Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Pegasus 7Plus -97
3839 besök totalt
Hellberg
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 172


Trådstartare
Min tillfälliga lattjolajbanbil, en Pegasus 7Plus har jag ägt i ganska exakt ett år nu och då är det väl hög tid att kasta upp lite bilder och babbel.
Har bara haft möjlighet till en enda lekdag under ordnade former (Kjula i fjol höst) men i år kanske det blir fler.


När jag köpte den var den mer åt komforthållet - med stereoanläggning och motor i andnöd.

Bilen är hopplockad i Skåne 1997 om jag fått rätt info och sedan har den letat sig en bit uppåt. Jag handlade av en läkare i Enköping som kört sparsamt och varsamt.

Mekaniskt är det tvåliterspinto, typ9-låda och Taunusaxel bak. De omtvistade Taunusspindlarna finns framtill.
Sedan jag började gasa har effekten krupit uppåt (hoppas jag), från en snäll Hedlundkam och dubbla weber 40 via Weber 45or till nuvarande Megasquirt med TWM spjällhus och en gammal A8 rallykam.
Det känns i alla fall som att det är mer under läppen nu. Det råmar friskt ur trattarna, lite väl mycket i förhållande till verkliga hästkrafter...


Förutom mer mos har vikten krupit neråt. Stereo (med bashögtalare), reservhjul med stadig hållare i rostfritt (26 kilo totalt) och annat elände har åkt ut.
Återstår ett antal enkla kilon, spacerplattorna är 40 mm tjocka och svarvade i stål. Min enkla garagevåg visar 4 kg styck. Bak ska jag skaffa lättare och något smalare grejor i aluminium och fram vill jag inte ha några överhuvudtaget.

Som sagt, det har inte varit så rejsig attityd tidigare. Jag ersatte det hängande pedalstället med stående, och förutom bromsvågen så blev det betydligt bättre benutrymme och nu möts pedaler och fötter på rätt punkt ungefär.
Byggaren måste ha haft barnfötter, bilden talar för sig själv.


Senaste förbättringen bestod av bättre bromsok, Wilwood Midilite:


Förutom att köra så mycket som möjligt i sommar ska jag byta bärarmar fram. Det blir såna där widetrackarmar enligt Westfieldrecept, bara Rallydesign får tummen ur stjärten och skickar grejorna.
50 mm per sida ökar längden, och då kan jag fimpa allt vad spacer heter. Geometrin är inte optimal nu med -10 i ET totalt.

Närmast på listan:
Byta bussningar i bakvagnen. Metalastic verkar inte hålla 11-12 år.
Bärarmarna ska monteras så snart dom kommer.
Gå ner från 15 tum till 13. Jag har hyfsade fälgar och ska beställa riktiga däck, 205/60-13.
Ge motorn nya kolvringar eftersom det är lite väl mycket vevhusventilation.
Testa lite mer med E85 i tanken, jag har bara provat utan att optimera än så länge.
Eventuellt men troligen inte beställa tätstegat Quaife-innehåll till växellådan.
Bygga någon slags catchtank till bränslet.
Köra, köra, köra.
Köra.

och bygga på min erfarenhetsbank så jag kan eliminera eventuella konstruktionsmissar när jag färdigställer min andra sjua som står och samlar damm.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=17822

Fler bilder kommer, ha tålamod.

_________________
Pegasus 7Plus
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



fyra pedaler ubercoolt

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



cat7even skrev:
fyra pedaler ubercoolt


Jag ser fem...

Hur högt över golvet hamnar centrum på de nya pedalerna? Håller på att passa in pedalstället i mitt Se7en-bygge och skulle bara vilja jämföra med något liknande.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Jesper L
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 493



Ser fin ut Stig! Tycker du gör rätt när du kör på 13", ska du köra på dina Minilite?

Verkar finnas en hel del kilo att spara på den bilen!

_________________
Jesper Leidig

Skoda Octavia 1,6 -99
Harley Davidsson Sportster 1200 Sport
Vespa Touring 150cc 1961
Citera
Hellberg
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 172


Trådstartare
Jag har köpt begagnade Compomotive 7X13 av någon sorts kryssekermodell. ET är grejt för bakhjulen men inte för styrgeometrin, tror det står 6neg i kanten vilket antagligen är -6.

Ska polera upp dom och lacka centrumen först, jag vill att det ska se bra ut också. Kanske blir det svart centrum, kanske blir det gult som bilen. Knappast guld eftersom jag i princip är totalallergisk mot guldfärgade fälgar.
När det handlar om vikten så finns det ännu mer att spara, det ser jag när jag tittar mig i spegeln. På bilen går det också att kapa en del. Lättare batteri (kan knappast behöva 60 ampere) till exempel. Men att gå så långt som att fimpa värmepaketet är overkill. Jag kan tala om att det var jäkligt skönt att slå på full värme i kväll när jag gled hem från Västerås.

Ska försöka komma ihåg att mäta lite kring pedalerna nästa gång jag är i garaget.
Det är ett sånt här pedalställ:
http://www2.obp.uk.net/catalog/product_info.php?cPath=32_52_91_59&products_id=71&osCsid=aac23012fa95ba4cb07808d000f3e6c2

_________________
Pegasus 7Plus
Citera
Hellberg
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 172


Trådstartare
Samlar krafter för fälgpolering av mina trettontummare. Lika bra att se om det går att få någon glans innan jag köper däck. Om det finns någon firma som har 205/60 r-däck i lager nu.

Centrumet ska målas, oklart vilken kulör. Är lite sugen på gult faktiskt.

Undrar om det kommer att se fånigt ut med mindre hjul under skärmarna?


Men så länge vädret är toppenfint är det mycket behagligare att köra bilen. Polering blir någon regnig dag...

_________________
Pegasus 7Plus
Citera
Hellberg
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 172


Trådstartare
Kämpar med bakaxelbyte i sommarvärmen.
Taunusaxeln stod inte pall för min pubertala buskörning, något som i och för sig var väntat. Det kom rester av diffdrev genom kåpan när bilen slutade driva.

Men det blev feltajmat alltihop. Värsta jobbarveckorna på hela året med 13-timmarsskift mest varenda dag - och jag som tänker åka till Kjula köra konbana nästa helg. Det kan gå men något finishjobb hinns nog inte med.
Det blir en vanlig Volvoaxel från en 740 och det enda som behöver göras är egentligen nya fästen till fyrlänken och någon patentombyggnad för handbromsen.
Plus byte av bultmönster. Antingen fram eller bak, just nu lutar det åt att jag sätter 5/108 fram och kör med volvohjul runt om. Jag råkar nämligen ha färdiga nav på hyllan.
Drivaxlarna till nya axeln har ganska stor diametar på centrumet och jag tror inte mina gamla fälgar fixar det, så jag struntar nog i att borra 4/108 i nya axeln. Tror förresten inte att mina 13tummare ryms heller - om jag inte går loss med vinkelslipen på bromsoken förstås.

Trång som tusan att få ut axeln genom hålet i hjulhuset. Och nya axeln är aningen större dessutom.


Passade på att byta bussningar också. Nedre stagen var kraftigt vindögda och det påverkar pinjongvinkeln en hel del.


Javisstja, det ska fixas en ny mellanaxel också. Att hitta någon som har möjlighet att fixa passningen mellan bitarna i en svarv är lönlöst nu i semestertider. I alla fall om det ska vara lococstpris på jobbet.
Det får bli vanligt bonnsmide i stället. Kan funka. Eller inte.


om jag kör med Volvomönster blir det något av dessa alternativ. 14 tum. De guldiga får en färgbytesöversyn om jag ska använda dom.

_________________
Pegasus 7Plus
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Pegasus 7Plus -97
3839 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande