Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Reseberättelser
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
12 besök senaste veckan (145767 totalt)
Martin Palm
Örebro
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1168



Kul att träffa dig och David igen Johan (Lasse också givetvis). Alltid lika trevligt
Nästa gång ska jag inte ta med mig laptopen till krogen dock...

_________________
///Mart1n Pa1m
Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Made skrev:
Kul att träffa dig och David igen Johan (Lasse också givetvis). Alltid lika trevligt
Nästa gång ska jag inte ta med mig laptopen till krogen dock...


likewise, riktigt skoj med allt folk man träffar även om det var något tunt denna helg.
hoppas på att vi träffas i sensommar/höst!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1134



Johan Sjöström skrev:
Made skrev:
Kul att träffa dig och David igen Johan (Lasse också givetvis). Alltid lika trevligt
Nästa gång ska jag inte ta med mig laptopen till krogen dock...


likewise, riktigt skoj med allt folk man träffar även om det var något tunt denna helg.
hoppas på att vi träffas i sensommar/höst!


Forstätter du inte snart så börjar jag lägga upp bilder..................

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Jag fortsätter men det är så mkt att skriva.

Lägger du upp bilder blir jag detlajerad i vissa avseenden

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Ringweekend 2011-07-08

Det var en helt vanlig fredag och det var dags för lunch på jobbet, plötsligt ringde telefonen och namnet på skärmen berättade mer eller mindre vad det handlade om. Mycket riktigt så var det en invitation att haka på ner till ringen under generösa omständigheter. Dagen till ära fick jag generöst med tid på mig att ta ett beslut i form av 60 minuter :- ) Det personliga beslutet var ytterst enkelt att ta men som i många andra fall har man andra att respektera och sällan funkar det här spontana i mitt vardagsliv. Faktum var att just denna helg var det relativt obokat i kalendern och ett jakande svar från övriga familjen betydde Go! Tyvärr så var det inte bara att köra det fanns ett problem kvar, passet var utgånget och dessutom hade jag inte full koll på var jag hade det någonstans.

Nåja jag lämnade ett positivt besked och stängde ner verksamheten och begav mig hemåt för lite passletarjakt och förhoppningsvis lite packning av det nödvändigaste, resan skulle vara typ 2-3 övernattningar så det behövdes ju inga större saker med. Väl hemma hittades passet och det samt ett ID kort fick jag ställa mitt hopp till, grejen är att Danskarna PRECIS börja agera tullare vid gränsen och inte så sällan är dom griniga. En kopp kaffe med frugan och lite tjöt sen så dök David upp med kärran i högsta hugg. Jag såg verkligen fram emot resan då vi skulle åka F01 Diesel (Bmw 730D 2011 års modell för ovetandes) och vad kan vara bättre för att skärskåda en sådan kejsare än en resa till ringen.

Ringlimousinen dagen till ära!


Raskt hoppade vi in i bilen och körde iväg innan frugan ångrade sig :- ) Den första biten från Öresundsbron till Rödby är i vanlig ordning seg och långdragen och dessutom passerade vi Köpenhamn samtidigt som alla pölseätare skulle hem från jobbet, vem vet kanske en och annan semesterfirare bidrog till den långsamma framfarten också. Tidsmässigt såg det ut som att vi PRECIS skulle missa färjan och få vänta 30 minuter, men efter att vi äntrat insläppet med bizzen hade vi grönt ljus i vår "gräddfil" och vips var vi på båten. Väl ombord kände vi båda hungerskänslor och det var med tveksamhet vi besökte cafeterian för lite mat eller vad dom nu kallar det, en schnitzel torrare än knäckebröd serverades med knapriga pommes och en fettdrypande bea, troligtvis årets sämsta middag men vi fyllde våra bukar och just nu brydde vi inte oss om detta för nu var vi på väg till RINGEN!!

Ganska snabbt var färjeresan över och äntligen äntrade vi Tysk mark och kändes oss hemma på något konstigt vis. Ett kort stop på första Aral macken för inköp av diesel och lite vätska till oss själva så var vi redo för att pressa på och försöka beta av en rejäl bit av resan, vi insåg dock att försöka hinna fram idag skulle bli drygt och en hotellnatt på vägen dit verkade vara det smartaste valet för att vara pigga inför en heldag på ringen under lördagen. Nu blir det ju inte alltid som man tänkt sig och resan flöt på bokstavligen talat jävligt bra, visst dök det upp några staus och dryga Holländare som tvunget skulle hålla till i vänsterfilen med sin överlastade Polo. Bmw:s senaste sjuserie var fantastiskt komfortabel att åka i och ryggen tröttnade inte en enda gång under resan. Ljudanläggningen som all annan teknik i bilen var av en egen klass och man formligen sjönk in i en våt behaglig dröm om en resa till ringen som visade sig vara sann!

Efter ett tag insåg vi att Ringen som dagsetapp inte skulle vara orimlig, det enda problemet var att vi inte hade något boende bokat och klockan var redan lite väl mycket för att börja ringa runt. Vi beslutade i alla fall oss för att köra hela vägen och personligen tyckte jag det var ett bra beslut då jag verkligen ville komma fram och det NU!

Under resans gång blev vi klara över ett par saker runt bilen.

I farter över 240 började förardörren generera ett drygt blåsljud, detta levde vi med stundtals långa stunder.

Bilens ABS system var relativt spännande när man ifrån 250 km/h tryckte HÅRT på bromsen, den ormade sig förvånande mycket men det kan ha berott på underlaget som var ojämnt.

Vid hårdkörning på svängiga krokiga autobahn-avsnitt upplevde vi riktigt underhållande sidoförflyttningar i storleksordningen en meter, fullt tillräckligt för att en ovan passagerare skulle behöva besöka en toalett och byta underkläder, själva så skrattade vi bara och tyckte det påminde om en dag på ringen.

Jag fick också klart för mig att om någon bara spelar tysk dansbandsmusik under en hel dag så börjar du till slut nynna med, och jag som hatar den musiken.


Resan fortsatte att löpa på smärtfritt och så småningom så började vi se ljuset i tunneln, vägarna smalnade av, Bitburgerskyltarna hängde inbjudande på värdshusen och den sista biten består av små härligt slingriga vägar av hög kvalitet, givetvis började leklusten komma fram och en stunds inspirerad körning var ett måste, det blev lite lek med en annan bil och när vi skiljdes åt var det händer som vinkade ut genom rutan på deras bil :- )

Runt om komplexet var det fullt ös och det fösta vi såg var ett fyrverkeri vilket vi sa var för att vi kom :- ), det var massor med musik och folk i lustiga hattar som sprang omkring och hade det skoj, anledningen var ju ADAC Truck Racing i helgen som är ruskigt stort, alla campingar runt om var knökfulla av dessa festglada tyskar. Jag konstaterade att resan ner gått otroligt smidigt och visst var jag trött men inte i kroppen, hade jag åkt min egen bil hade jag varit helt slut i både kropp o knopp. Att vi dessutom hade flyt med hela resan ner, från färja till minimalt med staus gjorde inte ont alls.

Äntligen äntligen var vi framme, jag var ordentligt tung i ögonlocken på slutet men nog piggnade man till lite när man insåg faktum VI ÄR I NÜRBURG! Vi hade ju inget boende så planen var att gå ner till Renate på Lindenhof och ta en bira och luska lite i om vi kunde få tag på något boende, med tanke på att klockan var halv ett på natten kändes det som att oddsen var låga för detta. Det tog bara någon minut så var det ordnat ett rum hos Krämer bakom testcenter och det var ju perfekt då det var där vi ställt bilen (200 meter bort från Lindenhof) I vanlig ordning blev det lite tugg med Renate och några kalla för att skölja ner resdammet. Till slut så var det dags att knoppa och vi tackade för oss och traskade hem till vårt boende.



Det var alldeles underbart att få hoppa ner i en fluffig säng och ge sig in i drömmar om allt som komma skall. Det tog inte lång tid innan David snarkade högljutt så det kändes nästan som hemma o frugan :- ) Själv passade jag på att skriva ner några stödord om dagen som gått. Inte allt för lång stund senare släckte jag lampan och somnade med ett leende på läpparna, imorrn skulle man vakna upp utvilad i Nürburg och jag visste att en del trevligheter var att vänta. En liten hint är att det väntar en annan bil på oss som är betydligt mer anpassad för resans ändamål!

Fortsättning följer...

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Dag II Ringattack!

Efter att ha sovit en riktigt god natts sömn var det riktigt gott att vakna upp, vädret var lovande med 15 grader och sol men även små mjuka moln som dämpade det värsta solljuset. Enligt mig perfekt för ändamålet, ljudet i bakgrunden var omöjligt att missta sig på, högvarvade boxermotorer från Porsche. Kan dagen egentligen börja bättre? Efter att ha fräschat till oss lite var det dags för frukost hos Helga och i vanlig ordning såg man framemot mat. Att ha med Helga o göra är alltid lite speciellt, man måste tänka sig för och inte göra några misstag såsom att parkera snett, äta ägget direkt ur äggvärmaren, glömma stänga en dörr, komma för sen till frukosten eller något annat livsavgörande. Skulle man av någon anledning göra ett av dessa misstag blir det direkt bannor dock alltid med glimten i ögat och hos Helga är skrattet alltid nära till hands. Nåja frukosten som var perfekt med allt man behövde och ett välsmakande kaffe som gjorde att kroppen reagerade på vad huvudet tänkte.

Frukosten hos Helga rundas av


Efter frukost samlade vi ihop oss och äntrade 7:an för att hämta BILEN från förvaringen, bilen i fråga är ju inte vilken som helst utan en mer eller mindre ultimat ringenbil i form av en Porsche 997 GT RS MK II med några hundra mil på mätaren, att bilen blev inkörd på vägen hit för några veckor sedan säger väl en del. Resan till bilen tar bara 10 minuter och relativt snabbt kommer Peter fram med bilen ur förvaringen, själv har jag aldrig sett just denna bil live men Guuuuuud vad den är läcker! Svullen och hårig som få och ett ljud som gör en knäsvag även på tomgång. Man riktigt känner hur den bönar och ber om at bli plågad på ringen (och jodå det blir en CHECK på det lite senare) Efter att vi klarat av artighetsfraserna med en stressad Peter beger vi oss mot Nürburg för att parka 7:an Att få testa F01:an var såklart intressant och visst är det en härlig känsla att testa en ny stor Bmw med 500 mil på mätaren, massor med finesser och komfort. Bilen är något alldels speciellt som landsvägsmaskin även om jag tyckte lådan var lite ryckig på en bil så ny och för dom pengarna, nåja detta är ju säkert något som går att åtgärda av ingenjörerna på lite sikt precis som tjutet i vänsterdörren i 240km/h

Ultimat glidarbils förarmiljö


Lika snabbt som vi lämnade boendet var vi tillbaka och nu för att lämna dunderklumpen och äntra Nordschleife mit der rennwagen! Sällan har det varit så enkelt att lämna en ny lyxbil som denna gång, nu var jag tokigt sugen på att vara med och smiska Porsche från passagerarsidan! Vi började med att fylla upp bilen på Aral i Adenau och tvätta rutorna, efter det blev det lite ringtryckkontroll. När att allt var justerat så körde vi bort till apoteket där jag köpte åksjuketabletter, grejen är att jag på senare tid blivit åksjuk som passagerare och jag hoppas innerligen att senaste knutankörningen där jag även blev åksjuk när jag själv körde var ett engångstillfälle. Tabletterna gör en lite trött så det är ingen optimal medicin att ta om man själv skall köra. Efter att ha kastat i mig en tablett så äntrade vi banan, och det gjorde vi i Adenau då det var betydligt mindre trafik där, Sportknappen intryckt, PASM aktiverat och 6 punktsbältet åtdraget till max äntligen var det dags att äntra den här förtrollande asfalten som man aldrig tycks få nog av. motorn är uppvärmd så redan upp för backen efter Breidscheid är det BRA gaspådrag och både vrålet från motorn och det mäktiga draget från nästan 4 liter stora boxersexan genererar ett sånt där löjligt leende på läpparna. Personligen kan jag absolut ha det sämre än just nu. Utöver motorljud och vridmoment finns det massor av superlativ att ösa över bilen, greppet i kurvorna verkar oändligt även under massivt gaspådrag, bromsarna (Keramiska) känns som att springa in i en vägg varje gång dom används och visar ALDRIG tendens att mattas av. Trots min generösa kroppshydda sitter jag förvånansvärt bra i bilen och det finns inget att klaga på där.

Här trivdes man som fisken i vattnet


Efter att ha betat av det första halva varvet (Adenau-Nürburg) åker vi av och ser över lufttrycket. Michelin Cup däcken verkar vara lite luriga med trycket men när det väl är rätt så skall det vara underbara däck med bra livslängd och ett underbart grepp. Väl inne på parkeringen så träffar vi Lasse i sin läckra nyinförskaffade 997 GT3, en trevlig prick som vi blir glada över att träffa, ni som läst en del av annat jag skrivit minns kanske historien om när Lasse och jag tatuerade oss i samma studio, av samma kille, efter varandra och med samma motiv i form av Nürburgring, detta utan att vi överhuvudtaget hade träffats eller pratats vid tidigare. Efter att ha tjötat lite med Lasse vart det justering av däckstryck, på MK II är det tydligen standard med däckstrycksindikator på instrumenteringen så medan Davis pyste så kontrade jag med aktuellt tryck.

Nu var vi taggade för lite fler varv och med någorlunda vettigt tryck/värme i däcken kunde vi öka tempot en smula :- ) Med sportknappen aktiverad är det någon slags ventil som öppnar upp redan vid ganska modest gaspådrag och trumpetar ut en skönsång från motorn så vacker att man blir tårögd, att pojkarna pratar massor om att "gasrunka" i tunnlar kan te sig löjligt av vuxna karlar men jag är 1000% med på detta varje gång, ni som upplevt denna symfoni vet precis vad jag menar! Nåja nu är vi ute på banan igen och helt klart ökar tempot vilket även greppet och bromsarnas effektivitet gör. Dom keramiska bromsarna bettar något djävulusiskt och bara dom ger en rejäl bunke sekunders försprång mot tex mig själv och mina bromsar som förvisso bromsar effektivt men långt ifrån detta. Snacka om bekvämt med riktiga bälten i bilar som denna!

Det blir några varv och det är väl vare sig lite eller mycket trafik men dock är det en del tråkigheter som händer under dagen, lite bilar som kör av, någon MC i vanlig ordning som inte håller sig på det svarta osv. Runt middagstid är det en större avstängning och vi beslutar oss för att dinera på någon lokal krog samt efter det besöka lokala dryckesexpertisen Getränkemarkt, beslut tages om att besöka Christas precis på vänster sida när man kommer ner från slingervägen mellan insläppet och Adenau. Det blir jag, David och Lasse som samlas runt lunchbordet, solen steker på riktigt nice och ett par glas dricka är ett måste. Maten som serverades var absolut prisvärd och helt ok, Pasta med köttsås för en dryg femma får anses prisvärt när Euron dessutom är billig och mätt blev man inget snack om den saken.

Efter att ha gassat i solen en bra stund och nästan däckat beslöt jag och David oss för att åka vidare för att lämna tillbaka lite tomglas och köpa nya med innehåll :- ) Getränkemarkt har ett riktigt brett utbud av öl men även olika sorters vin och andra trevliga drycker. I vanlig ordning blev det en back stubby och några flaskor Is-te att ha i bilen när det behövdes. 3.4 euro för en flaska vatten på Devils dinner vägrar jag betala och 59 cent kändes mer rimligt.. David släpade efter lite och träffade några svenskar därinne, han hade tydligen berättat att han inte var ensam och av någon anledning jag vet inte varför hade dom frågat om det inte var Sjöström han hade med på släp. När dom efter ett tag kikade ut så visade det sig vara en del av Volvomaffian som jag träffat där nere ett par gånger, öl och gasglada typer fast med det någorlunda udda bilvalet Volvo på ringen, inget fel på det dom har gjort både fina bilar och tider grabbarna, dock hade det sunda förnuftet fångat en av dom då en Bmw var inköpt! Efter lite tjöt så skildes vi åt och vi körde mot boendet för att byta bil igen till Porschen som är som sagt tidigare något mer anpassad för Schleifen.

Vi fortsatte så sakteliga att nöta varv och trafiken var ganska jämn, lite för mycket för att sätta bra tider men inte kaos, bilen gick nu underbart och man började komma in i bilens flyt liksom, tyvärr så var jag lätt åksjuk trots att jag åt piller men det verkade som att ju fortare David körde desto bättre gick det. Det var mindre avstängningar med jämna mellanrum men dom flesta släppte ganska snabbt igen. Vid ett tillfälle på parkeringen ser jag några bekanta ansikten uppe i cafeterian, Det var ett par Regnellare, Toth, Nicke och lite andra nunor från BMW Sport Club o rejsa! Det var såklart skoj att träffas här även om det bara var en vecka sedan jag träffade dom flesta på Ring Knutstorp. Det blev lite gott snack, lite smarrigt kaffe och en välgörande paus för att må lite bättre.

Efterhand blev det några varv igen men fortfarande inga supertider med denna bils mått mätt, men nog var det imponerande att komma upp i långt över 200 på många ställen och över 250 på något ställe. Rädslan infann sig aldrig men nog blir jag lite nervös på mc folket då deras bakåtsikt är högst tveksam stundtals. Vi kom även ikapp bilar som hade högst osäker framfart och tveksam bakåtsikt, som tur var tvingade vi oss aldrig förbi utan avvaktade ett safe tillfälle. Det blir stopp igen och nu passade vi på att gå en liten inspektionsrunda på dom 2 parkeringarna. Det fanns gott om härliga bilar i alla dess former, i vanlig ordning massor av fina Porschar,Ferraris, GTR, M- bilar, Baguetter,vettar men även lite mer udda bilar som Compacter,Honda Civic, Miator,M3 Cab,E34:or och massor av kamikazepiloter på MC. Jag fastnade lite vid en 318 compact som såg trevlig ut i all sin enkelhet. Den var rensad hade stol och bälte samt en helbur. Det var helburen som gjorde mig nyfiken då det var en Wieschers skruvbur och en sådan har jag även om min bara är en halvbur. Jag konsulterade lite och det visade sig vara en smärtfri installation med enbart borr och skruv, inget svetsande alls och det gillades att höra.

Massor med coola bilar passerade revy under dagen


Det var dags igen för lite fler varv och jag protesterade inte även om jag bara gick på halvfart, pillerna gjorde mig lite dåsig och jag mådda väl inte toppen men oj vad jag brydde mig :- ) Bilen fortsatte att imponera med sitt sjuka drag och ljud och visst började takten komma fram i David, även detta varv var det lagom med trafik, en golf modell äldre breddad 75 cm kanske och vansinnigt ful men guud vad den gick fort, vi släppte den innan Adenauer Forst och hade seriösa problem att hänga med bort mot tv masten. Lite senare såg vi Ring-taxin med sin M3 E92 växa i backspegeln och även den släppte vi förbi efter Angstkurve, uppe vid steilstrecke kurvan bjöd taxin på ett riktigt prydligt uppställ som satt som en fläskläpp.

Vi hakade på rätt länge men ner mot Brünnchen kom några framhjulssläpp lite oväntat och David trodde vi överkört framdäcken, det kom lite fler släpp och tempot sänktes något men ändå till en riktigt trevlig fart. I vänstern in i Schwalbenschwantz såg vi orsaken till alla släpp och det kunde gått riktigt illa. EN lång sträng med vätska hade släppt och detta upptäcktes i samband med en omkörning, nu hade vi sådan tur att inget hände men det var ett läskigt moment. Innan lilla karusellen stod en 993:a tror jag och det har med stor sannolikhet varit boven. Om jag inte minns fel visade det sig att han släppt vätska från någon kurva innan Brünnchen och ända bort till Schwalbenschwantz, kort efter detta stängdes banan på grund av en MC olycka och det är så bra odds på gissningen att det var vätskan som orsakade detta. Denna gång stängdes banan länge och vi tvekade om banan skulle öppna alls då klockan var relativt mycket.

Efter många om och men så öppnar dom upp banan men bara för bilar och det var ett klokt beslut i detta fall. Vi tjötar lite med Stockholmsgänget och beslutar oss sedan för att köra ner mot Adenau och tanka/fylla på lite luft och sedan äntra banan därifrån. Väl ute på banan är det mycket skit överallt och massor med trafik så vi beslutar oss för att vi är nöjda för dagen. Mat och pilsner hägrar såklart också! Så här efter en dag som passagerare kan man bara kallt konstatera att Porsche IS the shit och detta visste jag redan innan men det var skönt att få det bekräftat liksom. Ingen bil jag kört/åkt har framfört sådan härlig och brutal men samtidigt fingertoppskänslig upplevelse allt ackompanjerat av en fruktansvärt slipad sextett under bakluckan som bara levererar i oändlighet. Tyvärr tror jag inte jag kommer att äga någon Porsche men detta jag upplevt kan jag leva på länge och njuta av i små portioner när jag så önskar :- )

Kvällens eskapader var väl inte helt klara men till att börja med var det dags att åka hem och ta en välbehövlig dusch samt något kallt att dricka. Det ryktades om Pistenklause som matställe något jag ställde mig tveksam till. Vi beslutar oss i alla fall för att möta Lasse på Pisten och kosan ställs åt det hållet. Efter några minuter äntrar vi stället och hofmeister ordnar ett bord till oss ganska omgående. Jag tar ganska snabbt ett beslut om att ta en pilsner för att sedan traska bort till Lindenhof och äta, Pistenklause som matställe har aldrig gjort mig lyrisk och dom senaste gångerna har det varit katastrof rent ut sagt. Klarar man inte av att fixa en djupfryst lasagne varm 2 gånger på raken då är det kass enligt mig. Borta på Lindenhof är det gott om folk men Renate ordnar bord hos en Norsk familj bestående av en söt Jänta och 2 söner, en fader på vift i krokarna fanns det tydligen också. Hon berättade att familjen åkt med ett varv idag men att hon själv tyckte det var så otäckte att hon i stort sett började gråta :- )Pojkarna däremot tyckte det var skoj att åka hyrswift på ringen med pappa! Lite senare dök pappan upp och samtalsämnet blev ett par snäpp nördigare i vanlig ordning. En öl senare går jag in till Renate och beställer en grillhaxe (vad annars.) Jag passar även på att leverera ett ex av Bayrische blatt (BMWSCS Klubbtidning) i vilken jag skrev mitt reportage från ringenresan 2010, en svenskkurs rekommenderades för att få lite koll på läget. Jag tror hon tyckte det var skoj och speciellt när hon såg alla bilder från bl.a. Lindenhof.

Efter ett tag dyker David & Lasse upp mätta och nöjda, det blir såklart mer tjöt med norskarna om både det ena och det andra. Efter ett par pilsner dyker min och norskarnas mat upp och i vanlig ordning smakar det mumma med Renates mat. Den som inte blir mätt på den laddningen mat har seriösa problem och bör söka för det, givetvis skulle tallriken typ slickas ren men oj vad mätt man blev. Det blir lite kyligt fram mot kvällstimmarna och vi beslutar oss för att flytta inomhus och fortsätta vår myskväll. I vanlig ordning är det bilar och kurvor som diskuteras och även om kvinnliga kurvor betas av i korthet så är det absolut majoritet på schleifens kurvor och hur man äntrar dessa bäst. Mina bordskamrater har både lång erfarenhet så jag håller en låg profil och försöker snappa upp så mycket jag kan. Bitburgern flödar och trots tappra försök att lura i oss obstler misslyckas David kapitalt med detta och tacka gudarna för det, värre rävgift får man leta efter länge.

Vi träffar Volvofolket igen och tjötar såklart mer om ringen och trissar dom för sitt märkesval precis som det skall vara, alla vet att det är en rå men hjärtlig ton och alla oavsett märke funkar, i alla fall för min del. Jag hade en diskussion med Lasse om morgondagen och vi kom fram till att vi skall bege oss ut tidigt för att få lite fina ensamma varv, jag är såklart intresserad av att känna på alternativa spår och alternativ bil även om skillnaden mellan en Mk 1:a GT3 och en MK:2:a RS kanske inte är milsvid. Banan öppnar 08:00 så vi beslutar oss för att träffas en kvart innan.

Dagen börjar gå mot sin ände, vi har haft en riktigt nice dag och även om det blev en hel del var det mycket skit som hände, egentligen gör det inte så mkt då vi hade en dag imorgon också med öppet hela dagen. Att vi egentligen skulle hem i morgon tror jag David redan raderat och ersatt med måndag i sin planering, själv hade jag både familj och arbete att tänka på men förhoppningsvis skulle det gå att lösa. Vi skiljdes åt från Lasse och traskade så smått hemåt för att få sig en god natts sömn, lite frisk luft innan bingen och ett par glas bättrade på oddsen att vara relativt pigg i morgon bitti. Rummet vi bodde i var enkelt men med riktigt gottiga sängar, efter att jag börjat knappa lite på datorn körde David igång sitt sågverk, imponerade vilket trumpetande en människa kan få till i sömnen! Själv somnade jag relativt fort med tankarna på morgondagen som troligtvis även den skulle bli kanon. Tack till David och alla som gjorde denna dag så bra och tack till La famiglia som även dom var en del av att detta blev av.

Jag vill passa på att be om ursäkt för det riktigt magra och mediokra utbudet av bilder, jag la faktiskt ner alldeles för lite krut på detta och dom få bilder som blev av är utan större baktanke.

Fortsättning följer

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Nürburgring weekend dag III Åka eller stanna?

Ännu en natt har man sovit som törnrosa och jag vaknar redigt pigg långt innan utsatt tid, visst Davids snarkande gjorde det liiite enklare att vakna trots att jag har många års erfarenhet i ämnet hemmaifrån :-) Efter en härlig dusch och lite iordningsställande av mig själva kände jag mig oförskämt pigg med tanke på gårdagen, det var fortfarande en timme kvar till Lasse skulle plocka upp mig så jag började så smått att bläddre i senaste exet av BB, efter ett tag ruttnade jag på detta och beslöt mig för att packa och ge mig ut i byhålan. Jag traskade iväg en bit och bara njöt av tystheten som var högst tillfällig. Inom kort skulle hela området täckas i ett svagt muller från både GP slingan samt Nordschleife. Jag parkerade mig själv i hörnet Hauptstrasse/Hatzenbachstrasse där jag hade en ypperlig utsikt åt alla håll i byn. Redan nu passerade en hel del fordon som var mer eller mindre dedikerade för en framfart på avstängda områden. Lasse ringde en stund senare och trodde jag skojade först när jag sa var jag befann mig, till slut insåg han att jag inte skämtade och några minuter senare plockade han upp mig i sin läckra 997 GT3, färgvalet rött var stenrätt speciellt i samråd med ett tak som stripats mattsvart. Även denna kärra har en underbar sång och man riktig njuter av att åka med. Detta är en så kallad MK I vilket innebär att den har något år på nacken men ett otränat öga som mitt ser inte någon större skillnad om jag blundar inför det faktum att denna saknar centrumbult. Jag noterar även att Lasse saknar däckstrycksindikatorn på instrumenteringen som var tillval på MKI. Vi kommer nästan omgående ner till insläppet och det är fortfarande några minuter kvar tills pärleportarna slås upp.

Inför banåkat så försöker jag dra på mig sexpunktsbältet vilket visar sig var lättare sagt än gjort. Lasse har nämligen kortat av sina bälten och det saknas några centimeter trots att dom är längst ute på bältet, efter lite micklande och kämpande är vi nere på några millimeter och efter att ha dragit ett djupt andetag och pressat bältet på plats satt jag fast som om jag var en del av stolen, ingen risk att jag kom någonstans om man säger så. Jag insåg nu att jag glömt mina åksjukepiller och det fick jag leva med. I högtalarna förkunnade dom nu "die Strecke ist jetzt offen" efter att ha justerat in det sista startade boxersexan upp med ett härligt vrål/gurgel Sport och Pasm trycktes väl igång per automatik av Lasse och det var dags för att ge oss iväg. Ut med årskortet genom rutan och vips öppnades vägen upp och sakteliga rullade vi ut på den heliga asfalten. Vädret var perfekt, trafiken på banan var väldigt blygsam så det vara bara att blåsa på!

I vanlig ordning tar man det lite lugnt första varvet, speciellt på morgonen kan det vara en god ide då det KAN förekomma blöta avsnitt efter natten och man vet aldrig hur banan är då man varit borta ett halvt dygn, precis som vädret är även asfalten föränderlig. Att åka GT 3 MK I var såklart underbart, samma fantastiska motorsång som i RS:en men vi varvade dock inte full och då kan jag tänka mig att Davis titaniumauspuffanlagen låter lite saftigare, chassiet upplevdes som lite svassigare och nervösare, till viss del kan detta bero på däckstryck och annat men den var definitivt mer nervöst lag även om den inte kändes läskig över huvudtaget. Även bromsarna noterade jag verkade ha ett riktigt gott bett men en bra bit ifrån det sjuka suget där var i Davids RS med PCBB bromsar. För övrigt upplevde jag som amatör bilarna snarlika och draget i spisen kändes inte klent alls i jämförelse med RS:en. I et tidigt skede konstaterade Lasse att dagen till ära infann sig inget flyt och istället för att jobba med oss jobbade kurvorna mot oss, så har vi det alla ibland och det är väl bara att köra på så släpper det förhoppningsvis. Det var väl inga rekordtider värda att notera men underbart var det att åka med bilen, guud vad sugen jag är på att testa Porsche på ringen!!Vi åkte några varv och min åksjuka kom som ett brev på posten men jag försökte bossa lite över den så vi kunde avverka några varv extra innan jag skulle infinna mig hos Kremer för frukost, man kommer bara inte försent till henne :- ) Jag tackade Lasse för dom goa varven och begav mig med raska steg mot frukostbordet.

David är inte i bästa skick och vad som orsakar detta är oklart, att jag själv mådde tjyvtjockt hade ju sina randiga och var självförvållat, inte för att jag gnällde men bra mådde man ju inte. Frukosten gjorde en allt lite piggare och även David såg lite piggare ut efter några koppar kaffe. Under tiden vi åt diskuterade v i med Helga huruvida vi skulle sova över en natt till eller åka hem idag söndag. Jag kände väl mest hela tiden att tanken från David var att åka hem under måndagen och efter en kort konsultation med familjen togs beslut om hemfärd först under måndags morgon. Visst var det gott att få en hel dag till men jag skänkte helt klart en tanke åt familjen och var bara 90% nöjd med beslutet. I slutet av frukosten hör jag en hårt arbetande lastbil utanför boendet och sen en till och en till och plötsligt insåg vi att det var en karavan av gamla lastbilar som skulle köra parad på F1 banan i samband med ADAC:s truck racing. Karavanen var helt otroligt cool med allt från små paketbilar från 30 talet, stora lastbilar från 40-50-60 talet, husbilar i läcker design, mellanstora bussar med panoramatak, räddningsfordon från förr i olika skepnader, en Shell-lastbil med släp men typ 1/3 så stort som dagens lastbilsekipage. Där var inte en ände på hur coola fordon som kom och det var verkligen en upplevelse och ett riktigt trevligt minne. Att folk kom ut och kikade och vinkade samtidigt som fordonen turades om att tuta/eller använda sirener.

Vädret håller fortfarande i sig och efter att vi slappat lite på rummet tar vi Porschen och drar oss ner mot insläppet, då David fortfarande inte mår helt hundra börjar vi lite soft med en kopp kaffe på Devils dinner. Lite senare stängs banan och troligtvis är det relativt rejält då det kommer ett par olika räddningsfordon och äntrar banan. Åja när det gäller att softa är troligtvis vi båda experter och vi bara hänger på området liksom, det är inte så svårt här då det kryllar av intressanta fordon att vila ögonen på.

Efter ett tag så träffar vi Herr Regnell som varit ute och kört av sig på banan och glad som en speleman förkunnar han att nytt personligt är satt och att tiden är 8.27.xx Inte illa pinkat för en 328:a och dessutom en nagel i ögat på mig och mitt rekord på 8.29, jag hade gärna velat se en logg för att försöka luska ut var jag behöver jobba vidare osv.. Jag gratulerade i alla fall till tiden och även om det inte är det viktigaste är det SÅ lätt att bli fixerad vid detta. Detta börjar bli en redigt seg dag och jag börjar bli rastlös, det märks att David inte mår hundra och trots mina små pikar kommer vi inte ut på banan, visst är det nice att bara vara här men egentligen vill man ju bara ta en bil och ut o köra, att stå i depån när vi har bilar känns väldigt onödigt men här är vi olika, både David och Lasse har slappnat av lite i det tänket och tycker inte en massa varv är det viktigaste, visst kan jag hålla med delvis men ändå liksom, hur många av oss som läser detta hade stått i depån om vi haft dessa förutsättningar?

I brist på annat så beslutar vi oss för att tvätta Porschen som var väldigt smutsig och när vi ändå är igång så kan vi ta fronten på Bmw:n, vi packar in oss och kör till boendet för att hämta den andra bilen och sedan far vi vidare till Döttinger Höhe för at köpa tvättsvamp. Efter besöket där drar vi oss vidare mot Barveiler tror jag där det finns en gör det själv tvätt med högtryck. Porsche är det första objektet och medan David påbörjar stora Insektskriget i fronten drar jag över till andra sidan och köper schampo. Tillsammans gnider vi på bilen uppskattningsvis en halvtimme, man var man nästan sugen på att löddra in sig och åla runt över bilen, synd bara att man är född i fel kropp :- ) Även om bilen såg hyfsad ut innan så var det en enorm skillnad, bilen glänste verkligen nu och man såg hur ny den är. När vi skinnat bilen och kört den åt sidan påbörjas dunderklumpen, fronten är otroligt stor och som gjord för att insekterna skall crascha rakt in i döden. Det var ingen som helst tvekan om att detta var betydligt mer bil att ta hand och när vi ändå var igång körde vi samma rejs som på den andra, till slut var vi klara och skinnade av bilen. Själv var jag lite trött men framförallt kände jag att jag hade lite sockerfall och behövde käk/dryck.













Det var nu dags att käka och jag tror valet föll på Pinocchio, ett kanonställe men med lite väl stora portioner, det är lätt hänt att man bli en zombie efter maten och degar ihop tänk på det om ni skall köra mer den dagen. Alla vill väl testa trevliga bilar och eftersom jag aldrig kört 997 GT3 RS MK II undrade jag om inte David var VÄLDIGT sugen på att ta 7:an hem så kunde jag ta den andra, mest för att han skulle få uppleva den totala komforten och inte alls för att jag ville köra Porsche, eller hur var det nu? :-) Det blev ett jakande svar och barnet i mig fick ett frispel inombords, utåt sett var jag iskall men på insidan hjulade jag och joddlade samtidigt så spännande var det. Jag har kört en del Porsche förut men detta är något alldels extra och nog pirrade det lite i magen, jag fick order om att vara försiktig med kopplingen i övrigt var det inget hysch hysch.

Jag satte mig på plats och här satt man ju perfekt, allting satt där det skulle till och med nyckeln satt rätt på vänster sida om ratten, något annat hade känts konstigt på en 911. Stämde av så att det var frikopplat, kände på kopplingen som var sportigt trög precis som lådan, inget sladdrigt här inte! Drog igång bilen och njöt i fulla drag av mullret, diskret men ändå ett tydligt maskulint ljud! David glider iväg och jag avvaktar lite och hakar sedan på, ganska omgående inser jag att trots att det är en mycket speciell kärra känns den väldigt lättkörd, visst ekar Davis ord i skallen "var försiktig med kopplingen" vilket generar att jag kör som en kärring men för övrigt flyter det på, givetvis slår jag på sportknappen och gör några försiktiga försök till "gasrunk" men det blir inte så mkt med det. Styrningen är otroligt välbalanserad och responsiv på ett sätt som imponerar även på en inbiten Bmw entusiast som själva lever med en kanon styrkänsla, detta är dock ett par resor bättre. För övrigt är det tysk kassaskåpskänsla på det mesta utom på en punkt, blinkerspaken känns riktigt sunkig och bräcklig vilket gör en besviken. För dom pengarna kunde dom lag en 50 lapp extra och fått lyxkänsla även i spaken.



Framme vid boendet lämnar vi sjuan och David plåtar lite, jag trivs bra och sitter kvar eller rättare sagt jag vägrar att flytta mig :- ) Till slut hoppar David in och jag rullar iväg mot Adenau och Pinocchio, slingervägen er till Adenau blir en perfekt testslinga om än i gubbatempo, att ägaren sitter bredvid gör mig nervös och jag körde verkligen sumpigt hehehe.. Nåja jag njöt hela vägen ner och kände lite på dom rejäla bromsarna, dom är nog det som impade mest av allt på mig med bilen och med det så menar jag inte att resten var skit utan allt var riktigt nice men bromsarna var SJUKT nice! Nere i byn skall vi vända och parkera utanför krogen då David pedagogiskt nog förklarar att fälgarna kostar cirka 25 lax styck och inte funkar att renovera. Jag hörde vad han sa och parkerade typ en halvmeter frän kanten, en fälg är som en ringenresa för mig :- )

Pinochio är ett ställe man inte bör missa men som lunchställe är det farligt, allt är gott men dom levererar gigantiska portioner och det är svårt att sluta i tid, man blir lätt en zombie efter maten och det passar sig inte om det skall köras vidare. En dag som idag var det perfekt att sitta på uteserveringen och flukta på bilar och annat (näe inte sådana för dom finns knappt därnere!)Själv beställde jag in en omelett och tyckte det lät lagom tills jag fick in den, stekpannan den var gjord i måste ha varit 50cm i diameter och höjden var säkerligen 20mm. Till detta serveras självfallet Pommes för det har väl alla till omelett? oj jag glömde säga att innan maten fick vi båda en knökfull och redigt hög tallrik med sallad som bara den i sig hade räckt egentligen. Nåja som väluppfostrade svenska pojkar har vi lärt oss att man äter upp vad man har på tallriken och vi klarade det nästan men även David och jag har en gräns!

Efter en stunds glassande i solen så gör vi rätt för oss och hoppar in i kärran för att äntra Devils dinner och deras kaffe som inte går av för hackor. Väl på plats uppe på parkeringen så är det ganska lamt, det är regelbundna avstängningar och nu börjar molnen på himlen tätna och mörkna. En kopp kaffe samt lite peoplelooking med David och Lasse blir en långdragare utan att det händer något, själv blir jag väldigt rastlös och saknar en bil att hoppa in i för att köra eller åka. Vi konstaterar att det trots att det är en helg med full öppettid är det väldigt lite svenskar här och någon att åka med hittar jag inte. Till råga på allt så kommer regnet så sakta krypandes över oss och regn betyder depån för oss i alla fall, visst jag hade inte bangat men jag förstår om dom tar det lugnt med sina finbilar, det har ju släppts en del vätska och det i kombo med regn är ju ingen direkt höjdare.

Trots pikningar och önskemål om att vi skulle ut på banan blev det inget av detta och nu regnade det ordentligt, efter ett tag började vi prata om att köra 7:an därute och personligen dög det bra bara vi kom ut!!! och trot eller ej men till slut så åkte vi och hämtade dunderklumpen och packade in oss alla tre, jag ,David och Lasse, vi hamnade bakom ett lämpligt offer i form av en M3:a som tydligen var sugen på lite drifting, uppe vid T13:s slut fick han i alla fall på sin blinkers och vi körde förbi. Första varvet blev riktigt försiktigt och David ville känn av bilen och hur den betedde sig vid släpp för släpp fick vi hela tiden och det var provocerat i 90% av fallen :- ) Det var helt klart en annorlunda känsla att sitta i en stresslesfåtölj på hjul nere på ringen, man kunde hålla en normal samtalston, drickan kunde sitta kvar i sin hållare, och AC:n genererade en behaglig luft. Vi smågarvade mest hela tiden varvet igenom och tyckte att det här var minsann inte så dumt, åtminstone ett nog så gott substitut under dessa omständigheter. Varv 2 var något mer avslappnat, kontrollerat och ändå med mer attack och bättre fart, bakvagnens viftande blev mer kontrollerat och däckens grepp var inte så tokigt om man bara nyttjade banans bredd och körde mjukt. Det blev några varv till och på slutet gick det riktigt bra, mer fokus och inriktning på att komma runt, förvisso på ett skojigt vis men ändå med hyfsad fart. En hel del bilar av varierande modell blir skändade men under normala fall hade dom kört skiten av oss det är en sak som är säker.

Till slut är det dags att lugna ner oss, dels stänger banan men vi har en del att göra innan vi fokuserar på pilsner och mat :-) Lasse har under dagen funderat på att parkera bilen bredvid Davids härnere och åka med oss hem, bilen används ju enbart här nere så varför inte! Vi beslutar oss i alla fall för att i gemensam trupp bege oss mot förvaringen men först blir det ju hem och byta bil IGEN.. Jag tar 7:an och dom andra kör sina stuttgartkälkar, inom kort är vi på plats hos Peter och ganska omgående får vi klart för oss att det absolut finns plats för ytterligare en Porsche i förvaringen. Efter att ha klarat av alal detaljer och tömt bilarna samt tackat Peter drar vi oss mot hemmet för en tvagning inför kvällen, först dumpar vi Lasse i Müllenbach (tror jag) och sedan hem till Helgas . En stund senare är vi nyduschade och luktar till och med gott, vi är nykammade och fina som aldrig förr, jag tror till och med vi skulle klara en inspektion av självaste Helga! Jag tog mig friheten att i förväg gå ner till Lindenhof som var kvällens mål, ett par ord på datorn för att minnas detaljerna är ett koncept som funkar och så blev det, Jag vet inte om det är som man är fåfäng eller vad men det är skoj att komma ner och känna sig välkommen av Renate med besättning, dagens första kalla sitter i vanlig ordning som en fläskläpp och kreativiteten bakom tangentbordet flödar :- )

Efter ett tag kommer pågarna och kvällen börjar ta form på allvar, David mår väl inte klockrent nu i heller och takten är något avslagen, som tur är håller jag tempot uppe och Lasse hakar väl på hyfsat i alla fall, han är ju lite för gammal för detta och är ursäktad *blink,blink* Ganska snabbt lägger vi order på grillhaxe som är en mycket uppskattad tillrättning på Lindenhof. Kvällen som sådan är ganska lik dom andra med Stora öl, små öl, något att äta och mer öl, det snackas kurvor och spårval samt bilar och dess egenskaper. Maten var dagen till är lika bra som vanligt likaså ölen!

Timmarna rullar på och en del av oss är lite klena och väljer att gå hem och lägga sig, jag nämner inga namn men det var inte jag eller Lasse :-) Efter en stund gott snack och någon pilsner till tar Lasse fatt i projektet att få tag i en taxi då han bor en bit ifrån krogen, efter lite strul med telefonnumret där David blev uppringd och agerade fejkad taxicentral, ett gott skratt förlänger livet och nog kan David locka fram buset i en, cudos till han för det! Nåja Lasselämnade mig alldeles ensam och jag beslutade mig för att försöka skriva ett par avrundande ord om dagen men det gick sådär, dels var man väl ingen toppenskribent efter några timmar på krogen och ganska snabbt tog batteriet slut.

Tankarna flyr iväg och helt plötsligt är man med familjen och undrar hur dom mår, att åka hem i morgon är såklart förenat med blandade känslor, dels vill man hem och gosa med alla men å andra sidan vill man ju inte lämna detta paradis, förvisso är jag övertygad om att det känns som ett paradis av den anledningen att det är tidsbegränsat, för hur skoj är Lindenhof 365 dagar om året? Nja jag är nöjd med den förmånen att kunna komma hit en eller kanske till och med två gånger om året och jag är grymt glad för att David offrade och tog med mig :-)

Innan jag går noterar jag att ljudnivån är relativt hög nu och det är ADAC folket som har blivit entledigade efter en troligtvis lång och arbetsam helg runt deras event. Jag försöker mig på att tacka för mig medan jag betalar och lovar att återkomma i slutet på augusti för nya äventyr.
Sådär lagom rund under fötterna traskar jag hem, trots att David förkunnat att den skällande hunden i gattet vid BMW:s testcentrum är borta så går jag förbi med viss respekt någon hund uppenbarar sig inte vilket uppskattades, min hundvana till trots vande jag mig aldrig vid den extremt arga hundens skällande. Väl hemma går allt mycket fort, jag törnar in gott i min stora kudde och det fluffiga täcket, om det är ölen eller Davids fjärtar som orsakar detta förtäljer inte historien men snabbt somnade jag i alla fall. Tack för denna dag du saliga Eifelgud!
























Än en gång ber jag om ursäkt för det urusla bildmaterialet, jag lovar att nästa reportage kommer att innehålla kvalitativa bilder och något mindre text (per dag då alltså)

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Hemfärdsdags

En del läsare såg framemot sista dagen som en värdig avslutning på denna resa, själv känns det mer sisådär, allt har ett slut men i detta fall hade jag gärna stannat kvar ett tag till.

Dagen börjar traditionsfyllt med att man vaknar av motorvrål från GP slingan, jag lovar att detta inte är något man upplever som slentrian utan som rena morgonbönen, vässade maskiner som ylar högljutt och plågas för allt vad tyget håller känns som balsam för den något tunga skallen dagen till ära.

Jag inser sedan att vi skall hem idag och påbörjar packningen, man uppskattar att man rest lätt och ganska omgående är allt klart. Det blir en sista måltid hos Helga och frukosten här nere är helt klart välsmakande om än i sin enkelhet, lite gott snack med Helga och sedan betalar vi för oss, det var högst överkomliga pengar vi betalade. Efter att ha tackat Helga för allt och fyllt bilen med våra saker var det dags att hämta Lasse som bestämt sig för att lämna kvar bilen härnere och åka med oss hem. Lasse bodde en bit bort i en liten byhåla (var det Quiddelbach?) efter 10 minuters bilkörning är vi framme och Lasse står i givakt redo att äntra 7:an för en furstlig framfart i baksätet.

Resan hem är väl egentligen inte så mycket att orda om, vi hade riktigt bra flyt med trafiken och hamnar inte i några stau:s att orda om, vi stannar längs med vägen och käkar lite skräpmat då en del av oss ville hem, själv hade jag föredragit en liten avstickare och redig mat. Mot slutet så anpassar vi farten uppåt för att hinna med rätt färja tidsmässigt och tror oss hinna i sista sekund, av någon outgrundlig anledning kom ingen färja och vi fastnade här säkerligen en timme om inte längre, lite typisk när man jäktat mer eller mindre hela resan och sedan blir sinkade av detta.

Till slut dyker färjan upp och med brobizzens hjälp hamnar vi i fören på färjan, gott att komma av tidigt och dessutom slippa stå bredvid alla oförsiktiga semesterfamiljer med vassa dörrar. Dom sista 20 milen i Danmark tillhör nog resans tråkigaste avsnitt både på utvägen och hemvägen men med gemensamma krafter kämpar vi oss igenom detta :- ) Till slut når vi svenskt fastland och det känns helt ok nu när man väl är hemma, Lasse bor i direkt anslutning till bron som vi börjar med att dumpa han, vi tackar varandra för en härlig helg och själv tycker jag killen är en skön lirare som har rätt attityd till livet och ringen, jag hoppas på fler trevliga meetings med Lasse och för all del alla andra man möter här nere.

Det är nu dags att dumpa mig på vischan och det går raska kvickt att ta sig fram nu på kvällen och vips är vi hemma i skogen. Det är med blandade känslor man skiljs åt från David, det har varit en riktigt trevlig helg, annorlunda och relativt lugnt men mycket trevligt.
Någon form av sammanfattning av resan och dess pros/cons vet jag inte om man behöver göra men visst hade den sina ljusa och mindre ljusa stunder.

Det var JÄVLIGT coolt att åka GT3 och GT3 RS på ringen

Den var trevligt att åka nya 7:an ner till ringen

Den var såklart grymt att prova RS även om det var på gata, skall bara samla mod och fråga om Ringen vid tillfälle. David vet att jag har ett varv tillgodo :- )

Det var skitskoj sällskap i form av David, Lasse o övriga vi träffade.

Det var skoj att komma ner så pass spontant som det blev, jag älskar spontanitet!

Det var roligt att bo hos Helga, hon ÄR lite galen men alltid med glimten i ögat!

Det var inte lika skoj att jag hela tiden blev åksjuk

Det var inte skoj att David mådde tjyvtjockt

Det var inte skoj att själv vara billös

När jag rundar av detta är det faktiskt bara ett par veckor kvar tills jag skall ner på egen hand med kärran min, givetvis är detta stort och något jag ser framemot dag för dag varje gång! Trots detta vill jag tacka David (och frugan) för möjligheten som gavs, det betyder mer än kanske tror för oss med kronisk ringfeber att få komma ner till denna välkända kurort.

Vid tangentbordet Johan Sjöström som snart återkommer med nya rapporter från det gröna helvetet!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



I vanlig ordning är dina berättelser (innehållandes dina betraktelser) av yppersta kvalitet att läsa!
Undrar lite hur dina julkort till nära & kära ser ut ;-)

Hur som haver.. stort tack för att du för dina upplevelser vidare på ett så generöst sätt!!
Citera
Martin Palm
Örebro
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1168



Riktigt trevliga texter Johan, längtar tills finalen

_________________
///Mart1n Pa1m
Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 999



Johan Sjöström skrev:



Den klär dig Johan

Härligt skrivit... hoppas kunna träffa på er där nere senare i sommar

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368



Jädrigt kul läsning thumbs up

Vart kan man läsa lite ang. den där röda 240in???

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Da_Snake
Nora
Här sen Nov 2005
Inlägg: 103



Vad vill du veta Jovani?
Det finns väll ingen direkt aktuell projekttråd men jag svarar gärna på frågor och visar bilder om du är nyfiken.
Vi kan ta det via pm så vi inte klottrar ner den trevliga reseberättelsetråden.

_________________
Fredrik Ringhald
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



sista dagen från min senaste ringenresa uppe, kort och utan bilder..

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=48875&postdays=0&postor . . . .

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Dag 1 på ringenresan september 2011
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43711&postdays=0&postor . . . .

Dag 2 på ringenresan september 2011
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43711&postdays=0&postor . . . . En bit ner!

Dag 3 på ringenresan september 2011
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43711&postdays=0&postor . . . .

Dag 4 på ringenresan september 2011
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43711&start=1874

Dag 5 på ringenresan september 2011
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43711&start=1875

Begrunda även Peors läckra analyser..

Dag 6 på ringenresan september 2011
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43711&start=1876

Dag 7 på ringenresan september 2011
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43711&start=1877

Dag 8 på ringenresan september 2011
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43711&start=1878

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



dag 6 från senaste ringenresan nerplitad https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43711&start=1876

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Efter en lååång paus fick jag ihop några rader om 7:e dagen på min septemberresa 2011
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43711&start=1877

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



dag 8 från senaste ringenresan nerplitad

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43711&start=1878

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Franzetti
Sverige
Här sen Jan 2007
Inlägg: 495



Dax för 2012 första resestory
Eftersom vi har haft både regn hagel och SNÖ de två dagarna vi har varit här, så var det med lite oro som jag öppna ögonen på morgonen. Men till min förvånging så var det sol och och nästan molnfritt när jag vakna.

Det vara bara att hälla i sig kaffet och rusa ner till biljett kontoret och skaffa årets första kort. Efter lite strul på parkeringen var det bara att ge sig iväg. Som förväntat var det tomt på banan med bara någon 911 som flög förbi och några swift man fick åka slalom mellan men annars var det tomma varv.

Der är lite trist det hände inget utan bara fria varv utan trafik. Då och då åkte de gula bongard bilarna ut och hämta lite bilar, speciellt före lunch du det börja dugg lite

Efter lunch sluta regnet och det torkade upp och allt rulla på fram till half fem då det börja regna ocj dimma börja dyka på så det blev dax att ge sig för dagen.

Det var vägarbete efter karusselen men det var bra skyltat med en varning 400 m innan. Kanske har de lyssnat efter förra årets olyckor ??

_________________
Michael Franzetti

BMW Z3M
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Tack för att du delar med dig Franzetti! hoppas på många fler berätelser med tanken på Julklappen :-)

Vi ses den 18:e misstänker jag!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Franzetti
Sverige
Här sen Jan 2007
Inlägg: 495



Du menar kanske den 17 ?? Om det är mars ?? Tro inte på allt i BB.
Tryckfels Nisse har tydligen varit i farten igen

_________________
Michael Franzetti

BMW Z3M
Citera
Nürburgring
Reseberättelser
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
12 besök senaste veckan (145767 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande