Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Identifiering av gängor till bromsslang.
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (10434 totalt)
zemren
Lycksele
Här sen Sep 2004
Inlägg: 50


Trådstartare
Hejsan jag vänder mig härmed till er på rejsa för att ev kunna lösa mig med mitt problem.

Jag söker identifiering på gängor som följande,

Slanganslutningen till ett par brembo 4-kolvsok från en cadillac cts-v(ska vist vara samma som impreza wrx sti,nissan 350z men kanske ändå inte kör samma gänga?)

och vad denna typ av anslutningar vi ser längst ner på bilden kallas? http://www.tigerspeedparts.no/products/BrSlange.jpg
Har hittat denna på nbm som ser liknande ut men den verkar finnas både i konkav och konvex, när vi pratar slanganslutning vilken skillnad utgör de? http://www.nbmhydraulic.com/picts/sidor/Katalog_1005sv_006.jpg

_________________
Kim Zemren
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



Har du oket? För en kvalificerad gissning är att det är M10x1.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
zemren
Lycksele
Här sen Sep 2004
Inlägg: 50


Trådstartare
Hejsan nej oket är i postomlopp ännu, jo man hade ju hoppats det men m10x1 är nog mer europeiskt, tyvär ska ju amerikanerna vara som dom är så skulle gissa det är en unf gänga eller så, 3/8-24unf har samma borrstorlek som en m10x1 så förhoppningsvis är det en men eftersom jag inte har oket än och det ju inte är så lätt att fastställa en invändiggänga tänkte jag om någon hade förslag.

_________________
Kim Zemren
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006
Inlägg: 784



var inte så säker på det du.

på min 75:a cheva har jag hittat två st mm skruvar än så länge:
Anslutning bromsok... vanlig m10.. kan vara m10x1 också, men m10 är det
Genomslagsgummi m10x1.5

_________________
Mats Andersen
Citera
zemren
Lycksele
Här sen Sep 2004
Inlägg: 50


Trådstartare
jag är iaf säker på att det inte är m10x1 för jag pratade med en kille som hade likadana ok och han hade gängat om dem till m10x1

_________________
Kim Zemren
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



Konstigt, GM brukar numera köra Metriskt och dessutom Europeisk leverantör som har "standardstommar".

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12862



Mina vette C5 (PBRtillverkade) har M10x1 och de flesta andra nyare GMok har samma. Dock har jag stött på huvudbromscylindrar som har M10x1,5. En j*vla skitgänga eftersom det knappt går att hitta nipplar till den..
Är det banjobult, så är den garanterat M10x1.
Citera
zemren
Lycksele
Här sen Sep 2004
Inlägg: 50


Trådstartare
tack för engagemang, jag får helt enkelt göra så att jag väntar tills oket finns på plats och jag kan mäta och testa, problemet är att bilen måste kunna rulla samtidigt som jag skulle behöva ta loss en av slangarna för att kunna skicka iväg för identifiering+nytillverkning.

_________________
Kim Zemren
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



Har du ett artikelnummer på oket?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
zemren
Lycksele
Här sen Sep 2004
Inlägg: 50


Trådstartare
Nej tyvär och jag finner ej något på nätet. Det ska tydligen vara samma ok som sitter på impreza sti,nizzan 350z,volvo s60-r men om de är 100% identiska med gängor och c/c mått vet jag ej.

http://www.rsportscars.com/foto/02/cadillacctsv_brakes.jpg

_________________
Kim Zemren
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



zemren skrev:
tack för engagemang, jag får helt enkelt göra så att jag väntar tills oket finns på plats och jag kan mäta och testa, problemet är att bilen måste kunna rulla samtidigt som jag skulle behöva ta loss en av slangarna för att kunna skicka iväg för identifiering+nytillverkning.


om du nu ska använda originalslangarna som mall så kan du väl köpa en slang på Biltema och skicka iväg?
Så gjorde jag till min bil, skulle ha Ford glidok bak som kräver slang. Sen ändrade jag mig och satte dit andra ok, men slangen passade lika bra i dem.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
zemren
Lycksele
Här sen Sep 2004
Inlägg: 50


Trådstartare
tyvär så har jag inget biltema i närheten, men jag har nog löst det mesta och får jag bara hem oket så ska jag kolla borrdiameter och gängor per tum så ska det nog lösa sig.

Tänkte beställa slangar från nbmhydraulic, är det någon som har något annat bra företag att rekomendera när det gäller bromsslangar?

_________________
Kim Zemren
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



Innan du bestämmer dig för att det är 3/8" så tycker jag att du skall prova med en M10x1 slang ordentligt, ev ta med dig oket till hydraulikfirman för kontroll.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
zemren
Lycksele
Här sen Sep 2004
Inlägg: 50


Trådstartare
givetvis ska nogranna tester göras Tyvär har hydraulfirman här gått omkull trots att jag köpte hela mitt bränslesystem där till hutlösa pengar så jag måste beställa slangar/nipplar.

_________________
Kim Zemren
Citera
zemren
Lycksele
Här sen Sep 2004
Inlägg: 50


Trådstartare
Hejsan oken är nu hemma och gängan mäter 9mm id, stigningen fick jag inte riktigt klarhet i, ställde skjutmåttet på 10mm och förde in i hålet sen drog jag mot kanten och räknade antalet klick, beroende på hur man ska se yttersta gängan så är det 9-10gängor dvs ~1mm stigning men det kan ju också vara UNF 24/tum. Ska kolla gängtabellen imorgon och se om jag blir klokare av att id va 9 istället för 8,5.

Sen undrar jag ang okhållare av aluminium, ska man hålla sig till någon viss kvalitet på aluminiumet när man ska tillverka sådana? fräste ut ett i järn nu för testmontering och det vägde bly massa ofjädrad vikt

_________________
Kim Zemren
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



M10x1!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
zemren
Lycksele
Här sen Sep 2004
Inlägg: 50


Trådstartare
ja det verkar onekligen som det

Undrar hur killen jag pratade med tidigare som gängat om sina till m10x1 gjort det.

_________________
Kim Zemren
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



zemren skrev:
Hejsan oken är nu hemma och gängan mäter 9mm id, stigningen fick jag inte riktigt klarhet i, ställde skjutmåttet på 10mm och förde in i hålet sen drog jag mot kanten och räknade antalet klick, beroende på hur man ska se yttersta gängan så är det 9-10gängor dvs ~1mm stigning men det kan ju också vara UNF 24/tum...

Att mäta invändiga gängor; 'är klurigt.
TIPS: Köp två bromsrörsnipplar, en M10x1 och en 3/8"x24.
TIPS: M10x1 går inte att gänga i ett 3/8"x24-hål.
TIPS: 3/8"x24 går att gänga i ett M10x1-hål, men den glappar ganska mycket.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
zemren
Lycksele
Här sen Sep 2004
Inlägg: 50


Trådstartare
köpte en nippel tidigare idag m10 och den gick in fint så har just lagt en order på slangar.

Ang okhållaren så vägden en 830g thumbs down ska man använda sig av en speciell kvalitet på aluminium eller funkar vilket som?

_________________
Kim Zemren
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



zemren skrev:
...Ang okhållaren så vägden en 830g thumbs down...

Mina väger 50 g.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
zemren
Lycksele
Här sen Sep 2004
Inlägg: 50


Trådstartare
ice skrev:
zemren skrev:
...Ang okhållaren så vägden en 830g thumbs down...

Mina väger 50 g.


se där, det är synd om mig, vikt=

_________________
Kim Zemren
Citera
Skruva banåkabil
Identifiering av gängor till bromsslang.
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (10434 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande