| |
|
lofstrom
Örebro

Här sedan: 27 Maj 2008
|
|
Våra race- och banåkarbilar
Meny
Tillbaka
|
|
Michael Bäck
Åshammar

DelModerator
Här sedan: 01 Aug 2003
|
23 Mar 2012 19:04
|
|
|
Jag hade denna typ av justering på min bil tyckte det var ett elände att komma åt & justera.
Så testa ordentligt så att du kommer åt.
jag hade toe justeringen i ytterkant & camber in mot diffen. _________________ Michael Bäck
BMW 328is -84 BmwCup #50
 |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Magnus Lidholm
Lidköping

Här sedan: 05 Nov 2002
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
lofstrom
Örebro

|
24 Mar 2012 13:02
Re:
|
|
|
| Michael Bäck skrev: | Jag hade denna typ av justering på min bil tyckte det var ett elände att komma åt & justera.
Så testa ordentligt så att du kommer åt.
jag hade toe justeringen i ytterkant & camber in mot diffen. |
Ja jag antar att man måste ha upp bilen på en lyft och försöka och komma åt bultarna samtidigt som man ska mäta vinklarna.
Toe på yttern och camber på innern stämmer bra med min tanke. _________________ Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719 |
|
Meny
Tillbaka
|
|
lofstrom
Örebro

|
|
Meny
Tillbaka
|
|
lofstrom
Örebro

|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Japan
Vaggeryd

Här sedan: 01 Mar 2010
|
26 Mar 2012 08:13
|
|
|
| Riktigt nice bimmer! Och ännu en gång stort tack för dimljusen! |
|
Meny
Tillbaka
|
|
filipbottcher
Lund

Här sedan: 02 Feb 2009
|
26 Mar 2012 08:35
|
|
|
Har det nån betydelse var man placerar camber/toe justeringen? Alltså på ytter eller inne position.
Såg att ni har gjort olika lösningar i bilderna ovan.
/ Filip _________________ Filip Böttcher
BMW e30 318is -88 |
|
Meny
Tillbaka
|
|
lofstrom
Örebro

|
26 Mar 2012 08:44
Re:
|
|
|
| Japan skrev: | | Riktigt nice bimmer! Och ännu en gång stort tack för dimljusen! |
Hoppas dom blev bra! _________________ Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719 |
|
Meny
Tillbaka
|
|
lofstrom
Örebro

|
26 Mar 2012 08:45
Re:
|
|
|
| filipbottcher skrev: | Har det nån betydelse var man placerar camber/toe justeringen? Alltså på ytter eller inne position.
/ Filip |
Dom flesta verkar placera camberjusteringen innerst, men jag har även läst att det inte spelar någon större roll. _________________ Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719 |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Peter_1982
Ljungby
Här sedan: 07 Jan 2006
|
26 Mar 2012 09:49
Re:
|
|
|
| lofstrom skrev: | | filipbottcher skrev: | Har det nån betydelse var man placerar camber/toe justeringen? Alltså på ytter eller inne position.
/ Filip |
Dom flesta verkar placera camberjusteringen innerst, men jag har även läst att det inte spelar någon större roll. |
Gjorde en liten enkel CAD på det hela bara för jag blev nyfiken, och iallafall gällande toe så blev det exakt samma vinkel på hjulet oavsett om man rörde inre infästningen tex 10mm, eller om man rörde yttre infästningen 10mm. Så det lär som Stefan säger spela mindre roll. _________________ Peter Sternersson |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Magnus Lidholm
Lidköping

|
|
Meny
Tillbaka
|
|
lofstrom
Örebro

|
|
Meny
Tillbaka
|
|
frapp
Kristianstad

Här sedan: 18 Aug 2005
|
27 Mar 2012 22:14
|
|
|
Hej
Fin bil vill jag börja med att säga.
Även jag har nyligen byggt denna bakvagnsjustering på min bil, så blev lite sugen på att kommentera. Satte också camberjusteringen på den inre, för att jag läst att alla gör det. Men förstår egentligen inte varför det skulle spela roll. Något med roll-centra kanske
Jag har en bussning som ligger mitt i mellan power-flex och delerin i hårdhet. När jag provjusterade innan montering så rörde det sig himla fint. Angående återmontering så satta jag fast en stor playwood-skiva på domkraften. Sen var det relativt ok att lyfta upp hela bakvagnen i ett svep. Kan dock vara bra med ett par hjälpande händer, då bultarna genom silent-blocken tenderar att hänga sig fast. Justeringen är inget jag heller ser fram emot. Verkar trååångt. 323 Compacten har dessutom ett tvärstag på länkarmen som försvårar ytterligare. Får bli ett riktigt hopkok av förlängare och knutkors på spärrhandtaget  |
|
Meny
Tillbaka
|
|
lofstrom
Örebro

|
|
Meny
Tillbaka
|
|
BTG
Stockholm

DelModerator
Här sedan: 11 Nov 2002
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Magnus Lidholm
Lidköping

|
01 Apr 2012 09:01
Re:
|
|
|
| lofstrom skrev: | | Magnus Lidholm skrev: | Att jag satte mina tvärt om var för att det ser ut att vara lättare att komma åt den inre justeringen när allt är på plats. Mina Powerflex-silentblock har mycket större "hatt" över balken så det blir nog tight att komma åt. Men tänkte justera till -2,5 med hjulen på plats och balken upp pallad till den höjden den har på bilen. Sedan låsa med Locktite och låsmuttern, sedan får Cambern vara bra. Toe får väl finjusteras för varje hjul när allt är monterat på bilen.
Fullfart i garaget ser jag Du får väl hålla lite koll så att det inte bryter för mycket med dina delrinbussningar i bärarmarna så att det går trögt vid mycket camber, kanske behövs minst en gummibussning i varje bärarm?
Funkar det att lyfta hela bakaxeln på plats i bilen själv? Ner gick ju bra men kanske lite trixigare upp igen. |
Det lär säkert inte bli kul att försöka justera vinklarna när det är monterat...
Jag frågade Samuel på Millway om denna kombon fungerade bra ihop, och det gjorde den enligt honom. Men jag kan hålla med om att det borde bryta lite.
Vi får väl se om jag lyckas lyfta tillbaks hela axeln själv, på nervägen hade jag hjälp av tre domkrafter. |
Då fungerar det säkert bra, han borde ju veta. Är väl kanske mest turbo-åkare som gör denna modifiering med excenterskruvar och de brukar väl flytta till nästan noll camber och då blir väl brytningarna för stora. Lite sent för mig att ångra mig men körde på nya original gummibussningar i bärarmen, de är ju ganska hårda ändå.
Det gick ju bra att få den på plats Såg en säker variant i en Alfa-tråd, lastpall och antar jag pallyft. Gissar att det är lite bök att sikta rätt så silentblocken träffar skruven. _________________ "That which is well done, however humble, is noble" - F. H. Royce. |
|
Meny
Tillbaka
|
|
lofstrom
Örebro

|
|