Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mitsubishi EVO 3 RS, TimeAttack.nu PRO 2018 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 35 besök senaste veckan (37935 totalt) |
Årets trådlyft!
Tjenare! Bilen står fortfarande kvar i verkstan och de spårade tyvärr ut bra mycket mer än vad jag hade kompetens och ork till att bygga färdigt så den har mest stått i ett fint litet hörn i verkstan tyvärr.... Men har alltid sagt till mig själv att den kan lika bra stå där tills jag får tillbaka lusten och det känns som den är tillbaka nu så har faktiskt börjat pula endel med den men jag har ingen tidsschema då den ska va klar för de känns som de är lätt att tappa lusten igen! Va ju ett bra tag sen jag uppdatera någonting här så nog lättast att få bilderna att tala för sig själv! Bilen är då ombyggd till vänsterstyrd och hela karossen är gjord i glasfiber (tvådörrars vilket är den enda i världen såvitt jag vet) Kommer försöka klassa in mig i Time Attack Pro serien vilket jag tror ska vara möjligt! Som sagt jag låter bilderna tala nu. Kom gärna med tips och tricks hur jag kan förbättra allt och jag själv har en jäkla massa frågor men dom kan vi ta efterhand. //Jim Lundgren _________________ Jim Lundgren |
||
Tjenare!
Sitter och ska beställa nya fjädrar nu pga dom jag har är för "långa". Vilken fjäder konstant rekommenderar ni till en bil som kommer väga ca 950-1000kg med en viktfördelning på ganska jämt 50/50? Bilen kommer användas i Timeattack Pro serien om de hjälper. Kommer köra med med knivkrängare som är 30mm. Fram kommer där sitta 320mm 60nm kniv och bak 280 110nm. Vet att detta är en gissningslek men vad hade ni chansat på som grund? Så jag inte handlar helt åt helvete fel! //Jim Lundgren _________________ Jim Lundgren |
||
Du har säkert läst den men : http://www.evolutionm.net/forums/evo
_________________ Carl Svedenius - Saab 9000TA / 900R Cheva C10 |
||
J.Lundgren:
Vad har du för typ av hjulupphäningar bak och fram? Min fråga är pga jag har taskig kolla missobitsi evo xx men har ett vist hum om fjädersätting på div åkdom med driver här och där mm. Beronde på hjulupphänginstyp, hur fjäder verkar på hjulet, kan det det bli helt fel utan MR vad gäller fjäderhårdhet. _________________ Johan Sjölinder |
||
Nu är jag inte så insatt i vad allt heter men bifogar 2 bilder så ser du nog själv. Här fram sitter spindlen i en A arm. Sen fäster man stötdämparen i spindlen Här är bak hur man nu ska förklara de: Tack för hjälpen änsålänge //Jim _________________ Jim Lundgren |
||
Fick tyvärr kapa sönder hela mitt grenrör pga någon syra har ätit på svetsfogarna...
Så blir att bygga ett nytt grenrör nu. Söker långradiesböjar som är 48,3mm i rostfritt. Någon som vet var man kan hitta de? Hittar bara 90 graders men vill ha 180 graders //Jim _________________ Jim Lundgren |
||
Tjenare igen!
De går inte sådär jätte snabbt för mig, tyvärr.. Men som vanligt är de 3 steg framåt och 2 bakåt, men de verkar va sånt man får lära sig att handskas med. Vingfästena är iväg och håller på att bli vattenskurna i alu. Inget akut så dom får ta den tiden de tar. Däremot så är strax mitt nya grenrör färdigt! Hade ju ett annat men där va något som åt upp materialet så de va bara att börja bygga ett nytt.. Hittade tyvärr inga långradiesböjar så fick bli vanliga 90 graders: Sen är jag i fullgång med att beställa grejor till att bygga en ordentlig rattstång. Men vad behöver jag tänka på? Ska köra med ett Snapoff weld, någon sorts rör och ett knutkors. Har ni tips så bara bomba! //Jim Lundgren _________________ Jim Lundgren |
||
Dålig respons här
Men jag fortsätter att uppdatera. Nu är grenröret äntligen svetsat och jag har påbörjat downpipen: Monterade även en rörrams bakvagn igår (ska bygga knivkrängare snart, delarna ligger och väntar men tänkte vänta tills jag får till rideheigh): Här får ni lite bilder på helheten just nu. Väntar på mina vingfäste som är påväg: Väntar på knutkors och svetshus till rattstången sen blir den också färdig. Detta va allt för denna gången. //Jim Lundgren _________________ Jim Lundgren |
||
Har du någon koll på hur mycket bilen kan tänkas väga i dagsläget?
Hoppas motivationen går att hålla igång -det är ju inte jättemycket saker som fattas nu. Förstod på nåt inlägg från 2010 att bilen är bakhjulsdriven nu -hur mycket vikt försvann det på ett ungefär vid den konverteringen? Bra jobbat med styrningskonverteringen. En del verkar ju kunna köra både höger- och vänsterstyrt lika bra men jag själv skulle nog få stora problem med att sitta på "fel" sida. Har du hunnit köra bilen något sedan ratten hoppade över till vänstersidan? _________________ Alex N Eriksson |
||
Tjenare. Har ingen koll alls på vad bilen väger just nu, men tanken är ju att den ska väga kring 1000kr när den är klar och ca 850hk i motorn. Nu är den inte bakhjulsdriven längre, körde bara så ett tag för att testa på. Ingen bil jag rekomenderar att köra bakhjulsdriven då den har alldeles för liten svängradie. Jag har faktiskt aldrig haft några problem med att köra högerstyrt utan denna konverteringen blev bara för att. Känns ju självklart mer rätt att sitta på vänstersidan än på höger. Har inte kört någonting sen bilen blev vänsterstyrd.. Den har ju bara stått i verkstan i 6år nu. Detta va ett projekt som jag nog egentligen aldrig skulle ha gett mig in i, iallafall i denna omfattningen. De har varit mycket motgångar men den ska ihop till varje pris. Så om de kommer ta 10år till att få den färdig. Men jag siktar faktiskt på att få den färdig till nästa säsong. Fast då blir de bara ett test år så kommer inte ställa upp i timeattack då. //Jim _________________ Jim Lundgren |
||
Tjenare.
Ni som redan nu köra för TimeAttack.nu Tror ni att min bil platsar in i pro klassen? Har läst reglementet och enligt de så ska min bil gå att köra i pro. De enda som är lite speciellt de är ju att torpedväggen är bytad till en org lancer så den blir vänsterstyrd. Ställer de till några problem för mig? //Jim _________________ Jim Lundgren |
||
Har du Facebook kan du fråga via:
https://www.facebook.com/Timeattackn Sedan så finns det här inne på forumet en kategori som heter Timeattack. Jag har inte kollat så noga själv men det kanske finns reglemente-regler nånstans under den fliken. Har som sagt ingen koll men en ordentligt utförd justering av rattsida borde ju innebära att bilen fortfarande är en karossbil. _________________ Alex N Eriksson |
||
Våra race- och banåkarbilar Mitsubishi EVO 3 RS, TimeAttack.nu PRO 2018 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 35 besök senaste veckan (37935 totalt) |