Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Capri MK1 -69 med M50B20!
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
15 besök senaste veckan (74409 totalt)
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226


Trådstartare
Tjoflöjt!

Tänkte att jag skulle ta mig tid att lägga in mitt inpulsköp jag gjorde för några år sedan.

Vem fan är jag?
Fredrik är mitt namn och jag har i ett antal år varit nere i E30-träsket i princip sedan jag tog körkortet. En E85 konverterad, sugtrimmad högvarvig 320 som isbil, en turbomatad 325I M-tech 1 varifrån jag lät motor leva vidare i en E30M3 som jag köpte utan motor. För några år sedan fick jag nys om denna Capri som en vän hade köpt ur ett dödsbo som jag blev intresserad av, efter några år av tjat fick jag köpa bilen och sedan dess har den stått och väntat på rätt tillfälle att återigen få se dagen ljus.

Lite kuriosa
Avställd sedan 1980-05-12
Senast godkända besiktning: 1979-11-29

Info om bilen
Ford Capri MK1 69:a 4 ägare med mig! (: bilen har inte varit i trafik sedan 1980 enligt vägverket vilket är lite kul. Framvagnen och bakvagnen är totalrenoverat och kommer från ford granada. eftersom bakvagnen är bredare än orginal så har även en skärmbreddning påbörjats som jag måste avsluta på nått sätt. motorn är en 2.6 (enligt uppgift) liters V6a och allt som går att hålborra är hålborrat (: mycket tid är nerlagt på denna bil innan jag köpte den. det ända rost att tala om som jag hittat är på de halvtaskiga framskärmarna, dock borde inte det vara nått problem att restorera dem så de går att använda. Fronten vet jag inte var den kommer ifrån och om någon känner igen den säga gäran till (:

Framtidsplaner just nu...
Motorbyte till M50B20
Följande delar är inköpta till B230FK som jag inte behöver, någon som är sugen?
Sprängkåpa 240 B20-M45 -76 för rakställning av motorn
SPM H-profilare
B23ET Kolvar
Tändfördelare 240 lh2.4 för att slippa slungvikter & vacumklocka
Balansaxel för drivning av tändfördelaren.


Montera fender flares
Göra klart innerskärmarna bak
Bygga om bakbromsarna till skivor
Kanske klarar mig med 9" trummor bak
Jaga rätt på glasrutorna som fattas Behöver bakruta och vänster dörr-ruta

Bild på bilen



Den okända fronten, den som kan identifiera denna får en orange plasttraktor i valfri färg


Framvagnen



Bakvagnen



Motor M50B20


Inredning

_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Välkommen!

Riktigt udda modifieringar men Granadans framvagn är inte så pjåkig. Fräscha bussningar ser det ju ut att vara så det kan nog funka. Även bakvagnen har sina fördelar, samma typ som Sierra/BMW e30 etc. men justerbar och hållbar.

Vad katten fronten kommer från är inte lätt att gissa sig till...

När det gäller motorn så går det att montera EFI-insug för sprut från 2.8. Men är det en 2.6 från Granada 1976-77 så är det en ihjälsmoggad ganska trist sak och ett byte till en 2.9 från Sierra/Scorpio är nog vettigt.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Sticky
Norrtälje
Här sen Jan 2006
Inlägg: 352



riktigt udda bil faktiskt, om jag inte ser helt tokit så har man altså skarvat främre ramben ända från torpeden då eller? kul ju jag gillar verkligen granadas egenskaper på vägen så det lär vara bra bil detdär när detn blir klar.

_________________
Micke Lundkvist
Citera
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226


Trådstartare
therealpinto

Jaså udda, ja jag har ingen aning alls eftersom jag inte skruvat med ford innan. dubbla A-armar borde man väl kunna svänga rätt bra med om man får den någorlunda styv. är det dubbla krängare på granada orginal?

Angående motorn så ska den vara totalt genomgången dock inte startad, tror jag kommer att starta upp bilen med denna motor, ser endast ut som att det fattas termostat, luftfilterhållare och filter. har inte kollat så noga än dock.

Ja fronten är ett mysterium.

Gustaf du som är SFRo-farbror kanske även får känna på bilen när den ska besiktigas, vet dock inte riktigt vad jag ska regga som, ombyggt eller amatörbyggt. men det visar sig nog. du kanske har tips (:

Sticky

Tackar! är rätt glad att jag råkade springa på denna faktiskt. du jag vet inte om rambenen är original eller om det kommer från granadan, kan kolla om det ser ombyggt ut nästa gång jag är där, dock har jag inte att gämnföra med. ja granadans egenskaper minus 400-500 kg kan kanske vara nått. 1020kg på caprin enligt papperet (:

_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Det är faktiskt inte dubbla kränghämmare, utan ett reaktionsstag och en kränghämmare. Jag kan inte Granadageometrin utantill, troligen har den mindre camber gain än vad som vore optimalt men det går ju att jobba med.

Rambenen kommer från Granada, det syns tydligt eftersom de svänger upp för bärarmarna - Caprin har raka ben där. Men trots det tycker jag nog att man ska kunna behålla bilen som ombyggt fordon. Men det får man kolla vid en besiktning närmare också.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226


Trådstartare
Therealpinto

Ja har kollat lite närmare på framvagnen nu och har sätt att det inte är en kränghämmare (:
Ja det går nog att få framvagnen pigg också, man får filura lite!

Har kollat på lite capribilder själv nu och insätt att allt i fasen bytt (: trevligt då blir det mindre jobb för mig!

Hur är det med granada och sierra, finns dem med bromsskivor bak istället för trummor så man kan bli av med trummorna bak, bästa hade ju varit om man bara behövde byta länkarmar bak för att få skivor eller om man kan göra det på nått bättre sätt.

Tror att jag i första hand ska försöka få igång bilen med original motor och sedan se om det blir nytt eller om jag bygger om till insprutare. motorn som sagt vara totalrenoverad. Ingen som har mer info på motorn komp, motorbetäckning osv. kanske någon som har satt snurror på denna motor?

_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Granada finns inte med skivor bak och det finns inget bolt-on för att konvertera heller. Men man kan bygga fästen som bultas i fästena för bromsskölden och använda skivor och ok från Scorpio.

Du får nog kolla motorkoden, den brukar vara stämplad nånstans på blocket. Men det ser ut som en 2.6 från Granada 1976-77 och då ligger den på strax över 8:1 i kompression, 107 hk original.

Det går förstås att sätta turbo på den som den är, helst med EFI-insug från 2.8i (1985-88 i Scorpio/Sierra), och är den nyrenoverad kan det funka rätt okej. Du kan säkert ladda 0,5 bar utan att öppna motorn och ta ut 150-180 hk nånstans.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226


Trådstartare
Therealpinto

Rackarns! Men ja det går nog att lösa, får mäta och skissa på någon ritning när det börjar närma sig.

Ja ska ta och försöka kolla motorkoden i helgen. är det 8:1 i komp borde man kunna bulta topparna med 12:9 bult och limma originalpackningar mata på med E85 och kanske ladda 0.7 (: runt 200 hk borde man kunna ta tycker jag. (: tror att med ca 200 hk så kan denna bil bli riktigt kul!

_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Visst kan man göra så. Jag kan garantera att 200 hk Capri är riktigt kul på bana, det är den redan med 100 hk faktiskt.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226


Trådstartare
Lite nya bilder från flytten till garaget, bilen kommer nog att stå i vinter.
Har en M5 E34 som behöver nya syncringar i växellådan och en M20 som behöver en ny bottendel








_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Vad är det för låda?

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226


Trådstartare
Roger Gustafsson skrev:
Vad är det för låda?


Ja du om jag hade någon aning, en polare trode det var en 4växlad frånb granada, han kallade den då för flintalåda, mer än så vet jag inte, har inte haft tid att kolla upp en ända sak på bilen (:

_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



Kul bygge..

_________________
Arne Lindgren
Citera
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226


Trådstartare
Arne Lindgren skrev:
Kul bygge..


Tackar! fast ja själva bygget har ju inte börjat för mig än (:

_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226


Trådstartare
Nu är det dags för ett motorköp MEN problemet är att jag inte vet vad jag ska köpa för motor än, Tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig att välja. Har turbokonvenerat BMW-motorer och skruvat en hel del Subaru-motorer innan men tanken är väl att använda nått annat denna gång.

Planen är en rak 4:a med 16v med turbo och låg vikt. så helst en turbomotor med alublock det hade varit drömmen.

Jag vet inte vad som är lättast och har aldrig reggat in en bil innan men jag hoppas att caprin går att regga som ombyggt fordon alternativt amatörbyggt fordon så man måste ta hänsyn till det också så att man inte väljer en motor med för hög effekt. jag vet inte häller hur eller var man kollar vad karossen får ha för max effekt. på motorn. Caprin är en 1.6l pinto från början.

Ivf jag har sökt runt lite på nätet och hittat följande alternativ

---Nissan

SR20DET 2.0L 16v från 200sx s14 (tanken är en tidig "rödtopp" med lite mindre effekt.)
Alu block och topp
140hp-169hp @6400 rpm

Noteringar: (SR20DET)
Alublock och topp = låg vikt.
Turbo



---Toyota

3S-GTE 2.0L 16V
Stålblock och alutopp
Turbo
Gen 1 136 kW (182 hp) @6000 rpm



---BMW - Kunde inte hålla mig men det kan vara ett alternativ (:

M42b18 16v från E30 el E36
Sålblock och alutopp
ca 140hk


Nu finns det säkert massor med andra motorer som säkerligen skulle passa bra så kom med förslag, kanske en ford zetec eller en kent motor men dom vet jag inget om men det skulle vara lite ballt med en fordmotor eftersom det är en capri. Var från början sugen på en cossiemotor men det är redan är gjort så många gånger vilket gör att det känns lite tråkigt (:

Färdigtjatat, kom med förslag och/eller synpunkter

_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
fridsten
Solna
Här sen Jul 2007
Inlägg: 79



En 2-liters Zetec borde man kunna krama upp till 200 hästar ur. Jag tycker du ska hålla dig till Ford-motor i en Capri. Framlyktorna ser ju helkonstiga ut.

_________________
Fredrik Fridsten
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Vad är det för variant av SR20DET? De gamla rödtopparna som satt i Bluebird och s13 från -89-90-91 var på 200 hästar och i Sunny GTi-R på 220 någonting från början.

Finns det så låter det helt klart intressant!

CA18ET har ca 140 och CA18DET 169. Det är möjligtvis ingen förväxling?

CA18DET har ju lite halvtaskigt rykte, bara därför hade det ju varit kul med en sådan!

Annars vet jag inte vad motorn som sitter i S/V40 2,0T heter, men den klämmer ju en del ut en hel del hästar ur!

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2742



Niklas Rosell skrev:
Vad är det för variant av SR20DET? De gamla rödtopparna som satt i Bluebird och s13 från -89-90-91 var på 200 hästar och i Sunny GTi-R på 220 någonting från början.

Finns det så låter det helt klart intressant!

CA18ET har ca 140 och CA18DET 169. Det är möjligtvis ingen förväxling?

CA18DET har ju lite halvtaskigt rykte, bara därför hade det ju varit kul med en sådan!

Annars vet jag inte vad motorn som sitter i S/V40 2,0T heter, men den klämmer ju en del ut en hel del hästar ur!


SR20DET fanns väl aldrig i S13 i Sverige?

3S-GTE tror jag de finns nån supra låda (typ MK3) som ska passa på? Men jag är osäker... Det är ju en riktigt stabil motor! Väljer du en sån så ska andra generationens tydligen ha starkast block. Det är rejäla motorer rakt igenom som håller för rätt bra med misshandel! Finns en GT4 i staterna som kört 10or med full inredning (1500kg+ bil) och std stakar och kolvar! (Jag har för mig att de finns nån rätt ny variant av denna motor som kanske inte har sålts i sverige men som har alu block, sug versionen av den ger 220hk ur 2 liter om jag minns rätt)

Annars finns ju även C20LET från Calibra Turbo, finns rätt vettiga RWD lådor som passar på dom, väldigt bra toppar på dom motorerna! Dock gjutjärns block. Finns ett antal sånna med 700+ hästar här i landet nu!

Volvos T4 har alublock har jag för mig, men då kan du ju lika gärna gå på en T5a med alublock för ljudets skull

Mercedes 2.3-2.5 16V är ju rätt grymma motorer!

Ford Duratec?

13B Wankel? RX-8 Motorn väger 120kg (utan generator, servo och liknande) och lämnar 230 kus som sugmotor

Honda S2000?

Annars finns de ju V6or, Alfa har väl en helalu V6a t ex

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226


Trådstartare
Niklas Rosell skrev:
Vad är det för variant av SR20DET? De gamla rödtopparna som satt i Bluebird och s13 från -89-90-91 var på 200 hästar och i Sunny GTi-R på 220 någonting från början.

Finns det så låter det helt klart intressant!

CA18ET har ca 140 och CA18DET 169. Det är möjligtvis ingen förväxling?

CA18DET har ju lite halvtaskigt rykte, bara därför hade det ju varit kul med en sådan!

Annars vet jag inte vad motorn som sitter i S/V40 2,0T heter, men den klämmer ju en del ut en hel del hästar ur!


Du har säkert rätt! jag är rätt nollad när det kommer till nissan-motorer. Jag saxade informationen från wikipedia. Men tror inte att CA18DET är intressant, vill helst ha 2 liter och SR20DET är isf mer intressant.

_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226


Trådstartare
fridsten skrev:
En 2-liters Zetec borde man kunna krama upp till 200 hästar ur. Jag tycker du ska hålla dig till Ford-motor i en Capri. Framlyktorna ser ju helkonstiga ut.


Finns det någon 2L zetec med turbo? nått som kan vara intressant? Ang framlyktorna så är det kanske snyggare med de dubbla runda som det ska vara men när man hänger på framskärmarna ser det rätt coolt ut (:

_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



ombyggt fordon är du ju solklart hemma på i alla fall...

Zetec finns med turbo Focus RS MkI men den är ju inte så vanlig. Men med din årsmodell har du ju fritt fram att turbokonvertera. Så det skulle gå bra att bygga en "RS-klon" av en vanlig Zetec från Mondeo. Men den har gjutjärnsblock...vilket i sig inte behöver vara en nackdel.

Duratec har alublock, finns med turbo men då heter den Mazda (3 och 6 MPS).

Ska du behålla Granadabromsarna så får du räkna med max kanske 200 hk nånstans, kanske lite till om det är ventilerade skivorna fram och 10" trummor.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Capri MK1 -69 med M50B20!
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
15 besök senaste veckan (74409 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande