| |
|
Magnus Thomé
Stockholm

Forumägare
Här sedan: 03 Nov 2002
|
|
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny
Tillbaka
|
|
Johan..
Ängelholm

Här sedan: 04 Nov 2002
|
11 Nov 2002 13:02
|
|
|
Det du beskriver med undanmanöver för oväntat hinder på avstängd väg råkar man ut för lite då och då när man åker långlopp.
Här är ett par från året:
På Falkenberg var det lite fuktig asfalt och lite svalt i luften. Pacecar hade släppt fältet efter en incident och vi ligger en klunga på 4-5 bilar med en liknande klunga en bit bakom. I utgången ut på rakan (strax innan där räcket börjar) får en Golf sladd och tvärsläpper gasen vänder bilen och blir stående mitt i banan. Här ligger jag och 4 andra bilar i princip 2 i bredd när vi upptäcker bilen mitt i banan - BRooooOOOOMS lätt drift, två hjul på gräset och sen plantera dojjan igen. Problemet när man åker racing är inte heller alltid saker och ting framför, risken är ganska stor att bakomvarande inte har sett vad som händer
#2 När jag var och åkte BMW Cup på Anderstorp så åkte vi ihop med huliganerna i Toyo Beetle Cup, de är fan inte kloka Det intressanta när man åker med dessa, förutom deras något yviga körstil är att man åker inte fort på samma ställen, vilket ställer till problem. På första varvet och med massor med bilar överallt. Första kurvorna gick bra även om det var tajt och man fick utnyttja det gröna lite för att få plats. När vi kommer in i "Startkurvan" (tack för det banguiden ) så har jag slagläge på en beetle och tar ett litet djupare spår för att komma ut på insidan av honom. När vi närmar oss utgången (denna kurvan är blind) så driftar han ut i gruset, klarar inte det och kommer farande som en jäkla projektil diagonalt över banan, instinktivt så släpper jag gasen i typ 0,5 sekunder, missar honom med ett par decimeter innan jag sparkar kolskyfflaren i häcken igen. När det väl händer går allt så snabbt, men efteråt så slår det en hur jäkla nära det var Men samtidigt är det sådana här stunder som gör att Racing ger en det där lilla extra jämfört med gatbil på banan, närheten är en bra kick _________________ Johan Carlström
Banbilsabstinensen börjar bli påtaglig..
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Magnus Thomé
Stockholm

Forumägare
Här sedan: 03 Nov 2002
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
porschedriver
Malmö

Här sedan: 23 Maj 2003
|
16 Nov 2003 19:05
|
|
|
Som någon vettig människa sade någon gång(eller var det någon racinglegend???):
In a Spin, both Feet In!
(koppling och broms, för alla nybörjare - så fortsätter bilen i färdritningen istället för att leka flipperkula)
Körde på Sturup med vår formelbil, torr asfalt och på väg mot depåsvängen går banan i en "kink"(fullgas) över ett krön ca 30 meter före bromspunkten. På formelbilen så är det doglåda så det är bara att trycka i växlarna utan koppling. Precis på krönet ligger 2:a till 3:a växling(150km/h) och när bilen lyfter över krönet så avlastas den precis lagom för att man inte ens skall behöva släppa på gasen.
Meeeeennn..... nu visade det sig att växelföraren hade släpp lite så in åker istället 1:an!!!!!! greppet på bakvagnen blir därefter och bakvagnen bestämmer sig för att köra om på yttern 50 cm utanför bankanten. Så in med båda fötterna, i med 3:an och rak styrning, vänta vänta, vänta och efter tid evigheter och EXAKT 180 grader så var det bara att släppa upp och köra vidare utan att stanna, allt i ett enda svepande FY FAN! Belöningen bestod av applåderande människor längs depån.
Nu är historien inte slut än för året efter så är vi och leker med Porscharna, jag och Borg. Det börjar regna och sedan fortsätter det med att ösa varefter han däruppe tömmer ut badvattnet. Alla andra ger upp men jag och Borg tycker att man alldrig skall missa ett ett tillfälle att träna körning i regn. Sagt och gjort, dock börjar det bli lite halt när det står 4cm vatten i damkurvan och man får slå av på tempot. bara ett varv till......
Över krönet/kinken med helt neutral gas på 911:an som lyfter en aning och när bakhjulen sätter sig vattenplanar de direkt, som ett bananskal. Tjohej 11:an gör samma sak som formelilen nu på blöt asfalt.
Övning ger färdighet så efter 180 grader så är det bara att åka vidare...
När jag kommer i depån så kommer det fram en kille och säger- Wow va coolt, du gjorde det med vilje va! _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
|
Meny
Tillbaka
|
|
porschedriver
Malmö

Här sedan: 23 Maj 2003
|
16 Nov 2003 19:12
|
|
|
Annars kan min lätt otursförföljde kompis Borg komma med många trevliga historier till denna tråd, dock kvalificerar de sig inte alltid som "nästan". Förslag till historier är följande:
- Utan bromsar på Knutstorpsrakan
- Armco är hårt, formelbilar mjuka
- Armco är hårt, formelbilar är mjuka 2
PS. Pontus, hämdinlägg emottages tacksamt=) DS. _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Morty
NYC

Här sedan: 14 Jan 2003
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Klas NSX
Yngsjö

Här sedan: 05 Nov 2002
|
16 Nov 2003 20:32
|
|
|
Övning ger färdighet helt klart.
Jag har som tradition att avsluta bandagarna på Kullen med att sladda lite. Denna gång kör jag lite oengagerat utan attack och får lite sladd i ~170 km/h. http://user.tninet.se/~zgj171k/rejsa/_bron_.mpg 1,8 MB vcd
Nästa år _ska_ det gå att hålla fullt :) _________________ /Klas Pihl |
|
Meny
Tillbaka
|
|
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik

Här sedan: 28 Sep 2003
|
16 Nov 2003 20:44
|
|
|
Det jag har att komma med är när jag höll på att köra omkull med tvåtaktarn i somras. Det var på Midlanda banan och det var bra fäste den kvällen. Längst uppe på banan är det en kombination som jag brukar kalla chikanen, jag vet inte om den heter så..
Hur somhelst så kör jag fullt på fyran uppför backen ( drygt 120 km/h kanske det är ju uppför) går in i första högern bromsar lätt med vänstern samtidigt som jag går ner till trean, stöttar lite med gasen för att räta bilen lite innan jag vrider in till vänster och hela bilen driftar genom vänstern. Sedan kan man gasa på någon sekund igen innan man kommer till sista högern som mynnar ut nedför långa rakan. Alltså: kort gas styra höger samtidigt som man lättar på gasen, annars slirar det på innern det medför även att bilen styr in bra. Så långt är allt i sin ordning, men den här gången gick det lite väl snävt och innerhjulet tog på curben. Vipps! så gick bilen på två hjul ganska så rejält och länge, kändes det som . Medans jag satt där på snedden började jag att fundera varifrån jag skulle skaffa nytt tak, om det skulle gå att rikta dörren, om det skulle rinna ut bensin, vad kamraterna på raggarklubben skulle säga när jag kom hem med bilen igen, osv. Men sånt dravel går inte att hålla på med, så jag styrde tillbaka och landade på alla fyra igen och åkte vidare. , det måste ha gått på en sekund jag behövde inte ens växla ner  _________________ //Mikael Jardstam |
|
Meny
Tillbaka
|
|
AstraMarkus
Katrineholm, Södermanland
Här sedan: 26 Maj 2003
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
FredrikÅ
Skåne

Här sedan: 20 Nov 2002
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Ragnar
Trollhättan

Här sedan: 25 Maj 2003
|
18 Nov 2003 08:20
|
|
|
Klas> Fantastiskt att lyckas fånga sakerna på film!
Är regäl nybörjare, men Kullen har det ju blivit några varv iaf. Fyrhjulsställ under bron är trevligt även med 99a, även om jag brukar försöka undvika det pga bristande erfarenhet (och bur...).
Gjorde ju även missen att försöka provocera bort understyrning ut på rakan genom lätt gassläpp, resulterade i den här bilden:
http://home.tiscali.se/kinnekullering2/0307051/images/156_5864.jpg
mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius
Varför ska man göra det lätt för sig? |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Claes Haglund
Brämhult

Här sedan: 26 Jan 2003
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Björn Nilsson
Löddeköpinge/Skåne

Här sedan: 31 Jan 2003
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Morty
NYC

Här sedan: 14 Jan 2003
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
MaZ
Göteborg

DelModerator
Här sedan: 20 Nov 2002
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Kunta
Karlstad

DelModerator
Här sedan: 16 Apr 2003
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Ragnar
Trollhättan

Här sedan: 25 Maj 2003
|
18 Nov 2003 14:50
|
|
|
När man passerar gränsen för "nära avåkning" i högern efter TV-kurvan på kullen så kan det se ut nått sånt här:
http://www.mtek.chalmers.se/~burenius/scw03/scw-ragnar125.JPG
Tur det inte är så mycket grästuvor där....  _________________ Ragnar Burenius
Varför ska man göra det lätt för sig? |
|
Meny
Tillbaka
|
|
MaZ
Göteborg

DelModerator