Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 320i -83 E21 dynoresultat | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (17350 totalt) |
Bilen är från början en 318i, reggad första gången i aug 1983. Alltså en väldigt sen E21 som lackades i en färg som egentligen var tänkt för efterföljaren E30 (burgundrotmet.)
Jag har ägt bilen sen 03 då jag köpte den på firma där den stått ett tag... Ett äldre par hade bytt in den när dom skulle köpa ny toyota. Dom hade som alla pensionärer vart rädda om den och det tackar jag för. Taket (självklart utan taklucka) och bakskärmar har fortfarande originallack och karossen är aldrig svetsad i. Nu till det roliga! Bilen har byggts om lite från o till sen köpet så allt kommer jag faktiskt inte ihåg men dom viktigaste ändringarna: Kaross: Guss-bur med lite extra stag. 3mm lexanrutor utom vindruta. Plasthuv o lucka och lättade dörrar o renskrapad under o.s.v. Chassi: Bromsar, bärarmar hämtat från 323 E21. Stålspunna slangar o PFC-belägg. Framvagn moddad efter egna ideèr för att kunna ha separat kränghämmare. Stötdämpare o fjädrar uträknat o byggt av stötdämparverkstan. Koni dämpare, justerbara i retur och H&R coiloverfjädrar. Motor, drivning: 2-liters motor med 11 i komp, resta kanaler o twm-spjäll o MS-sprut. 5-vxl OD låda och 323-diff med 4,10 och uppspänd diff av 02-depån. På G just nu är att byta ut webrarna mot sprut, har handlat på mig 45mm TWM spjällhus med fuelrail o lite annat så nu ska jag bara sätta mig in i detta med sprut o köpa resten av prylarna. Hoppas ytterligare en BMW kan intressera någon. _________________ Martin Johansson |
||
Hur är framvagnen modifierad?
Jag har ersatt krängaren med ett casterstag som sitter fäst på samma infästningspunkter (som krängaren)i rambenen, länkhuvud framme under kylaren och svarvad gänga på ett rör som går genom bärarmen. Sen så blev det en Miata krängningshämmare lite tillfälligt som sitter fäst som på E30, alltså som pekar framåt........är du med? Dålig mobilbild... och så har jag börjat fixa lite med ett fäste till en givare till triggerhjulet......sakta går det framåt. Vita fälgar e snyggt men inte lättskött, såhär ser dom ut nuförtiden. _________________ Martin Johansson |
||
Jasså du kunde inte motstå längre
Så j-la tjusig är den och snabb med..........va va det du körde i SS??? Förresten ville du köpa mina fälgar!!! Hör av mig imorgon /Mattias _________________ Mattias Haag Hagforsen Bana= Bruks=Volvo V60 D5 |
||
Jag förstog faktiskt
Har haft funderingar på det med faktiskt, att byta ut krängaren mot ett stag och bygga en annan krängare. Vet inte om det ger någon direkt fördel.. Men man tycker ju att benet borde vara stabilare vid inbromsningar då. Tack för beskrivning och bild! _________________ Peter Lundman BMW 318i -83 |
||
"Jag förstog faktiskt
Har haft funderingar på det med faktiskt, att byta ut krängaren mot ett stag och bygga en annan krängare. Vet inte om det ger någon direkt fördel.. Men man tycker ju att benet borde vara stabilare vid inbromsningar då. Tack för beskrivning och bild! " Det kanske blir lite stabilare vid broms men största vinsten borde vara att du kan göra cornerweight med bortplockad krängare + att du kan justera det sista med balansen med en justerbar krängare. Så tänkte jag iaf. Bra du förstod beskrivningen, knappt jag gjorde det själv...haha! Tackar övriga för kommentarer! _________________ Martin Johansson |
||
Det går framåt! Fortare än vad jag räknat med.......o d e ju skönt. Har samlat på mig det mesta till MS-konverteringen och suttit o damsugit forum på info som jag behövt, finns mycket kunskap ute i landet har jag märkt.
Jag har börjat löda o dra elsystemet till sprutet o fundera på vart allt ska sitta, tror jag har bra koll på det mesta nu. Löda löda löda....... TPS:en klar en sexig kolfiberskiva där styrbox, relän och säkringar till sprutet ska hamna Nytt remhjul i alu och en 36-1 triggerskiva till mitt edis4 tändsystem. Bara fästet till VR-givaren kvar. Tändspolar, konding och tändmodul hamnade här.... o så en plugg där fördelaren satt innan Allt för nu. Nu ska jag fundera på en skvalpplåt i tråget och fixa det sista till sprutet. _________________ Martin Johansson |
||
Kanon snygg bil...
Har du köpt eller gjort triggerhjulet själv? Bild på hur hela ser ut? Håller på att samla på mig prylar för att konvertera en Golf till separata spjäll och VEMS nämligen och har triggerhjul kvar bla... Mvh Chrille _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||
[quote="chrix74"]Kanon snygg bil...
Har du köpt eller gjort triggerhjulet själv? Bild på hur hela ser ut? Jag köpte ett 60 taggars triggerhjul från usa samtidigt med spjällhusen.....och eftersom att jag inte läst på riktigt så fick jag ju göra om! Till det tändsystemet jag ska ha (finns olika) behövs ett hjul på 36-1 tagg så jag fick fräsa om det jag köpt. Har du en mekanisk verkstad i närheten så fixar dom det enkelt åt dig annars finns det hos Samuel. www.millway.se Hittade en riktigt usel bild på det omfrästa hjulet..... _________________ Martin Johansson |
||
Lite nytt!
Det jag har kvar innan uppstart är egentligen bara att sätta fast triggerhjulet och justera in vr-givaren mot det. Boxen lever och givarna svarar, så det har gått bra såhär långt. Har fått lite saker tillverkade......blev skitbra! Distanser mellan basplatta och spjällhus. Basplatta och en ram som jag senare ska fästa mot luftboxen. Ett nytt fäste till bränslepumpen oxå, provar att köra original k-jet pump till en början o ser hur långt det räcker. _________________ Martin Johansson |
||
Har såna stag från min gamla E21a liggandes om du är intresserad. MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||
Snart e det vår o då ska ju allt vara klart så här kommer det senaste.
Lennart Bengtsson har böjt till en ny krängningshämmare, som alltid av Lennart bra jobbat! Av ett skrammelstag till E34, gängad stång och hydraulrör..... ...blev det ett krängarstag till lite modifierad E21! På plats ser det ut såhär. Jag e nöjd såhärlångt, hoppas det funkar i verkligheten oxå. Motorn behövde hållas på plats lite bättre så det blev 2 nya motorfästen. Lite alu och 2 maskingummikuddar. Slutligen har jag filat, ja bokstavligen! På ett plenum. Fixat sånt där material "vad det nu heter" som är UNDERBART att jobba i och tydligen ska gå att plasta på. Det är grovt tillsågat just nu. Provisoriskt på plats Allt för nu! _________________ Martin Johansson |
||
Ny motor har inhandlats!
Men först o främst så har jag fått MS:et till att funka på nuvarande motorn. Efter lite strul med datorn och med hjälp från Bert-ola med att göra en bra grundmapp så startade bilen hur lätt som helst! Så nu ska bilen göras körduglig o sen är det dax för bromsning igen, bromsade den i höstas med webrar och nu ska vi testa vad sprutet kan ändra på...... Sen är det tänkt att nya motorn ska i och äntligen få visa vad den går för. Det var inte planerat att köpa ny motor men jag kunde lixom inte säga nej efter ett tag. En nybyggd, aldrig startad motor med trevlig spec som borde ge 200hk..... Rikard Ahlin är beställare av motorn och efter lite olika om och men och mellanhänder hamnade den hos mig. Lånar nån bild och lite text från rikards hemsida: M10 borrad till 90,5 mm = 2058 cc original vev, balanserad och viktade S14 stakar. Smidda JE-kolvar med 11,0:1 i kompression och Total-Seal kolvringar. Rejält flödesbearbetad 1,8i-topp med resta kanaler och specialgjutna insug. TWM 45 mm spjällhus med trattar i avpassad längd. Dr Schrick 304 graders kam och enkla ventilfjädrar. insug insug+spjäll på plats i en 02:a Jag har roat mig lite med att byta ut generatorn och flyttat den dit det fanns mer plats. _________________ Martin Johansson |
||
Nu går bilen riktigt!
Stort tack till Bert-ola på Masens Motor som ägnade min bil 13 timmar i sträck....utan honom hade det inte gått. Men som sagt bilen går och hela sprutet med tändningen funkar perfekt, jag hade lyckats med all kabeldragning och hela systemet verkar vara rätt...skönt! Nu är det lite försiktig provkörning och montera ihop allt slutgiltigt och sen bromsning hos Bert-ola. Sen är det äntligen dax att få montera i nya motorn o bromsa den......... Tack&hej! _________________ Martin Johansson |
||
Det har hänt lite.....
Idag besiktigades bilen med blankt papper, alltid skönt! Har fått sprutet till att fungera som det ska efter lite skumma fel, en stor bov i dramat var generatorn med en kass diodbrygga. Bert-ola har ställt upp som vanligt med felsökande och gjort ett toppenjobb med mappningen. Var o körde SS oxå och det gick tyvärr en sek långsammara än sist, får skylla lite på att det dröjde innan jag hittade rätt med min nya kränghämmare fram. Vägde bilen på bilsport vågar och det var väl lite blandat resultat, utan förare och med 25 l bensin i tanken vägde den 909......o det är jag ganska nöjd med. Men det diffade 50kg mellan framhjulen......får nog ta o göra dendära 4-hjuls justeringen hos Samuel snart.... Bilder. Gul kurva sprut och röd kurva webrar! Vridkurva Hästar... Lambda Tillslut så blev det nån hästkraft och nån nm mer med sprut på topp....men kurvan e snyggare. Bilen går bättre o jämnare än nånsin med förgasare. Stabil tomgång o startar löjligt lätt närsom. Nu mappade vi iofs på 95 oktan o bromsade webrarna på 98 men det är nog marginellt. Vägning utan förare ...med förare fördelat med förare Nu funkar sprutet så nu får jag äntligen byta motor o bromsa den, ska bli kul! _________________ Martin Johansson |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 320i -83 E21 dynoresultat | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (17350 totalt) |