Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Hårdhet på fjädrar? | << 1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (16568 totalt) |
PSS9 funkar nog utmärkt så länge deras hårdhet stämmer överens med dess justeringsintervall, detta kan dessutom ändras genom modiifering av ventiler i dämparen.
Det beror ju på att du kan ställa både komprssion och retur, inte att du kan ställa dessa i 30 steg. Det senare ger mer möjligheter till finjustering och möjligen större justerintervall.
Jag är helt inne på att de är för hårda fjädrar, vilket tvingade mig att backa av på kompressionen och eftersom då returen också sjönk så blev det inte riktigt bra utan returen blev för mjuk.
Fronten är bra möjligen ngt hård och där behövde vi heller inte ändra dämparen. Vad får du 210 Nm/mm ifrån? Det är ju trots allt dubbelt så hårt som de fjädrar Janne rekommenderades av GC.
Det skall nog vara klart mjukare men jag vill helst slippa testa 5 olika fjäderkombinationer samt att leta dämparinställningar till dessa. Jag är dessutom av uppfattningen att dämpar- och fjäderinställningar inte styrs av personliga preferenser utan att man skall få dessa att ge maximalt grepp för resp. bana, i detta fallet NS. Finliret med skall i första hand göras med andra parametrar.
Egentligen inte och jag avvakar med det.
En annan dämpare vore kanske bra men ganska dyrt jämfört med att anpassa mina PSS9 till andra hårdhetsintervall. Och kräver inte en hårdare fjäder mindre kompression och mer retur? Både du och Samuel har iaf sagt att det förmodligen var för lite returdämpning.
Får kanske ta och läsa boken men Öhlinare blir det nog knappast, bl a beroende på obefintlig representation i Tyskland. Enklast är nog att köpa ett kit med race-fjädring som har Nordschleife-abstimmung. |
||||||||||||||||
Fjädrarna jag har fått är förmodligen för racebilar som väger ca 1300 kg men har downforce. På min kan du räkna med att den fjädrade vikten är dryga 120 kg lägre för bara varje hjul väger nästan 20 kg och bromsskivorna är ju inte direkt lätta heller. Jag förstår dock inte alls vad frekvensen säger mig. Du kan räkna med att den ofjädrade vikten |
||||||||||||||||
Jag fattar inte heller ett smack. Jag vill ha bättre grepp bak vid acceleration i kurvor, framförallt kurvor med ojämn beläggning (vilket är de flesta på NS) |
||||||||||||||||
Hur vet du att det är för högt? Jag vet inte var föraren kommer in i matchen när bilen inte har grepp bak vid acceleration pga av gupp, möjligen passar det folk som kör drifting men knappast ngn race-förare vill ha sin bil så känslig gör gaspådrag som den är nu. Inställning av fjädrar och dämpare skall ju handla om att maximera hjulets kontakt vid vägbanan hur påverkas detta av förarens preferenser? En aspekt som ingen berört är ju att det bli mkt mindre viktöverföring med de hårdare chassit vilket bara det ger mindre grepp bak vid acceleration. |
||||||||||||||||
Hz-talet är bara ett dimensionslöst tal för att ange fjäderhårdheten oberoende av bilens vikt, cg, etc.. För en låg racebil är väl inte 3 Hz sådär jättehögt/hårt, men kanske lite onödigt hårt för en icke-racebil som inte är snorlåg och dessutom saknar downforce. Sjösjuka inträder under 1 Hz och standardbilar ligger väl strax över. Sedan är det hela vägen upp till F1, som väl kanske ligger på 7 Hz, eller nåt sånt?
En fundering om stötdämpare och fjädrar. Vid kompression hindrar både fjädern och dämparen ihoptryckningen. Om man då har en för hård fjäder blir det kanske inte så bra med för hård kompressionsdämpning, eftersom det då blir däcken som får ta hela smällen och de saknar i stort sett dämpning. Å andra sidan vill man ju inte ha all dämpning på returen eftersom fjädern då kanske packar ihop. Så en för hård fjäder är nog svårfixad med enbart dämparinställning. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||||||||||
Jag tror den väger 1340kg och fjädrad vikt per hjul bör va 328kg fram och 301kg bak. Då blir det väl ännu högre hz värde?! Fjädrarna jag har är BMWs egna grupp-n och är utprovade under 80 och 90talet när dom vann som mest med M3E30, och då med lättare bil. Så dom funkar även om hz-värdet blir högt Fuling, jag fattar inte riktigt hur man ska slå det där med ^0,5/2/pi på miniräknaren |
||||||||||||||||
Jag tror inte du behöver bry dig om hz-värdet. Det är nog mest för att vi först ska reda ut om det är lämpligt med så hårda fjädrar på din bil. Enbart detta löser ju inte dina problem, men man måste ju börja nånstans. |
||||||||||||||||
Så varför har du inte byggt om dämparna
Det blir nog fint skall du se
Jaha, alltså testa måste du. Det finns ingen optimal formel för att räkna ut exakt vad för fjädrar respektive hur dämparna skall uppföra sig. Om du skall ge dig in på, vilket du redan gjort, att "bygga ett chassi" med separata fjädrar och dämpare så har du en hel del jobb att göra. Du kan välja på att köpa ett färdigt paket uttestat av andra (t.ex. GCs saker, under deras testförutsättningar med deras bil och däck), eller så fixar du ett som passar din bil, däck osv och Din körstil.
Det blir nog fint det med skall du se, men det innebär inte att jag delar din uppfattning. T.ex. så anser jag att fjädern skall göra grovgörat, med ett par matchande dämpare. Sedan kommer finjustering av hjulvinklar och däckstryck. För att inte nämna däck. Appropådet, däck ??? R-Hjul antar jag ??? Är dessa fjädrar som du blivit rekommenderade avsedda för M3 E46 med race slicks eller ???
Det är klart att en uppsättning Öhlinare, t.ex. 46HRX, kostar en bra bit över 40 kkr, troligen över 50 kkr - det är dyrt. Men ett par två vägs justerbara Koni, som t.ex. Jan Nagy:s varianter GC variant, borde inte vara så dyrt... om du är lat och inte vill göra jobbet själv, så titta närmare på Jannes GC prylar - dom är antagligen mycket bra. Framförallt prisvärda. _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||||||||||||||
Johann
citat: Hur vet du att det är för högt? Det vet jag INTE, jag bara TROR. om jag vänder på frågan hur vet du att bilen INTE är för hård?????? Hmm, Jag skulle nog stannat under stenen i alla fall Samuel: citat: Fuling, jag fattar inte riktigt hur man ska slå det där med ^0,5/2/pi på miniräknaren f=( Ff * k/ m)^0,5 / 2 / pi [Hz] Blir det bättre så här då???? f = sqr ( Ff * k / m ) / (2 * pi ) [Hz] Förmodligen så finns det också en knapp på räknar X upphöjt till Y. Den används till att slå tex 2 ^ 3 = 8 eller 2 *2 *2 = 8 Men roten ur brukar finnas på räknarna, men det går åt helvete om man skall ha 3 roten ur något. Ett exempel 3 *3 *3 är ju 27 och skall vi nu ta 3 roten ur detta tal slår man på räknarn 27 uthöjt till 1/3 och sqr(4) = 2 eller 4 ^0,5 = 2 _________________ Johan Sjölinder |
||||||||||||||||
En hårdare krägningsfjäder gör bilen understyrd, beroende på att den omfördelade vikten sänker den totala friktionen över framaxeln. Det fenomenet uppträder vid ALL omfördelning av vikt mellan bilens hjul.
Vi tänker oss en bil (min bil) fjädrad till 1,9-2,1Hz. Marken är plan,s å corner-belastningen blir jämn. Nu är detta nästan aldrig fallet ute på vägen-banan. En avvikelse på 10 mm är snarare vanligt än ovanligt. Vi har en fjäderkonstant på hjulet som är (snitt) 4,3 kg/mm. 4,3*10=43kg. Styvar vi upp bilen till 3,1Hz (snitt), så erhåller vi 12 kg/mm i hjulkonstant. 12*10=120kg! Beroende på spårvid-hjulbasförhållandet, så kommer det här att drabba fördelningen mellan hjulen lite olika. Jag har ingen krägningsfjäder fram. Om jag sätter dit en på 19 mm så märks det direkt genom understyrning. Då handlar det om en omfördelning av vikt i storleksordningen 12 kg mellan framhjulen! Med en 22m fjäder blir det 18 kilo mellan framhjulen och 6 mellan bakhjulen. Då är det DUKTIGT understyrt. om vi då tittar på 3,3 Hz bilen som vid 10 mm vägojämnhet omfördelar 120-43=77, 77kg MER vikt mellan hjulen än 2Hz uppsättningen, och en corner-vikt fördelning vida överlägset effekten av ingen vs 22 mm krägningsfjäder. Vi kan förstå att vid minsta avvikelse från plan väg så tappar den grepp. Som beroende på vika hjul det drabbar ger öve-understyrnigskast. Eller rent allmänt, sämre grepp. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||||||||||||
Tack Det passade mitt huvud och min räknare lite bättre. |
||||||||||||||||
Jag har ju hela tiden sagt att den känns för hård, vad jag undrade var hur man vet om en viss frekvens är för hög eller låg. |
||||||||||||||||
citat:
Jag har ju hela tiden sagt att den känns för hård, vad jag undrade var hur man vet om en viss frekvens är för hög eller låg. Man läser, räknar och provar. Läsa och räkna gör man för att slippa prova till fa... kommer och hämtar än citat: (Anders Y) Hz-talet är bara ett dimensionslöst tal för att ange fjäderhårdheten oberoende av bilens vikt, cg, etc.. För en låg racebil är väl inte 3 Hz sådär jättehögt/hårt, men kanske lite onödigt hårt för en icke-racebil som inte är snorlåg och dessutom saknar downforce. Sjösjuka inträder under 1 Hz och standardbilar ligger väl strax över. Sedan är det hela vägen upp till F1, som väl kanske ligger på 7 Hz, eller nåt sånt? citat: (Göran Malmberg) Enligt Fuling så har du ett Hz-tal på 2,8-3,4. Det ligger nästan i liv med en Trans Am bil. Med en troligen betydligt lägre markfrigång. Det hela låter underligt. Jag hade 2,1Hz fram i sommras och lyckades klämma upp hjulen 35mm vid 1,09G;s inbromsning. Då var splittern nästan i marken enl åskådarna. I skidpad klämde jag in hjulet 25 mm vid dryga i G. Då väger ekipaget 1400 kg med mig i. Visserligen har jag lägre CGH, men ändå. Med samma Hz tal skulle min bil kränga ca 8 mm vid 1G, och det med försumbart hårda K-fjädrar. Samt fjädra in 10 mm vid samma inbromsning. Här finns mer godis att läsa https://rejsa.nu/?forum/viewtopic.ph _________________ Johan Sjölinder |
||||||||||||||||
Det som avgör att man måste ha hårdare fjädring är när bilen "bottnar". Antingen slår chassiet i marken eller stötdämpargummit gå ihop. En bil med mer markfrigång kan därför dra fördel av att åka med mjukare fjädrar. Nu ger en högre bil med automatik högre CGH, vilket dramatiskt ökar omfördelningen av belastningarna på hjulen. Så, en högre bil får MER nackdelar av viktförflyttningen än den vinner av de mjukare fjädrarna. Sänker man bilen så minskar den tillgängliga fjädringsvägen samtidigt som väggreppet ökar. Därför MÅSTE man nu tillgripa hårdare fjädrar. Vinsten blir mer väggrepp i alla fall, trots att hårda fjädrar i sig försämrar greppet. Vilken hårdhet man väljer beror alltså på däcksgrepp man har och hur mycket fjädringsvägen är begränsad. Rent allmänt. 3 Hz är för hårt för en bil med "vanlig" markfrigång. Ställer ett utnyttjande av lång fjädringsväg till det, så gäller avancerad stötdämparinställning. Ingenting kommer sas gratis. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||||||||||||
Men man måste ju veta i vilket intervall det SKA ligga för att få en lagom hård fjäder eller hur? |
||||||||||||||||
Detdär tror jag inte stämmer om jag ska vara ärlig. Så kompensationstalen är inte 0,88 respektive 0,45 om jag minns helt rätt. Jag ska kolla i min infobank vad där står... (Tänk jag har fel nu ) TOKSNABB EDIT: Självklart har du rätt värden Samuel! De jag sökte efter var de jag nu inser var dom felaktiga som "man först kom över"... Ursäkta att man ens öppnade truten i ämnet! |
||||||||||||||||
Du har så rätt i detta Johan, så det är nog så att även du får börja bry dig om denna teori... Fast det är ju det du gör nu. Gatbil: Drygt 1 Hz "Sportbil": Ca 1,5Hz "Klubbracer": 3-4 Hz Racebil och racebil med vingar: 4Hz> Formelbil: HÖGT Hz (Ibland säkert 6-7 Hz) Detta är ju nu inga fasta värden, men en fingervisning. |
||||||||||||||||
Men då ligger den ju rätt bra eftersom jag så gott som uteslutande kör den på bana, eller hur? |
||||||||||||||||
Känner mig lite tjatig, men kanske uttrycker mig tokigt. Det är inte vad du uteslutande kör som är viktigt. Det är hur högt över marken bilen ligger som avgör hur mycket fjäder-fjädringsväg som gäller. Hur lågt man kan ställa bilen avgörs i sin tur av banan.
Ligger underredet 15 cm över marken så är 3Hz på tok. Om det inte är en rallybil...... Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||||||||||||
För att få upp den på en vanlig billyft måste man använda en mkt låg domkraft först så det är nog inga 15 cm över marken, max 10 cm. |
||||||||||||||||
Sparade trådar/FAQ Hårdhet på fjädrar? | << 1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (16568 totalt) |