Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
NSHC klass "RÖDE" - Långlopp på Gelleråsen/ Kinnekulle
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
61835 besök totalt
MangeJ
Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 90



Krokodil Racing intresserade.

Klass => 5


/Magnus

_________________
Magnus Johannesson
Krokodil Racing
http://www.krokodilracing.se
Citera
Peter Sundqvist
Trosa
Här sen Mar 2004
Inlägg: 118



Team Srace är ännu mera intreserade
KLass 6

_________________
Peter Sundqvist
Citera
AntonG
Örebro
Här sen Jul 2008
Inlägg: 869



Gruffman Racing är också intresserade av en klass motsvarande MSLS klass 6!!

_________________
Anton Gruffman


Banbil: BMW e46 GTR & Camaro cup gen 5
Gatbil: Porsche 996 - Såld

http://www.gruffmanracing.com
Citera
Invite racing
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 60



Invite racing är oxå intresserade.
Klass 6 med snabbtanksanläggning.

_________________
joakim Lundius
Citera
Ola Strömberg
Örebro
Här sen Sep 2008
Inlägg: 14



ola Strömberg skrev:
WOJS Boys är MYCKET intresserade.


...Klass Fem

_________________
Ola Strömberg
"o i WOJS Boys"
Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 486



Apx Endurance är intresserade och har ny bil, kör i klass 6.
Gamla bilen är till salu om någon vill köpa.

_________________
Niklas Lövgren
Citera
Johan BIC
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
För att Röde ska komma vidare i sina diskussioner med NSHC, behöver han få reda på ert intresse för denna tävling.

Utgå från att reglementet ungefär kommer motsvara MSLS klass 5 och 6, med enhetsdäck R-däck.
5-6 tävlingar på Gelleråsen och Kinnekulle, och en startavgift mellan 3500-4000 kr.

Är du SERIÖST intresserad, så meddela detta här, eller på mail till mig: johan@bicracing.se
VIKTIGT ATT ANGE VILKEN KLASS DU TÄNKER ÅKA!

MVH

// Johan

_________________
Johan Arwenhed
#62 BIC Endurance Racing
www.bicracing.se
Citera
matsdani
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 8



Forza Corsa racing är intresserade av klass 5 men utan R-däck.

om det blir R-däck är vi tveksamma.

/Mats

_________________
Mats Danielsson
Forza Corsa Racing
Citera
DK racing
Sthl
Här sen Sep 2005
Inlägg: 66



jugh

_________________
Daniel Grape
Citera
Johan BIC
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
T.I.R skrev:
jugh


???
Nån internet-förkortning jag missat?

_________________
Johan Arwenhed
#62 BIC Endurance Racing
www.bicracing.se
Citera
DK racing
Sthl
Här sen Sep 2005
Inlägg: 66



Hej johan! Nä det är nog ingen förkortning tror jag? jag hade skrivit ett medelande kändes som om det var typ 1 km långt så skulle jag skicka detta men nåt vart fel & humöret gick hastigt i botten. fast det kändes känslomässigt som den "förkortningen". Tyckte iaf att det är kulja fast för ett år sedan att ni har tagit upp detta till diskution med 9-timmars igen. Är såklart mycket intresserad men har för tillfället ingen bil (klar) vi sålde den gamla blå. Väntar på lite regler så får vi se hur intressant det blir.Hade väl tänkt åka ercup igentligen men kan man åka här istället vore det lättare med tanke på avstånd & sånt. Men jag hade en fråga ang gamla reglerna där skulle motor-kaross vara av samma fabrikat av någon oförklarlig anledning kommer det vara så även nu? Har ni lte tid over kan ni ju roa er med att titta på lite bilder från vårt garage dom är purfärska, ja fast för ett år sedan men men inget har ändå hänt sedan dess. Ha det mvh Daniel www.tirracing.se

_________________
Daniel Grape
Citera
DK racing
Sthl
Här sen Sep 2005
Inlägg: 66



Ps R-däck ja ja ja ja ja de e så roligt med dom Ds

_________________
Daniel Grape
Citera
Peter Sundqvist
Trosa
Här sen Mar 2004
Inlägg: 118



Blir det några nya klasser ???

_________________
Peter Sundqvist
Citera
StigÅ
örebro
Här sen Maj 2006
Inlägg: 20



Hej alla racefantaster !

Vi i WojsBoys väntar med spänning på att det skall presenteras ett reglemente. (gärna likt ERcup)
Just nu verkar det inte hända nåt ...eller????
Vi hoppas bara att ni kan få fart på de som bestämmer i Karlskoga MF
och att ni gemensamt kommer fram till nåt bra.

Hoppas ni lyckas
Stig-Åke hedmark

_________________
stig-åke hedmark
Citera
Johan BIC
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
StigÅ skrev:
Hej alla racefantaster !

Vi i WojsBoys väntar med spänning på att det skall presenteras ett reglemente. (gärna likt ERcup)
Just nu verkar det inte hända nåt ...eller????


Hallå alla racevänner!

Jorå, det händer saker, men inget som ännu är något att förmedla.

Status idag, är att Rödes reglementsförslag är på "cirkulation" hos ett antal utvalda, med insyn i både MSLS, ER Cup och gamla 9-timmars. Allt för att få till ett så bra reglemente som möjligt, avseende att så många som möjligt ska kunna ta sin bil och komma och köra utan att behöva göra några större förändringar.

Mitt upprop har idag resulterat i att 13 bilar mer eller mindre lämnat klartecken på att man är med, under de förutsättningar som givits. När vi spikat det slutgiltiga reglementet kommer detta skickas ut till ca 60 team som är eller har varit aktiva de senaste åren. Förhoppningen är antalet startande skall landa upp mot 25 st, vilket absolut inte är någon utopi, i relation till att vi redan idag är nästan 15 bilar... Till det kommer knappa 10 bilar som idag kör befintliga NSHC, men bensinbegränsat.
Totalen för serien SKA alltså hamna runt 30-40 bilar! (Jämför premiär/ final i MSLS på Mantorp...)

Jag återkommer så fort vi har ett spikat reglemente, och jag kommer givetvis även maila ut det till alla som redan är "klara"!

NI som ännu inte anmält intresse, GÖR DET!


_________________
Johan Arwenhed
#62 BIC Endurance Racing
www.bicracing.se
Citera
Ola Strömberg
Örebro
Här sen Sep 2008
Inlägg: 14



Hej alla ni som går o väntar... Fick ett mail ikväll som jag tar mej friheten att kopiera o lägga in här då jag tror det är av intresse för fler än de ordinarie NSHC-teamen.

"Hej alla NSHC team!

Tänkte skicka en lägesrapport till er så ni vet att vi lever, samt meddela lite om vad som händer och sker!
Just nu så tittar vi på tävlingsreglementet för nästa år. Det ser inte ut att bli några större ändringar.
Vi har också ansökt om tävlingsdatum för nästa säsong. Planlagt just nu är:

25 April Karlskoga
6 Juni Karlskoga
7 Juni Karlskoga (ett kortare race)
8 Augusti Karlskoga
29-30 Augusti Kinnekulle
26 September Karlskoga

Som ni ser har vi satt in både 6:e och 7:e juni i kalendern. Vi kommer där att ha ett samarbete med SSK. Tanken är att vi kör en race på lördagen och sen ett kortare race på söndagen. Men i skrivande stund är inget spikat utan vi återkommer till det lite längre fram.

Tekniska reglementen: Vi har inte tänkt ändra några större grejer i klass 1 och klass 2. De kommer vara kvar i princip oförändrade.

Gällande klass 3 fick vi i september en förfrågan från en kille som heter Stefan "Röde" Andersson om att göra om det lite, för att få in några fler bilar. Det var några av de gamla 9-timmars team som inte fått plats i MSLS serien som gärna ville få igång sina bilar. Andemeningen var att tillåta bilar med upp till 2 liters motor med flerventilsteknik samt bilar upp till 2,5 litersmotorer med 2 ventilsteknik. Samt också R däck (enhetsdäck). I övrigt var förslaget nästan helt exakt som det befintliga klass 3 reglementet. I början av oktober sände vi det tillbaks till Stefan med en förändring och det gällde R däck där vi istället föreslagit att använda däck med minsta treadware på 200. (Samma som 9 timmars hade förut och samma som MSLS har upp till sin klass 5). De skulle titta på reglementet och återkomma. Tyvärr har vi inte hört något från Stefan sedan dess, men vi vill definitivt ge honom lite mer tid, vi vill ju gärna ha flera bilar som kör i serien!

I NSHC har vi ju klarat att hålla avgifterna ganska låga då vi kört med gatdäck och på så sätt hållit hastigheten nere och inte behövt ha extra ambulanser, extra räddningsbilar osv. Vi tror att så låga kostnader som möjligt är viktig för många. Om det är så att vi får mycket snabbare bilar med betydligt bättre däck, så kommer varvtiderna att minska och vi kommer då drabbas av betydligt högre kostnader, vilket direkt kommer att påverka er som kör. Vi har ju löpande kontakt med många av er och någon tycker racing kan kosta. Men många vill inte att det skall bli dyrare. Och vi vill inte riskera att något enda team slutar pga ökade kostnader.

Vi har också blivit kontaktade av några team som haft olika önskemål och vill köra: (- i princip) fritt reglemente med turbo, överladdning, slicks, R däck osv osv. Med andra ord, många extremtrimmade fordon, GT bilar, Porschar, Supertouringbilar osv. Vi känner dock inte att det är något för NSHC, i så fall måste NSHC helt byta inriktning och det vill vi inte.

Ni får naturligtvis tycka till om ni tycker vi är fel ute. !!

Vi har ju löpande under många år frågat er om era planer för kommande säsonger. Vi vet att det ännu är tidigt och ni kanske ännu inte bestämt er. Men vi vore riktigt glada för att få lite info om vad ni just nu planerar!! Så hjälp oss genom att maila oss lite planer!

Hälsningar
Tony
KMF/NSHC"

_________________
Ola Strömberg
"o i WOJS Boys"
Citera
cyclone
västerås
Här sen Feb 2004
Inlägg: 47



Hejsan!
jag vet att det diskussionerna är i full gång om nästa års reglemente i nshc klass3 och eventullt klass 4 vilket skulle motsvara msls klass 5 och 6.

Det jag tänkte ha åsikter om här just nu är däcken.

Vi har vid ett flertal tillfällen ringt till Tony på KMF/Nshc och diskuterade det här med R-däck vilket verkar vara en riktig svår nöt att knäcka.
Nshc folket verkar vara väldigt emot R-däck med motiveringen att det kommer att gå för fort vilket kan medföra fördyrning av arrangemanget och att det kan fördyra däckskostnader,
därför vill dom bara godkänna däck med treadwear 200 eller liknande.

Visst kommer det att gå fortare med R-däck, gissningsvis 2-3sek på en "gammal" 9-timmars bil på gelleråsen,men att däcks kostnaderna skulle bli dyrare har vi svårt att förstå.
Däcken måste hålla hela distansen om man inte ska förlora för mycket tid,
så däck förbrukningen ska ju inte vara större än 4 däck under ett race och med lite tur så förbrukar man bara 2, iaf våran framhjulsdrivna bil. (Vi körde 2 race i slc med våra R-bakdäck.)

orsaken till att vi är motståndare till treadwear 200 är att det är en djungel att gissa sig till "rätt" däck,
däcken måste kratschasför att få hållbarhet, (vilket inte kan göras hos alla däckhandlare)
dessutom så anser vi att säkerhets marginalen blir sämre vid tex hårda inbromsningar där någon race incident uppstår mellan konkurrenter om det ska bromsas på ett icke naturligt sätt tex mitt i en kurva.

Vi körde med "Nshc däck" i deras sista deltävling i år och vi har 4 däck som är helt sopslut med corden framme på ett av däcken vilket vi inte anser som säkerhets tänkande.
Vi kan säkert förbättra slitaget lite med inställningar men det är iaf väldigt nära marginalerna.
vi anser att det är bättre att arrangören bestämmer ett enhets R-däck som man får åka på med tex en maxbredd på 195/205 vilket kommer att dämpa den värsta framfarten för dom med kapacitet att kapa tiderna rejält, vilket också borde möjliggöra lite rabatt från tillverkaren vilket gör att däckskostnaderna borde kunna hållas i närheten av dagens nshc nivå.

vi har sagt det tidigare och vi säger det igen, om det blir R-däck är vi med,
annars måste vi ta en allvarlig funderare på hur vi ska göra med vårt framtida tävlande.

Vill gärna höra era åsikter i däcksfrågan.

Mvh Robin
medlem i Aros Racing #24 Honda Civic CRX

_________________
Robin Westerlund.. långlopp,superkart och amerikanskt järn!!
Citera
Johan BIC
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Två synvinklar på R-däck:

- Kostnad
Tar man fram ett enhetsdäck, och EN leverantör, kommer det garanterat att få ner priserna på däcken, MEN det är egentligen inte här kostnaderna ökar utan slitage-mässigt på framvagnen. Självklart tar något annat stryk när däcken "håller". Påfrestning på knutar, bussningar mm ökar.

- Farten
NSHCs synvinkel på detta är klart relevant. De har en licens som idag inte tillåter snabbare varv än 1,19, någonting på Gelleråsen. Börjar varvtiderna krypa ner under denna tid måste man klassa om tävlingen, med mycket högre bemanning på varje race. Detta medför kostnader och jag har full förståelse för att man idag inte vill ta det steget, med så få bilar som åker serien. MEN det är ju det vi försöker ändra på!!!

BIC Racing åker bil motsvarande klass 5, men med R-däck och vi kommer förmodligen aldrig mer att halka runt på ett vanligt däck igen, så jag är definitivt FÖR!

Håll ut en stund till allihopa, så kommer det snart info om var vi landar med detta!

_________________
Johan Arwenhed
#62 BIC Endurance Racing
www.bicracing.se
Citera
jimbenracing
Habo
Här sen Jan 2006
Inlägg: 71



Har svårt att förstå att det blir biligare med R-däck. Vi åkte sex tävlingar på 4st gat däck i msls -07 och vann klass4 och totalt. Har svårt att tro att 4st R-däck skulle hålla sex tävlingar..

_________________
Åke Magnusson
Citera
DK racing
Sthl
Här sen Sep 2005
Inlägg: 66



jimbenracing skrev:
Har svårt att förstå att det blir biligare med R-däck. Vi åkte sex tävlingar på 4st gat däck i msls -07 och vann klass4 och totalt. Har svårt att tro att 4st R-däck skulle hålla sex tävlingar..

??????? hur i h.... kan ni ha åkt 6st tävlingar på en uppsätning däck??? Har tävlat med båbe R & vanliga däck ett par år min åsikt är att däcken håller lika läng ungefär & detta beror inte på att det står R på dem utan på hårdheten i däcken. Däremot är R däcken bättre för dom har samma prestanda var efter var är alltså säkrare och desutom roligare! Ett vanligt däck är ej gjort för racing och tappar grepp efter ett par varvs hård körning, ska man då släppa av för att kyla ned däcken tycker inte jag att det är racing längre.
Jag har såklart förståelse om vissa tror att det är så mycket dyrare med R-däck för det har jag med trott/tyckt men skilnaden är så liten att det i det stora hela ej spelar någon roll. När vårt team kört 9-timmars, ercup , nshc ovavsett om det är vanliga däck eller R däck så har vi kunnat spara 2 av 4 däck på ett 6 timmars race. Och hur man kan åka 6st tävlingar på 4st däck vet inte jag men du/ni får gärna berätta. Ha det så bra så länge mvh Danne

_________________
Daniel Grape
Citera
MangeJ
Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 90



oj!

Citat:
och hur man kan åka 6st tävlingar på 4st däck vet inte jag men du/ni får gärna berätta


Jag vill oxå veta, här finns STORA pengar att tjäna!
Vi kan också använda bakdäcken 2 race, men fram är dom tokslut.

_________________
Magnus Johannesson
Krokodil Racing
http://www.krokodilracing.se
Citera
Allmänt banåkaforum
NSHC klass "RÖDE" - Långlopp på Gelleråsen/ Kinnekulle
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
61835 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande