Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
NSHC klass "RÖDE" - Långlopp på Gelleråsen/ Kinnekulle
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
1 besök senaste veckan (61835 totalt)
jimbenracing
Habo
Här sen Jan 2006
Inlägg: 71



hankock k-104. Inte det snabbaste gat däcket men klart bra ekonomisk. bilen är bwd och så har vi vänt på däcken några gg. vet att det låter otroligt men sant..

_________________
Åke Magnusson
Citera
rallykalle01
Gråbo
Här sen Maj 2008
Inlägg: 16



Efter att år efter år konstaterat att även i våran långsamma klass med bensinbegränsning, är det svårt att få framdäcken att hålla 6 timmar på våran lätta framhjulsdrivna bil. Kinnekulle är en bana som kräver däckbyte efter ca 3 timmar med nuvarande reglamente om det är torrt väder. (vi dytte efter 4, 5 timmar i år och då hade jag tvingats köra på corden i ganska många varv) . Knappast lysande för säkerheten. Dessutom tillkommer ju kratsningen på standarddäcken med allt vad det innebär , kostnader, stress o s v. Framvagnen slits ändå, har svårt att tro att skillnaden skulle vara enorm, men det vet ni bättre som provat.
Jag tror det finns många som skulle uppskatta r-däck även i klass 1, om det är ett enhetsdäck och med begränsning i antal eller så, borde vi kunna hålla nere kostnaderna.
Vore även skoj om de vågade satsa lite nu när det ser ut att bli ett startfält igen. Kanske lägga in någon mer bana i serien, bara ett besök på annan bana än Gelleråsen känns lite fattigt. Tror variation lockar fler förare.

_________________
Kalle Norrby
TEAM 59 - NSHC
www.team59.se
Citera
Johan BIC
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
rallykalle01 skrev:

Jag tror det finns många som skulle uppskatta r-däck även i klass 1, om det är ett enhetsdäck och med begränsning i antal eller så, borde vi kunna hålla nere kostnaderna.
Vore även skoj om de vågade satsa lite nu när det ser ut att bli ett startfält igen. Kanske lägga in någon mer bana i serien, bara ett besök på annan bana än Gelleråsen känns lite fattigt. Tror variation lockar fler förare.


NSHC har till nästa säsong planerat 7 deltävlingar. Synpunkter? För mycket/ för lite?

_________________
Johan Arwenhed
#62 BIC Endurance Racing
www.bicracing.se
Citera
Peter Sundqvist
Trosa
Här sen Mar 2004
Inlägg: 118



Var det inte 7 tävlingar vid 5 tillfällen ??
Det passar oss mkt bra !!
Vi brukar köra ca 3 till 4 st race på en uppsättning vanliga gatudäck utan att corden har kommit fram med våran Bmw.
Jag tror att det beror mycket på hjulvinklar,däckstryck och körsätt hur mycket däcken håller

_________________
Peter Sundqvist
Citera
Johan BIC
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Team Srace skrev:
Var det inte 7 tävlingar vid 5 tillfällen ??
Det passar oss mkt bra !!


Varje start räknas som en del deltävling = ny startavgift vid varje start.
Innebär alltså att en dubbelhelg på t.ex Kinnekulle kostar startavgift x 2.
(därav frågan om det är för mycket/ för lite med 7 starter)

För mig PERSONLIGEN känns det mycket, men det är en högst personlig åsikt! Skulle gärna byta ut några Gelleråsen mot något mer race på Kinnekulle...

_________________
Johan Arwenhed
#62 BIC Endurance Racing
www.bicracing.se
Citera
cyclone
västerås
Här sen Feb 2004
Inlägg: 47



T.I.R skrev:
Ett vanligt däck är ej gjort för racing och tappar grepp efter ett par varvs hård körning, ska man då släppa av för att kyla ned däcken tycker inte jag att det är racing längre.


Jag tycker att du har en poäng i detta. thumbs up

Nånstans i grund och botten så finns det väl en vilja att kunna gasa fritt på en racerbana och oviljan att gasa på allmänna vägar som har fått oss till att börja med racingen, men ibland känns det som att utvecklingen har stått stilla i svensk racing, det som var rätt för 10-20 år sen kanske inte är rätt längre.

jag har en bmw m3 som jag kan sätta på R-däck, trimma fritt och åka på banmöte med, men när jag hoppar in i räserbilen så ska jag åka på sämre däck,reglementen som hindrar att man kan ta ut effekt ur motorerna och höga kostnader till sbf och arrangörer.

sen undrar alla varför det inte kommer några nya som börjar åka??

Jag tycker att en räserbil ska vara rolig att köra, ge en upplevelse varje gång, men då måste reglementet tillåta att räserbilen är roligare än bilen man åker med till och från jobbet med. En "svensson" bil har väl ca 150hk idag och då borde vi ha ett reglemente som gör det möjligt för oss att ha 200hk osv. Och då tycker jag att R-däcken är en av sakerna som gör skillnad mot vardagsbilen, iofs så får frun åka med R-däck till och från affären för dom är ju godkända för allmän väg men inte alltid på racerbanan...

_________________
Robin Westerlund.. långlopp,superkart och amerikanskt järn!!
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Det finns racing för både slicks och R-däck. Nu pratar vi ekonomiracing och kul långlopp för pengar man kan ta ur matkassan. SLC har självdött på grund av detta. Därför säger jag att 195-15 gatdäck och 2.0 fyrventil / 2,3 tvåventil då slipper man många dyra motorer och de flesta 6-cyl. Och inga tunga effektmonster. Ingen överladdning. Då blir det billigare. Bilar fungerar faktiskt med orginalbussningar och liknande med gatdäck men med R-däck blir man torsk på uniballs, förstyva chassiet mm. för att det inte ska flexa för mycket. Samtidigt hålls motoreffekter mm ner.
Citera
Hellas
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 440



Björn skrev:
Det finns racing för både slicks och R-däck. Nu pratar vi ekonomiracing och kul långlopp för pengar man kan ta ur matkassan. SLC har självdött på grund av detta. Därför säger jag att 195-15 gatdäck och 2.0 fyrventil / 2,3 tvåventil då slipper man många dyra motorer och de flesta 6-cyl. Och inga tunga effektmonster. Ingen överladdning. Då blir det billigare. Bilar fungerar faktiskt med orginalbussningar och liknande med gatdäck men med R-däck blir man torsk på uniballs, förstyva chassiet mm. för att det inte ska flexa för mycket. Samtidigt hålls motoreffekter mm ner.


Ärligt!?
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Jepp! Vet dock inte alla turer runt SLC.
Citera
Invite racing
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 60



Björn skrev:
Jepp! Vet dock inte alla turer runt SLC.


RRRRRRR_DÄCK ÄR AS KUL..PUNKT SLUT.

PS.ALLT ÄR DYRT OM MAN TJÄNAR DÅLIGT......

_________________
joakim Lundius
Citera
Johan BIC
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Invite racing skrev:


PS.ALLT ÄR DYRT OM MAN TJÄNAR DÅLIGT......


om vi inte vore släkt så hade jag sagt nåt dumt...

_________________
Johan Arwenhed
#62 BIC Endurance Racing
www.bicracing.se
Citera
Invite racing
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 60



Johan BIC skrev:
Invite racing skrev:


PS.ALLT ÄR DYRT OM MAN TJÄNAR DÅLIGT......


om vi inte vore släkt så hade jag sagt nåt dumt...

Vadå släkt.????

_________________
joakim Lundius
Citera
cyclone
västerås
Här sen Feb 2004
Inlägg: 47



Björn skrev:
Det finns racing för både slicks och R-däck. Nu pratar vi ekonomiracing och kul långlopp för pengar man kan ta ur matkassan. SLC har självdött på grund av detta. Därför säger jag att 195-15 gatdäck och 2.0 fyrventil / 2,3 tvåventil då slipper man många dyra motorer och de flesta 6-cyl. Och inga tunga effektmonster. Ingen överladdning. Då blir det billigare. Bilar fungerar faktiskt med orginalbussningar och liknande med gatdäck men med R-däck blir man torsk på uniballs, förstyva chassiet mm. för att det inte ska flexa för mycket. Samtidigt hålls motoreffekter mm ner.


Men dom klasserna du pratar om finns ju redan i form av msls klass4 och nshc klass 1-2 och till och med i slc klass1.

Här diskuterar vi väl i första hand en framtida klass som ska fylla tomrummet efter 9 timmars? och då är ju min "dröm" att få ett reglemente som gör bilarna mellan msls klass5 och ERcup kompatibla med denna klass "röde". Det skulle kunna skapa ett fint utbyte i långlopps sverige om flera klasser sträva åt samma håll med åtmionstone en klass. Då kan det finnas möjlighet för ett sportsligt utbyte i form av ett test race i en annan serie innan ens "egna" serie drar igång eller kanske köra en final om man har pengar kvar. Kan ju även bli enklare att avyttra sin gamla bil när nytt ska byggas! för ingen slutar väl?

_________________
Robin Westerlund.. långlopp,superkart och amerikanskt järn!!
Citera
DK racing
Sthl
Här sen Sep 2005
Inlägg: 66



jimbenracing skrev:
hankock k-104. Inte det snabbaste gat däcket men klart bra ekonomisk. bilen är bwd och så har vi vänt på däcken några gg. vet att det låter otroligt men sant..

Måste medge att jag ej har koll på dessa däck. Men helt klart är att om vi i vårat team skall kunna
köra på så få däck måste jag nog ge mig själv sparken från teamet för det är jag som både köpt däck
& tydligen strulat till våra hjulvinklar bigtime. Sen skrev Björn (hejBjörn) 2L flerventil & 2.3 2 ventil är inte det lite knasigt att sätta en sådan gräns då det flesta serier som jag tror mig ha koll på har 2.5L 2 ventill?
För lite av syftet på denna serie är väl att det skall öppna lite för andra som åker i andra serier också, tex ercup mellansvenska slc gamla 9-timmars m flera. Sen & måste det vara enklare att enas om 1 eller 2 däck per år som man får åka på & gärna R-däck då det finns en uppsjö av däck med tread 200 & sämre.
Kanske kan man också köpa dessa via samma firma/leverantör thumbs up thumbs down

_________________
Daniel Grape
Citera
matte #25 tornado
falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 590



Hej NSHC!

om ni ska ha enhetsdäck så TVINGAR ni alla team att köra med samma förutsättningar!

Men om ni släpper däcksmärket fritt och tillåter R-däck, så TILLÅTER ni alla att köra med samma förutsättningar!!

Allvarligt, att köra med standard däck på en tävlingsbil är inte en säker lösning på att få till en billig klass att köra i.

Vi började också våran kariär med att harva runt med standard däck, det gick riktigt fort och vi hängde med bra men skrämde nog skiten ur många av våra motståndare när vi kom glidande in på brädden i var och varannan kurva.

När vi gick över till R-däck så började vi plötsligt att köra räserbil, och det gav en helt annan dimension till det vi hade hållt på med tidigare.
Det är många team som kör på R-däck som har kosstat under 1000-lappen i våran serie.

Varför tvinga dom som har drivet att kunna förse sitt team med bra grejor till ett bra pris att behöva harva omkring på mindre bra grejor, bar för att det står så i reglementet.

Varför tvinga dom som har viljan och kunnandet att bygga en bra tävlingsbil att stå och stampa på samma ställe bara för att dom andra inte hinner med.

Släpp loss lite!

Jag tror att ni skulle göra rätt om ni skulle kopiera vårat reglemente i ercup rakt av bara.

vi skulle gärna komma och gästspela i eran serie och på era banor nån gång.

Kanske ha en champion tävling där dom 15-20 bästa teamen i varje serie tävlar mot varandra på Mantorp!?

_________________
Mattias Pålsson-#25 tornado
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Ursäkta! Har när jag läst reglerna totalt missat att klass två inte har bränslebegränsning. Där är ju redan i stort sett klassen jag söker. Då ska nog denna klass höjas till ER-nivå ber om ursäkt. Däremot kan det ju bli extrakostnader för arrangören som höjer priset.
Citera
Ola Strömberg
Örebro
Här sen Sep 2008
Inlägg: 14



Citat:
Här diskuterar vi väl i första hand en framtida klass som ska fylla tomrummet efter 9 timmars? och då är ju min "dröm" att få ett reglemente som gör bilarna mellan msls klass5 och ERcup kompatibla med denna klass "röde". Det skulle kunna skapa ett fint utbyte i långlopps sverige om flera klasser sträva åt samma håll med åtmionstone en klass. Då kan det finnas möjlighet för ett sportsligt utbyte i form av ett test race i en annan serie innan ens "egna" serie drar igång eller kanske köra en final om man har pengar kvar. Kan ju även bli enklare att avyttra sin gamla bil när nytt ska byggas! för ingen slutar väl?


Björn!
Du mena väl 2,5 L 2V...

Kul att det blivit drag i detta forum. Vi verkar ju vara några som är intresserade av "rödes" klass. Personligen åker jag en Cheva pickis till vardags så att sätta sig i Golfen på 800 kg o 200 friska hästar så är det jäkligt mycket racing oavsett vad sulor jag har monterade. Men Du RallyKalle: Ni måste nog titta på ett annat fabrikat nästa år. Såå dåliga får dom inte va så dom inte håller ett helt race för er som kopplar ur o rullar.

Det viktiga är att vi SKRIVER vad vi tycker här och nu. Kanske kan vi övertyga folket i NSHC att de får kosta på sig någon extra ambulans etc. mot en större kostnad. Är vi många som delar kostnaderna så borde det funka. Det gör det ju i ER-cup!! Kul att läsa Ditt inlägg Robin Westerlund!

Jag är en gammal gubbe som nog skulle nöja mej med att fortsätta åka på våra standarddäck. Men jag måste medge att det är nyttigt läsa seriösa inlägg. Fränt med en Grande Final! Vi får väl prova på Gotland i sommar. Tack för inlägget Mattias Pålsson!

oavsett vad vi har för åsikter här så respekterar vi väl dem.

Gemensamma intresset är ju detsamma!

_________________
Ola Strömberg
"o i WOJS Boys"
Citera
cyclone
västerås
Här sen Feb 2004
Inlägg: 47



ola Strömberg skrev:
Kul att läsa Ditt inlägg Robin Westerlund!


Tackar ola!
du är ju en man med stor erfarenhet av svensk motorsport och jag uppskattar dina åsikter i detta så ta gärna ton flera gånger, för dina erfarenheter kan vi alla ha stor nytta av!

Jag gillar ju R-däcken skarpt och det beror inte enbart på farten utan även säkerhets mässigt eftersom däcken ger samma känsla timme efter timme. Men det känns som att jag har deklarerat min och teamets åsikt om däcken mer än en gång nu så jag ska sluta tjata....

matte #25 tornado skrev:
Kanske ha en champion tävling där dom 15-20 bästa teamen i varje serie tävlar mot varandra på Mantorp!?


sådär ja! nu börjar till och med ERcup killarna se möjligheterna! väldigt kul att ni också gör er hörda!
Fram med mer konstruktivt och positivt tänkande och alla åsikter är självklart välkomna! Då kommer detta att sluta riktigt bra men vi måste vara några som törs ta steget att verkligen börja åka med Nshc så vi inte bara blir kommentarer på ett forum...

_________________
Robin Westerlund.. långlopp,superkart och amerikanskt järn!!
Citera
Hellas
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 440



Citera
Talonen
Hedemora
Här sen Aug 2007
Inlägg: 164



Kul med foton ...men lite förklarande text , vore nog på sin plats !
Kanske skall ligga och sova 0200 i stället för att sitta vid datorn!!!!
Mvh race vinter i sthlm!!!!!

_________________
Mattias Talonen
Bavariacup 2017 2:a i std klass
Bmw 135 m3 GTR banracingbil
Husqvarna 350 2020 Enduro
Husaberg 570-11:a RallyRaid
Mustang cab 07:a
Citera
matte #25 tornado
falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 590



[quote="ola Strömberg"]
Citat:
Är vi många som delar kostnaderna så borde det funka. Det gör det ju i ER-cup!!
Fränt med en Grande Final! Vi får väl prova på Gotland i sommar. Tack för inlägget Mattias Pålsson!


ola
ERCup är inte arrangör för sina tävlingar, det är olika motorklubbar som arrangerar tävlingarna.
ERCup är en intresseförening för förarna, där alla förarna i serien tillsamans bestämer om hur reglementen och utförandet av tävlingarna ska se ut.
varje team betalar sin startavgift till den för tävlingen tilltänkta arrangören.

om det finns fler som är intresserade av att köra med osss på gotland så tycker jag att ni ska visa ert intresse i tråden där ercup bjuder in andra bilar till gotlanstävlingen här på långloppsavdelningen.
Det kosstar ju inget att visa om ni har intresset att deltaga.

Vi ser gärna fler snabba ekipage likt Wojsboys som tittar in på våra tävlingar då och då, (inte nödvändigt att ni är lika snabba dock )

_________________
Mattias Pålsson-#25 tornado
Citera
Allmänt banåkaforum
NSHC klass "RÖDE" - Långlopp på Gelleråsen/ Kinnekulle
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
1 besök senaste veckan (61835 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande