Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Honda Legend -92
2029 besök totalt
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Man är bra skadad av det här med banåka alltså... satt o slösurfande på blocket då jag såg den här. Har alltid gillat gen.II Legenderna och priset var helt rätt samt att den hade manuell låda vilket är tämligen ovanligt. Affär gjordes " skön och lite roligare bil att åka till jobbet i tänkte jag. Sen börjades det. På väg hem från Gävle kom tankarna " den går ju rätt bra asså, varför inte..." "Undra vad som
behövs för att få den här att fungera bra på bana?"

Ska erkänna direkt att den inte kommer bli nåt rent banbygge men jag bara måste testa den på banan... Och sen kommer det ju dra iväg garanterat.
Motorn drar jäkligt bra, har alltid haft lite svårt för v6or men den här är helt ok. Björnstark efter 3000rpm och efter 5000 rpm börjar den dra jäkligt fint till 7000rpm. 210 hk och med manuell låda. Man får lite vibbar av typ BMW 535 o dyl... jag gillar att motor, låda och slutväxel har varsin separat oljekylare som ligger i fram. Lätt att montera dit lite bättre grejor.
Chassit känns helt underbart, det har honda fått till bra. Helt underbar att köra och ligger fint på vägen. Känns inte alls stressad när den pressas. Har väl att göra med den långa hjulbasen. Servot stänger av sig efter 50kmh så det är fin vägkänsla. Nackdelen är väl att den är tung (1500kg) men det funkade ju med Novan så varför inte...
Helt ok bromsar med 2-kolvs ok i fram/ 280mm skivor fram. Dock jäkligt bitiga skivor 29mm tjocka så värmen har nånstans att ta vägen.



17" Type R fälgarna medföljde bilen och jag tycker det ser helt ok ut. En moderat sänkning kommer nog ske... Ful låda till regskylten ifram bara.





En kul grej är att motorn sitter på längden med en vanlig framhjulsdriftslåda där bara ena av drivaxelutgångarna används. Sedan sitter det påskruvat ett löst hus med en slutväxel i.



Man satt mycket bättre än jag trodde i stolarna. Beige skinn är väl sådär asså...



Planer hittils då:
* lite friare anding till motorn, ljuddämperi och insug. Den är helt tyst när man drar på nu, lite trist. Smida ihop ett par egna headers då orginalet är typ 25mm i dia, för lite flås.
* Sänkning, mest för att den ser lite väl cross country ut.
* Bromsar! Belägg med lite bett i skulle inte skada. Planer för bromskylning klara då det finns lämpliga luckor under blinkersena i framkjolen och skyddsplåtarna till skivorna har Väldigt lämpliga insläpp.
*Lite lämpligare oljekylare till motor och låda.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



MKT trevligt bilval tycker jag thumbs up

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Japp, hade en accord för 10 år sedan och nu är jag frälst igen

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
En liten rapport här då:

Har bytt bromsar runt om, nya skivor och belägg. Rejsigare belägg på g oxå

En drivknut var dålig och misstänkte att det kunde bli dyrt...
Mekonomen, autoexperten och meca hade inte och kunde inte beställa heller (Va!! > )
Köpa begagnat kändes inte roligt då de jag hittade såg lika dåligt ut. Honda sverige skulle ha 3500spänn för en yttre knut med drivaxel! Vad fasicken gör man?!

Av en slump kollade jag med min lokala jänkedelsbutik, Honda legend fanns inte men Acura legend fanns med i listorna.
1300 spänn för två st nya knutar med frakt o allt!! Helt jäkla sanslöst! USA är otroligt ibland.
Knutarna bytta och bilen känns som ny.

I bara farten lämnades bilen in på rekond av inredningen som såg lite muggig ut och luktade gammal rökfarbror. Inte så rejsigt kanske men fan vad fin den blev!

Blir nog att montera i riktig sittastillstol de gånger bilen skall framföras på bana. Tror man sparar typ 50 kg/per stol om man monterar ur orginalstolarna.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
LinusE
Skåne-land
Här sen Maj 2004
Inlägg: 397



allt till honda är biligare i usa.

_________________
Linus Eriksson

Honda Nörd !
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Honda Legend -92
2029 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande