Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
NSHC klass "RÖDE" - Långlopp på Gelleråsen/ Kinnekulle
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
61835 besök totalt
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



Det som känns väldigt positivt är att man öppnar för MSLS klass 5, som i sig är ett reglemente som tillåter bilar byggda i sin tur efter andra reglementen, med lite åtskruvningar.
Ju fler tävlingar som körs enligt det ganska fria reglementet gör att det blir fler tävlingstillfällen.
Jag hade möjlighet att ta över ett fungerande team med bil och förare i MSLS för en i sammanhanget billig penning, men insåg att jag inte hade en chans att driva ett helt team ensam, vare sig ekonomiskt eller tidsmässigt.
I dag bygger jag en ny bil, ensam, värre och dyrare.. Men med fyra serier där jag i princip skulle kunna samla ihop lite kompisar och köra kanske 2 eller 3 tävlingar på ett år, på olika banor låter mycket intressant.
Dom serier som verkar vara möjliga för en MSLS-5-bil är nån SLC-klass, MSLS (naturligtvis), BMC open (HT1?), ERC och nu Röde. Mer utbyte mellan serierna! Fler banor att köra på. Fler bilar att möta.

Jag tror att det finns många (några) bilar som står i ladorna, där man inte orkar köra en hel serie, men väl kan köra enstaka race. MSLS är ju fullt när dom kör på Sviestad, ERC brukar (väl?) också vara fullt.

Jag ser fram emot åtminstone nåt race o Röde-klassen.

R-däck.. Tja, om det ger arrangören ekonomiska problem så får man väl flytta dom ekonomiska probemen över till dom som vill köra med R-däck och hänvisa till SLC. Eller MSLS klass 6 på Mantorptävlingarna.

_________________
Arne Lindgren
Citera
Johan BIC
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
husaberg550 skrev:
Kul med foton ...men lite förklarande text , vore nog på sin plats !
Kanske skall ligga och sova 0200 i stället för att sitta vid datorn!!!!
Mvh race vinter i sthlm!!!!!


Kolla namnet på killen till högers jacka...

Det är den omtalade Röde, men låt inte hans utseende avskräcka!

_________________
Johan Arwenhed
#62 BIC Endurance Racing
www.bicracing.se
Citera
Mia
Bredared
Här sen Jun 2005
Inlägg: 373



ERC har ca 30 startande varje race, men många banlicenser tillåter fler, så det finns plats för de som vill prova på.

_________________
Mia Andersson
www.snowdragon.se
Citera
Johan BIC
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Hallå alla race-kompisar, och Jocke i Invite!

Vill bara lämna lite statusrapport på vad som händer med det förslag som vi lämnat till NSHC:

"Regelgruppen-Röde" har haft stormöte och filat lite till på detaljerna. Grundinställningen har varit att hålla dörren öppen för så många team som möjligt, från de i dag aktiva serierna, men framför allt MSLS och ER. Efter att man läser alla inlägg här, så tror jag de flesta kommer bli nöjda, och eftersom det är ett hett ämne på denna tråd, så -JA, vårt förslag innebär enhetsdäck R-däck i bägge klasserna.

Reglementsförslaget skickas i dagarna till NSHC, och sen har vi kommit överens med ledningen om ett möte där vi kommer få en chans att presentera vårt upplägg och sedan ta en förutsättningslös diskussion kring detta.

Sen vill jag förtydliga att vi som står bakom förslaget inte alls kommer att ha något med "driften" att göra, utan det handlar enbart om ett förslag som förhoppningsvis genererar en serie för oss att åka nästa år!

Det är idag 15 bilar som direkt visat intresse för serien, och jag tror, om vårt förslag blir verklighet, att man kommer landa antalet startande team någonstans runt 25-30 bilar, NSHC klass 1-2 inkluderat.

Vi återkommer med mer info, när det finns någon!

_________________
Johan Arwenhed
#62 BIC Endurance Racing
www.bicracing.se
Citera
Oodsell
Särö, (Göteborg)
Här sen Mar 2008
Inlägg: 134



Precis som Mia säger så finns det ofta plats för fler bilar på ERCups tävlingar. Under både 2007 och 2008 har vi haft ett snitt på 31 startande, men det är bara på Falkenberg som vi har legat nära max antal bilar enligt banlicensen. Vi har också en regel som tillåter ett team att pröva på en tävling utan att betala serieavgift (som är 1000 kr) och med en bil som kan avvika något från ERCups reglemente.

Vi har ännu inte fått 100% klart med nästa års tävlingsprogram, men just nu ser det ut så här:

(lö-sö 18-19/4 Kinnekulle Träningsmöjlighet med SSK)
sö 3/5 Sturup
sö 7/6 Karlskoga (SSK, förutsätter samarrangemang med NSHC)
sö 28/6 Kinnekulle (SSK)
(lö 1/8 Gotland Ring (6h inbjudningslopp utanför serien))
sö 30/8 Falkenberg (SSK)
lö 12/9 Anderstorp
lö 3/10 Knutstorp

_________________
Olle Odsell
teammedlem i Flying Fellows ERCup,
ordf i Lotus Car Club of Sweden,
ledamot i SBF Racingutskott
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Det låter lagom avslappnat! Tror mycket på att man kan åka något race då och då för alla som kanske inte vill satsa så mycket men häldre åker på bana än spelar golf.

Kanske ska man när det börjar dra ihop sig inför sista racet ha startat i ett antal race i serien för att få åka finalen för att inte stöka till något i totalen.


Eller varför inte köra avgörandet tillsammans hos någon arrangör. Tänk att få se de tio första teamen från varje serie göra upp på sista racet. MSLS, ERCup, NSHC, SLC tex. Vilket race att se från depån och förmodligen något för allmänheten att titta på..... Race of champion!
Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 486



om ni inte sett att SLC troligtvis inte kommer att köra som vanligt så läs https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=51768
Det skulle betyda att MSLS kan bli den enda serien som kommer att köra på R-däck om inte den röde kommer igåg.
Att MSLS har så mycke startande kanske beror på mångfalden av bilar och förare, det finns något för alla samt ett reglemente och en strategi som man följer ett antal år.
Jag har aldrig haft problem med att bli omkörd av en snabbare bil på R-däck utan snare garvat lite och tänkt s...n vad den går.
Den serien som kommer att ha flest bilar 2009 och framåt tror jag är den som klarar av att samla ett blandat fält med både R-däck
och gatdäck med motorer under 200hk och över samt en bra blandning på banor.

_________________
Niklas Lövgren
Citera
Oodsell
Särö, (Göteborg)
Här sen Mar 2008
Inlägg: 134



Bara ett förtydligande. I ERCup är det tillåtet med R-däck max 205 mm breda, men slicks är förbjudet.

_________________
Olle Odsell
teammedlem i Flying Fellows ERCup,
ordf i Lotus Car Club of Sweden,
ledamot i SBF Racingutskott
Citera
Ola Strömberg
Örebro
Här sen Sep 2008
Inlägg: 14



Hemkommen från en fantastisk helg i Wales skogar läser jag inläggen här och måste erkänna att jag faktiskt blir varm i hjärtat.

Visst är det riktigt härligt och trevligt med ett forum där olika åsikter vädras på ett respektfullt sätt och med sån positiv ton. Hoppas vi kan fortsätta så. Ska bli spännande se vad som händer på mötet med Karlskoga MK.

_________________
Ola Strömberg
"o i WOJS Boys"
Citera
Johan BIC
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Vi har idag fått besked av NSHC att man ej kommer att göra de förändringar i reglementena som vi föreslagit, till nästa säsong. Detta besluts tog på ett möte där vi ej närvarade och man är ej heller intresserad av att träffa oss, då beslutet redan är fattat.

Man anser att NSCH skall vara en serie på "korp-nivå" som inte ska behöva kosta så mycket. Vårt förslag var dock att de klasser som idag körs där skulle vara oförändrade, och att våra två klasser var "on-top", med helt oförändrade förutsättningar kostnadsmässigt för befintliga klasser. (Man kommer dock ändra befintligt klass 3 reglemente gällande motorstorleken, men bibehåller sitt däcksreglemente, som ärt treadware 200, gatdäck. Tyvärr inget som vi i BIC Racing kommer haka på...)

Ytterligare en faktor som påverkade beslutet var att Karlskoga Motorklubb redan idag arrangera ett flertal andra tävlingar på Gelleråsen, bl.a Porsche Cup och STCC. Man känner att det inte går att få ihop all personal som skulle behövts, vid ytterligare 5-6 tillfällen.

Jag vill passa på att tacka alla team som visat intresse och kommit med förslag och skapat diskussion här på forumet. Jag känner verkligen att vi hade ett upplägg som hade genererat en riktigt kul serie med dörren öppen för i stort sett alla och på två riktigt roliga banor, med chans till fler om vi bara fått köra igång. Det är bara att beklaga att det inte gick att förverkliga.

Tack för mig!

P.S
Vi var 17 bilar som anmält intresse att köra serien och fördelningen var ca 50/ 50 mellan klass 3 och 4...

_________________
Johan Arwenhed
#62 BIC Endurance Racing
www.bicracing.se
Citera
Oodsell
Särö, (Göteborg)
Här sen Mar 2008
Inlägg: 134



Det låter trist att ni inte kom till en överenskommelse med NHSC. Då kanske ni vill komma och pröva på att köra i ERCup istället. Vi kör som ni vet på 6 olika banor under 2009. Såvitt jag förstått så skiljer sig inte er kl 3 och 4 så mycket ifrån vårt reglemente, så era bilar bör kunna platsa bra. Och var inte rädda för att ERCup är "för tufft". Det var en 1600 cc Honda Civic som kom totalt 7:a i serien i år. Mer info om ERCup finns på vår hemsida www.ercup.se

olle odsell
ordf i ERCup Teamförening

_________________
Olle Odsell
teammedlem i Flying Fellows ERCup,
ordf i Lotus Car Club of Sweden,
ledamot i SBF Racingutskott
Citera
Hilson Racing
Vallentuna
Här sen Nov 2005
Inlägg: 25



Det var ju oväntat......
Kul det blev nu då...... thumbs down
2008 år sämsta julklapp.....

Nåja, det lär ju bli fulla startfält i MSLS iallafall.....
48 bilar i april på Mantorp.....må det snöa lite oxå.....

God Jul på Er alla....

Mvh Hilonen Motorsport

_________________
Jörgen Hilke
Citera
Per Gustavsson
LaxåSkogen
Här sen Sep 2004
Inlägg: 231



" (Man kommer dock ändra befintligt klass 3 reglemente gällande motorstorleken, men bibehåller sitt däcksreglemente, som ärt treadware 200, gatdäck. Tyvärr inget som vi i BIC Racing kommer haka på...)"

var det inte billig racing vi ville ha i dessa tider?? Bara för att man inte har R-däck, så betyder det ju inte att man har tråkigt. Dessutom så sliter R-däck mer på bromsar, hjullager, drivaxlar, gummiupphängningar, och kräver bättre fjädrar,stötdämpare etc.(tjat!! jag vet.) För att inte tala om vad det kostar att trimma en motor.

vill ni ha roligt till dyr eller billig peng i kris-tider?? välj själv.
/Per

_________________
Per Gustavsson #95 BMW E36

1:A serien SSK Klass3a 2012
2:A serien SSK Klass3a 2013
1:A Modsport 3 samt 1:A totalt spvm 2014
2:A Modsport 1 2018
Citera
Johan BIC
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Per Gustavsson skrev:
" var det inte billig racing vi ville ha i dessa tider??
vill ni ha roligt till dyr eller billig peng i kris-tider?? välj själv.
/Per


Hej Per!

Jag tror du missar lite av poängen här... Alla står inte inför faktum att bygga ny bil, utan för de allra flesta så handlade det här förslaget om att få en serie att åka i UTAN att behöva göra några förändringar. MSLS har ju lyckats till 100%, med nästan 50 bilar på startlinjen på Mantorp-tävlingarna. Problemet är att vill du vara med och åka hela serien, så får du idag inte plats när de kör på Sviesta, där samtliga övriga tävlingar körs. Då var det ju inte kärn-fysik att sätta ihop ett förslag som byggde på MSLS-reglemente och på så sätt lätt kunna få dessa "övertaliga" att vara med.

Dessutom byggde förslaget på att förutsättningarna för befintliga klass 1 och 2 skulle vara helt oförändrade, både avseende reglemente och kostnader, så jag förstår egentligen inte ditt inspel. Det hade ju varit helt upp till var och en att avgöra vad man ville åka, och tittar man på antalet team som idag kör de klasserna så är väl inte antalet direkt ökande?

Av de 17 team som anmält intresse för de nya klasserna i NSHC var det 8 bilar som ville köra klass 3, och av dessa 8 var det enbart tre bilar som inte var 100% säkra på om de ville köra med R-däck.

Sen undrar du om vi vill ha roligt till dyr eller billig peng, och till att börja med så är väl begreppen rätt relativa i förhållande till hur stor plånbok man har. Sen känner jag personligen inget team som håller på med racing för att det ska vara billigt. Konstigt nog har de flesta dessutom accepterat att oavsett vad du kommer med för bil till en tävling, så kommer du alltid hitta ett gäng bilar som håller samma nivå som du själv, och oavsett hur trimmad/ preppad bil du kommer med, så kommer du att bli omkörd... Allt sitter tyvärr inte i materialet, vilket jag är den förste att skriva under på av egen erfarenhet!

No hard feelings, men jag kände att dina tankar kring racing inte riktigt stämde med mina...

_________________
Johan Arwenhed
#62 BIC Endurance Racing
www.bicracing.se
Citera
DK racing
Sthl
Här sen Sep 2005
Inlägg: 66



oj då! Detta kändes väldigt trist. Hade varit ett mycket bra upplägg annars tycker jag. Ja vi i vårat team är inte intreserade av att slopa R-däck så det får bli en annan serie, troligen ercup som jag kan rekomendera. Kan också tycka att det är lite "klantigt" av nshc ledning att mista så många team då dom redan var kort på folk synd. Men man får väl åka lite längre istället för att tävla inte i år dock men nästa ses vi.Ha det så bra så hörs vi!

_________________
Daniel Grape
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 323



Till er som inte känner er hemma i någon befintlig serie kan jag tipsa om att www.BMCMotorsport.com
just tillkännagett att man öppnar upp för en ny klass, HT1, vilken har ett mycket fritt reglemente med R-däck, dock med bränslebegränsning. Denna klass kan kanske vara svaret för en del av er, annars finns ju även gammla HT2 kvar. thumbs up
/ Stig

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
röde

Här sen Jan 2003
Inlägg: 16



Så är det bevisat, om man tror att man har en bra idé, se till att genomföra den själv!!!
Det är nämligen inte säkert att dom du berättar den för tycker detsamma.
Vi tyckte att vi hade en lysande idé, enligt mina beräkningar och mail jag fått tyckte åtminstone 25 st till likadant men vi hade inte möjlighet att genomföra den själva.
Ber då om hjälp att genomföra vår strålande idé, då började problemen.
Från NSHC har man enligt mig bara fokuserat på dom problem ett utökat arrangemang innebär, inte möjligheterna. thumbs down
Man har bara sett ökade kostnader, inga ökade inkomster. thumbs down
Man arrangerar idag en massa bra och roliga tävlingar, åt andra. thumbs up
När man arrangerar själv kommer det 8-10 bilar...... thumbs down
Troligtvis kommer deras egna tävlingar att dö ut, för man orkar inte göra egna tävlingar.
Jag kan förstå det, för om man bara fokusrerar på andras tävlingar så finns inte orken kvar, det fattar vem som helst.

Tycker det är strålande att NSHC sparar förslaget klass 3 med vissa förändringar.... thumbs up
Skulle vi, som satsar lite på våra bilar och utan bränslebegränsning, så skulle vi köra fortare än den satta maxtiden i alla fall, vilket gör att NSHC måste köra sina tävlingar med maxbemmaning i alla fall.
Hur skall det lösas då....
Färre bilar till start med maxbemmaning, ja då får ni tänka lite själv.

om ni tycker jag låter lite besviken så har ni helt fel, jag är fruktansvärt besviken. >
Vi har visat att det finns ett stort intresse att köra racing på en relativt hög nivå.
Tyvärr finns inte samma intresse att arrangera sådana tävlingar. Det tycker jag är väldigt tråkigt.
Nu kommer en massa personer att tipsa om andra arrangörer som arrangerar tävlingar.
Men varför skall jag som tävlande behöva bygga om min redan befintliga bil för en massa pengar för att passa in, varför kan ingen arrangör se till att alla som vill vara lite "extrema" skapa en klass till dom.
Dom arrangerar ju redan en klass till kan väl inte vara så svårt.
För det finns ett intresse.
Sen vill jag säga till dom som säger att R-däck ökar kostnaderna, det är möjligt, men om vi fått som vi ville, med en huvudleverantör, så hade våra R-däck blivit så pass mycket billigare ,att jämfört med dom andra kostnaderna hade det blivit billigare i alla fall.
Men skam den som ger sig, vi får väl ta kontakt med någon annan arrangör som brinner lika mycket för racing som vi gör.

Vänliga hälsningar

Röde

_________________
Stefan Andersson
Citera
LSL-RACING
Hyltebruk
Här sen Jan 2005
Inlägg: 68



HT-klassen utökas

Som ett led i att få fler team till Sveriges billigaste racingserie har vi i sektionen kommit fram till att på prov under 2009 utöka HT-klassen med en ny klass kallad HT1. Klassen kommer att följas upp under och analyseras efter säsongen 2009.

HT-klasserna kommer att se ut som följer:

HT2 Endast mönstrade däck av standardtyp DOT eller E märkta godkända för gatbruk märkta med minsta Treadwear 200 fabrikat fritt med största tillåtna dimension 195 x 15 med min profil 50 är godkända. R-däck ej godkända. Det är upp till team att bevisa däckmärkning överensstämmer med kraven ovan för besiktningspersonal.

Bränslebegränsning HT2 Bränsle ca 80 liter fördelade likt i fyra jeepdunkar. Kontrolleras genom vägning i samband med besiktning. Maxvikt på bränsle för fyratimmarstävlingar är 76 kg inklusive dunkar. Dunkvikten är beräknad till 3,8 kg/st. Vid övervikt korrigeras bränslemängden vid invägningen. ( Då bensinens sammansättning varierar och därmed vikt / volym förhållandet ) OBS! Maximalt 40 liter bränsle i tanken vid tävlingens start. Endast bensin i så kallade jeepdunkar är tillåtet vid besiktning och tävling. Dunkarna skall vara tydligt uppmärkta med tävlingsbilens nummer. Endast homologiserad grimma (anslutning) till dunk får användas.

HT1 Endast mönstrade däck av standardtyp DOT eller E märkta godkända för gatbruk med största tillåtna dimension 205 x 16 med fri profil är tillåtna dvs så kallade R-däck tillåtna så länge de är DOT eller E märkta. Det är upp till team att bevisa däckmärkning överensstämmer med kraven ovan för besiktningspersonal

Bränslebegränsning HT1 Bränsle ca 100 liter fördelade likt i fem jeepdunkar. Kontrolleras genom vägning i samband med besiktning. Maxvikt på bränsle för fyratimmarstävlingar är 95 kg inklusive dunkar. Dunkvikten är beräknad till 3,8 kg/st. Vid övervikt korrigeras bränslemängden vid invägningen. ( Då bensinens sammansättning varierar och därmed vikt / volym förhållandet ) OBS! Maximalt 40 liter bränsle i tanken vid tävlingens start. Endast bensin i så kallade jeepdunkar är tillåtet vid besiktning och tävling. Dunkarna skall vara tydligt uppmärkta med tävlingsbilens nummer. Endast homologiserad grimma (anslutning) till dunk får användas.

För övrig information se reglemente 2009
Se även www.bmcmotorsport.com

BMC Motorsport mer än bara hundkojor

Nya team är hjärtligt välkomna

Med vänlig hälsning

HT2 Sektionen
BMC Motorsport

_________________
Roger Andersson
Citera
DK racing
Sthl
Här sen Sep 2005
Inlägg: 66



Varför bränslebesparing! Var och tittade på en av era tävlingar tycker det verkar vara ett kul "gäng" som kör. Men min uppfatning var att det är race i ca 3 timmar sen är det semester åka för att man ej har någon soppa kvar. Om det är så att det är för att det är billigt så tycker jag det är lite knasigt då en motor med riktigt bra verkningsgrad dvs bränsle snål är dyr att bygga. Då kan tex inte dom som är född i en gammal volvo eller liknande vara med och leka (då syftar jag inte på mig själv). Men det är ju bra att ni öppnar en ny klass men dom bilar det har pratats om här dricker nog mera tror jag men jag kan ha fel!

_________________
Daniel Grape
Citera
DK racing
Sthl
Här sen Sep 2005
Inlägg: 66



Glömde tacka farbror Röde för att han har lagt ned en massa tid och skäl i detta synd att det inte gick vägen. Men du ska ha kred för det du gör! Hoppas att du kanske har flera ess i skjortärmen. Ha det mvh Danne

_________________
Daniel Grape
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 323



T.I.R skrev:
Varför bränslebesparing! Var och tittade på en av era tävlingar tycker det verkar vara ett kul "gäng" som kör. Men min uppfatning var att det är race i ca 3 timmar sen är det semester åka för att man ej har någon soppa kvar. Om det är så att det är för att det är billigt så tycker jag det är lite knasigt då en motor med riktigt bra verkningsgrad dvs bränsle snål är dyr att bygga. Då kan tex inte dom som är född i en gammal volvo eller liknande vara med och leka (då syftar jag inte på mig själv). Men det är ju bra att ni öppnar en ny klass men dom bilar det har pratats om här dricker nog mera tror jag men jag kan ha fel!


Ja Daniel, ett kul och familjärt gäng är vi. Bränsleransoneringen är till för att hålla nere trimningsgrad och därmed kostnader.
Det finns ingen i serien som får ont om soppa redan efter 3 timmar, möjligen de sista 10 minutrarna. Vi själva som kan köra fullt hela racen har satsat på en billig orginalmotor, inköpt på skroten för 2500:- och renoverad med orginaldelar för ca 5000:- och detta har räckt till serieseger 2005 och 2008 så det måste inte vara dyrt. Det gäller att hitt rätt balans mellan väghållning, vikt och effekt dock utan att bli Även gammla Volvobilar finns i serien.

/ Stig

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
Allmänt banåkaforum
NSHC klass "RÖDE" - Långlopp på Gelleråsen/ Kinnekulle
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
61835 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande