Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 V6 -87
3 besök senaste veckan (5123 totalt)
callekula
Stockholm
Här sen Mar 2008
Inlägg: 77


Trådstartare
Projekttråd är ju ett måste känns det som. Ska försöka uppdatera ofta och med bilder.

Köpte för ett tag sedan en Alfa Romeo 75 V6 2.5L från 1987.

Så här ser hon ut! ( fler bilder snart! )



Lite snabba info:

Motor:
orginal 2.5L V6 12V
K&N 3" konfilter
Ansa slutburk

Chassi:
Bilstein Sprint
Bilstein Fjädrar

I sommar kommer jag koncentrera mig på väghållning och försöka köra så mycket som möjligt. Bromsarna ska renoveras, tar riktigt dåligt trots att förra ägaren påstod att dom är nyrenoverade. Ny bromsvätska, slangar, belägg.

Planer inför vintern 2008/2009

Målet är en sugtrimmad bil med 250-300hk och 1100kg. För att lyckas med det funderar jag på motorbyte, eventuellt en 3.0L från 164 QV. Eller kanske ska man behålla 12-ventilarn och utgå från den? En 12V borde ju vara något billigare att trimma, men saknar ju endel effekt redan orginal. Någon med erfarenhet eller som vet någon som bygger/byggt alfa 6:or?

Jag slängde ganska fort ut orginal luftburk och smällde dit ett K&N filter. Men vart ganska missnöjd med prestandan. Motorn sög varmluft och saknade vrid på låga varv. Gjorde därför en lösning precis som på denna:

Fungerar mycket bättre, men jag har en vanlig klen flexslang i aluminium. Någon som vet vart jag kan hitta liknande slang som den på bilden?

_________________
Carl Larsson
Citera
callekula
Stockholm
Här sen Mar 2008
Inlägg: 77


Trådstartare
Läppen fram är numera nere för lagning och lackering. Någon som vet vart i stockholm jag kan få en plastläpp lagad?

_________________
Carl Larsson
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



callekula skrev:

Fungerar mycket bättre, men jag har en vanlig klen flexslang i aluminium. Någon som vet vart jag kan hitta liknande slang som den på bilden?


Hydroscand?


Drömbil när man var 18 thumbs up
Polare hade en Turbo som gick som ett as - när den inte var trasig alltså...

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019



Kul med en 75:a till!

Kör du banträffar med CAR också?

Var har du hittat Sprintdämparna till bilen? Har frågat många men ingen har kunnat svara. Det är möjligtvis inte R-dämparna du har?

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
callekula
Stockholm
Här sen Mar 2008
Inlägg: 77


Trådstartare
Mattias Habenicht (Habbe) skrev:
Kul med en 75:a till!

Kör du banträffar med CAR också?

Var har du hittat Sprintdämparna till bilen? Har frågat många men ingen har kunnat svara. Det är möjligtvis inte R-dämparna du har?


Jag har inte hunnit med några banträffar med CAR alls. Dämparna satt på bilen när jag köpte dom, har för mig dom heter Sprint men nu vart jag osäker :P. Men dom ser precis ut såhär:

_________________
Carl Larsson
Citera
callekula
Stockholm
Här sen Mar 2008
Inlägg: 77


Trådstartare
Roger Gustafsson skrev:
callekula skrev:

Fungerar mycket bättre, men jag har en vanlig klen flexslang i aluminium. Någon som vet vart jag kan hitta liknande slang som den på bilden?


Hydroscand?


Drömbil när man var 18 thumbs up
Polare hade en Turbo som gick som ett as - när den inte var trasig alltså...


Var förbi Hydroscand. Dom hade inget intressant, bara snordyr neoprenslang.

_________________
Carl Larsson
Citera
callekula
Stockholm
Här sen Mar 2008
Inlägg: 77


Trådstartare
Monterade nya blinkers i veckan. Till helgen ska jag se över bromsarna med nya slangar ( goodridge ) samt nya belägg.

Jag har även bestämt mig för vad som kommer hända i motorväg framöver. Tanken är att peta i en 3.0L 12V/24V från Alfa 164. Det är i grunden samma motor som sitter i 75:an, men betydligt lättare att få tag på, samt lite mer effekt . 232hk och 276Nm blir nog en fin utgångspunkt .

Lite inspiration ( skruva fram till 1:45 ):

http://www.youtube.com/watch?v=UYZMt-xeANM

_________________
Carl Larsson
Citera
callekula
Stockholm
Här sen Mar 2008
Inlägg: 77


Trådstartare
Förarstolen var så sliten och så är det ju skönt att sitta still när det svänger, så jag inhandlade en ny stol i veckan.


_________________
Carl Larsson
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Kul att du fått upp tråd också

_________________
Viktor Starkman
Citera
callekula
Stockholm
Här sen Mar 2008
Inlägg: 77


Trådstartare
Ultura skrev:
Kul att du fått upp tråd också


Javisst . Ska försöka se till att det händer något nu.

_________________
Carl Larsson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Tag dig till CARs banmöte på Mantorp den 6 september och "enter the dark side"....

/benny

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



Vad är det för viktskillnad mellan en orginal 2.5L V6 motor och en 3.0L 12V/24V från Alfa 164?

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
callekula
Stockholm
Här sen Mar 2008
Inlägg: 77


Trådstartare
Freddan72 skrev:
Vad är det för viktskillnad mellan en orginal 2.5L V6 motor och en 3.0L 12V/24V från Alfa 164?


Det är ju samma block så vikten är väl ungefär densamma. Men 3.0L 24V väger nog lite mer än en 3.0L 12V tror jag iaf.

_________________
Carl Larsson
Citera
D.J.S
Örebro
Här sen Mar 2005
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Underbart att se en 75 2,5 göras om. Var några år sedan man själv körde 2,5a och tyvärr såldes den innan man hann göra allt man ville.
Lycka till med moddarna och se till att du får ut den på bana, där den hör hemma!

//d

_________________
Daniel Sundqvist

Hojåkare i brist på sportbilspengen.
Citera
Kohle
Partille
Här sen Okt 2007
Inlägg: 33



Hur går det här då?

_________________
Victor Kohle

Alfa Romeo GTV6
Ducati 750 SS
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 V6 -87
3 besök senaste veckan (5123 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande