Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002- 73, s50b30 hill climb
1, 2   >>
14 besök senaste veckan (39597 totalt)
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Hej!

Efter att ha hängt här på forumet i 6 år nu, och ägt och kört bilen sedan dess så är det nog dags att den får sig en plats på detta forum. Mestadels för att det kan vara kul för mig själv att gå tillbaka och se vad man gjort, men jag har även kommit till ett läge i modifikationerna där know how från forumet börjar bli viktigt.


Jag personligen är från Mora från början. Till skillnad från stora delar av befolkningen i hembygden har jag inte hållt på med bilar sedan barnsben. Jag har visserligen alltid haft ett stort generellt sportbilsintresse, där porsche har legat mig varmt om hjärtat, indoktrinerat av ett par besök hos en viss Lasse Jönsson i ung ålder, men det är en annan historia. Hur som helst så tog jag mitt körkort som de flesta andra och behövde således en egen bil. I och med att kapitalet som gymnasielev var vad det var så låg fokus på bilar i det väldigt billiga segmentet. Volvo var lite tråkigt men alternativ var svåra att hitta. Efter ett par månader av letande fick jag tips av en mycket god vän att det stod en mycket speciell bil och förtvinade på en åker som han kände till. Han hade varit sugen men inte haft plats och köpte jag den skulle han hjälpa mig att fixa till den. Han pratade om en gammal BMW, vilket jag ansåg lät intressant där och då.

Sagt och gjort åkte vi och kikade på bilen, och jag ska nog vara ärlig nog och säga att det var, vid första intrycket en av de fulare bilar jag sett. Den vita lacken var svartflammig och framskärmarna var helt upprostade, listerna var i dåligt skick och fronten var fruktansvärd. Dessutom såg ju själva bilen ut som om en skokartong parat sig med ett badkar. Där och då blev jag väldigt tveksam, men det tog bara någon vecka innan han lyckats övertala mig med bilder på tvåhjulande 02or och hubert haune på bredställ på ringen, så till slut fanns det inget mer att köra än att köpa rosthögen, utan bromsar och glapp styrning med en gaspedal som fastande där man lämnade den kördes den hem till min kära vän. Som 18 åring vågade jag ju inte ta hem den till föräldrana. Väl hos honom gjordes en mindre renovernig av diskutabel art för att få den körduglig och presentabel inför SBP, och på denna väg är det. Tror det var när man satt med smärgelduken och polerade fastrostade bromskolvar som man verkligen fastnade.

Bilen är en BMW 2002 från 1973, det vill säga den sista årsmodellen med runda baklyktor.
Den har efter olika omständigheter och anledningar byggds om väldigt mycket under de åren jag ägt den. Att
häda säger vissa men jag är nöjd med att den inte längre står och skäms på en åker utanför Mora, utan istället
är med och gasar i lite roliga backtävlingar runt om mittersta sverige. (Det är här Ni kommer in)


Bilen har byggts och utvecklas med en tight budget på grund av att CSN inte såg den som en god anledning till
att utöka lånet (läser förbränningsmotor här i stockholm), setupen har utvecklas och ser numera ut så här:

-Motor: BMW S50B30, match portad, luftburk GTR kopia med e46 m3 trattar styrs Alpha N med MAP kompensering med hjälp av ett DTA s80. Styr även Vanos med denna burk.

-Växellåda: ZF-växellåda från 525i e34, samma som e36 M3
Avgassystem: hemmabyggt 3" med Apple superfrequency dämpare

-Framvagn: BMW e21 fjäderben, ombyggda till coil over och Bilsten VOC dämpare, Hemmabyggda länkarmar med Länkhuvuden, uppflyttat rollcenter och bump-steer korrigerad styrväxel. Hemmabyggd framvagnsbalk med justerbart roll-center och justerbar styrväxel i höjdled

-Styrväxel BMW 330I E46 från England. Elektrisk styrservo pump från Opel

-Bakvagn: BMW e34 525is lamelldifferential med 3.64 i utväxling, BMW 325i E30 länkarmar, ombyggda med plastbussninngar, förstärkta med Koni dämpare ombyggda till Coil Over
Bromsar: Frambromsar hämtade från Volvo 240 med ventilerade skivor, bakbromsar är 325i e30 standard utan bromssköld.

-Inredning: Förhållandevis standard, framsäten utbytta mot Sparco Sprint bakflyttat ca 30 cm, rattstången
försökts bakåt och även hemmabyggda pedalstället hamnade långt bak för att tillåta en position längre bak.

Kaross: Förstärkt med fjäderbensstag fram, förstärkt med en brygga bak som knyter an fjäderbenstornen med
varandra och lika så knyter an differentialens fäste med fjäderbenstornen. Bilen har även Alpina-breddare så
kallade "schweinbachen". de gamla hederliga 60-talsbreddarna.

Bur skall monteras i sommar

fler bilder kommer när jag hinner uppdatera, tänkte köra igenom hela byggprocessen fram tills idag,
ni får hålla till godo med en bild från en backtävling i Rättvik resp hammarstrand så länge:

_________________
MVH
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Svinrätt!

_________________
/Anders C
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500



Härligt att få se mer riktiga bilar
Trevligt bygge!

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Helt rätt look , då väntas det med spänning på mer info o bilder.
Kul med 02or, synd bara att jag har en tendens att sälja av mina så fort de blir "klara"

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Vad trevligt med lite intresse!


så här såg bilen ut när den just kommit från åkern, lagomt rostig och lite lagomt ihopsjunken i bak:

De absolut rostigaste bitarna byttes med en gång, de var ingen mening att spara på öht. Framskärmarna hade ett avlångt rosthål längd med hela dörrskarven, så de fladdrade mer eller mindre i vinden. Vidare skedde det rostlagning under bilen och ena tröskeln fixades till samt en annan skufflucka. Bromsar renoverades fram och bak:


När den väl passerade SBPs nålöga så var den i mina ögon i ett förhållandevis presentabelt skick, förutom den ganska oseriösa lackeringen. Så här blev resultatet:

_________________
MVH
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Här har man inte hunnit uppdatera så mycket på sistone. Studierna har tagit lite för mycket tid.

Tanken är som sagt att jag ska lägga upp bilder från hela bygget, tyvärr ligger vissa bilder bara sparade analogt på grund av en havererad hårddisk, så jag måste ta mig upp till mora för att scanna in dessa.

Ett nytt plenum införskaffades i och med att DTA sprutet skulle i, och jag kände att det var lika bra att investera så mappningen blev rätt med en gång:





Trattarna är e46 M3 trattar, dock bara provmonterade på bilden.

kan lägga in en bild på motorrummet så som det ser ut idag, så länge:






har just fått igång bilen, efter att ha lagt ned stora mängder tid på kabelhärvan, då jag som nybörjare kopplade in bilen mot BMWs egna x20 kontakt så blev det inte bra gjort, lika väl som att BMWs orginalhärva både för M50 och S50 inte riktigt var så smidiga att ha i 02an.

istället tog jag och byggde en egen härva till DTA s80 sprutet, som till synes verkar funka bra då den startar och alla funktioner funkar bra. återanvände avstörda kablar och dylikt från gamla m50 härvan då jag inte var så sugen på brusiga signaler. .
ett par bilder på härv-bygget, den hugade elektrikern noterar nog att det är krympslangar överallt, jag ville gärna köra med detta då det hjälper till att hålla lödningarna från att vibrera allt för mycket där jag återanvänt kontaktstycken, vidare ger det ju dragskydd vilket kan vara trevligt:

början:



och lite resultat:











när jag fixade en ny kontakt till map-sensorn blev det visst lite eltejp. glömde krympslangarna men de packeterades fint under en grov krympslang lite senare så slutet gott, allting gott.
biltema fick bidra med förvånansvärt schyssta kontaktstycken där härvan skulle ihop med bilen:





_________________
MVH
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Kan slänga upp en bild från i somras också, en regnig morgon i sälen, innan backtävlingen på sälenveckan. Han var lite hög i fram för asfalt men i och med att jag jobbade nere i Höganäs under sommaren flög jag bara upp och slängde på R-däcken dagen innan. Enda gången jag kört bilen innan sommaren var upp till hammarstrand och backtävlingen där:

_________________
MVH
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Så här ser det ut invändigt när man kör den gamla "grisen" också:

grus:



asfalt:





Vet inte riktigt hur man gör för att bädda in, någon som kan?

Edit: löste det

_________________
MVH
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17345



Äh, nån hade ju fixat ditt inlägg
Cool bil! thumbs up

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Häftigt bygge och kul med film thumbs up
Men man blir ju lite nervös när du inte har nån skyddsbur.

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Marcus S skrev:
Häftigt bygge och kul med film thumbs up
Men man blir ju lite nervös när du inte har nån skyddsbur.


Ja, det är nog befogat, jag har inte känt mig så orolig medans jag kör bilen men när man ser filmerna så blir man lite eftertänksam. Därför har jag införskaffat en grupp E bur nu i höstas, som ska stoppas in så snart jag hinner

_________________
MVH
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Nu har sprutet mappats! Efter lite strul med kommunikation med boxen, byte av seriell adapter så fungerade det klockrent. Hade missat att dra åt jorden ordentligt också...hehe

Blev tydlig skillnad mot original med nya insuget! flåsar på väldigt fint och tyvärr har m3 3.0 standardspridarna bottnats! Det i sig är ju negativt men positivt i den mån att förbättringar har gjorts. når 95% duty med 0.91 i lambda strax innan 7000 rpm!

min tanke är att gå upp en storlek till m5 3.8 spridare, dessa bör vara på 380cc som jag förstått det.

någon som invänder mot ett sådant val?


_________________
MVH
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
istället för att ägna mig åt viktiga saker denna vardag har jag glott igenom loggarna. Tillbaka i Stockholm igen så kan inte riktigt fippla med bilen mer än pilla lite värden i datorn.

Under är ett utdrag mitt i mappningen, vad som kan ses är att jämför man med bränslemappen är väldigt hög runt 6800 rpm på spridarna i dagsläget (loggarna går från höger till vänster, fråga mig inte varför). Tyvärr glömde jag logga dutyn så jag räknar på den manuellt istället.



Vanos-mappen jag har lagt in ger utrymme för att retardera kammen ytterliggare efter 7000 rpm. Gissningvis kommer 3 grader till göra att den kan andas lite bättre även på högre varv.




Jämför man öppningstiderna från bränslemappen med grafen under som visar tider för 100% duty för respektive varvtal, så ser det ut som att de är totalt bottnade vid 6750 varv. Dock Har jag noterat att skalningen på MAP-sensorn inte stämmer, vilket gör att MAP-en kompenserar ned bränslet, så dutyn är bättre än man kanske tror, dock knappast bra. Från och med typ 6000 rpm är jag aldrig under 90% i duty någon gång. Med 94% duty så går den på 0.92 i lambda, så dessa spridare måste bort.



Nya kamaxel-mappen som blir har jag fipplat lite med, och använt ett simuleringsverktyg som heter "engine analyzer pro". Inget avancerat men ger en fingervisning om vart man bör ligga. Får se om det stämmer överens.




Låglasten blev jag väldigt nöjd med, tycker bilen blev minst lika körbar som med Motronic. Kan bero på att jag kör rätt hög tändning. ligger runt 18 grader på tomgång. Vad brukar ni ligga på som kör BMW-sexor? saxade lite värden från S50 orginal motronicmapp, de ligger på 14 grader, men kände att 18 gav en mycket rappare känsla.


Sen kan man ju fråga sig varför jag gör allt detta själv, vettigast vore ju att lämna iväg bilen. I och med att jag studerar förbränningsmotor så ser jag det som ett jättebra sätt att lära mig, dessutom, att mappa en bil är bland det roligaste jag gjort förvisso har jag fipplat med att göra lite trimchip tidigare, men att få mappa en bil från grunden med (relativt) ordentliga grejer är riktigt jäkla skoj, och väldigt givande!


MVH Henrik

_________________
MVH
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Henn0 skrev:
Sen kan man ju fråga sig varför jag gör allt detta själv, vettigast vore ju att lämna iväg bilen. I och med att jag studerar förbränningsmotor så ser jag det som ett jättebra sätt att lära mig, dessutom, att mappa en bil är bland det roligaste jag gjort förvisso har jag fipplat med att göra lite trimchip tidigare, men att få mappa en bil från grunden med (relativt) ordentliga grejer är riktigt jäkla skoj, och väldigt givande!


MVH Henrik

thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
I och med att framvagnsbalken ska byggas om inom en nära framtid för att ge plats åt servo-styrväxel med kortare utväxling så tänkte jag passa på att köra lite simuleringar för att hitta rätt.

Förra gången jag byggde om framvagnsbalken räknade jag lite på statiskt rollcenter, vilket jag satte ganska högt för att kunna köra med mjuka fjädrar och krängningshämmare, men ändå undvika roll. Detta för att ha en bil som funkar acceptabelt både på grus och asfalt. Rent principiellt fungerade tankesättet ganska väl, bilen rollar väldigt lite men den växlar lite väl häftigt mellan neutral och understyrning. Detta beteende vill jag minimera till nästa "iteration".

_________________
MVH
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Blev att kränga ihop en ny framvagnsbalk samt styrväxelfäste nu under onsdagen. Styrväxeln är en e46 växel från england, så att bilen ska svänga åt rätt håll ?? styrväxeln sitter ju bakom balken på E21, och det är sådana fjäderben jag använder. Fästet för växeln blev lite special.

Styrservopumpen är en opel astra pump utan CAN-port (puh). Verkar ju som porsche kör med samma pump så jag räknar med att det hinner med.

Resultatet av denna ombyggnad blir:
3 rattvarv istället för 4.15, e46 växeln matar 51mm/varv mot e21 37mm/varv
Elektrohydraulisk servo
Styrväxel justerbar i höjdled
Frammåtflyttad styrväxel för att gå fri mot grenrör m.m vilket ger även ger
Lit mer parallelstyrning enl matlab-simuleringarna.
Nedflyttat samt justerbart rollcenter för att minska hastiga skiften mellan neutral och understyrd
Lite mindre Caster
Mer spårvidd ~25 mm



Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
MVH
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
I lördags åkte framvagnen i och elektrisk styrservo monterades med allt vad det innebär! En snabb hjulinställning gjordes också

Resultatet var över förväntan, bilen känns numera mycket mer "logisk", den växlar inte lika hastigt mellan neutral och understyrning.
Styrningen blev riktigt bra, känns grymt snabb och överlag gick känslan från atlantångare till skitsnabb, ungefär. Plus att det numera går att styra bilen med en hand tack vare servon
Misstänker också att det mekaniska greppet ökade en del. Beror nog på bredare spårvidd och i kombination att det går att ställa mer camber. Bakvagnen hänger inte med riktigt längre. Positivt men får nog försöka flytta lite grepp bakåt med att justera kniven på krängningshämmaren

Har lurat lite nu ett par dagar, bilen hickade till vid vridmax en gång och jag är lite rädd för att att det kan ha varit spikning. Trodde först det berodde på spänningsfall på grund av servopumpen men loggarna säger annat. Lambdan ligger också perfekt på ~0.89 så jag är smått orolig. Ska kika med endoskop senare idag.






Edit: den är alltså testmonterad för provkörning. Ska tas ned och målas.

_________________
MVH
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Som jag trodde, så hade motorn fått sig en hurring . Inte mycket att göra åt. såg i DTA sprutet att jag missat att ställa in tändningskompensering beroende på lufttemp.

loggarna visar 37 graders insugsluft, jämfört med ca 0 grader vid mappningstillfället. Gissningvis är det varm luft plus lite för hög tändning som har orsakat skadorna. Då lambdan legat OK. förvisso är jag över 90% duty på spridarna, så det kan bero på detta.
hur som, jävligt klantigt, det kunde dock varit värre. Får leva på nudlar ett par månader så jag kan investera i nya prylar. Synd för jag missar nog backtävlingarna till sommaren......

blir att beställa bättre begagnade kolvar och ett nytt topplock. blir nog byte till 3.2 topp i samband med rivningen.

cylinder 1, 2 och 4 har spikmärken i kolvarna. se bilder:



1 ( )

2 ( )
"
3 (thumbs down)


resten ser OK ut, iaf enligt mig:

6

5

3

_________________
MVH
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Slängde ihop buren i förra veckan. Första buren jag byggt och är väl ingen höjdare att bygga bur med inredning på plats. Men vill ha den kvar så den var tvungen att hamna där så att säga.

Är ganska nöjd med buren, det enda jag inte är riktigt glad över är frammåtsträvornas avstånd till A stolpen i längsled. Det var dock tvunget att ske, då jag annars skulle sitta under huvudbågen vilket inte var aktuellt.de skymmer hur som inte sikten alls utan ligger med a stolpen i synfältet. Byggde buren med SBF reglemente för 2016 som referens, därav krysset i huvudbågen. Svetsarna tycker jag duger
Äger tyvärr ingen TIG.
Man kan även se montaget av servopumpen. Den kommer nog få flytta på sig till en säkrare position. Det sker dock i mån av tid.

gjorde även kompprov på motorn. låg på 13 bar över lag förutom 4an och 6an som låg på 13.5 bar. helt okej med tankte på skadorna på kolvarna. lyssnade även på vevhuset men hörde inget misstänkt ljud så det kan nog fungera några repor i backen.
Tog även en provtur och insåg vad som kan vara orsaken till märkena. Har dålig kontakt med vevaxelgivaren. förmodligen ett glapp någonstans. Förmodligen är det detta som orsakat störningar och gett felaktig signal till boxen och gett felaktig tändning. Såg lurt ut i Loggarna redan innan med en varvsignal som blir helt flack då och då. Nu var det en varvräknare som hoppade till då och då som avslöjade det hela,antagligen har jag kommit åt härvan med en fot/random lem när jag svetsade buren. ska kika mer på detta när jag har tid.

Resultat av provturen annars var i övrigt att buren gav bilen ett mycket stabilare intryck, dessutom blev den klart bekvämare och inte alls lika känslig för ojämnheter. Den levererar bättre grepp och stabilitet över brake bumps och hål på grusväg. Karossen har förmodligen varit så pass mjuk att de hårda rallydämparna inte fått arbetat på ett bra sätt utan karossen beter sig som en odämpad fjäder som både reducerat styrrespons och ger störningar då den svänger eller får inputs från ojämnheter, som orsakar problem för föraren (mig) vid ojämn väg.
I Steady state känns det som att mekaniska greppet ökat samtidigt som bilen ger ett mer stabilt beteende, framför allt från bakvagn.
Vidare känns styrningen mindre "flexig" och mer exakt efter framvagnsmodifikationen. Förmodligen beror detta på att rattstången sviktar mindre när mindre styrmoment går åt på grund av servostyrningen.
En exaktare känsla med mindre Effort i styrningen och en bil som går mycket stabilare över ojämnheter tror jag kan gynna tiderna rejält upp för backen. För asfalten tror jag bättre kontroll av camber och styrvinkel på grund av mindre karossflex respektive mindre styrflex kan göra mycket nytta. Allt som allt känns bilen som en klar förbättring sedan förra året minus de skadade kolvarna.

Jag kommer chansa och köra ett backrejs i början av augusti samt ett litet skojevent under Classic Car week i Rättvik. Jobbar nere i Göteborg för tillfället så hinner inte köra så mycket denna sommar heller, men jag hoppas jag hinner fixa vevaxelgivaren innan tävling, så blir det någon grad reducerad tändning så länge. Funkar det fixar jag kolvarna+topp till hösten. Förhoppningsvis blir det även någon bankörning innan snön faller för säsongen.


Tog lite bilder:





Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
MVH
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Var upp och körde lite Hill Climb skoj i Hammarstrand i Helgen.
roligt event, alltid en salig blandning av gamla bilar. Handlar egentligen inte så mycket om att köra fort, men jag passar på att gasa lite när jag får chansen. Börjar dock bli sugen på att köra riktiga tävlingar. Frågan är vart man kan klassa in bilen.

har förresten lite problem att få i 3an när jag varvar ur han ordentligt vilket syns och hörs (), vet inte riktigt om det beror på slitna synkringar eller skit bakom spakarna, men tror man kan öka säkerheten i växlingarna genom att öka utväxlingen en aning, nu är det sanslöst korta lägen och det känns ibland som lådan inte hänger med riktigt.

I övrigt märker jag av att jag får lite "Pumpcatch", dvs att styrservopumpen inte hänger med riktigt vid snabb styrning. läste mig till att jag skulle pröva med en restriktor på returledningen för att se om det blev bättre. Börja runt med runt 3.5mm som utgågnsläge. Blev det bättre berodde felet förmodligen på kavitation vid hastiga rörelser. Lät väldigt rimligt så det ska genast ordnas så fort jag kommer upp till mora igen.

monterade även 25mm spacers bak för att få lite mer mekaniskt grepp och tyckte att det gjorde märkbar skillnad, framför allt blev bilen mycket mer balanserad.

film från hammarn finns nedan

åk 1



åk 2


_________________
MVH
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Bonusbild är skitig bil! Hehe

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
MVH
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002- 73, s50b30 hill climb
1, 2   >>
14 besök senaste veckan (39597 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande