Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 528 e28 -88
3 besök senaste veckan (3522 totalt)
Freppazz
Vagnhärad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 538


Trådstartare
Hej hallå! Tänkte starta en liten tråd om min beemer, har väl mest tänkt den som en bus/lekbil för min egen del. Men då jag ska bygga en turbosnurra till den så är den även tänkt för både race och ev. lite seriösare grejer nångång i framtiden. Och självklart skulle det vara skoj att testa på bana någon gång..

Bilen är alltså en BMW e28 528 2,8liters 6:a under huven på c:a 184 hk. Då det är en importbil (enda -88an i sverige?) så finns det alltså ingen kat, pulsair osv. så någon häst mer kanske man hade när motorn var frisk Inga direkta avgaskrav är det på den heller, skönt.

Köpte bilen för en billig peng, med en del ytrost, dock inget grövre vilket var riktigt skönt. Motorn som sitter i är dock helt slut, visst. den river loss på 2an osv osv. men en M30B28 (samma motor) har jag står som är mkt fräschare - rovan skall även turbomatas med effektmål på runt 300 driftsäkra.

Slänger in några bilder!

Var ute & lutade den för någon helg sen, så det är alltså såhär den ser ut, lite sänkt , vita 15" fortåkarfälgar och.. lite rost i skrämkanterna




Cockpit;


Bilen köptes med körförbud det enda som skulle vara inför bes. var handbromsen, så nya skivor (brembo) klottsar, handbromsbackar mm. byttes. Även avgassystemet byggdes om lite. Och Bilen rullade igenom U.A

Bytte k-hämmarstag till krängaren bak, detta lackades även.


och oken & diverse annat (bak) lackades med:


En bild på maskineriet också; bryr mig inte ett dugg om motorn, eller ja, lite kanske. Satte dit öppet filter, ställde ventilerna samt. tog min lackade ventilkåpa från den andra maskin.


Står i valet & kvalet på vad jag ska göra med bilen, det enda som jag är helt på det klara med är att turbomsnurran ska byggas i vinter och vara i tills nästa sommar, och som fattig student ska man försöka bygga driftsäkert till en billig peng vilket säkerligen kommer gå över styr en del..
Har inte bestämt mig om jag även ska lätta ur bilen, plocka ur inredning etc. etc. skulle vara ballt, mnen som sagt. svårt att bestämma mig där med. Sportstolar ska inhandlas. de blir troligtvis dem med av den billgare sorten (3000:-/paret)

Här är en liten tänkt motor-setup:

* Turbo: Troligtvis en HX40 2-3000kr. (beg)
* IC, rätt stor. KL racing runt 1000kr.
* BTR ~500spänn
* Dump KL racing c:a 700kr
* oljekyl(?) KL racing ~400kr
* Grenrörsrör - kan troligtvis fixas gratis
* Lite mätare med tillbeh. 2000kr
* (Avgasbandage) runt 500 spänn?/rulle +ev. hur mkt det går åt...
* Soppa pump Bosch 044 PPF 2400kr
* Spridare förhoppningsvis beg. Om jag hittar nåra. c:a 2-300kr/st?
* Sinterlamell ~1600kr. Behövs något mer i kopplings-väg?..
* Turbo fläns T3/T4? c:a 500:-
* Grenrörsfälns c:a 600:-
* MLS 3mm toppackning + ARP bult c:a 6k...
* Ev. Ny oljepump, nya vev/ramlager.. pris?
* Vassare kam ~4000:-
* Sprut/motorstyrning. Troligen Megasquirt. c:a 3000:-
* Annat smått & gott 3000:-?


Allt för nu! Mvh/ Fredde

_________________
Fredrik Ånestrand
Citera
Freppazz
Vagnhärad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 538


Trådstartare
http://s289.photobucket.com/albums/ll218/Freppazz/?action=view&cur . . . .
En film från när den var nybes. Ej van vid bilen alls, i princip första gången jag körde med den. :P och ja.. rätt meningslös rulle men låter gött gör den enligt mitt tycke iaf.

_________________
Fredrik Ånestrand
Citera
Freppazz
Vagnhärad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 538


Trådstartare
Har fixat lite idag då; slipade rent i hjulhusen samt lackade fjäder/fjäderben. Låter bilderna tala för sig själva.



Målat:



och även här med..


_________________
Fredrik Ånestrand
Citera
Freppazz
Vagnhärad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 538


Trådstartare
Inte en enda kommentar.. trevligt

_________________
Fredrik Ånestrand
Citera
Jesper L
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 493





Vad har du använt för färg i hjulhusen?

E28:or ser verkligen ut som en "riktiga" BMW.

_________________
Jesper Leidig

Skoda Octavia 1,6 -99
Harley Davidsson Sportster 1200 Sport
Vespa Touring 150cc 1961
Citera
Freppazz
Vagnhärad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 538


Trådstartare
Jesper: Jag använde mig av vanlig hammarlack bara.

Förlåt för att det har tagit tid att svara.

Mvh

_________________
Fredrik Ånestrand
Citera
Freppazz
Vagnhärad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 538


Trådstartare
Funderar f.ö på att sälja/byta för köp av en 2002:a istället. Så har du en gammal hederlig 02a så hör gärna av dig

Freppaz@hotmail.com

_________________
Fredrik Ånestrand
Citera
Freppazz
Vagnhärad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 538


Trådstartare
Skapligt förbannad man är asså! Var en snubbe här och provkörde bilen häromdan.. 528an.. ska ju säljas. vi tog i hand på 15k & han ska komma & hämta bilen dagen efter... han kommer dagen efter, har med sig en polare som också ville provköra. Ok tänker jag, han skulle ju ändå ha bilen sa han så... dom provkör. Kommer tillbaka hem hit o ställer bilen.. då ska dom dra iväg & äta o fundera en sväng. Jahapp okej... kommer tillbaka & bjuder 11k. Båda har testkört, dragit ur bilen till rödmarkering (typ alla växlar) osv osv. svin! säger jag bara..


Dåligt jävla arg man är!

_________________
Fredrik Ånestrand
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004
Inlägg: 489



Freppazz skrev:
Skapligt förbannad man är asså! Var en snubbe här och provkörde bilen häromdan.. 528an.. ska ju säljas. vi tog i hand på 15k & han ska komma & hämta bilen dagen efter... han kommer dagen efter, har med sig en polare som också ville provköra. Ok tänker jag, han skulle ju ändå ha bilen sa han så... dom provkör. Kommer tillbaka hem hit o ställer bilen.. då ska dom dra iväg & äta o fundera en sväng. Jahapp okej... kommer tillbaka & bjuder 11k. Båda har testkört, dragit ur bilen till rödmarkering (typ alla växlar) osv osv. svin! säger jag bara..


Dåligt jävla arg man är!


Surt!

Men se det som ett tecken, behåll e28:an och fortsätt med den

_________________
Jesper Brenner
Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count!
Citera
Freppazz
Vagnhärad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 538


Trådstartare
Verkligen!
Hehe ja jag vill ha den kvar på ett sätt.. men en 02:a hägrar mer..

_________________
Fredrik Ånestrand
Citera
Conta69
Stockholm
Här sen Maj 2006
Inlägg: 49



Jasså"det är så det låter... Fredrik

Det verkar som du tror att vi som rejsar inte läser dessa forum??

Var och tittade på din bil häromdan, hm ja vad säger man??
Dåligt rostlagad runt om hela bilen, det var inte snyggt.
Men ok en gammal bil.
Dessvärre kändes alla bustningar generellt helt slut. Ratten glappade halvvarv utan att något märkbart hände med styrningen. Ok det kan vara styrsnäckan...
Silentblocken kunde man köra upp fingrarna i. Bakaxelbalken helt lös.
Rejält med obalans i framdäcken. Dom satte du bak inför dag två. Det blev bättre men nu satt två vinterdäck med dragna dubb fram... Inte snyggt
Dessutom hade du demonterat stereo och högtalare. --" jag skulle ändå rensa bilen"
Startmotorn går inte tillbaka efter start. Visst du SA att du kunde gå ner i pris p g a detta.
Det står dessutom i annonsen att priset ÄR disskuterbart.
Provade bilen två gånger, visst men att jag/ vi skulle dragit bilen till rödmarkering på alla växlar är bullshit.
För det första tror jag inte Vagnhärad är tillräckligt stort, för det andra står det i din tråd att -- motorn är helt slut-- så jag tror inte ens bilen skulle orkat upp till rödmarkering....
Försökte leta upp dom fel som fanns men så fort vi frågade något så svarade du: jag siterar
-- jag säger ingenting....
Efter dag två s provkörning upptäckte vi att det kokade i kylsystemet, bubblade rejält.
Vad är det för fel?? Toppackning? Sprucken topp? Svårt att veta.
Varför hade du en extra motor? Ja nu vet jag.
Det är väl ganska uppenbart att man vill pruta med alla dessa fel, eller??

Mvh, en seriös spekulant som kunde blivit lurad

_________________
Conny Larsson

-------------------
BMW E46 330i
BMW 325M E36
BMW M5 E39 Hamann Edition
BMW SC #461
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Vänligen använd PM-funktionen för pajkastning, tråden blir trevligare att läsa utan sura inlägg
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11880



poh99 skrev:
Vänligen använd PM-funktionen för pajkastning, tråden blir trevligare att läsa utan sura inlägg


thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Freppazz
Vagnhärad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 538


Trådstartare
conta skrev:
Jasså"det är så det låter... Fredrik

Det verkar som du tror att vi som rejsar inte läser dessa forum??

Var och tittade på din bil häromdan, hm ja vad säger man??
Dåligt rostlagad runt om hela bilen, det var inte snyggt.
Men ok en gammal bil.
Dessvärre kändes alla bustningar generellt helt slut. Ratten glappade halvvarv utan att något märkbart hände med styrningen. Ok det kan vara styrsnäckan...
Silentblocken kunde man köra upp fingrarna i. Bakaxelbalken helt lös.
Rejält med obalans i framdäcken. Dom satte du bak inför dag två. Det blev bättre men nu satt två vinterdäck med dragna dubb fram... Inte snyggt
Dessutom hade du demonterat stereo och högtalare. --" jag skulle ändå rensa bilen"
Startmotorn går inte tillbaka efter start. Visst du SA att du kunde gå ner i pris p g a detta.
Det står dessutom i annonsen att priset ÄR disskuterbart.
Provade bilen två gånger, visst men att jag/ vi skulle dragit bilen till rödmarkering på alla växlar är bullshit.
För det första tror jag inte Vagnhärad är tillräckligt stort, för det andra står det i din tråd att -- motorn är helt slut-- så jag tror inte ens bilen skulle orkat upp till rödmarkering....
Försökte leta upp dom fel som fanns men så fort vi frågade något så svarade du: jag siterar
-- jag säger ingenting....
Efter dag två s provkörning upptäckte vi att det kokade i kylsystemet, bubblade rejält.
Vad är det för fel?? Toppackning? Sprucken topp? Svårt att veta.
Varför hade du en extra motor? Ja nu vet jag.
Det är väl ganska uppenbart att man vill pruta med alla dessa fel, eller??

Mvh, en seriös spekulant som kunde blivit lurad



Klart det låter så, hoppades ni skulle läsa detta..

Gammal bil... Man får vad man betalar för. Du kikade på bilen & frågade om vi skulle göra affär & tog i hand på det.. Det tycker jag säger allt.

_________________
Fredrik Ånestrand
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 528 e28 -88
3 besök senaste veckan (3522 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande