Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -93 BMW cup 201x: Såld.
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (12073 totalt)
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 612


Trådstartare
Bilen fyck ny ägare idag. Den gick till min bror, som förhoppningsvis kommer att ha ork att göra något av den.

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
Tobias B
Köpenhamn
Här sen Maj 2005
Inlägg: 663



Kul med en E36 till Jag siktar också (om än lite försiktigt) på BMW Cup standard 2009. Vad har du för motor på gång, 320is?

_________________
Tobias Biörs
BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!!
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



jamen titta!.. en 318is e36 till ,.. välkommen!
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Kul med en E36 i klass standard thumbs up
Välkommen til BMW Cup

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Hobbe skrev:
Kul med en E36 i klass standard thumbs up
Välkommen til BMW Cup


Säger detsamma
Kul med andra bilar än E30!
Se till och läs reglementet noga innan du börjar skruva för mycket så slipper du göra om saker. Tveka inte att kontakta reglementsgruppen eller någon ur cup representanterna om du har frågor. Kontakt info finns på hemsidan www.bmwsc.com

_________________
Patrik Skoog
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 612


Trådstartare
Tack alla man känner sig ju riktigt välkommen här... Ska bli roligt att komma ut på banan till nästa år och träffa några av er också och kanske framför allt köra lite bil!

Planerna för motorn är att hålla den orginal men eventuellt renovera den om det behövs (vilket jag tror) en 1,8 liters räser på 140 hk ska väl vara rejält konkurrenskraftig!

Men det är ju lika för alla i standard klassen så det blir väl svårt att skylla på det när man blir varvad?

Nåja, det återstår ju lite arbete och en del vinter innan det blir något köra med bilen, förutom licensen i Linköping den 5e september då

och det lär väl inte bli så mycke bil om jag inte får tag på något garage... Verkar vara riktigt ont om garage här i Kumla (Örebro)

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



magnus428 skrev:
Planerna för motorn är att hålla den orginal men eventuellt renovera den om det behövs (vilket jag tror) en 1,8 liters räser på 140 hk ska väl vara rejält konkurrenskraftig!
Men det är ju lika för alla i standard klassen så det blir väl svårt att skylla på det när man blir varvad?


Det är alltid billigare att köpa en ny motor än att renovera. Håkan Johansson har en GrpN M52 2.0l maskin i sitt garage som han har vunnit standardserier med som är tillsalu för rikigt rätt pengar. Stoppa i den så blir det fart! Håkans nummer får du via hemsidan under reglementsgruppen, hälsa från mig

_________________
Patrik Skoog
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 612


Trådstartare
Vad jag förstått av reglementet i standard så är det väl svårt att byta motor? Det måste väl vara den motorn som bilen är besiktigad med, eller är jag helt ute och cycklar? Eller måste man reg besikta om bilen med en annan motor först, i så fall blir väl det också krångligt?

Kanske får bli orginal M42 första året...

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



magnus428 skrev:
Vad jag förstått av reglementet i standard så är det väl svårt att byta motor? Det måste väl vara den motorn som bilen är besiktigad med, eller är jag helt ute och cycklar? Eller måste man reg besikta om bilen med en annan motor först, i så fall blir väl det också krångligt?
Kanske får bli orginal M42 första året...


Du får använd vilken motor du vill som finns till E36 karossen så länge den är otrimmad och/eller renoverad enligt GrpN specifikationerna. Givetvis är ej S-motorer tillåtna i standard. En bra renoverad M42 enligt Grp N lämnar ca 165Hk så det finns en del effekt att hämta fast det är helt original.

_________________
Patrik Skoog
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 612


Trådstartare
Då var licensen fixad

Efter en riktigt rolig dag med teori och praktik på Linköpings motorstadion fick jag tillslut det eftertraktade intyget på att kursen var avklarad.

Tyvärr så kom regnet lagom tills vi skulle ut på banan och köra och banan blev snor-hal. BMWn fungerade bra i regnet även om det kändes att det saknades lite kraft på rakorna för att hänga på Corvetten och Lotusen som var där.

När jag blivit varm i kläderna så var det dags att ta några varv med instruktör i bilen. Bra tänkte jag nu kan man få lite råd om hur man ska köra för att hänga på Corvetten! Lite övermodig så klev jag för sent på bromsen in i Esset och hann inte bromsa klart före svängen, det resulterade i att bilen gjorde en 360 gradare och sladdade ut i gräset. Nu har jag iaf lärt mig att bromsa med RAKA hjul.

Här kommer en bild på en gröna från depån.





_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
Vätterleden Racing
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1019



Kanon att du är på G! Jättekul med nytt folk till cupen. Ett bra tips är att få bilen godkänd och körklar enligt standardreglementet och sedan göra förbättringar efterhand, det är bättre att lägga tid på banan än i garaget. Det är på banan du kan göra de stora förbättringarna.

_________________
olof Johansson
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 612


Trådstartare
Då blev till slut abstinensen för stor! Fick lov att börja meka på parkeringen utanför lägenheten då jag ännu inte fått tag på något garage. Det slutade med att bilen blev 83 kg lättare då jag monterade ur skinninnredningen. Lyckades även sälja innredningen redan samma helg till en glad norrman som hade åkt 2 timmar och 45 minuter för att köpa den.

Nu är garaget ett måste för att fortsätta bygga då jag inte har tillgång till 3-fas för svetsen på parkeringen.

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 612


Trådstartare
Då var medlemsavgiften till BMW SC betald så nu ska licenspapperen skickas in så att jag får ut en licens.

Har fått hem buren från Finess och den verkar ha väldigt bra passform. Har dock lite funderingar på hur jag ska lyckas få till det med orginal bälena när buren kommer i...?

Sedan har jag även ändrat planerna något eftersom budgeten har minskat drastiskt. Den nuvarande planen är att köra utan diff och med orginalmotor Bara så att jag kan få lite tid på bana. Det som kommer att göras är att bygga bur, byta till plastrutor, glasfiber (huv, baklucka, passagerardörr, och kofångare) samt att uppdatera chassiet.

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
Tobias B
Köpenhamn
Här sen Maj 2005
Inlägg: 663



Bara så du vet, om du byter rutor, huv och dörrar till plast/glasfiber så kan du inte köra i standardklassen, då blir det modifierad.

Kul att det händer grejer iaf

_________________
Tobias Biörs
BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!!
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631



Kul med någon mer i örebrotrakten! Även jag håller på och monterar en finessbur, fast i en E30...

Lycka till på banorna i sommar!

thumbs up

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 612


Trådstartare
JORal skrev:
Bara så du vet, om du byter rutor, huv och dörrar till plast/glasfiber så kan du inte köra i standardklassen, då blir det modifierad.

Kul att det händer grejer iaf


Jo, jag vet.... men jag hade från början tänkt att även byta motor och göra andra modifieringar för att köra i modifierad klassen. Därför bygger jag för den klassen även nu men jag lär inte vara speciellt konkurenskraftig den här säsongen.... Men tanken är iaf att jag ska köra lite bana och ha roligt på samma gång. Och då jag redan har köpt plastrutor och glasfiber så åker det på även om det innebär att jag hamnar i en värre klass.

Utgångspunkten är att bygga så riktigt som möjligt (så jag slipper göra om) för att kanske kunna bli konkurrenskraftig i modifierad klassen till 2010...

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 612


Trådstartare
lofstrom skrev:
Kul med någon mer i örebrotrakten! Även jag håller på och monterar en finessbur, fast i en E30...

Lycka till på banorna i sommar!

thumbs up


Tack!

Alltid roligt med lite flera byggare inärheten...

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 612


Trådstartare
Har nu beställt glasfiber delar och plastrutor som ska ha kommit till DHL och ligger och väntar på att jag ska komma och hämta ut dem. Ska ta några bilder när jag får hem grejorna.

Har även köpt ett par rejäla bromsok att sätta fram. Blev brembo 4-kolvs ok från Jaguar. Letar för närvarande skivor till dessa i dimensionen 330 - 355 x 32 mm.

Burbygget går väldigt långsamt framåt men jag hoppas att få lite extra tid med svetsen under helgen

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
Mats Kinnby

Här sen Maj 2004
Inlägg: 568



Bara en fundering
om du har en hårt begränsad budget borde du satsa på chassie, och att köra i standard där du kan vara konkurrenskraftig.
Nu bränner du dollars på glasfiberdelar och rutor, större bromsar, för att ändå åka mot standardbilar i startfältet.
Hade det varit min sits, då hade jag börjat med standard, kört en säsong, fått ihop budget och sedan fortsatt bygget. Nu är det lite risk att du bränner dig och ledsnar för att du inte har material för den klass du kommer få köra i. Det är lättare att bygga från standard till modifierad, än att bygga tillbaka.

Bara en tanke, har själv kört i standardklassen i en massa år innan jag nu tog steget upp i special, och ser ju vad allt kostar i de högre klasserna.

Väg dina bromsar när du har dem, sås ska du se att det krävdes lättning för att kompensera dem.

Vill inte låta pessimistisk, men tänk rätt och bygg smart, med liten budget är inte modifierad den rätta starten, där kostar det pengar att hänga med.

Hoppas dock du kommer till start, och blir en i gänget. kul med nytt folk! Välkommen!

Masse

_________________
Mats Kinnby
0708319602
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 612


Trådstartare
Mats Kinnby skrev:
Bara en fundering
om du har en hårt begränsad budget borde du satsa på chassie, och att köra i standard där du kan vara konkurrenskraftig.
Nu bränner du dollars på glasfiberdelar och rutor, större bromsar, för att ändå åka mot standardbilar i startfältet.
Hade det varit min sits, då hade jag börjat med standard, kört en säsong, fått ihop budget och sedan fortsatt bygget. Nu är det lite risk att du bränner dig och ledsnar för att du inte har material för den klass du kommer få köra i. Det är lättare att bygga från standard till modifierad, än att bygga tillbaka.

Bara en tanke, har själv kört i standardklassen i en massa år innan jag nu tog steget upp i special, och ser ju vad allt kostar i de högre klasserna.

Väg dina bromsar när du har dem, sås ska du se att det krävdes lättning för att kompensera dem.

Vill inte låta pessimistisk, men tänk rätt och bygg smart, med liten budget är inte modifierad den rätta starten, där kostar det pengar att hänga med.

Hoppas dock du kommer till start, och blir en i gänget. kul med nytt folk! Välkommen!

Masse


om jag bara kunde hålla mig ifrån glasfiberprylar (helst skulle det ju vara kolfiber) och coola bromsar så skulle jag gärna göra det.... Men hälften av nöjet för en prylnörd som mig själv är ju att ha lite coola saker på bilen (race-bling). Sedan är det ju kanske inte speciellt förnuftigt

Får väl ta första året som en förarövning... Kommer nog mest att kunna bli några träningsvarav och något enstaka BMW cup tillfälle (som utfyllnad i strtfältet ) i sommar då det även ska byggas hus

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1317



magnus428 skrev:
Har nu beställt glasfiber delar och plastrutor som ska ha kommit till DHL och ligger och väntar på att jag ska komma och hämta ut dem. Ska ta några bilder när jag får hem grejorna.

Har även köpt ett par rejäla bromsok att sätta fram. Blev brembo 4-kolvs ok från Jaguar. Letar för närvarande skivor till dessa i dimensionen 330 - 355 x 32 mm.

Burbygget går väldigt långsamt framåt men jag hoppas att få lite extra tid med svetsen under helgen




Bäst du kollar reglementet när det gäller storlek på skivor . Med den storleken du
tänkt dig hammnar du nog i special klassen (om jag inte minns fel)

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -93 BMW cup 201x: Såld.
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (12073 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande