Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is 1990 - numera utan busstyrning
1, 2, 3, 4, 5   >>
7 besök senaste veckan (32307 totalt)
JohanSo
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 275


Trådstartare
Hej!

Tänkte presentera min nyinköpta bil. Jag är helt novis på bankörning men hoppas kunna komma igång till nästa sommar. I våras sålde jag min BMW bruksbil till förmån för en betydligt långsammare bil och med det ökade suget efter en helg- och banbil avsevärt. Jag var inne på allt möjligt men en E30 kändes som mest kul per krona. Efter att ha tittat på ett par stycken bilar och läst mängder med annonser började jag nästan överge tanken på en E30; för mycket rost! Sneglade lite på E36 i hopp om att kunna hitta en friskare bil. Det visade sig dock lika svårt även om det där mer handlade om att bilarna var söderkörda eller sönderstylade.

Till slut dök denna upp och efter att provkört var det inte mycket att snacka om, nu eller aldrig!

Jag blev ägare till en vad det verkar fin E30 med 14700 mil på mätaren (hmmm). Några modiferingar jag känner till är: Weitec sänkfjädrar, hårdare bussningar i bakvagn, en Apple-dämpare påvetsad på annars orginal avgas. Den har även fått ett chip med uppflyttat varvstopp.
Tror bilen kan ha figurerat här på Rejsa tidigare?

Min plan är att succesivt förbättra bilen i takt med att jag förhoppningsvis utvecklas som förare. Den här vecka har jag mest åkt och små pulat med att återställa den till orginalskick exteriört. Bakljusen har numera orange blinkers, ögonlocken och klistermärkena är borta. Näst på tur står att se över bussningarna och lätta invändigt.

Bilderna visar hur bilen såg ut precis efter jag köpt den, bortsett från solfilmen på dimljusen (!) som jag redan hade slitit bort.





På önskelistan står:
R-däck (Monteras på orginal 15" krysseker)
Bromsvätska
Nya bussningar
Dämpare och fjädrar
Riktig stol
4p bälte
Nytt avgassystem

orange fram- resp sidblinkers
16" fälgar med gatdäck (drömmen vore Alpina eller BBS)
Ställbara topplager

Hej svejs!

_________________
Johan Sollenberg

Ducati Monster
GMC K1500
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Hej Johan och välkommen hit!

Lycka till med bilen. Du kan låna min mekplats om det är nåt som behöver fixas.
Åtminstone innan jag själv fått någon ny bil på plats i garaget.

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det är ju Thomas gamla bil
Jag har följt (den ganska omfattande) renoveringen av bilen i nära på realtid. Har fått mängder av
bilder på hela förloppet skickade till mig när det begav sig. Jag har dessutom haft en hel del att
göra med mycket av det som är gjort på bilen (dock inte så mycket med blinget..)
Thomas har inte presenterat bilen här men han är reggad på forumet iaf.
Miltalet är nog inget att fundera över, det stämmer.

Bra köp, som har bra utgång för en riktigt kul banbil thumbs up

_________________
/Anton Lillsund
Citera
JohanSo
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 275


Trådstartare
Tackar!

Magnus ser den som du förväntade dig?

_________________
Johan Sollenberg

Ducati Monster
GMC K1500
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Absolut, mer banbil än vad jag har för ögonblicket! thumbs up

Borträknat Anglian förstås...

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
JohanSo
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 275


Trådstartare
Anton Lillsund skrev:
Det är ju Thomas gamla bil :


Jag pratade lite med Thomas i samband med köpet. Som du säger verkar han ha lagt ner en hel del tid på bilen. Tyvärr har jag inte kommit över särskilt mycket dokumentation.

_________________
Johan Sollenberg

Ducati Monster
GMC K1500
Citera
JohanSo
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 275


Trådstartare
Hej!

Nu har jag hunnit fixa lite med bilen.

- Har monterat Powerflexbussningar till främre krängningshämmaren som jag fick med vid köpet.
- Monterat excentriska bärarmsbussningar i delrin. Gjorde susen!
- Köpt två stycken begagnade Sparco Evo L.





Funderar lite på hur jag ska montera stolarna. Åtminstonde förarstolen skulle jag vilja kunna justera. Det vore även smidigt att kunna fortsätta använda orginal 3p bälte på gatan och ett 6p bälte för banåka. Alternativen som jag förstått det är att antingen köpa ett modellanpassat stolsunderrede från tex Sparco eller bygga om orginalunderredet?

_________________
Johan Sollenberg

Ducati Monster
GMC K1500
Citera
JohanSo
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 275


Trådstartare
I samband med köpet noterade jag att det fanns en del rost i i trösklarna. Även i besiktningsprotokollet påpekades detta som "bra att veta".

Mot bättre vetande tog jag bort sidkjolarna för att kolla exakt hur illa det var. Sjävfallet var det värre än jag först trodde. Efter lite petande visade det sig att bakom det lilla hålet i tröskeln var helt tomt.... Innerskärmen på samma sida är "lagad" med plastic padding vilket gjort att allt innanför rostat sönder. > Bara att bita i det sura äpplet och sätta de roliga modifieringarna på hold.

För en massa år sedan hade fick jag kontakt med Bengt Blad på Plåtteknik utanför Uppsala när jag sökte någon som kunde laga skärmarna på den Opel Vectra jag då hade. Bengt ängnar sig mest åt plåtjobb på gamla fina engelska bilar men åtog sig av oklar anledning att laga skärmarna på min Opel Vectra.

Flera år senare läste jag ett reportage om Bengt i Automobil där han sa att han "kom tillbaka till verkligeheten genom att ibland fixa en skärmkant på en Vectra". Med nyfunnen rost att fixa kom jag att tänka på reportaget och Bengt och ville självfallet fortsätta hjälpa Bengt med sin verklighetsuppfattning.

Bengt åtog sig uppdraget och inom en snar framtid har jag förhoppningsvis en lite mindre rostig bil.

Jag kommer att behöva lacka om en bakskärm och tar gärna emot tips på lackerare i Stockholmsområdet som kan fixa det för en bra peng.

_________________
Johan Sollenberg

Ducati Monster
GMC K1500
Citera
JohanSo
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 275


Trådstartare
Nu är tröskeln och innerskärmen fixad. thumbs up



Jag har även provmonterat Sparcostolarna. Hålen i Sparcos universalunderrede passar inte E30 så jag tyckte det kändes enklast att svetsa igen de bakre hålen och borra nya.

Mitt stora huvudbry är hur jag ska läsa bältesinfästningen som sitter i orginalstolarna. Skulle vilja ha kvar 3p bältena till gatkörning. Hur har andra E30 ägare löst det? Kan man bulta bältet i Sparcounderredet?



Har även rensat baksätet och tagit bort de bakre högtalarna som visade sig ligga löst på hatthyllan...
om man inte har en bältessträva på buren kan man då fästa en bältesöggla vid krysset i hatthyllan med en bältesplatta på baksidan?


_________________
Johan Sollenberg

Ducati Monster
GMC K1500
Citera
Panos
Karlskrona
Här sen Jan 2005
Inlägg: 49



Grymt fin 318is du skaffat thumbs up
Hoppas du kommer ha glädje av den på banan

Mvh Panos

_________________
Panos Anessiadis
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Anton Lillsund skrev:
Det är ju Thomas gamla bil
Jag har följt (den ganska omfattande) renoveringen av bilen i nära på realtid.


Samma här! Dendär bilen måste vara riktigt fin! thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
JohanSo
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 275


Trådstartare
Panos skrev:
Grymt fin 318is du skaffat thumbs up
Hoppas du kommer ha glädje av den på banan

Mvh Panos


Tackar!

Känns som den blir roligare och roligare för varje modifiering. Igår körde jag för första gången med Sparcostolarna monterade vilket var ett klart lyft.

_________________
Johan Sollenberg

Ducati Monster
GMC K1500
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083



ditt 6 punktsbälte kan di sätta i hålen där bältena bak suttit. då har du rätt bult med rätt hållfasighet så det känns ju tryggt och det blir inte mer än max 40 graders vinkel. de andra kan du bulta i samma hål som stolsunderredet.

3p bältet kan du ju borra i stolsunderredet och fästa. alltså bara den du knäpper bältet i. använd vettig bult bara.

sbp kommer dock inte gilla att man gör något alls med bälten.

_________________
Sammy Lundin
Citera
JohanSo
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 275


Trådstartare
om jag använder den bakre bältesfästpunkten hamnar bältet väldigt långt åt vänster och snett sett ur en linje från stolen mittpunkt. Är det verkligen OK?

Till 3p bältet hittade jag en lösning. Jag använde jag den bakre bältesmottagaren som jag bultade i Sparcounderredet.

Jag räknar kallt med att montera tillbaka såväl orginalstolar som bälten inför besiktning

_________________
Johan Sollenberg

Ducati Monster
GMC K1500
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



JohanSo skrev:
om jag använder den bakre bältesfästpunkten hamnar bältet väldigt långt åt vänster och snett sett ur en linje från stolen mittpunkt. Är det verkligen OK?

Till 3p bältet hittade jag en lösning. Jag använde jag den bakre bältesmottagaren som jag bultade i Sparcounderredet.

Jag räknar kallt med att montera tillbaka såväl orginalstolar som bälten inför besiktning


När jag satte 6p bälten i min is så använde jag bakre vänsta fästet i hatthyllan till vänster axelband
till höger axelband svetsade jag en fia platta(40 cm2 platta med mutter i 3mm tjock) i hatthyllan
Svetsade 2 plattor under stolen för grenbanden & 2 plattor bakom stolen på golvet för höftbanden

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
JohanSo
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 275


Trådstartare
Våren närmar sig med stormsteg och lite förbättringar(?) har hunnits med.

- Asfaltsmattorna i kupén är borta.
- Batteriet är flyttat till skuffen.
- R-däck införskaffade och monterade på fälg.
- Dimljusen borttagna och ersatta med lätta plastkåpor. Säkert 30 gram per sida
- Framhögtalare och huvudenhet urmonterade.
- Ny växelspaksknopp.
- Ställbara Koni inköpta.

Stötte på patrull ordentligt idag när jag skulle montera Konidämparna. Spindelleden på på bärarmen gick bara inte att lossa från fjäderbenet. Varken rostlösare, kulledsavdragare eller brysk övertalning med hammare fungerade. Enda resultatet var att jag lyckades pajja gängen på spindelleden.

Nu har jag slut på idéer. Hur hårt kan den sitta och hur fasen får jag bort den?


_________________
Johan Sollenberg

Ducati Monster
GMC K1500
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



JohanSo skrev:
Våren närmar sig med stormsteg och lite förbättringar(?) har hunnits med.

- Asfaltsmattorna i kupén är borta.
- Batteriet är flyttat till skuffen.
- R-däck införskaffade och monterade på fälg.
- Dimljusen borttagna och ersatta med lätta plastkåpor. Säkert 30 gram per sida
- Framhögtalare och huvudenhet urmonterade.
- Ny växelspaksknopp.
- Ställbara Koni inköpta.

Stötte på patrull ordentligt idag när jag skulle montera Konidämparna. Spindelleden på på bärarmen gick bara inte att lossa från fjäderbenet. Varken rostlösare, kulledsavdragare eller brysk övertalning med hammare fungerade. Enda resultatet var att jag lyckades pajja gängen på spindelleden.

Nu har jag slut på idéer. Hur hårt kan den sitta och hur fasen får jag bort den?



värm materialet runt spindelleden..., och sen provar du igen
man behöver oftast aldrig slå på spindeln... bara bredvid.

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Nej...ingen värme.

Du ska slå här.



Sätt på muttern något varv....ifall du missar.

Sedan är det bara att slå utav helvete.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ButterflyRacing skrev:
Nej...ingen värme.

Du ska slå här.



Sätt på muttern något varv....ifall du missar.

Sedan är det bara att slå utav helvete.


Japp, helt rätt, jag brukar försöka sätta ett mothåll med en 3kilos toleransanpassare (slägga) så får man dubbeleffekt thumbs up

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
påsen
Älmhult
Här sen Mar 2006
Inlägg: 238



Riktigt fin E30

/Påsen

_________________
PÅSEN RACING

Robert Johnsson, Älmhult
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Köp en riktigt kraftig kuledsavdragare swedol har en lämplig för 500:-

Dra åt den ordentligt då kuleden sitter i spänn sen ett välriktat slag med släggan på spindeln där spindelleden går igenom det brukar alltid funka även på dom mest trilskade spindelleder.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is 1990 - numera utan busstyrning
1, 2, 3, 4, 5   >>
7 besök senaste veckan (32307 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande