitt värmetest...
Det visade sig vara hyggligt med material kvar, men jag hade ju varit förutseeende och låtit fräsa upp spår i de belägg som satt på ifrån början. Lika bra att vara på säkra sidan och byta då. Så det gjorde jag, och passade samdigt på att skölja garagegolvet med lite ATE Super blue då jag tryckte tillbaka kolvarna Nåja, det är varken mitt eller målat... annars gick det så bra att jag kunde kosta på mig en provtur. Mest för att kolla om slamrandet ifrån bak-oken tystnat. Det hade de, men å andra sidan tog inte heller pedalen förrän jag tryckte den emot golvet och då med mest verkan på bakbromsarna. Bromsproblem 1A var tillbaka och jag orkade inte ens bli upprörd längre.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Det var nu fredag kväll, och jag var nästan tacksam att Uråsa hade blivit inställt. Det gav ju mig en chans att bli klar... Oscar kontaktades och sa sig vara villig pedalstampare mens jag kollade hur systemet rörde sig/fungerade i största allmänhet. Var jag förresten sugen på att åka till Emmaboda och Power meet också?
Tanken hade slagit mig nu när slalomen försvann, så vi planerade in en rätt tidig morgon och en snabbis till Skutaryd först.

Snabbis, yeah, right... Vi kom dit strax inna elva tror jag. Lite efter två konstaterade vi att vi hunnit med 1/3 av bilar och marknaden... Vi gav upp och åkte till garaget istället, även om det bar emot. Men i brist på roliga bilder därifrån kan du ju få njuta av lite raggarjärn istället:



Wow, V12 i en Jänk. Gissa i vad, svar kommer vid sista bilden.



Satt på en A-Ford som köpts ifrån Danmark i bra orginalskick och nu utsattes för en rullande customisering.















Det känns tryggt att inte raggarkulturen ändrar på sig i alla fall. Bilen han använder som stöd är nån fullsize-Mopar med STÖDDIGA bakhjul under fendershirtsen och ett rejält insug längst upp på motorn. Kan nog chocka vid rödljusen





Shelby-replika fångad i farten.



och så avslutar vi med en Ford-V12 till Den första var en Lincoln Zephyr, om du undrade.

Sen bar det av till garaget för bromsutredning.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Första jobbet blev att dra åt hjullager på oscars GTV. Det var enl. någon udda instruktion typ: Stöddigt många NM och sedan 62 grader +-2 grader. I slutändan enades vi om att stöddigt många newton och så långt man kom med 90 kg hävande sig på 75cm spärrhandtag nog var tillräckligt. Även om det inte ens var 30 grader...

Sen var det min tur. Bil upp på pallbockar, hjul av och oscar knölade sig stönande in bakom ratten (han har ramlat av sina cyklar ett par gånger för mycket för att vara riktigt smidig längre). Jodå, oket verkade röra sig mer... runt belägget än att bara trycka på det. Och det var rätt mycket mer så på den sidan där jag inte hade bytt ok under våren. Dags att byta där med? Jag hade ju liggande, och det var en felkälla struken ifrån listan, så varför inte?

Några timmar senare, med en lite trilskandes broms-slang loss, hårt dragna skruvar till oket och med systemet luftat enligt konstens alla regler och allt det där bar det ut på provtur. Men nej, eländet bestod. Jag styrde hem till föräldrarna och berrättade för faderskapet att morgondagens körning verkade vara i farozonen. Han skrattade först lätt uppgivet och föreslog att jag skulle hålla mig borta ifrån sånt som faktiskt funkade, men slet sen raskt tag i sin mek-overall och beordrade mig att köra ut oss till garaget igen.

Så, vad hade jag gjort när problemet uppkom igen? Inget stort, bara satt dit plåtbleck innaför beläggens styrpinnar och bytt belägg. Visserligen till dem som satt på när bilen först hade bromsbortfallet, men jag hade ju låtit fräsa upp de styrspår som behövdes. Så om vi skiftar tillbaka beläggen då?
10 minuter senare var vi på rull igen och efter 15 sek satt vi båda planterade i rutan, bromsarna var tillbaka BIG TIME! Lättade över lösningen men lite förvirrade rev vi loss beläggen igen och började titta noga på hur saker funkade. Då visade det sig att spåren visserligen var frästa precis där jag märkt ut dem, men belägget i sig var lite större, ner mot navet sett. Och tydligen hade jag märkt ut styrspårets placering gentemot den kanten och inte emot den där styrpinnarna satt, vilket ju hade mycket mer att säga till om när det kommer till sakers inbördes placering

Vi hittade också en förklaring till varför hejdarna funkade efter tredje omtaget. Styrklacken på oken låg nu precis på kanten till spåren, så på första trycket gled den ner, på andra satte sig allt till rätta och på tredje funkade det. Men så fort man släppte pedalen helt fjädrade allt tillbaka till ursprunglig plats igen. En snabb inventering av vad jag hade liggande visade att de ursprungliga Ferodo-beläggen fick börja göra tjänst igen. De hade ju klarat rätt många banmil tidigare utan att försvinna, och den halvcentimeter som var kvar nu borde räcka ett tag till. Vidare fanns det en uppsättning okända belägg med lika mycket till som nog kunde ta oss runt ett pass eller två, eller kanske t.o.m. hem om det skulle knipa. Vi hade ju ändå planerat att ta med rekordeligt med verktyg, så en påse bromsar extra gjorde ju ingen skillnad.
Sen var det bara att åka hem, packa hjälmar och handskar och komma i säng tidigt inför Anderstorpsäventyret.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Jag skall låta det vara osagt om det var brist på äventyrslystnad, eller ålder och visdom som gjorde det, men farsan ville ta två bilar till banan. Jag brydde mig inte, för jag får ändå köra räsern till och från då farsans rygg börjar protestera efter mer än 12 mil i räsersätet. Men det gjorde i alla fall att jag kunde ta med både gott om verktyg och kompis. Niklas, som trots att han sett hur illa det kan gå (han var med på Mantorp) ställde in allt planerat och hängde med.

Bilen gick bättre än någonsin upp, och även om det är en relativ term så var de nya däcken tystare. Mina peltor och Ipod dränkte i alla fall allt... Vi var där i god tid, kollade vätskor en sista gång, sänkte lufttrycket till 1,75 kalla och rullade sen ut på visningsvarvet med OR-gruppen. Farsan insisterade på att köra för att få in lite känsla för koppling och annat, trots att jag diskret försökte hinta om att det blev många i och urstigningar på kort tid. Nåja, han tvingades ju nu att lära sig knepen fort
Tipsen i OR om spårval, bromspunkter och annat kanske skiljer lite ifrån R1 och R2, för jag kändes inte riktigt vid dem. Framför allt var det spåret allra längst ut i de doserade kurvorna jag var lite fundersam på. Jag brukar alltid hålla mig nån meter in så att jag har lite vingelutrymme, och i karusellen är det snarare 2m ifrån innern som gäller istället för yttern som rekomenderades här. Nåja, det var nog inte rätt ställe att komma med raceinspirerade frågor, och jag fick väl prova mig fram när jag kom ut med R1-gänget.

Faderskapet blev först ut av oss när OR1 rullade ut, vilket innebar att vi hade en grupp emellan oss. Skönt, både för oss och bilen. Givetvis blev det lite stressigt på slutet, då det knölade med bältet. Jag hade konstaterat att det var ett litet helsicke att justera 6-punktersbältet emellan oss, så jag valde att rota fram det 4-punktbälte som var tänkt att hamna i bilen när en ev. räsersits hamnar på passagearsidan, och sen skifta bälten emellan oss istället. Och i ett anfall av hybris antog jag att det var mindre chans för mig att krascha, så farsan fick Peltorhjälm, 6-punktbälte och de nyare handskarna mens jag tog min gamla MDS och 4-punktarn.

Hans pass var ganska fritt ifrån äventyr, även om han tyckte det var liiiite skrämmande att bli omåkt av en Carrera GT på rakan som verkade gå ungefär dubbelst då fort. Ifrån läktaren kunde jag konstatera att ekipaget förlorade ut både på rakor och i kurvor, men om det skulle tillskrivas bilen eller föraren visste jag inte. Okey, jag hoppades... men eftersom alla skall börja i OR oavsett förkunskap vet man ju inte riktigt vart förarnivån ligger där (jag lyckades knöla mig runt det där en gång i tiden och är evigt tacksam för det).
Efteråt var det en påtagligt upphettad Petersson SR som knölade sig ur bilen. Han hade visst glömt att ta av sig jackan i all upphetsning. Men han kunde i alla fall berätta att temp, tryck, bromsar och annat höll galant. I alla fall för hans tempo...

20 minuter senare var det dags för mig att leka, ochneftersom vi körde i olika grupper hamnade vi alltid sist i uppliningen. Det är inga problem för mig, då jag tycker det är roligt att jaga. En instinkt som VÄLDIGT fort kom över mig då jag såg att polaren Andreas 951:a precis var på väg in på sitt andra varv när jag kom ut ifrån utsläppet. Han fick knappt ett varv på sig att skapa luckla, sen tyckte jag att däcken verkade funka och jag började ladda.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Anderstorp är den bana där jag en gång tog licens, och lärde mig köra bil på. Jag har gjort ett gäng träffar där, t.o.m. tävlat en gång, besökt den som åskådare fler gånger än jag kommer ihåg och tränar den regelbundet i datorspel. Kort sagt, jag kan den utan och innan. Så redan efter ett par varv hade jag analyserat rätt väl hur bilen gick, och sen var det bara att gasa och försöka förbättra. Varvet gick ungefär som följer:

Fyran i när man passerade starten och kort broms strax efteråt, ner på trean och så in i kurvan. Framvagnen bettade förtroendeingivande och jag var inte ens halvägs igenom när jag kunde gasa fullt med bara en antydan till understyrning som följd. Fyran kom i exakt vid yttre tangeringspunkten och sen hade man ett tag på sig att titta på omgivningarna, instrumenten eller backspeglarna (där det t.ex kunde dyka upp en instruktörs-GT2 som kryssade sig fram mellan sex bilar uppför rakan och ändå hade 50 lucka bakåt vid inbromsningen) innan det var dags för femman.
Jag såg 210 på mätaren men bör ha fått till 215 några gånger. Och jag tror att felvisningen ligger runt 13% vilket visar att den är i alla fall inte sämre i motorn än nån annan bil jag kört där. Jag vågade inte riktigt tangera 100-metersskylten som bromspunkt, men säg 110m så ljuger jag inte så mycket, ner till trean, direkt eller via fyran beroende på hur stabil bilen var just den gången (det är rätt bucklig asfalt just där) och sen hårt på kurbsen. Jag tangerade nästan varvtalsstoppen på trean inför atlaskurvan men klarade mig alltid, broms efter 50m-skylten och på kurbsen igen. Sen landade jag alltid 10m före placeringen av yttre konen, men det kändes rätt för mig och gick fort, så det fick fortsätta så.

God fart på fyran ner emot gamla startkurvan, sen bromsning ett par meter in i banan (jag testade v-stilen litegranna i sista passet, men behöver nog köra med lap-timer eller driftbox för att utvärdera det lite först...) och styr in mjukt på trean. Precis som i nya startkurvan kunde jag ge fullt väldigt tidigt och kom ut utan drama varje gång. Opelkurvan har alltid varit en klar favorit och så även i denna bil. Jag var inte ens ¼ in i den när pjäxan begravdes, och oftast hade jag siktat så rätt att jag inte behövde lyfta en mm innan det rätade ut. Många GT3 och Turboförare undrade nog vad det var för brunt elände som klängde sig kvar i backspegeln på innerplan... Även här prickades fyran in precis vid konen men mer blev det inte innan Hansen. Detta trots att jag inte behövde bromsa förrän runt 80m. Snacka om att plocka metrar...
Sen tog jag något lustigt spår som jag nog var ensam om igenom själva kurvan med en instyrning som säkert låg en billängd, kanske t.o.m. två efter konen. Jag fick i alla fall en bra utgång och bra fart mot karusellen där jag halvägs igenom passet märkte att trean inte räckte till längre. Så det var bara att plocka i fyran strax innan, ta stöd emot stolskanten och ratta för glatta livet. Oftast var det lungt, men jag fick ett släpp i sista passet som kunde slutat vart som helst. Nu tog reptilhjärnan över och vred ratten precis lagom innan jag hann göra något dumt som att släppa gasen eller nåt sånt. Det gick ju trots allt i 135 mätarfart. Lustigt nog var det aldrig några problem ut ur kurvan. I allt annat jag rattat har det varit fullt sjå att hinna räta upp skrotet innan det varit dags för panikbromsning. Men inte här, jag kunde (nästan) i lugn och ro kolla in läktaren, sikta in bilen och sen försöka se förbi bilen som jag oftast hade kommit ikapp för att se bromspunkten.

Egentligen var det nog så i alla kurvor, men det kändes mer utpräglat i de "odoserade", och främst i denna. Framvagnen var, som jag tjatat om, fast planterad i backen, men baken inte lika mycket så... Och då i instyrningen. Det kändes som om bakvagnen rullade över något när man svängde in, men från det att krängningen var klar satt den fint i backen. Fast just i målkurvan kändes det lite svävande alltigenom. Nu är det inget som stör mig så där särskillt (det är jag för dum i huvudet för) då jag vet om det, så det var bara att gasa på så gott det gick på trean och sen ta sats mot mållinjen och ett nytt varv.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Det där var ett varv utan någon framför, men det hände inte så ofta. Andreas var som sagt strax framför och ett bra mål. Han hade trots allt 280 kusar, AVo-dämapare och hyggliga däck (om än inte r-svålar). Men lik förbannat var jag där och knuffade i slutet på varje varv.
Efteråt kunde jag bara inte låta bli att tråka honom med kommentarer som: och jag som trodde du var snabb? vilket besvarades med: Du är ju psykiskt instabil, som du kör!

I slutet av passet började en del krämpor visa sig på bilen: Hastighetsmätaren slutade funka, oljetempen föll till noll och mest oroande, när allt lugnade ner sig på väg in igenom depån ände jag att något i styrningen kändes glappt runt mittläget.
Så det var nu inte nog med att vi hade buckligast och skitigast bil i depån, vi var också de enda som stod uppallade mitt i line-upen och mekade för fullt. Nåja, vi hade i alla fall snyggast depåfordon ;-) oljetempen var lätt fixad då tempgivaren sitter i pluggen och är inkopplad via en kabel och ett flatstift på utsidan. Och stiftet hade nu glidit av, en ren baggis m.a.o. Hastighetmätaren gav sig när vi kollade bromsbeläggen (som knappt ändrat sig alls), då den täck-kåpa som sitter ytterst på navet och driver runt vajern till mätaren hade lossnat. Bara att banka di igen. Sen var det styrningen... Där hade ratten börjat lossna... det var skruvarna som höll ratten i navet som börjat gänga ur sig. Givetvis hittade jag inget bits i rätt storlek med mig, men jag hittade en liten mejsel som passade precis däri, vilket fick duga under dagen.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944-83. Såld och inte saknad.
<<   1, 2, 3, 4 ... 23, 24, 25   >>
48 besök senaste veckan (195316 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande