Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum NSHC klass "RÖDE" - Långlopp på Gelleråsen/ Kinnekulle | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 61835 besök totalt |
|
||
_________________ Anton Gruffman Banbil: BMW e46 GTR & Camaro cup gen 5 Gatbil: Porsche 996 - Såld http://www.gruffmanracing.com |
||
För att Röde ska komma vidare i sina diskussioner med NSHC, behöver han få reda på ert intresse för denna tävling.
Utgå från att reglementet ungefär kommer motsvara MSLS klass 5 och 6, med enhetsdäck R-däck. 5-6 tävlingar på Gelleråsen och Kinnekulle, och en startavgift mellan 3500-4000 kr. Är du SERIÖST intresserad, så meddela detta här, eller på mail till mig: johan@bicracing.se VIKTIGT ATT ANGE VILKEN KLASS DU TÄNKER ÅKA! MVH // Johan |
||
|
||
Hej johan! Nä det är nog ingen förkortning tror jag? jag hade skrivit ett medelande kändes som om det var typ 1 km långt så skulle jag skicka detta men nåt vart fel & humöret gick hastigt i botten. fast det kändes känslomässigt som den "förkortningen". Tyckte iaf att det är kulja fast för ett år sedan att ni har tagit upp detta till diskution med 9-timmars igen. Är såklart mycket intresserad men har för tillfället ingen bil (klar) vi sålde den gamla blå. Väntar på lite regler så får vi se hur intressant det blir.Hade väl tänkt åka ercup igentligen men kan man åka här istället vore det lättare med tanke på avstånd & sånt. Men jag hade en fråga ang gamla reglerna där skulle motor-kaross vara av samma fabrikat av någon oförklarlig anledning kommer det vara så även nu? Har ni lte tid over kan ni ju roa er med att titta på lite bilder från vårt garage dom är purfärska, ja fast för ett år sedan men men inget har ändå hänt sedan dess. Ha det mvh Daniel www.tirracing.se
_________________ Daniel Grape |
||
Hej alla racefantaster !
Vi i WojsBoys väntar med spänning på att det skall presenteras ett reglemente. (gärna likt ERcup) Just nu verkar det inte hända nåt ...eller???? Vi hoppas bara att ni kan få fart på de som bestämmer i Karlskoga MF och att ni gemensamt kommer fram till nåt bra. Hoppas ni lyckas Stig-Åke hedmark _________________ stig-åke hedmark |
||
Hallå alla racevänner! Jorå, det händer saker, men inget som ännu är något att förmedla. Status idag, är att Rödes reglementsförslag är på "cirkulation" hos ett antal utvalda, med insyn i både MSLS, ER Cup och gamla 9-timmars. Allt för att få till ett så bra reglemente som möjligt, avseende att så många som möjligt ska kunna ta sin bil och komma och köra utan att behöva göra några större förändringar. Mitt upprop har idag resulterat i att 13 bilar mer eller mindre lämnat klartecken på att man är med, under de förutsättningar som givits. När vi spikat det slutgiltiga reglementet kommer detta skickas ut till ca 60 team som är eller har varit aktiva de senaste åren. Förhoppningen är antalet startande skall landa upp mot 25 st, vilket absolut inte är någon utopi, i relation till att vi redan idag är nästan 15 bilar... Till det kommer knappa 10 bilar som idag kör befintliga NSHC, men bensinbegränsat. Totalen för serien SKA alltså hamna runt 30-40 bilar! (Jämför premiär/ final i MSLS på Mantorp...) Jag återkommer så fort vi har ett spikat reglemente, och jag kommer givetvis även maila ut det till alla som redan är "klara"! NI som ännu inte anmält intresse, GÖR DET! |
||
Hej alla ni som går o väntar... Fick ett mail ikväll som jag tar mej friheten att kopiera o lägga in här då jag tror det är av intresse för fler än de ordinarie NSHC-teamen.
"Hej alla NSHC team! Tänkte skicka en lägesrapport till er så ni vet att vi lever, samt meddela lite om vad som händer och sker! Just nu så tittar vi på tävlingsreglementet för nästa år. Det ser inte ut att bli några större ändringar. Vi har också ansökt om tävlingsdatum för nästa säsong. Planlagt just nu är: 25 April Karlskoga 6 Juni Karlskoga 7 Juni Karlskoga (ett kortare race) 8 Augusti Karlskoga 29-30 Augusti Kinnekulle 26 September Karlskoga Som ni ser har vi satt in både 6:e och 7:e juni i kalendern. Vi kommer där att ha ett samarbete med SSK. Tanken är att vi kör en race på lördagen och sen ett kortare race på söndagen. Men i skrivande stund är inget spikat utan vi återkommer till det lite längre fram. Tekniska reglementen: Vi har inte tänkt ändra några större grejer i klass 1 och klass 2. De kommer vara kvar i princip oförändrade. Gällande klass 3 fick vi i september en förfrågan från en kille som heter Stefan "Röde" Andersson om att göra om det lite, för att få in några fler bilar. Det var några av de gamla 9-timmars team som inte fått plats i MSLS serien som gärna ville få igång sina bilar. Andemeningen var att tillåta bilar med upp till 2 liters motor med flerventilsteknik samt bilar upp till 2,5 litersmotorer med 2 ventilsteknik. Samt också R däck (enhetsdäck). I övrigt var förslaget nästan helt exakt som det befintliga klass 3 reglementet. I början av oktober sände vi det tillbaks till Stefan med en förändring och det gällde R däck där vi istället föreslagit att använda däck med minsta treadware på 200. (Samma som 9 timmars hade förut och samma som MSLS har upp till sin klass 5). De skulle titta på reglementet och återkomma. Tyvärr har vi inte hört något från Stefan sedan dess, men vi vill definitivt ge honom lite mer tid, vi vill ju gärna ha flera bilar som kör i serien! I NSHC har vi ju klarat att hålla avgifterna ganska låga då vi kört med gatdäck och på så sätt hållit hastigheten nere och inte behövt ha extra ambulanser, extra räddningsbilar osv. Vi tror att så låga kostnader som möjligt är viktig för många. Om det är så att vi får mycket snabbare bilar med betydligt bättre däck, så kommer varvtiderna att minska och vi kommer då drabbas av betydligt högre kostnader, vilket direkt kommer att påverka er som kör. Vi har ju löpande kontakt med många av er och någon tycker racing kan kosta. Men många vill inte att det skall bli dyrare. Och vi vill inte riskera att något enda team slutar pga ökade kostnader. Vi har också blivit kontaktade av några team som haft olika önskemål och vill köra: (- i princip) fritt reglemente med turbo, överladdning, slicks, R däck osv osv. Med andra ord, många extremtrimmade fordon, GT bilar, Porschar, Supertouringbilar osv. Vi känner dock inte att det är något för NSHC, i så fall måste NSHC helt byta inriktning och det vill vi inte. Ni får naturligtvis tycka till om ni tycker vi är fel ute. !! Vi har ju löpande under många år frågat er om era planer för kommande säsonger. Vi vet att det ännu är tidigt och ni kanske ännu inte bestämt er. Men vi vore riktigt glada för att få lite info om vad ni just nu planerar!! Så hjälp oss genom att maila oss lite planer! Hälsningar Tony KMF/NSHC" _________________ Ola Strömberg "o i WOJS Boys" |
||
Hejsan!
jag vet att det diskussionerna är i full gång om nästa års reglemente i nshc klass3 och eventullt klass 4 vilket skulle motsvara msls klass 5 och 6. Det jag tänkte ha åsikter om här just nu är däcken. Vi har vid ett flertal tillfällen ringt till Tony på KMF/Nshc och diskuterade det här med R-däck vilket verkar vara en riktig svår nöt att knäcka. Nshc folket verkar vara väldigt emot R-däck med motiveringen att det kommer att gå för fort vilket kan medföra fördyrning av arrangemanget och att det kan fördyra däckskostnader, därför vill dom bara godkänna däck med treadwear 200 eller liknande. Visst kommer det att gå fortare med R-däck, gissningsvis 2-3sek på en "gammal" 9-timmars bil på gelleråsen,men att däcks kostnaderna skulle bli dyrare har vi svårt att förstå. Däcken måste hålla hela distansen om man inte ska förlora för mycket tid, så däck förbrukningen ska ju inte vara större än 4 däck under ett race och med lite tur så förbrukar man bara 2, iaf våran framhjulsdrivna bil. (Vi körde 2 race i slc med våra R-bakdäck.) orsaken till att vi är motståndare till treadwear 200 är att det är en djungel att gissa sig till "rätt" däck, däcken måste kratschasför att få hållbarhet, (vilket inte kan göras hos alla däckhandlare) dessutom så anser vi att säkerhets marginalen blir sämre vid tex hårda inbromsningar där någon race incident uppstår mellan konkurrenter om det ska bromsas på ett icke naturligt sätt tex mitt i en kurva. Vi körde med "Nshc däck" i deras sista deltävling i år och vi har 4 däck som är helt sopslut med corden framme på ett av däcken vilket vi inte anser som säkerhets tänkande. Vi kan säkert förbättra slitaget lite med inställningar men det är iaf väldigt nära marginalerna. vi anser att det är bättre att arrangören bestämmer ett enhets R-däck som man får åka på med tex en maxbredd på 195/205 vilket kommer att dämpa den värsta framfarten för dom med kapacitet att kapa tiderna rejält, vilket också borde möjliggöra lite rabatt från tillverkaren vilket gör att däckskostnaderna borde kunna hållas i närheten av dagens nshc nivå. vi har sagt det tidigare och vi säger det igen, om det blir R-däck är vi med, annars måste vi ta en allvarlig funderare på hur vi ska göra med vårt framtida tävlande. Vill gärna höra era åsikter i däcksfrågan. Mvh Robin medlem i Aros Racing #24 Honda Civic CRX _________________ Robin Westerlund.. långlopp,superkart och amerikanskt järn!! |
||
Två synvinklar på R-däck:
- Kostnad Tar man fram ett enhetsdäck, och EN leverantör, kommer det garanterat att få ner priserna på däcken, MEN det är egentligen inte här kostnaderna ökar utan slitage-mässigt på framvagnen. Självklart tar något annat stryk när däcken "håller". Påfrestning på knutar, bussningar mm ökar. - Farten NSHCs synvinkel på detta är klart relevant. De har en licens som idag inte tillåter snabbare varv än 1,19, någonting på Gelleråsen. Börjar varvtiderna krypa ner under denna tid måste man klassa om tävlingen, med mycket högre bemanning på varje race. Detta medför kostnader och jag har full förståelse för att man idag inte vill ta det steget, med så få bilar som åker serien. MEN det är ju det vi försöker ändra på!!! BIC Racing åker bil motsvarande klass 5, men med R-däck och vi kommer förmodligen aldrig mer att halka runt på ett vanligt däck igen, så jag är definitivt FÖR! Håll ut en stund till allihopa, så kommer det snart info om var vi landar med detta! |
||
??????? hur i h.... kan ni ha åkt 6st tävlingar på en uppsätning däck??? Har tävlat med båbe R & vanliga däck ett par år min åsikt är att däcken håller lika läng ungefär & detta beror inte på att det står R på dem utan på hårdheten i däcken. Däremot är R däcken bättre för dom har samma prestanda var efter var är alltså säkrare och desutom roligare! Ett vanligt däck är ej gjort för racing och tappar grepp efter ett par varvs hård körning, ska man då släppa av för att kyla ned däcken tycker inte jag att det är racing längre. Jag har såklart förståelse om vissa tror att det är så mycket dyrare med R-däck för det har jag med trott/tyckt men skilnaden är så liten att det i det stora hela ej spelar någon roll. När vårt team kört 9-timmars, ercup , nshc ovavsett om det är vanliga däck eller R däck så har vi kunnat spara 2 av 4 däck på ett 6 timmars race. Och hur man kan åka 6st tävlingar på 4st däck vet inte jag men du/ni får gärna berätta. Ha det så bra så länge mvh Danne _________________ Daniel Grape |
||
oj!
Jag vill oxå veta, här finns STORA pengar att tjäna! Vi kan också använda bakdäcken 2 race, men fram är dom tokslut. |
||
Allmänt banåkaforum NSHC klass "RÖDE" - Långlopp på Gelleråsen/ Kinnekulle | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 61835 besök totalt |