Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Identifiering av gängor till bromsslang. | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (10434 totalt) |
Hejsan jag vänder mig härmed till er på rejsa för att ev kunna lösa mig med mitt problem.
Jag söker identifiering på gängor som följande, Slanganslutningen till ett par brembo 4-kolvsok från en cadillac cts-v(ska vist vara samma som impreza wrx sti,nissan 350z men kanske ändå inte kör samma gänga?) och vad denna typ av anslutningar vi ser längst ner på bilden kallas? http://www.tigerspeedparts.no/produc Har hittat denna på nbm som ser liknande ut men den verkar finnas både i konkav och konvex, när vi pratar slanganslutning vilken skillnad utgör de? http://www.nbmhydraulic.com/picts/si _________________ Kim Zemren |
||
Hejsan nej oket är i postomlopp ännu, jo man hade ju hoppats det men m10x1 är nog mer europeiskt, tyvär ska ju amerikanerna vara som dom är så skulle gissa det är en unf gänga eller så, 3/8-24unf har samma borrstorlek som en m10x1 så förhoppningsvis är det en men eftersom jag inte har oket än och det ju inte är så lätt att fastställa en invändiggänga tänkte jag om någon hade förslag.
_________________ Kim Zemren |
||
Mina vette C5 (PBRtillverkade) har M10x1 och de flesta andra nyare GMok har samma. Dock har jag stött på huvudbromscylindrar som har M10x1,5. En j*vla skitgänga eftersom det knappt går att hitta nipplar till den..
Är det banjobult, så är den garanterat M10x1. |
||
tack för engagemang, jag får helt enkelt göra så att jag väntar tills oket finns på plats och jag kan mäta och testa, problemet är att bilen måste kunna rulla samtidigt som jag skulle behöva ta loss en av slangarna för att kunna skicka iväg för identifiering+nytillverkning.
_________________ Kim Zemren |
||
Nej tyvär och jag finner ej något på nätet. Det ska tydligen vara samma ok som sitter på impreza sti,nizzan 350z,volvo s60-r men om de är 100% identiska med gängor och c/c mått vet jag ej.
http://www.rsportscars.com/foto/02/c _________________ Kim Zemren |
||
om du nu ska använda originalslangarna som mall så kan du väl köpa en slang på Biltema och skicka iväg? Så gjorde jag till min bil, skulle ha Ford glidok bak som kräver slang. Sen ändrade jag mig och satte dit andra ok, men slangen passade lika bra i dem. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
tyvär så har jag inget biltema i närheten, men jag har nog löst det mesta och får jag bara hem oket så ska jag kolla borrdiameter och gängor per tum så ska det nog lösa sig.
Tänkte beställa slangar från nbmhydraulic, är det någon som har något annat bra företag att rekomendera när det gäller bromsslangar? _________________ Kim Zemren |
||
Hejsan oken är nu hemma och gängan mäter 9mm id, stigningen fick jag inte riktigt klarhet i, ställde skjutmåttet på 10mm och förde in i hålet sen drog jag mot kanten och räknade antalet klick, beroende på hur man ska se yttersta gängan så är det 9-10gängor dvs ~1mm stigning men det kan ju också vara UNF 24/tum. Ska kolla gängtabellen imorgon och se om jag blir klokare av att id va 9 istället för 8,5.
Sen undrar jag ang okhållare av aluminium, ska man hålla sig till någon viss kvalitet på aluminiumet när man ska tillverka sådana? fräste ut ett i järn nu för testmontering och det vägde bly massa ofjädrad vikt _________________ Kim Zemren |
||
Att mäta invändiga gängor; 'är klurigt. TIPS: Köp två bromsrörsnipplar, en M10x1 och en 3/8"x24. TIPS: M10x1 går inte att gänga i ett 3/8"x24-hål. TIPS: 3/8"x24 går att gänga i ett M10x1-hål, men den glappar ganska mycket. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
köpte en nippel tidigare idag m10 och den gick in fint så har just lagt en order på slangar.
Ang okhållaren så vägden en 830g ska man använda sig av en speciell kvalitet på aluminium eller funkar vilket som? _________________ Kim Zemren |
||
Skruva banåkabil Identifiering av gängor till bromsslang. | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (10434 totalt) |