Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M5 -93
1, 2, 3   >>
16211 besök totalt
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 906


Trådstartare
Med tanke på vad roligt det är att läsa om flera av projekten som läggs upp här är det väl dags att bidra med sitt eget långtidsprojekt.

Man köper en M5 e34 från 1993, gärna i färgen Daytona violett & märker vilken magnifik bil detta är.

Ursäktar för bilderna, de har jag lånat på nätet. Jag har ju bara ägt bilen i 9 år eller något i den stilen & har inga bilder på min egen bil.

Fast det är ju trots allt roligare att köra än att fotografera.










Efter en sommar så kommer man till insikt över att inget är så bra så att det inte behöver modifieras.
Jakten på den ultimata versionen av M5e34 påbörjas.

Riktlinjerna bestäms.

Ingen överladdning men rejält ökad effekt.
Så litet avvikande från orginal utseende så möjligt.
Lätta den på ett sätt som inte inverkar negativt på dess underbara roll som landsvägslok
Försök att få en 17-1800 kg bil att uppträdda med värdigthet på bana.

Sedär, det var ju inte så svårt..
Resultatet då lyckas det? Jae det finns ju oändligt mycket kvar att göra men en del har ju blivit gjort.
Misstänker starkt att detta dessutom är en bil som aldrig någonsin kommer att bli helt färdig.

Vi börjar med väghållning.

Sitter ju några svinaktigt dyra elektroniskt styrda dämpare på den som går att tvångstyra i det hårdare läget, vilket borde innebära att de mäktar med lite hårdare fjädrar.

Sedär HR har ju i sitt sortiment. De tillsammans med betydligt kraftigare krängningshämmare från Verrera borde bota den värsta sjösjukan.

Lyckades ju efter några år springa på en annons där någon sålde en 6-växlad låda från den sista årsmodellen -95. Slutade med att jag köpte lådan & komplett fram & bakvagn från den krockade bilen.
Sista årsmodellen har även kraftigare bromsar, vilket ju passar bra på en tung banbil.


Motormodefikationerna fick vänta ett tag till men redogörelsen får vänta till en annan gång.

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Ägde en 3,8L M5 då den var hyggligt ny, vilken bil. Körde den en hel del på diverse banor här hemma, måste säga att jag upplevde den aldrig som särskilt mycket gunghäst, tvärt om gick den förvånansvärt fint på våra små banor till trots för vikten. Kan nämnas att jag inte heller hade Nurburgring paketet på min.

Inte heller hade jag några broms problem, min bil var givetvis helt orginal. Förvisso var den hyggligt ny så därav var den ju inte sliten.

Nåväl i slutändan upplever nog alla sina bilar väldigt olika, men väldigt kul var den. Höll i hop väldigt väl oxå till trots för mycket banåka, körde den t o m på slicks på 1 bankörning.

Enda som egentligen strulade var styrboxen som fick bytas ut, i övrigt inga problem

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 906


Trådstartare
Göte RS6 Sjögren skrev:
Ägde en 3,8L M5 då den var hyggligt ny, vilken bil. Körde den en hel del på diverse banor här hemma, måste säga att jag upplevde den aldrig som särskilt mycket gunghäst, tvärt om gick den förvånansvärt fint på våra små banor till trots för vikten. Kan nämnas att jag inte heller hade Nurburgring paketet på min.

Inte heller hade jag några broms problem, min bil var givetvis helt orginal. Förvisso var den hyggligt ny så därav var den ju inte sliten.

Nåväl i slutändan upplever nog alla sina bilar väldigt olika, men väldigt kul var den. Höll i hop väldigt väl oxå till trots för mycket banåka, körde den t o m på slicks på 1 bankörning.

Enda som egentligen strulade var styrboxen som fick bytas ut, i övrigt inga problem



Nej den går väldigt fint för sin vikt & storlek men den var ändå för mjuk tyckte jag.
Nurburgring paketet är standard monterat på min bil men jag tycker att det genererar för mycket understyrning, därför kör jag på likadan däcksdimension & andra justerbara krängningshämmare.
Detta tillsammans med andra hjulvinklar tycker jag ger en mer neutral bil.

Jag har väl inte direkt haft några stora bromsproblem förutom den första gången på ringen när jag eldade upp beläggen men det var nog handhavande fel.
Byggkvaliten i bilen kommer nog ingen modernare BMW upp i är jag rädd, inte de jag varit i kontakt med iaf.

Receptet hittills alltså.


Konverterad till Sexväxlad låda.

Från:

M5 -89-94
1.Gang: 3,51
2.Gang: 2,08
3.Gang: 1,35
4.Gang: 1,00
5.Gang: 0,81

Till:

M5 -95
1.Gang: 4,23
2.Gang: 2,51
3.Gang: 1,67
4.Gang: 1,23
5.Gang: 1,00
6.Gang: 0,83


3,23 utväxling i slutväxeln 25% diffverkan istället för 3,91 utväxling original.
Detta gav samma utväxlingsförhållande på växel 1-5 med 6:an för mer komfortinriktad motorvägsfart & bättre bränsleförbrukning. Bränslebesparingen märkte jag inget utav däremot steg nog snittfarten.

Bromsar från M5 -95.
Fram: Fyrkolvsok med 345 mm skivor
Bak: Enkolvsok med 328 mm skivor

Justerbara krängningshämmare Från Verrera Roadparts, F/B 26 mm / 22 mm

Hårdare fjädrar från HR.

original Nurburgring EDC-dämpare med nivåreglering.

Shortshift.

Sachs Sportkoppling, hårdare tryckplatta & organisk lamell.

Med en vikt på 1740 kg med mig i rörde den på sig riktigt bra.


När jag sen kom över en motor i delar med lagerskador men sprickfritt block, då kom ju drömmen om den ökade effekten närmare.

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 906


Trådstartare
S38B38- Recept

Kolvar från CP pistons, komp 11,7:1

Stakar från Autoverdi.



org S38B38 kolv + stake 1274g
CP kolv + Autoverdi stake 1082g

Slipad vev 0,20

Borrat block, deckat & arborrade lagerlägen.

Bottendelen är viktad & balanserad.

Toppen portad & justerad av Henry Kickmaier i Katrineholm

Matchportade spjällhus.

Matchportade extraktorgrenrör.

Kamaxlar från Dbilas


duration: 324°
peak timing: 104°
valve lift: 11,4
lift at TDC: 4,8
valve timing Io/IC - Eo/EC: 58/86 - 86/58
valve clearence: 35/35


Kolfiberplenum

Nira I3+

VAG tändspolar

Dett borde väl fixa upp effekten lite i en redan underbar motor..

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
BMW346
Stockholm
Här sen Mar 2008
Inlägg: 44



Jag hade en Touring för många år sedan och jag saknar den än i dag
Det du kan försöka att göra är att vinkla upp insugen så du får en rakare vinkel mot toppen det ska tydligen göra en del oxå, men det kanske kolfiber insuget gör? Det ända problemet blir att den tar i huven men det går ju att fixa om man inte vill behålla originalutseendet.
Jag tyckte original bromsarna var lite klena så jag bytte till -95ans bromsar oxå och dom var riktigt grymma.

_________________
Douglas Ebbersten
Citera
Mats Kinnby

Här sen Maj 2004
Inlägg: 568



Trevlig bil och trevliga motorplaner!

Skall följas noggrant! Hur långt gånget är motorbygget i dagsläget?

Kör hårt!

Masse

_________________
Mats Kinnby
0708319602
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 906


Trådstartare
Den bromsades tisdagen den 19/8 2008 i sin första skepnad.

Kolvarna blev tyvärr felbeställda, det fanns inte tillräckligt med frigång mellan kolvar & ventiler.
Men jag var sugen på att få något åkt under denna säsongen (bilen har inte varit i drift sedan 2006) så jag tog beslutet att köra med en tjockare packning. Tyvärr hamnade jag nästan på orginalkomp samtidigt som squishhöjden blir helt åt hel***e.

Skall forska lite i om jag skall låta fräsa djupare ventilurtag i de kolvarna jag har alternativt beställa en uppsättning nya, isf skall jag beställa 7 & ha en på hyllan..

Bilen (ja min egen faktiskt) på lyften för motorbyte.




Gamla motorn ur.
Ska bli intressant att öppna en orginalare med 22000 mil i sig & se hur det ser ut.



I bakgrunden skymtar visst en annan M5 av lite tidigare årgång.

Nyrenoverad/vässad maskin i bilen igen. Underlättar starkt att ha en billyft, den bästa investeringen jag gjort.



_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 906


Trådstartare
Kan flika in att de stygga kammarna gör sig inte för gatkörning. Måste cruisa på 4,5-5000 varv för att ligga i ett intervall där det finns lite moment/ där den är lite effektiv, för att få något som liknar en överkomlig bränsleförbrukning..





_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Hej Per,

Kul att du lagt upp en tråd om pärlan här. Den var ju snabb redan innan konverteringarna, både på ringen och på Autobahn!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
fulingbusen
Karlstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 472



Nu hittade jag också tråden, kul att se att du dokumenterar lite.

_________________
Joakim Karlsson
Citera
larpan
Tyresö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 24



är det en äkta m5 e28:a? :o

_________________
Lars Lundholm
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



larpan skrev:
är det en äkta m5 e28:a? :o


E34 för bövelen!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

MaZ skrev:
larpan skrev:
är det en äkta m5 e28:a? :o


E34 för bövelen!


Jag tror larpan menade bilen i bakgrunden här
https://rejsa.nu/im/_garage/313-new_2008-08-27-s38b38_gammal_ur800.jpg . . . .
Det är en E28.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Ah, tyckte väl det var lite väl... sry.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



larpan skrev:
är det en äkta m5 e28:a? :o


Ja det är det.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 906


Trådstartare
Jo det är en äkta m5 e28, har en kopia &så som jag tänkt använda som banleksak nästa år..

Första banäventyret sedan 2006 med e34an avklarad. Det blev stressmek hela veckan för att hinna klart.

Beställde en coilover sats från Ground Control när dollarn var gynnsam & i samma veva bytte jag ut de främre bromsoken till ett par Porsche 6-kolvs.






_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 906


Trådstartare
Någon Cornerweight hanns inte med, den kändes iofs riktigt hyfsad ändå. Jag måste modifiera hjulvinklarna bak för jag kan inte justera in toevinklarna. Runt 1.5 grad camber & 0.1 grad toe ut är ju inte riktigt optimalt.
Efter lunch när regnet kom så var det verkligen bambi på hal is..

Men förutom en strulande koppling (intern läckage i huvudcylindern) var det en bra nypremiär.
Iom att den inte kopplade ur ordentligt blev vägegenskaperna vid nedväxling riktigt intressanta.







_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Härlig bil!! Jag vill också ha sexkolvsok!

Kul också att se att fler än jag letade sig till USA efter coiloverkit thumbs up Är du nöjd med grejerna? Jag läste mycket gott om ground controls kit när jag själv sökte info

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 906


Trådstartare
Kitet har ju bara varit monterat i 4 dagar men än så länge är jag nöjd.. Utvärderingen pågår.

Den är helt underbart att ha riktiga bromsar, hittills funkar de underbart & jag litar på den till 100%.
Skall komplettera med lite kylning för banträffar med varmare väder såsmåningom.

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 906


Trådstartare
Det känns lite som att effektkurvan(se högre upp i tråden) dalar lite tidigt, jag har för mig att de varvade runt 9-9500 varv/minut med dessa motorerna när det begav sig under tävling.
Nu har jag ingen ambition att varva mer än max 8500 för att få tillförlitlighet i spisen, de raka sexorna lämpar sig ju inte direkt att varva mycket.

Isf vad är det som gör detta?

Kammarna står enligt tillverkarens rekomendationer, de går ju att ställa om lite.
Grenrör?
Hur långt står sig orginal grenrör? 6-2-1 Dia 38-->54--> 3"
Kan avstämmningen blivit fel när jag gick ihop till ett 3" rör?

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 906


Trådstartare
Ett filmklipp från bromsningen..

http://www.youtube.com/watch?v=hMCPKZAH9h4


Hmm det behövs nog bättre utrustning får att fånga ljudet..

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M5 -93
1, 2, 3   >>
16211 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande