Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VOLVo 244 -81
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
12 besök senaste veckan (37515 totalt)
Jill
Ystad
Här sen Apr 2007
Inlägg: 114


Trådstartare
Detta är bilen idag, 2015:



Effekt:Ca ??? Hk (mellan 2 och 3 hundra, typ)

Motor: är en renoverad gammal kul en.

Chassi: Ställbara Konidämpare fram o bak med sänkfjädrar, kapade. OMP Motorstag.

Fälgar, däck och bromsar: 18" XXR962, 8,5"fram och 9,5" bak. Slitsade GEM sportskivor med ferodo belägg. Spacers, 25mm fram & 30mm bak från Manton Racing.

Interiör / Inredning: Röda sportstolar. Detaljer som växelknopp och ratt & mätare. Annars plåtrensad.

Exteriör / Styling: Grupp A vinge. Svart lackade insatser i lyktorna. Vita blinkers runt om.

Tack till: PACKMANRACING

_________________
Vanja Jill Hellberg.
Hellbergs Bilvård
Citera
Jill
Ystad
Här sen Apr 2007
Inlägg: 114


Trådstartare
HISTORY:


Bilen är en "uppgraderad" 240 glt som vi började med att dra hem ner till skåne för att byta motor.



original motorn var inte mycket att hurra för, många döda hästar i den....



Donatorbilen var en turbo som maken tog livet av på ett rätt brutalt sätt...

R.I.P.






När vi kom hem hann vi med en sen kväll o testa bilen...



Ner i garaget o fram med sprayburken o pensel så blev fälgarna lite roligare



Sen fick det bli skönare stolar...



Sen kom nya "toppen" hem och Peter krängde på den...



Så här såg garaget ut uppe i stockholm.



Peter lyfte lätt ut baksätet och rent blev det...



Stolarna i fram plockades ur för att komma åt mattan...





Passagerarsidan såg bra ut men under förarstolen o bakåt var en riktigt tragisk syn. Förmodligen en gammal rostlagning som tagit fart och rostat vidare....





För att komma igenom SBP gick det inte att ha kvar 3" raka rör inte haha...
(Motorstaget har ännu inte kommit på bilen då vi behöver annan motorkåpa för att passa)





Måla lite rött gillar vi,



Nya skivor,



Spraya lite för att slippa rostiga skivor,



MANTON är fina grejer (Grym service oxå!!!)



Så bjuder jag på lite av mitt hantverk. Det vi nu skall fixa om.


FÖRE:


EFTER:


FÖRE:


EFTER:

_________________
Vanja Jill Hellberg.
Hellbergs Bilvård
Citera
Jill
Ystad
Här sen Apr 2007
Inlägg: 114


Trådstartare
Idag har vi rensat hela bilen... Plåt is the shit!!

Helt rensad, klar för bur





Senaste stilen



Bytte ventilkåpa för att kunna montera motorstaget



Mmmm... passa fint de!!



Bort med onödig plast, ska nog svetsa igen hålen och dra en svart stripe om vi inte kommer på nå bättre =)






OSSÅ lite idolbilder hehe...










_________________
Vanja Jill Hellberg.
Hellbergs Bilvård
Citera
fuggeTURBO
Skövde
Här sen Okt 2004
Inlägg: 77



Tycker färgen och bilen är kalas snygg thumbs up Känns som jag måste skynda på mitt 142 sugis bygge så jag kan köpa mig en 240 turbo igen

_________________
Mikael Svensson
Citera
Jonaazz
Staffanstorp
Här sen Jan 2008
Inlägg: 82



baby blå 240 är fan det porrigaste som finns =)

_________________
Jonas Bjerkemo
Citera
75lindis
Nödinge
Här sen Nov 2007
Inlägg: 37



fan vad rå!!!! skall du bygga buren själv eller köpa färdigt?har du tid och lust så blästra länkarmarna och fjäder benen.har gjort detta själv sen målade jag detta vitt med rensade hjulhus som är målade svarta blev riktigt snyggt faktiskt.

_________________
fredrik lindskog
Citera
Jill
Ystad
Här sen Apr 2007
Inlägg: 114


Trådstartare
fuggeturbo skrev:
Tycker färgen och bilen är kalas snygg thumbs up Känns som jag måste skynda på mitt 142 sugis bygge så jag kan köpa mig en 240 turbo igen


Visst är den. Man är rätt ensam med den

Jonaazz skrev:
baby blå 240 är fan det porrigaste som finns =)


Hehe...

75lindis skrev:
fan vad rå!!!! skall du bygga buren själv eller köpa färdigt?har du tid och lust så blästra länkarmarna och fjäder benen.har gjort detta själv sen målade jag detta vitt med rensade hjulhus som är målade svarta blev riktigt snyggt faktiskt.


Vi har beställt från www.finess.se sen kommer samma kille som fixar rosten att svetsa i buren.
Kan tänka mig att det blev fräscht, har du bild på det?

_________________
Vanja Jill Hellberg.
Hellbergs Bilvård
Citera
75lindis
Nödinge
Här sen Nov 2007
Inlägg: 37



Har inte kunnat uppdatera min tråd här inne på rejsa,har inte kunnat överföra bilderna till datorn.Har även målat oken vita så med 18" R fälgar ser man mycket av det jobb man har lagt ner.

Ta många bilder under uppbyggnaden av buren så man kan se hur man går tillväga.
PS hur mycket fick du ge för buren.

_________________
fredrik lindskog
Citera
Jill
Ystad
Här sen Apr 2007
Inlägg: 114


Trådstartare
75lindis skrev:
Har inte kunnat uppdatera min tråd här inne på rejsa,har inte kunnat överföra bilderna till datorn.Har även målat oken vita så med 18" R fälgar ser man mycket av det jobb man har lagt ner.

Ta många bilder under uppbyggnaden av buren så man kan se hur man går tillväga.
PS hur mycket fick du ge för buren.


Vad synd. Det är alltid skoj att följa projekt med bilder =)
Buren kostar 3.500 i delar och så frakt av dem 500:-

Ska försöka få bilder på bur bygget... blir lite klurigare att fota när man lämnar bort jobbet... =)

_________________
Vanja Jill Hellberg.
Hellbergs Bilvård
Citera
morbidio
Skåne
Här sen Sep 2006
Inlägg: 354



Jag har aldrig riktigt gillat Volvo och deras design, men jag gillar den här bilen skarpt faktiskt! Så clean! thumbs up thumbs up

_________________
Joakim Karlsson
Citera
Jill
Ystad
Här sen Apr 2007
Inlägg: 114


Trådstartare
Morbidio skrev:
Jag har aldrig riktigt gillat Volvo och deras design, men jag gillar den här bilen skarpt faktiskt! Så clean! thumbs up thumbs up


Jag får erkänna att det har inte jag heller

MEN... bakhjulsdrivet och billigt lätt trimmat, då kan man inte riktigt stå emot

_________________
Vanja Jill Hellberg.
Hellbergs Bilvård
Citera
75lindis
Nödinge
Här sen Nov 2007
Inlägg: 37



TJENA.här har du några bilder på min framvagn,har ju tyvärr bara tagit bilder med min mobil på hela tiden man har byggt på bilen. :(





_________________
fredrik lindskog
Citera
Jill
Ystad
Här sen Apr 2007
Inlägg: 114


Trådstartare
75lindis skrev:
TJENA.här har du några bilder på min framvagn,har ju tyvärr bara tagit bilder med min mobil på hela tiden man har byggt på bilen.
https://rejsa.nu/im/_garage/14988-new_2008-09-11-dsc00364.jpg

https://rejsa.nu/im/_garage/14988-new_2008-09-11-dsc00348.jpg

https://rejsa.nu/im/_garage/14988-new_2008-09-11-dsc00378.jpg


ohh... tjena vad snyggt!!! Du får görna göra det på vår bil oxå hehe

_________________
Vanja Jill Hellberg.
Hellbergs Bilvård
Citera
zankaz
ystad
Här sen Sep 2008
Inlägg: 4



hallå!! hällsa peter att vi börjar på måndag med bilen.. thumbs up om jag har lyften ledig..

_________________
christian sandqvist
Citera
Jill
Ystad
Här sen Apr 2007
Inlägg: 114


Trådstartare
zankaz skrev:
hallå!! hällsa peter att vi börjar på måndag med bilen.. thumbs up om jag har lyften ledig..


Härligt!! thumbs up

Peter pyntade in för bur igår och den kommer antingen nästa vecka eller veckan därefter beroende på när dom får hem rören!

_________________
Vanja Jill Hellberg.
Hellbergs Bilvård
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 718



F*N vad häftigt objekt att bygga på, den där blir skitfrän när Ni är klara.
Kul att se att Ni inte "bara" fotar och bygger en kul bil med.

Har köpt 3 eller 4 burar av f d Gunnarsjö svets och smide, kommer nog att köpa bur även om dom bytt namn/blivit uppköpta till www.fitness.se kul namn förövrigt
Kan säga att jag hämtat mina burar direkt, enbart för att träffa burbyggaren och se hans verkslad, dessutom få lite tipps om isättningen så man inte behöver göra om samma nybörjarmisstag som alla gör annars.

EDIT!! Ska Ni köra "katt" eller såg jag fel på avgaset??
Rått sätt att döda den röda Turbon på, vad skedde där??

_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



Ni ska inte montera en pinbult till, till grenröret ?

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
P.Hellberg
Ystad
Här sen Jul 2008
Inlägg: 23



Struve skrev:
F*N vad häftigt objekt att bygga på, den där blir skitfrän när Ni är klara.
Kul att se att Ni inte "bara" fotar och bygger en kul bil med.

Har köpt 3 eller 4 burar av f d Gunnarsjö svets och smide, kommer nog att köpa bur även om dom bytt namn/blivit uppköpta till www.fitness.se kul namn förövrigt
Kan säga att jag hämtat mina burar direkt, enbart för att träffa burbyggaren och se hans verkslad, dessutom få lite tipps om isättningen så man inte behöver göra om samma nybörjarmisstag som alla gör annars.

EDIT!! Ska Ni köra "katt" eller såg jag fel på avgaset??
Rått sätt att döda den röda Turbon på, vad skedde där??


Då skulle du set den när vi köpte den haha .. inte riktigt lika het
Riktigt kul att du gillar den .. Många som tycker det är slöseri att bygga på volvo annars.

Dom dära nybörjar misstagen ? Skulle va skönt o veta vad dom är så man slipper göra dom själv =)

Det dära med katt vet jag inte riktigt hur jag ska göra .. Visst tar den kraft men. När den sitter på så är den godkännd som modifierad av sbp.. Och planerna är att kunna köra med bilen var jag vill när jag vill.
Nån typ av snabbfästa kanske kunde vara något, men det genomskådar sbp och är griniga på resten av bilen .. dom verkar gilla när den är fast svetsad =)

_________________
Fotograf Hellberg
Peter Hellberg
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49778
Citera
P.Hellberg
Ystad
Här sen Jul 2008
Inlägg: 23



Nikel skrev:
Ni ska inte montera en pinbult till, till grenröret ?


Hehe skarp iaktagelse Jo den ska finnas där så småningom.. Grenrör ska beställas av ajden så .. väntar med att plocka ner den =)

Edit: pinbulten är allså av... =)

_________________
Fotograf Hellberg
Peter Hellberg
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49778
Citera
Jill
Ystad
Här sen Apr 2007
Inlägg: 114


Trådstartare
P.Hellberg skrev:


Det dära med katt vet jag inte riktigt hur jag ska göra .. Visst tar den kraft men. När den sitter på så är den godkännd som modifierad av sbp.. Och planerna är att kunna köra med bilen var jag vill när jag vill.
Nån typ av snabbfästa kanske kunde vara något, men det genomskådar sbp och är griniga på resten av bilen .. dom verkar gilla när den är fast svetsad =)


Lilla gubben vad vet du om SBP, är ju jag som tatt skitgöran o besiktat alla bilar

Så jag gissar att det blir jag i år igen

_________________
Vanja Jill Hellberg.
Hellbergs Bilvård
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 718



Vadå slöseri att bygga på Volvo 240?? Ser inte vad som skulle vara problemet med det.
Volvo 240 må vara en gammal konstruktion men hade Volvos Grupp A 240:s rullat idag så hade dom fortfarande kunnat vara med i toppen än med dagens teknik.

Katten tar inte så mkt effekt och som jag ser så är den lika stor som resten av avgaset och av typen racekatt (??) så den kan nog sitta där utan att förlora nått.

Nybörjarmisstag, jadu, man måste ta upp hål i golvet för att sänka ner den så man kan svetsa den på ovansidan, en del skiter i det och blir ett säkerhetsproblem.
Täck över glasrutor som inte plockas ur vid svetsning med svetsduk = inga tråkiga loppor i glaset.
OM Ni har möjlighet till att fräsa ändarna på rören som ska passas in mot varandra så får Ni mindre fog att fylla med svets = snyggare och hållbarare svetsar plus att det spar sjukt med tid.

När jag köpt bur där så har jag köpt med ett extrarör på 12m och det gåt åt
Sätter alltid kryss bak, sedan rör mellan bakre stöttorna nere vid infästningen mot bakskärmarna.
Sedan en snedstötta mellan huvudbåge och bakre stöttor, i huvudbågen fäster jag in dom mot nedre stöttan i dörröppningen. Ger otroligt mkt mer än vad man tror.
Sedan igenom med stöttor fram till fjäderbenstornen fram, både en vågrät och en från dörröret upp till övre vågräta.
Har man lust så takkryss också, med dessa moddar så kan man krascha hårt och ha riktigt stor channs att kliva ur oskadd OM olyckan är framme thumbs up

_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VOLVo 244 -81
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
12 besök senaste veckan (37515 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande