Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Värsta "Nära-Avåknings-Upplevelse"
<<   1, 2, 3, 4
4 besök senaste veckan (31744 totalt)
bader
Furulund
Här sen Jul 2004
Inlägg: 248



Igår så var det första gången jag blev frisläpt på en bana med andra bilar, och vad händer.. jo man sladdar runt på andra varvet.

Det hela utspelar sig på Sturup när man har passerat andra 180 graderskurvan så är det en ordentlig uppförsbacke som man måste ha is i magen för att gasa uppför och hoppas att placeringen är okej. Kurvan därefter är relativt skarp, och där inser man att däcken inte pallar för det så bakvagnen börjar ge med sig.
Vad göra.. "Lättar på foten" och bakvagnen kommer ännu snabbare.. Stämplar på lite försöker parera.. tycker att det går bra.. tills man ser räcket.. APA... fötterna på bromsen..

Pjuuh.. slutar med 40 cm från räcket.. Och en väldigt nervös förare..

Pjuuhh.. det var en snurr, men frågan är om det är nära avåkning eller inte.
http://andreas.rivig.net/div/movies/sturupsnurr_hi.wmv (14mb)

_________________
andreas Engkvist

BMW 325 Ci -01
BMW 330i -00
BMW 535XD -16
MB 300SEL -70
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



bader skrev:
Igår så var det första gången jag blev frisläpt på en bana med andra bilar, och vad händer.. jo man sladdar runt på andra varvet.

Det hela utspelar sig på Sturup när man har passerat andra 180 graderskurvan så är det en ordentlig uppförsbacke som man måste ha is i magen för att gasa uppför och hoppas att placeringen är okej. Kurvan därefter är relativt skarp, och där inser man att däcken inte pallar för det så bakvagnen börjar ge med sig.
Vad göra.. "Lättar på foten" och bakvagnen kommer ännu snabbare.. Stämplar på lite försöker parera.. tycker att det går bra.. tills man ser räcket.. APA... fötterna på bromsen..

Pjuuh.. slutar med 40 cm från räcket.. Och en väldigt nervös förare..

Pjuuhh.. det var en snurr, men frågan är om det är nära avåkning eller inte.
http://andreas.rivig.net/div/movies/sturupsnurr_hi.wmv (14mb)


Det räknas definitivt =)

Jag stod flaggvakt på krönet och det var NÄRA räcket.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



bader skrev:
Igår så var det första gången jag blev frisläpt på en bana med andra bilar, och vad händer.. jo man sladdar runt på andra varvet.

Det hela utspelar sig på Sturup när man har passerat andra 180 graderskurvan så är det en ordentlig uppförsbacke som man måste ha is i magen för att gasa uppför och hoppas att placeringen är okej. Kurvan därefter är relativt skarp, och där inser man att däcken inte pallar för det så bakvagnen börjar ge med sig.
Vad göra.. "Lättar på foten" och bakvagnen kommer ännu snabbare.. Stämplar på lite försöker parera.. tycker att det går bra.. tills man ser räcket.. APA... fötterna på bromsen..

Pjuuh.. slutar med 40 cm från räcket.. Och en väldigt nervös förare..

Pjuuhh.. det var en snurr, men frågan är om det är nära avåkning eller inte.


Jag känner igen det. Har åkt med bredställ med boxstern genom den kurvan. Det vill man bara göra en gång, räckena är mycket nära.

När jag gjorde samma manöver med formelbilen slutade jag baklängens i räcket på insidan med en par knäckta bärarmar som resultat. Det är inte helt enkelt att knuffa en bil med varma slicks och 10 graders toe.

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1097

Namndispens
Namndispens

Mitt värsta minne var nog på Anderstorp i sommras när jag körde en BMW Compact 325. I den näst sissta kurvan, altså den bankade, så fpår jag ett kast på rumpan så att nosen står rakt in i radiens rikting. dock var det inte över än, när jag hade räddat den så kom retursladden som ett brev på posten och då pekade nosen snett ut ur kurvan i stället. allt detta med en ingångsfart på ca 140 km/h på gatdäck...

jag behövde nya kallingar efter det

_________________
A Eklöw
Citera
CAIC
Belgien
Här sen Sep 2004
Inlägg: 88



Spa förra året i september. Första varvet och utgången av Pohoun ca 160 km/h och full gas. Jagar en 911 och en 360 Modena, när 911 snurrar. Ferrarin missar honom med ett hår. Samtidigt som jag ser detta snurrar jag, 3x360 på asfalten och ett varv på gräset till vänster ca en halvmeter från räcket. Kompisen bakom i en annan Elise snurrar millisekunden efter mig...
Däckröken låg tjock över banan i ytterligar två varv. Man kunde knappt se gul flaggan som varnade för oljespillet mitt i race linjen.
Under hela dagen kunde jag inte förmå mig att köra fort i detta parti...
Citera
mull
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245



Erik B skrev:
Här finns en video med en svensk kille i en RS4 som nog svettas lite när däck m.m. kommit upp i temperatur. Han kanske finns här?

http://www.rs6.com/forum/showthread.php?s=&threadid=2328


Finns det nån mirror som funkar ... ?

Gäller första videon i tråden också. Tror det var andra eller tredje post.

_________________
Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk
www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8305



Eftersom jag numera har en värsta-nära-avåkningsupplevelse känner jag att det är min plikt att placera den på rätt ställe i forumet.

Historien utspelade sig på sommaren 2006.
Jag hade kört ganska många passagerarvarv under dagen och avbrutit vid 15-tiden för uppvätskning och "carbo-loading". Vid 18-tiden då trafiken på banan lugnade ner sig svängde jag ut för att sätta ett 99% varv. Så jag justerade det avsvalnade lufttrycket och stack ut. Banan var i princip fri och farten mycket god. En VLN-bil som var ute och tränade(?) fick ge vika.
Men så hände det.
Ut ur karusellen går allt fint. Skickar i fyran innan fullfartsvänstern (vid 8:58 55 för er som vill jämföra med Peeters kurs) och håller såklart fullt. Väl genom kurvan så håller jag fult ett tag till samtidigt som jag söker curbsen utmed högerkanten. Bromsar lite samtidigt som jag matchar trean och svänger in. Känner att allt ligger "rätt" och kliver på fullt. Halvvägs genom kurvan går bilen plötsligt upp på en rejäl bredsladd. I efterhand har jag insett att jag reagerat korrekt och vridit emot med ratten samtidigt som jag hållit kvar högerfoten. Men då räcket vinkelrätt närmat sig kylaren och jag har bilen på ställ fullt matandes på trean blir jag inom en sekund tvungen att släppa. Vad som helst är ju bättre än att köra bilen rakt in i räcket under fullgas. Så jag släpper gasen och tack vare en kortad styrväxel hinner jag kasta om ratten samtidigt som bilen giftigt nyper till med en retur. Eftersom jag är igenom vänstern och banan direkt går över i en höger så blir nästa tangents rikting i densamma som banan. Mao stannar jag kvar på banan under utridandet av några efterföljande retursladdar...

Egentligen är jag nog passagerare till största delen under hela den här manövern. Det faktum att banan lutar uppför mycket starkt och att den svänger som den gör i precis "rätt" ögonblick är faktorer som till majoriteten gör att bilen är kvar på det svarta.

Ganska rejält omskakad tuffar jag färdigt resten av varvet och ser VLN-bilen pila om mig.... Väl medveten om att jag haft mer tur än jag förtjänar så kollar jag däckstrycket. Det ligger på mellan 2,2 och 2,3. Visserligen en bit ifrån optimala 1,9-2,0 men inte så himla fel ändå. Jaja, vem vet? Kanske är det denna höjning som gjort det? Tillbaka vid vårt hus upptäcker jag dock att den främre kräningshämmaren är av - RIDÅ.


_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Richard T
Stockholm
Här sen Nov 2006
Inlägg: 153



Gick på Bredställ genom Hela TV kurvan på kinnekulle på min liceskurs med farsans BMW330.. Då vart man lite skraj hehe

_________________
Richard Trange
www.richardtrange.se

#27, JTCC 2009.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41576

Forumägare
Forumägare

Gammal favvotråd thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
LÖL
Enköping
Här sen Sep 2008
Inlägg: 134

Namndispens
Namndispens

Underbara historier med lyckliga slut som man längtar efter att höra fler av över en öl i glada banåkarvänners lag! Bidrar med en pulshöjare från ett av mina allra första varv på Nordslingan. Hade pluggat banan hårt och visste att det bara är att hålla höger över blinda krönet i Brünnchen. Men jag visste inte att det var så nära till washboard stone zone på vänsterkanten! Hade liiite för hög fart och lät bilen driva ut långt över stenarna med vänster hjulpar men tvingades tillslut brotta in bilen på det svarta igen. Fick ett rejält kast på väg ner i läskiga Eiskurve men lyckades räta upp bilen genom att styra emot och gasa mer, puh!

En rolig grej under Scuderian var i Schwedenkreuz - Aremberg. Instruktör var en Porsche Werks driver. Jag hade riktigt bra snurr på turbon hela sektionen och på tillbakavägen var hans feedback: Do you feel good about what you're doing? Jag tänkte han skulle totalsåga mig och svarade tveksamt Yes...? Han: Then keep on doing it!

_________________
#68
Porsche 911
BMW S1000 RR
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41576

Forumägare
Forumägare

MP996 skrev:
...hans feedback: Do you feel good about what you're doing? Jag tänkte han skulle totalsåga mig och svarade tveksamt Yes...? Han: Then keep on doing it!


Platsar ju i citattråden thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2155



Alla mina är nog rätt klassiska..
1. 2000 på Kinnekulle, testade "fullt under bron" med Argentan. Med oerfaret spårval och gamla gatdäck räckte det med 140 för ett otrevligt fyrhjulsställ ut på kurbsen..
2. Samma bil, 2003 på Knutan på baksidan över krönet - för hög fart, ngt fel spårval, drivhjulen tappar greppet med bredställ som följd, dock med en hämtad retur som skulle ge Röhrl ett snett litet leende i mungipan.
3. Kinnekulle 2006 (?) Coupen på Kinnekulle; efter att ha legat bakom en lång rad långsamma ekipage var både jag och en silver Speedster fria att stå på. Speedstern stod på så till den grad att jag såg honom i backspegeln tappa greppet på drivhjulen, snurra av banan, över gräset och in i räcket ett par smällar. Ruskigt att se på nära håll! Föraren klarade sig oskadd som tur var men bilen sägs ha kostat en del att fixa.
4. Mantorp 2007 - ok här fastnade jag utanför banan.. Coupen, mkt vikt, mkt effekt, varma bromsar. Varvet innan tyckte jag nog att pedalen började bli en aning svampig..? Äsch det hinner svalna på nästa raka! Not! Hur tänkte jag? 190km/h, slutet av rakan - pedalen i botten. Jahapp. Handbromsen? Dålig verkan. Hålla ratten rakt, genom lekakulorna, som om de skulle stoppa, över diket (BANG!), ut 50m i stubbåkern. otroligt nog inga skador, dock fick jag fylla på ca 0.5l bromsvätska som hade kokat över.
5. SpaFranchorchamps 2010 - Coupen. Lite duggregn var det allt. Men jag hade ju sprillans Good Year F1 Assymetric - nooo problems. I högern efter Double Gauche Pouhon bromsade folk (som f.ö. denna dag alla körde Fiat Coupe) framför mig en aning mer än väntat vilket gav mig en klassisk lift-off oversteer ut i periferin. Halt! Väldigt halt.. 180grader och vinka glatt till bakomvarande. Som tur är är Spa utrustad med de bredaste avåkningszonerna jag överhuvudtaget sett - det märktes att här körs F1.
6. Nürburgring - trots tre besök har jag (hittills) aldrig varit nära avåkning och DET är jag ändlöst tacksam för.. Ta i trä. Dock har jag gjort exakt samma bedömning innan Brünnchen som MP996 (här ovan) vid mitt första besök! Vä kurbsen hamnade väldigt nära, dock lyckades jag hålla mig på rätt sida. Är det inte en smula feldoserat där..?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Värsta "Nära-Avåknings-Upplevelse"
<<   1, 2, 3, 4
4 besök senaste veckan (31744 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande