Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2008-07-05>06 Japmeet
3371 besök totalt
lasse wankel
Sundbyberg
Här sen Sep 2006
Inlägg: 68


Trådstartare
Inte lika mkt publik som förra året men mer köra på bana för de som ville. Körde 3 banpass samt Nordens första Time Attack med ca 30 startande. Tiderna låg strax under 1.30s med R däck för de snabbaste bilarna. Själv körde jag 1.42.18s med min sug motor RX-8. Mer Time Attack på fler banor i framtiden för detta är både spännande för förare samt publik!

/Lasse

_________________
Lars Bergström
Mazda RX-8-04
Feritta 2.5" Sport exhaust
ACT-Prolite svänghjul Unichip piggyback
Braid 8x18 med Kumho R däck
Tein Street coil overs.
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



Honkster aka Andreas Håkansta vann timeatacken med 1,29,3 (kan ha bommat på någon tiondel)

Det var ej tillåtet med slicks i timeatacken så 1,26 tiden som skylinen körde under dagen kan inte riktigt räknas med där iallafall. Man ska inte gämföra äpplen med päron, föredetta slicksförsädda skylinen vart slagen då den rullade på r-däck i timeatacken. Det är riktigt kul att den EVon verkligen är så snabb, bara drygt 400 kusar, bra setup, bra delar i hela bilen och en mycket bra konsekvent förare. Hur var det nu? Lagom är bäst? (ja den är lite provocerande va?)

Stort grattis iallafall!

Mer info om bilen finns på http://www.wroom.org/evoclub/showthread.php?t=12351 och säkert på fler ställen.

Håller med om mer timeatack för folket! Synd bara att det inte var så många bilar som presterade de nära 1,30 tiderna, var det kanske bara 3 bilar?

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



Inte så konstigt med mindre folk när det blev så mycket dyrare.

Arrangören hade inte tänkt på oss som INTE vill stanna i 2 dagar.
Kom man dit som jag bara för att köra på bana under lördagen så fick man ändå pröjsa 800
för allt under båda dagarna. Varför det??? och det trots att det stod på hemsidan att bankörning skulle kosta 500:-

Ändrar de det inte till nästa år lär de få ännu färre besökare.
Det är knappast värt 800 kr. Det är många bilar på banan och många nybörjare i motorstarka bilar.
De åker ifrån på rakan men kryper i kurvor och låter sig inte omköras thumbs down

En del av skulden har arrangörerna, eftersom de säger under förarmötet att hela ansvaret för omkörning
ligger på den som kör om. Istället för att säga som man gör bl.a. på många klubbträffar, att ser man en
snabbare bil bakom så SKA man släppa den förbi och blinka. På Japmeet är det väldigt få som gör så thumbs down

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



Vad gnälligt det blev Ja, men man fick ju köra på Mantorp en del i alla fall

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2003



Time attacken var kul. Synd bara att bilen led av stora värmeproblem i hettan. Fick till ett fritt varv med ok temperaturer, men tyvärr blev tiden bara 1.42.8. Detta med original-upphängning och 8 år gamla P Zero-däck.

Bankörningen tycker jag funkad bra och de man körde om skötte sig utmärkt. thumbs up

Håller med om att man skulle få välja om man bara ville köra på lördagen. 800:- plus 150:- för medpassagerare är lite väl dyrt.

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



mabz skrev:
Inte så konstigt med mindre folk när det blev så mycket dyrare.

Arrangören hade inte tänkt på oss som INTE vill stanna i 2 dagar.
Kom man dit som jag bara för att köra på bana under lördagen så fick man ändå pröjsa 800
för allt under båda dagarna. Varför det??? och det trots att det stod på hemsidan att bankörning skulle kosta 500:-

Ändrar de det inte till nästa år lär de få ännu färre besökare.
Det är knappast värt 800 kr. Det är många bilar på banan och många nybörjare i motorstarka bilar.
De åker ifrån på rakan men kryper i kurvor och låter sig inte omköras thumbs down

En del av skulden har arrangörerna, eftersom de säger under förarmötet att hela ansvaret för omkörning
ligger på den som kör om. Istället för att säga som man gör bl.a. på många klubbträffar, att ser man en
snabbare bil bakom så SKA man släppa den förbi och blinka. På Japmeet är det väldigt få som gör så thumbs down


den som pratade på mötet var jag.....

och det jag sa var att vid eventuella omkörningar så ligger hela ansvaret på den snabbare bilen på att göra det säkert..... Och ingenting om att långsammare bilar inte ska hjälpa till.....

däremot på ett sådant här stort möte som japmeet ändå är med så otroligt många förare och framförallt nya oerfarna, så gäller det att hålla hög säkerhet och då kanske det inte kan medges "fritt fram" för snabba bilar på samma sätt som ett litet möte med få bilar....

säkerheten är ändå det viktigaste ju..... Och det var ju ingen som smällde igår och det var min målsättning främst.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
galaxi
Vrena
Här sen Aug 2005
Inlägg: 369



Time attacken var det bästa nyheten, den skulle varit kul att deltagit i om bilen hade velat vara med...

Bankörning var lite si så där, eftersom jag har en motorsvag bil så var det svårt att köra om eftersom ingen ville snäll flytta på sig när jag kom i fatt i kurvorna.
Saknade lite det där att man blinkar och visar vart an flyttar på sig och att det är ok att köra om.
Rakorna blir jag bara från åk
Den tid jag fick så var det en kul!

2 dagar blev för mycket för mej iaf. Var bara intresserad av bankörning!
Blev en dyr dag 950kr för 1 timmes bankörning

_________________
Erik Johansson
Sommar: Mazda RX-7 -84
Vinter: Yamaha Viper M-TX -16
http://nosc.worlddisease.net
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



Mäcen skrev:
Time attacken var kul. Synd bara att bilen led av stora värmeproblem i hettan. Fick till ett fritt varv med ok temperaturer, men tyvärr blev tiden bara 1.42.8. Detta med original-upphängning och 8 år gamla P Zero-däck.

Bankörningen tycker jag funkad bra och de man körde om skötte sig utmärkt. thumbs up

Håller med om att man skulle få välja om man bara ville köra på lördagen. 800:- plus 150:- för medpassagerare är lite väl dyrt.


Det såg bra ut när du körde! Åldern på däcken förklarar lite lustiga grepp problem du hade in i parisern! Nu slipper man gruppla på det..

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Synd att ni inte är här idag..... det är klart lugnare med bilar på banan och dom som åker nu får gott om körtid och plats....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Krögarn
Karlstad
Här sen Sep 2003
Inlägg: 52



Fredrik - SLC skrev:
Synd att ni inte är här idag..... det är klart lugnare med bilar på banan och dom som åker nu får gott om körtid och plats....


Hur många timmar var avsedd för bankörning idag?

_________________
______________
Andreas Nyström
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Krögarn skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Synd att ni inte är här idag..... det är klart lugnare med bilar på banan och dom som åker nu får gott om körtid och plats....


Hur många timmar var avsedd för bankörning idag?


tror det vart ca 5 timmar idag......

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Krögarn
Karlstad
Här sen Sep 2003
Inlägg: 52



Fredrik - SLC skrev:
Krögarn skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Synd att ni inte är här idag..... det är klart lugnare med bilar på banan och dom som åker nu får gott om körtid och plats....


Hur många timmar var avsedd för bankörning idag?


tror det vart ca 5 timmar idag......


Men bara 2h på hela banan?

_________________
______________
Andreas Nyström
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2003



C skrev:
Mäcen skrev:
Time attacken var kul. Synd bara att bilen led av stora värmeproblem i hettan. Fick till ett fritt varv med ok temperaturer, men tyvärr blev tiden bara 1.42.8. Detta med original-upphängning och 8 år gamla P Zero-däck.

Bankörningen tycker jag funkad bra och de man körde om skötte sig utmärkt. thumbs up

Håller med om att man skulle få välja om man bara ville köra på lördagen. 800:- plus 150:- för medpassagerare är lite väl dyrt.


Det såg bra ut när du körde! Åldern på däcken förklarar lite lustiga grepp problem du hade in i parisern! Nu slipper man gruppla på det..

mvh C


Hehe. Tack för de uppmuntrande orden.

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
Amby
Tranemo
Här sen Feb 2006
Inlägg: 26



Tyckte det var en bra träff..Några på banan släppte inte förbi men dom flesta gjorde det...Tyckte det var synd inte Peter Sundfeldt var där... Var han trött på det eller hur kommer det sig?

Föresten någon som råkade plåta mig Röd Celica på banan.

_________________
Anders Amby-Johansson

Toyota Celica GT4-91
http://www.garaget.org/a_amby
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Synd att det regnade de sista timmarna, det var en bil som körde ensam ca 20 min i vätan på sista passet.
När vi stängt så var det en kille som ville köra mer men tyvärr, blöta och trötta funkisar vill gärna se flera bilar.

Liten reflektion över säkerheten på banan, det var majoriteten som respekterade gulflagg men ett par trodde att det betydde full fart så nära banpersonalen som möjligt

På en bandag så se till att bogseringsmöjligheter finns, det är inte kul att leta efter möjliga ställen.
Rundsling kring fjäderbensstag känns inte bra, speciellt inte om det är i kolfiber.
Bogseröglan på andra bilar var blockerade av intercoolers, slangar, rör osv. Döljer ni original så fixa ett alternativt fäste.

Har bilen gått sönder, ställ den väl åt sidan på banan om den inte kan rulla in i depån.
Misstänker du att bilen läcker olja eller kylvatten, kör inte i idealspåret, kör ut på gräset. Det är jobbigt att sopa 200 meter med saneringsmedel (hur jag nu kan veta det, som tur var vi flera som sopade).
Meka/kolla INTE förrän det finns räddningsbil som skyddar mot påkörande, har du gått av så finns möjligheten att andra gör det på samma ställe,DU är värd mer än bilen, oavsett hur mycket den har kostat. thumbs up

Kul lördagkväll i depån med att låta bärgaren agera hydralpress för att hjälpa engelsmännen som var där och visade upp drifting. Bandet i öltältet var thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

Sämre var dock vädret från lördagkväll tills vi åkte hem. >

All heder åt Fredrik och Peter med kompisar från JapMeet som ordnade träffen thumbs up thumbs up
Kan alla japsvänner se till att det blir en festivalhelg nästa år i stil med "Bugrun" så vore det kul

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
D0GG3
Kalmar
Här sen Apr 2007
Inlägg: 73



Måste säga att jag hade grymt roligt! Mycket blandade bilar och det fanns verkligen nånting för alla. Själv fick jag köra om många samtidigt som vissa högtrimmade bilar kom om mig. Mycket att jaga och de flesta verkade visa bra respekt på banan. Kom på 17:e plats i time attack med 1.38 så är rätt nöjd där med... Första gången på mantorp så måste säga att det var en kul bana

Kunde vart mer folk som tältade och tror det kommer vara mycket mer nästa år. Sen kunde öltältet vart lite mörkare bortåt dansgolvet då discoljusen inte gjorde nån effekt. Bra musik annars, specielt runt midnatt och frammåt thumbs up

Däremot så var söndagens väder riktigt tråkigt, men fick en 2 x 10 mins körning iaf då det var hyffsat torrt!

Så kort och gott, blir deffinitivt favorit i repris nästa år!

_________________
Douglas Richardson
Mazda Rx-7 FD3S (såld)
Nyinköpt Rx-7 Re amemiya
Suzuki Swift GTI (brukis)
Citera
wolf
västerås
Här sen Okt 2005
Inlägg: 92



som vanligt mkt kul bilar på banan...

trist att ni som funkisar o arrangörer jämt får dras med folk på banan som kör som grisar, o även för de som har mer effekt o ligger o pressar bakom en som inte har spårval eller backspelgar tydligen
i år slapp ja de, o hoppas ja såg d bakomvarande i tid.. föröskte hålla så god koll ja kunde

men sånt folk kommer d alltid finnas tyvärr... hur mkt förarmöten o sånt d än är på


även kul o se fler wanklar på banan, gärna ännu fler nästa år

o ja, vädret, hade stannat över natten till söndag om bara smhi hade lovat solsken.. nu lovade dem reng ihela regionen så då gav man upp o insåg att visst kan bli nån minut på banan, men alltid mkt roligare nrä där torrt ute!

hoppas på o se er nästa år med, ni som fota får gärna slänga upp ala bilder ni har.. sånt e alltid kul.. speciellt när man hittar sin egna bil nånstans!

_________________
/Niklas Rydh
Mazda 3 MPS -2007
~ 310hk ~ 500nm
Västerås
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551



Mycket trevlig träff faktiskt. Det jag tyckte var lite synd var dock att driftingen fick så mycket kvalitetstid. Uppslutningen var inte så stor direkt på det eventet.

Jag blev lite irriterad att förare inte respekterade gulflagg både gällande tempo förbi funktionärer och även omkörningsförbudet. Att vänta på grönflagg fanns inte utan bara fullt ös om. Även tokömkörningar efter målflagg förekom. Ett av passen så blev jag omkörd av 10-15 bilar efter målflagg. Den enda som inte drog om var mitzu med sin Skyline.

Trots värmeproblem så fick jag till en skaplig tid, Jag kunde bara stå på ett varv fullt innan tempen steg iväg så 1.29.5 slutade det på. Sista försöket resulterade i bresladd i kurvan efter långa rakan och 1.29.9 pga kalla däck, det fanns inte tid kvar nog att värma däcken 2 varv innan fulltempovarvet. Trots allt så känns det rätt bra då detta var premiären för bilen. Det finns saker att fila både på bilen och med mig som förare.

Tack alla kunder och vänner som hjälpte till för att få detta till en så bra träff som det blev!

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
mull
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245



Ni som gnäller om att ni blir frånåkta på rakorna får väl se till att trimma mer

Plitade in i katalogen att de med motorstarka bilar skulle låta bli att göra som ni skriver
men det är väl svårt att låta bli när man väl är ute på banan. Som folk tidigare skrivit så
var väl vädret inte det bästa, men det är svårt att göra nåt åt. Bara hoppas på fint väder
till nästa år - och tre dagar hade ju inte varit helt fel.

_________________
Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk
www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2003



gzon skrev:
Även tokömkörningar efter målflagg förekom. Ett av passen så blev jag omkörd av 10-15 bilar efter målflagg.


Märkte med detta. Någon enstaka som kom omsusandes. Lite trist.

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
Eftersnack
2008-07-05>06 Japmeet
3371 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande