Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Snart omöjligt regga gatbil med bur, oavsett årsmodell?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
29 besök senaste veckan (58069 totalt)
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Segt när man äger en 2005 års modell som kan kanske i framtiden tänkt sätta en bur i. Men frågan är vad som gäller om man sätter en skruvbur i bilen? Dessutom började modellen säljas 2004 omfattas den av det nya eller det gammla då?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Dignell skrev:
Segt när man äger en 2005 års modell som kan kanske i framtiden tänkt sätta en bur i. Men frågan är vad som gäller om man sätter en skruvbur i bilen? Dessutom började modellen säljas 2004 omfattas den av det nya eller det gammla då?


Inga som helst problem på din bil - PM:a om du vill ha mera info

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



PeterF skrev:
Har läst tråden flera gånger, men är förvirrad... kan någon svara... Går det att besiktiga en svensksåld, 5-sitsig bil av årsmodell 2003 med fullbur (skruvbur)? Går det i så fall få det inskrivet i regbeviset så att det inte blir några problem i framtiden?


Kontrollbesikta, kanske, regbesikta ska kräva intyg från biltillverkaren (eller någon annan) om att bilen trots buren uppfyller EG-direktiven för inre säkerhet (ECE-reglemente nr 21), i alla fall om den är helfordonsgodkänd. Det intyget kan vara svårt att ordna. Är den INTE helfordonsgodkänd kan det räcka att man uppfyller svenska VVFS krav men det är inte säkert att det är enklare att ordna intyg på det.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

therealpinto skrev:

Kontrollbesikta, kanske, regbesikta
/Gustaf


Det jag menar är att bilen går igenom kontrollbesiktning hos Bilprovningen.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Ja, och det jag menar är att den kanske gör det...beroende på vilken besiktningsman du får. Den "ska" inte gå igenom men man vet aldrig hur en enskild person hanterar saken.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054



Kan man med säkerhet och lugn nu börja bygga bil med bur som inte är helbilsgodkänd? Har vi lyckade exempel?

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Jag ser ingen anledning till oro men jag har inte heller något exempel.



/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054



therealpinto skrev:
Jag ser ingen anledning till oro men jag har inte heller något exempel.



/Gustaf


Hade varit skönt med ett exempel. Ingen?

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Jag var med och regbesiktade en bil med bur på måndagen efter det datum när ändringen skulle ha skett. Det gick bra.

EDIT: Det har jag förresten meddelat redan i denna tråd..

_________________
William Ekström
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



Tjena allihopa

jag har dagens tips regga in bilen som lätt lastbil.
med galler..kolla runt i bygden sätt i gallret och få ett intyg.

(gallret kan ju tas ur ibland.)

vips är bilprovning avklarad.


\matz

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631



Jag tänkte väcka liv i den här diskussionen igen.

Eftersom jag tänkt bygga bur i julhelgen (byggsats från Finess) så ringde jag SBF idag med några frågor. Jag har iofs inte tänkt tävla men det kan ju vara dumt att inte följa reglerna om man ändrar sig i framtiden. Jag kommer tyvärr inte ihåg namnet på den jag pratade med, men han tillhörde någon form av reglementesgrupp tror jag. (edit: Gert-owe Petersson hette han och han är ordförande i teknikkommittén)

Han svarade på mina specifika frågor men när jag sa att jag tänkt bygga i en gatreggad bil så fick jag budskapet att man efter typ 1/1 inte skulle kunna regbesikta gatbilar med bur. Han hade själv suttit med i några möten där detta diskuterats.

Finns det någon här som återigen kan reda ut detta och bekräfta vad som gäller?

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Det verkar märkligt. Inga sådana signaler har gått till SFRo och det är inget förslag ute på remiss som skulle förbjuda bur i gatreggade bilar.

Som det är beskrivet tidigare i tråden så är det problem med bilar som omfattas av helfordonsgodkännande. Men för äldre bilar ska det funka.

En gissning är att personen på SBF kanske blandar ihop saker och ting.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Modj
Grästorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1288



therealpinto skrev:
Det verkar märkligt. Inga sådana signaler har gått till SFRo och det är inget förslag ute på remiss som skulle förbjuda bur i gatreggade bilar.

Som det är beskrivet tidigare i tråden så är det problem med bilar som omfattas av helfordonsgodkännande. Men för äldre bilar ska det funka.

En gissning är att personen på SBF kanske blandar ihop saker och ting.

/Gustaf


Jag hoppas du har rätt å killen =)
Jag står ju med mitt lik med fullbur på en "vagga"
men den lär inte besiktigas är på ett tag...
Nästan så jag över väger att skurva ihop den lite snabbt för att kunna regga den med buren....

_________________
Lars Gustavsson
www.carboncossie.com
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



Det är inga ändringar vid årsskiftet så gå på Gustavs linje.

_________________
Christian Lange
458
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631



Ja jag tycker oxå att det låter märkligt. Vi får hoppas att det är svammel. Är det svammel så är ju det lika upprörande, att folk i den ställningen inte har koll. Så fort helgerna är över ska jag ringa till SBP och VV och ställa på dom. Frågan är bara om man törs börja svetsa under tiden...

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Tja, men det är väl fler än en (1) person inom Bilsportförbundet som verkar tycka att man inte ska få köra gata alls med bilar som man på något sätt tävlar med. Jag tycker mig ha stött på ganska många åsikter åt det hållet där man rätt starkt vill se till att banbilar/tävlingsbilar BARA går på bana (eller avlyst väg).

Så om Bilsportförbundet inte har koll på Vägverkets regler (för Bilprovningen sätter inga regler, de ska bara följa dem...) är det inte så konstigt kanske, egentligen.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
MarcusG
Hässleholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 79



Måste säga att denna diskussionen gör mig väldigt orolig hade hoppats att få mitt bygge körklart 2009... hoppas SFRo kan tillföra lite vett i denna diskussionen så dom inser vad dom håller på med...

_________________
Marcus Gunnnarsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



När det gäller bilar som reggas som ombyggt fordon ser jag ingen reell risk att man ska lyckas "förbjuda" bur. För vanliga bilar har vi (SFRo) mindre att säga till om men icke helfordonsgodkända bilar tror jag också går relativt säkra. Det är helfordonsgodkännandet som är "problemet" med den tolkning som framförallt Bilprovningen har av reglerna.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631



therealpinto skrev:
När det gäller bilar som reggas som ombyggt fordon ser jag ingen reell risk att man ska lyckas "förbjuda" bur. För vanliga bilar har vi (SFRo) mindre att säga till om men icke helfordonsgodkända bilar tror jag också går relativt säkra. Det är helfordonsgodkännandet som är "problemet" med den tolkning som framförallt Bilprovningen har av reglerna.

/Gustaf


Vi får hoppas att du har rätt. God Jul på er!

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



therealpinto skrev:
En massa bra saker.


_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054



Vem blir först med att regga 2009? Jag vill gärna veta då jag står redo med svetsmunstycket nu...

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Skruva banåkabil
Snart omöjligt regga gatbil med bur, oavsett årsmodell?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
29 besök senaste veckan (58069 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande