Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900S 90'
1, 2, 3, 4, 5   >>
27 besök senaste veckan (50502 totalt)
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Hej hej!

Detta var egentligen bilen som skulle vara "bruksbilen" och min Audi S4 skulle vara "rejsbilen". Sen insåg jag att Audin är för tung, för tråkig och för dyr att bygga något vettigt ifrån (inom min budgetramar) så min SAAB fick agera banbilen. Det har visat sig fungera över förväntan!

Bilen är en SAAB 900 S (lättryckare) och köptes från en äldre person. Den gick fint men saknade kraft. Detta åtgärdades genom att haka på wastegate-armen Alltså har turbon troligtvis inte använts speciellt mycket.

I och med att det är en basic-utrustad 2-dörrars kaross är den ganska lätt. Runt 1200 kg skattevikt.

Detta har gjorts hittils:

- omslipade kammar (254/9.45)
- Ställbara kamdrev (inställda med ganska mycket overlap numera)
- Intercooler från en fullturbo
- Etanolkonvertering med större spridare
- Mer förtädning
- En "raktigenom" ljuddämpare
- Fyra gånger så hårda framfjädrar (Modifierade Mercedes bakfjädrar)
- Batteri är flyttat till skyffen (för bättre viktfördelning)
- Baksäten är borttagna
- En uppsättning beggagnade R-däck monterades på vinterfälgar.

Nya kammar och drev:


Nya framfjädrar (moddade Mercedes bakfjädrar):


Färska frambromsar (Biltema skivor och original belägg):


Lite rostlagning:





Bilen användes först i konbana och gick relativt bra. Tyvärr är tankmätararmaturen lite svag så den går gärna av pga. G-krafter som R-däck möjliggör.


_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Sen var det dags att köra lite bana. Körde på allmänna körningen på Gotland Ring. Jag kände mig lite malplacerad bland alla dyra bilar men det gick bra att köra.



Motorn ville gärna småspika på långa rakan (pga. för mycket förtändning). Detta trotts att jag kör på E85. Efter cca. 40 varv började bilen misstända lite förutom på fullgas. Jag har oljetryck- och oljetempmätare monterade och allt såg bra ut men vattentempmätaren var i topp! Det slog kaskader ur kylarvätskebehållaren så var det bara att köra hem. Jag fick stanna tre gånger och fylla på vattnet på väg till stugan.

I och med att det slog vattenkaskader ur tändstiftshålen och att tråget innehöll majonnäs var diagnosen given: blåst topplockspackning!

Flickvännen var måttligt förtjust i att jag hade kört sönder vår enda transportmedel på Gotland så det var bara att hoppa på bussen till Visby och handla packning. Jag har tagit med mig verktygslåda men ingen momentnyckel eller topplockspackning. Ironiskt nog tog jag med mig en ny uppsättning bromsar men bromsarna fungerade utmärkt och visade inga tecknen på att mattas.

Efter att topplockspackning och momentnyckel hade inhandlats var det bara att åka tillbaka till stugan och mecka loss toppen på gräsmattan.






Jag lyfte hela toppen tillsammans med insug/grenrör för att slippa läckande packningar. Kolvarna har klarat sig utan en repa. Detsamma kan man inte säga om packningen.



Efter att ha meckat dig toppen med nya packningen fyllde jag kylaren med regnvatten (=avmineraliserat). Tyvärr fanns majonnäsen i tråget kvar. I och med att ingen på Gotland verkade ha fungerade lyft fick jag till slut suga ut oljan med oljesug. Oljan byttes ut mot något billigt halvsyntet och motorn startade utan problem. Tändningen sänktes något som skydd mot spikningar. I och med att allt verkade funka var det dags att ge sig till banan igen...

Denna gången hängde jag på låset och hann med cca. 60 problemfria varv. Bromsarna hängde med utan problem och när jag var säker på att motorn höll ihop ökade jag laddtrycket till sitt vanliga värde (runt 1.0 bar). När R-däcken värmdes upp blev bilen väldigt stabil och framförallt förlåtande att köra.

Den understyrde något i tvära böjar och överstyrde lite lätt i långa svepande kurvor. Jag lyckades t.o.m. köra förbi några dyra tyska sportbilar.

Mina försök att filma körningen (=montera mobilen i bilen) misslyckades. Enda som fanns kvar är en liten klipp från rakan:

http://youtube.com/watch?v=M16yk6OKfbw

Det var superkul att köra Gotland Ring och man fick verkligen öva sina spårval. Att bilen gick helt problemfritt i över 60 varv (med varvräknaren nosande uppe 5000-6000 varv) gör det hela ännu roligare. Det sjukaste är att jag inte hade några som helst problem med bromsar! Trotts Biltema skivor/bromsvätska och originalbelägg.

oljetempen låg stadigt på 120 grader och däcken slets jämnt. Diffspärr samt mer caster+camber skulle inte skada. Detta ska åtgärdas till hösten. Effekten fanns i överflöd dock och för det mesta användes inte fullgas förutom på rakan. Annars svarvade man bara upp framdäcken.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
EZTuning
På Hälsö
Här sen Sep 2007
Inlägg: 5



Vart har du hittat kammarna och dreven?
Gjorde det någon märkbar skillnad?

_________________
Fredrik Lindell
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Helskönt projekt. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
EZTuning skrev:
Vart har du hittat kammarna och dreven?
Gjorde det någon märkbar skillnad?


Kammarna köpte jag från en herre på STCS och kamdreven finns att beställa från Speedparts. Det gör skillnad, absolut! Det trista växellådsknäckande motorkaraktären man får när man gör bonntrimming (=pysventil) är borta. Motorn drar sämre från mellanvarv och vaknar fullt till liv runt 4000 varv. Sen är det bara att hänga med till varvstoppet. Jag tror att det är avgörande faktorn till att min växellåda (annars akilles häl på dessa bilar) lever fortfarande. Pyser man bara upp laddtryck hände det ofta att man får maximal effekt på cca. 4900 varv och en platt effektkurva innan dess.

Tyvärr är tomgången och HC-värden också ganska borta, så jag får vrida tillbaka kammar innan besiktning.

Jag är helnöjd med motorn och tänker inte göra så mycket åt den. Det blir mer jobb med väghållningen och minskad vikt i framtiden. Bilen håller jämnskägg (är med Porsche Boxter S på raksträckor) så effekten är OK.

Det enda trim som motorn ska få är omsvetsad korttopp, hårdare (Volvo) ventilfjädrar, megasquirt, kina-intercooler och större turbo. Dvs. sådant jag har "på hyllan".

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
tomcat
Herrljunga
Här sen Maj 2006
Inlägg: 178



Helrätt omprioritering mellan dina bilar. Nu har du ju dessutom den viktigaste komponenten om du får för dig att bygga en LCR i framtiden

Skämt åsido, kul att höra att du lyckades hålla jämnt skägg med Boxster med en gammal Saab.

När det blir aktuellt får vi ta en diskussion omkring lämpliga trim åtgärder på motorerna till vårat projekt.

_________________
Fredrik Tholander

Citera
EZTuning
På Hälsö
Här sen Sep 2007
Inlägg: 5



beepbeep skrev:
EZTuning skrev:
Vart har du hittat kammarna och dreven?
Gjorde det någon märkbar skillnad?


Kammarna köpte jag från en herre på STCS och kamdreven finns att beställa från Speedparts. Det gör skillnad, absolut! Det trista växellådsknäckande motorkaraktären man får när man gör bonntrimming (=pysventil) är borta. Motorn drar sämre från mellanvarv och vaknar fullt till liv runt 4000 varv. Sen är det bara att hänga med till varvstoppet. Jag tror att det är avgörande faktorn till att min växellåda (annars akilles häl på dessa bilar) lever fortfarande. Pyser man bara upp laddtryck hände det ofta att man får maximal effekt på cca. 4900 varv och en platt effektkurva innan dess.

Tyvärr är tomgången och HC-värden också ganska borta, så jag får vrida tillbaka kammar innan besiktning.

Jag är helnöjd med motorn och tänker inte göra så mycket åt den. Det blir mer jobb med väghållningen och minskad vikt i framtiden. Bilen håller jämnskägg (är med Porsche Boxter S på raksträckor) så effekten är OK.

Det enda trim som motorn ska få är omsvetsad korttopp, hårdare (Volvo) ventilfjädrar, megasquirt, kina-intercooler och större turbo. Dvs. sådant jag har "på hyllan".


OK tack för info!

Vem pratar med på STCS om kamaxlarna?

_________________
Fredrik Lindell
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654



Det där med lådan kommer när du minst anar det...... (en som VET) har bytt alldeles för många....

Det klarade sig hyffsat drägligt för mig upp till 300-330 hk sen började det smälla hela tiden.....

Du är inte sugen på ett rostfritt fint extraktor...

Har ett på hyllan

eller kanske 295mm fina porsche bromsar som passar sitter på min vinterbil nu lite onödigt.....

Mvh

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Ett tips är ju att konstruera en sk "batteriböj" och ersätta 90 gradersböjen efter turbon med, det gör väldigt stor skillnad med tanke på arbetet och kostnaden. Speciellt om du ska slänga dit en större turbo.
Fast byter du till korttopp då byter du väl grenrör och då hamnar turbon annorlunda och då bygger du annan downpipe ändå kanske?

_________________
Karl Vestgöte
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Karl V skrev:
Ett tips är ju att konstruera en sk "batteriböj" och ersätta 90 gradersböjen efter turbon med, det gör väldigt stor skillnad med tanke på arbetet och kostnaden. Speciellt om du ska slänga dit en större turbo.
Fast byter du till korttopp då byter du väl grenrör och då hamnar turbon annorlunda och då bygger du annan downpipe ändå kanske?


Hej!

Ja, jag har flyttat batteriet till skyffen och batteriböj ska snickras ihop på tisdag.

Måste jag byta grenrör om jag ska hänga dit korttopp? Jag har en korttopp som ska bara svetsas om så den tätat mot B234 långmotors topplockspackning. Jag tänkte behålla grenröret. Menar du att det inte går?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Diket skrev:
Det där med lådan kommer när du minst anar det...... (en som VET) har bytt alldeles för många....

Det klarade sig hyffsat drägligt för mig upp till 300-330 hk sen började det smälla hela tiden.....

Du är inte sugen på ett rostfritt fint extraktor...

Har ett på hyllan

eller kanske 295mm fina porsche bromsar som passar sitter på min vinterbil nu lite onödigt.....

Mvh


Hej!

Jag trodde att jag skulle byta växellådan men den har hållit och hållit och hållit och hållit. Mina kammar är väldigt vassa (=knappt någon tomgång) och min vridkurva är fin och slät upp till höga varv. Jag gör inga snabbstarter på 1:an (inga amerikanska rivstartstävlingar) och jag inbillar mig att jag kan klara mig från att smälla växellådan. Jag har nu köpt in en Audi V8 bakaxel och ska plocka ut Torsen-diffen i försök att svarva om den så den passar i og900 växellådan.

Ja, jag är absolut sugen på extraktorrör! PM:a detaljer!

Bromsar väntar jag lite med.

Som sagt, Biltema skivor och SAAB original belägg klarade 90 varv på Gotland ring. Och då var det 200 knyck på långa rakan. Ingen fejding och ingen fegbroms! otroligt men sant. Ska bygga två kylscoop sen får det räcka.


Nu ska jag skaffa fyra nya däck och bege mig till Nürburgring! Friskt vågat hälften brunnet!

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
tomcat skrev:
Helrätt omprioritering mellan dina bilar. Nu har du ju dessutom den viktigaste komponenten om du får för dig att bygga en LCR i framtiden

Skämt åsido, kul att höra att du lyckades hålla jämnt skägg med Boxster med en gammal Saab.

När det blir aktuellt får vi ta en diskussion omkring lämpliga trim åtgärder på motorerna till vårat projekt.


Jag lyckades t.o.m. köra förbi Boxter S två gånger Det var antagligen folk som tog det lugnt på banan. Men roligt var det men folk som gav "tummen upp" från läktaren...

Dessa dubbla A-armar fram är egentligen inte så tokiga. Bilen är snäll som ett lamm. Jag snurrade en gång under 90 varv.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974



beepbeep skrev:


Måste jag byta grenrör om jag ska hänga dit korttopp? Jag har en korttopp som ska bara svetsas om så den tätat mot B234 långmotors topplockspackning. Jag tänkte behålla grenröret. Menar du att det inte går?


Går utmärkt med samma grenrör, du behöver dock ett annat insug... Och det finns inget som passar, så där är det lite bekymmer...

Sen skulle jag rekommendera att göra om bröstkåpan, istället för att börja svetsa i toppen, och sedan köra med kortmotor packning.

/Björn

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
axe skrev:
beepbeep skrev:


Måste jag byta grenrör om jag ska hänga dit korttopp? Jag har en korttopp som ska bara svetsas om så den tätat mot B234 långmotors topplockspackning. Jag tänkte behålla grenröret. Menar du att det inte går?


Går utmärkt med samma grenrör, du behöver dock ett annat insug... Och det finns inget som passar, så där är det lite bekymmer...

Sen skulle jag rekommendera att göra om bröstkåpan, istället för att börja svetsa i toppen, och sedan köra med kortmotor packning.

/Björn


Jo, det där med insuget är jag medveten om. Det blir troligtvis 2.1i insug som är portad så den någotsånär passar min korttopp. Eller kanske ett 3.2t insug? Angående toppen vs. bröstkåpan, jag frågade en herre på STCS hur han hade gjort och det verkar som att det är betydligt enklare att modda toppen istället för bröstkåpan. Inte minst så slipper man ta ur motorn och plocka av bröstkåpan.

/Goran

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654



Jag har aldrig dödat ettan på dom vad jag kan minnas utan dom bara smäller på 3:an när man minst vill det oftast.... men visst stanna på lite över 300 frestas inte till mer då blir det nog problem.....

javisst räddar ditt upplagda bra register lådorna...

http://www.garaget.org/?car=38&image=22564

ett sånt rör är det dock mindre polerat och mera använt.....

Det är för att du inte fegbromsar som du klarar bromsarna om du fegbromsade så blir det för varmt....

har själv hasat runt sveriges banor för några år sen med en gammal 900 innan jag byggde min nuvarande bil.. var oxå orginal bromsar med bättre belägg bara.....

Mvh

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Diket skrev:
Jag har aldrig dödat ettan på dom vad jag kan minnas utan dom bara smäller på 3:an när man minst vill det oftast.... men visst stanna på lite över 300 frestas inte till mer då blir det nog problem.....

javisst räddar ditt upplagda bra register lådorna...

http://www.garaget.org/?car=38&image=22564

ett sånt rör är det dock mindre polerat och mera använt.....

Det är för att du inte fegbromsar som du klarar bromsarna om du fegbromsade så blir det för varmt....

har själv hasat runt sveriges banor för några år sen med en gammal 900 innan jag byggde min nuvarande bil.. var oxå orginal bromsar med bättre belägg bara.....

Mvh


Jag vet inte om mitt "tunna" vridregister hjälper bevara lådan. Mitt teori är: så länge man håller vridet under ett visst värde och istället förlänger den högre upp i varv desto mindre risk att man smäller lådan. Då kan man istället accelerera längre på låg växel och därmed få den att gå lika bra som om man hade herrejösses vrid.

En liten fråga: hur tycker du att man ska fixa mer camber (och kanske lite mer caster?) på en 900:a? Mitt plan var att kapa upp nedre A-armen och förlänga den utåt/framåt. En mekaniker på mitt gamla jobb föreslog istället att jag lägger upp distanser mellan övre A-armens lagring och karossen? Du råkar inte veta vad är det smidigaste sättet? Mina däck slets faktiskt väldigt fint men bilen är understyrd i tvärare kurvor. Mer Caster skulle inte skada heller då den spårar åt alla håll vid gaspådrag.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

99/900 mår bra av mer caster. Std suger med ca 1grd caster.
5-6grd
Ger att man behöver flytta över kulbuleten ca 15mm bakåt och den nedre 15mm framåt.
Man kan juster caster std gemom att chimas övre bärarmsinfästing i karrsossen.
Men det räckar INTE.

För att fixa detta finns det ett antal varinater.
1: Fräsa av kulbultens infästing, funkar. Finns bilder på detta om man orkar leta lite i forumet.
2: Samma som 1: fast man bara fräser ett spår som är lika tjockt som bäramen.
3: Man böjer isär bäraman(övre o undre) och lägger i mellan ca 15mm upp och nere.
Så övre kulbult åker bakåt och nedre framåt.
(så har jag gjort på min bil, iof en 95/96a)

Mer caster kommer ge lite mer cambercomp vid sväng.
Mer riktingsstapbil i högre farter
Mer tungstyrd.

Sen camben, jag skull förlånga undre bärarm lite.
Ger både mer camber + lite mer spårvidd.

Japp genom att minska vridet spar man lådan då det är effekten som axar bilen och vridet som skickar lådan över Styx.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Visste inte att og900 T16 grenrör passade mot korttoppen men det är ju bra att det passar, underlättar ju lite om du slipper flytta turbon.

Min bror som trimmar en 900 T8 fick ett tipps av en kille som var med på saabs rally avdelning när det begav sig:
"Landa inte med motorbroms när du flyger över krön".....

_________________
Karl Vestgöte
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974



Ang camber och caster.

På min Saab så fräste jag av spindellederna, och la i shims, så jag kunde justera caster.




Sedan förlängde jag yttersta delen av undre bärarmen, och fräste upp ovala hål, så jag kunde justera camber där.
Körde helt utan shims vid övre bärarmsinfästningen, för att få så mycket spårviddsökning som möjligt.

Ang insug.
Behöver du inte svetsa i en hel del material på långmotorinsuget, för att öht komma i närheten av kortmotortoppens kanaler?
Bultdelningen på insuget tror jag stämmer, men kanalerna är inte ens i närheten.
och jag tror att du får en lite obra spridarplacering också...
Var ett tag sen jag höll på med dessa motorer, men jag har för mig att det var så.
Kanske bättre att försöka modda ett 9000-kortmotorinsug?
Behöver väl vinklas något för att få plats under huven.

Annars har jag sett en variant där man tagit ett ng900, og9-3 eller 9-5 insug, vet inte vilket, och kapat av insuget tvärs över kanalerna, och vänt plenumet så insuget kom nedåt.

/Björn

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
FredrikYman
Valdemarsvik
Här sen Apr 2005
Inlägg: 50



Borde inte det enklaste vara att ta originalinsuget eller kanske ett 2.1 insug och skarva ihop med ett kortmotorinsug? Vill man vara seriös och svetsa så lägger man skarven så nära flänsplattan som möjligt så blir det lätt att putsa till invändigt efter svetsningen. Annars funkar det nog att skarva med slang som på 9000 2.3i insuget mfl. Fördelen med originalinsuget är att allt annat runt om kommer passa precis som förut, man slipper dra om tryckrör m.m.

Kanske finns nån hake jag missat? Har själv gjort byte till korttopp, men då på 9000, där är ju valet av insug lättare.

_________________
Fredrik Yman
Fuskar ihop en 9000 Talladega -89
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Hej!

Tack så mycket för alla tips! Svarvade kulleder är absolut en bra ide! Sätter man svarvade sidan på motsatta håll per hjul? Dvs. sätter man svarvade sidan bakåt på övre A-armen och framåt på nedre A-armen? Då borde castern öka?

När det kommer till insuget, det lutar åt att jag får svetsa ihop egen från ett 2.3t kortinsug och og900 insug.
Kollade på portar på og900 insugspackning och korttopp och det diffar en hel del. Man måste lyfta hålbilden och sedan porta upp en hel del. Jag grämer mig inför det då det var ett jävla meck när jag gjorde det senast. Jag skulle bygga "omvänt" insug och det var pilligt. Fick lämna den på svetsning och porta i flera timmar.

Men det är nog bästa lösningen.

Gamla vända insuget (numera sitter den på en 7even eller dylikt):


_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900S 90'
1, 2, 3, 4, 5   >>
27 besök senaste veckan (50502 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande