Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Snart omöjligt regga gatbil med bur, oavsett årsmodell?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
29 besök senaste veckan (58069 totalt)
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631



Nu har jag pratat med SBP och enligt dom jobbar man på ett nytt direktiv som kommer att innebära vissa förändringar, men BARA för helfordonsgodkända bilar. Detta direktiv ska vara klart i april. Hoppas att detta är korrekt info. Imorgon planerar vi att börja svetsa

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
Viper89
Uppsala
Här sen Sep 2005
Inlägg: 133



Jag har en E30 320 -89 som jag vill ha bur i.

Vem ska jag handla en bur av?
Vad för sorts bur funkar?
Kan jag få fram papper som visar att det är lungt med bur i bilen vid kontrollbes?

Har läst hela tråden men den svänger till höger och vänster hela tiden. När någon pratat klarhet i det kommer det nya frågetecken etc etc..

_________________
Mvh Joakim Skagerlind - 0760 - 940 776
http://www.garaget.org/Viper89
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Viper89 skrev:
Jag har en E30 320 -89 som jag vill ha bur i.

Vem ska jag handla en bur av?
Vad för sorts bur funkar?
Kan jag få fram papper som visar att det är lungt med bur i bilen vid kontrollbes?

Har läst hela tråden men den svänger till höger och vänster hela tiden. När någon pratat klarhet i det kommer det nya frågetecken etc etc..


Tjennnna Jocke - allt väl med dig ?

bur finner du hos Finess.se eller farbror Guss i Sthlm kanske ?

skall du ha den till gatan & sporadiska bankörningar/strippenbesök så funkar det ju med en budgetbur
i form utav en folkracebur för runt 3500kr.

papper behöver du inte efter att du registreringsbesiktigat bilen med buren, då står det på
något sätt i din bils info på VVs dator. (på något sätt så inte C kommer & idiotförklarar mig soom vanligt)

Inge problem som sagt att regga med bur fortfarande - det var alltså bara "papperexercisen som ändratdes så att säga"

mvh k

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631



En annan variant är ju en skruvbur från t.ex. wiechers i Tyskland, men den vet jag inte om den kan regbesiktas eftersom den inte är en "permanent" installation.

Jag köpte min bur från Finess.se.

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
Calder
Hörby
Här sen Jan 2009
Inlägg: 16



Citat:
Inge problem som sagt att regga med bur fortfarande - det var alltså bara "papperexercisen som ändratdes så att säga"


Är det inte så att man måste ha tävlingslicens hos SBF för att kunna regga en bil med bur, om man vill köra den på gatan?
om inte så får du gärna berätta vilken del av författningssamlingen som man ska utgå ifrån! :-)

_________________
Joakim Mårtensson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Calder skrev:

Är det inte så att man måste ha tävlingslicens hos SBF för att kunna regga en bil med bur, om man vill köra den på gatan?
om inte så får du gärna berätta vilken del av författningssamlingen som man ska utgå ifrån! :-)


svar nej
Ingen aning var det står med så är det inte & har inte varit heller.

Nu vet jag iofs inte hur reglerna för rallybilar ser ut där kanske man måste ha licens, men
inte för att regbesiktiga en vanlig gatbil med bur.

Sen kan man ju även bes som ombyggt fordon då krävs fler förändringar.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Calder skrev:


Är det inte så att man måste ha tävlingslicens hos SBF för att kunna regga en bil med bur, om man vill köra den på gatan?
om inte så får du gärna berätta vilken del av författningssamlingen som man ska utgå ifrån! :-)


vilken del.... mitt körkort visar det :-)

Min EVo är reggad med fullbur som personbil, vid reggnigen hade ja ingen uttagen licens eller medlemsskap i SBF-klubb, dock hade bilen vagnbok men den gjorde ingen skillnad sade regbesiktningsmannen.

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Calder skrev:
Citat:
Inge problem som sagt att regga med bur fortfarande - det var alltså bara "papperexercisen som ändratdes så att säga"
Är det inte så att man måste ha tävlingslicens hos SBF för att kunna regga en bil med bur, om man vill köra den på gatan?
om inte så får du gärna berätta vilken del av författningssamlingen som man ska utgå ifrån! :-)
Skilj på regbesiktning med ändring (karossändring, bur (med ev ändring av passagerarantal), bromsbyte etc etc) och reggning som Standardrallybil etc (Där speciella regler gäller för framförande på allmänn väg).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Viper89
Uppsala
Här sen Sep 2005
Inlägg: 133



KristianAE86 skrev:
Viper89 skrev:
Jag har en E30 320 -89 som jag vill ha bur i.

Vem ska jag handla en bur av?
Vad för sorts bur funkar?
Kan jag få fram papper som visar att det är lungt med bur i bilen vid kontrollbes?

Har läst hela tråden men den svänger till höger och vänster hela tiden. När någon pratat klarhet i det kommer det nya frågetecken etc etc..


Tjennnna Jocke - allt väl med dig ?

bur finner du hos Finess.se eller farbror Guss i Sthlm kanske ?

skall du ha den till gatan & sporadiska bankörningar/strippenbesök så funkar det ju med en budgetbur
i form utav en folkracebur för runt 3500kr.

papper behöver du inte efter att du registreringsbesiktigat bilen med buren, då står det på
något sätt i din bils info på VVs dator. (på något sätt så inte C kommer & idiotförklarar mig soom vanligt)

Inge problem som sagt att regga med bur fortfarande - det var alltså bara "papperexercisen som ändratdes så att säga"

mvh k



Jag addade dig på Msn nu Kristian, så vi får tjattra vidare där

Kul att höra av från dig igen hur som helst, det va ju inte igår!

_________________
Mvh Joakim Skagerlind - 0760 - 940 776
http://www.garaget.org/Viper89
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342



lofstrom skrev:
En annan variant är ju en skruvbur från t.ex. wiechers i Tyskland, men den vet jag inte om den kan regbesiktas eftersom den inte är en "permanent" installation.


Någon som vet mer om detta? Jag ska ju trycka i en halvbur från wiechers och det hade ju varit gott att regga för 2personer och med halvburen!

Jag ska skicka iväg ett mejl till SBP och fråga! Är det deras tekniska avdelning man ska vända sig till??

Mvh

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631



Rsjerry skrev:
lofstrom skrev:
En annan variant är ju en skruvbur från t.ex. wiechers i Tyskland, men den vet jag inte om den kan regbesiktas eftersom den inte är en "permanent" installation.


Någon som vet mer om detta? Jag ska ju trycka i en halvbur från wiechers och det hade ju varit gott att regga för 2personer och med halvburen!

Jag ska skicka iväg ett mejl till SBP och fråga! Är det deras tekniska avdelning man ska vända sig till??

Mvh


Ja det är väl rätt ställe att fråga men tyvärr vet jag inte om man kan lita på deras svar, det kan ju vara ganska godtyckligt verkar det som... thumbs down

Måste väl finnas flera här på forumet som har erfarenhet av att regbes respektive kontrollbes med skruvbur...

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



För reggningens skull ska det inte spela någon roll om buren är svetsad eller skruvad. Men en skruvbur KAN ju bara byggd för att enklare kunna monteras och då kan rören ligga längre från karossen vilken kan skymma sikt mer, och krångla till insteget mer.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Calder
Hörby
Här sen Jan 2009
Inlägg: 16



Citat:
Skilj på regbesiktning med ändring (karossändring, bur (med ev ändring av passagerarantal), bromsbyte etc etc) och reggning som Standardrallybil etc (Där speciella regler gäller för framförande på allmänn väg).


Var hittar jag vad jag får lov att ändra? Måste medge att det är en jävla djungel i författninssamlingen, och det gör det inte bättre att den avancerade sökningen inte fungerar...
Enligt den första ingenjören jag snackade med på BP, så går bur under inredningsdetaljer - har hittat detta i 2007:307 28 kap.. Kraven enligt 7-11§§ i samma kap. handlar ju bara om instrumentpanel, ryggstöd, solskydd och armstöd. Hittar ingenting om att bur ska vadderas där det finns risk för islag (säger sig själv iofs), inte heller något om avbäraren som ingenjören pratade om.
Detta måste ju finnas någonstans så man kan läsa själv vad som gäller, utan att behöva lita på godtycke under regbesiktning...

_________________
Joakim Mårtensson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Calder skrev:
Citat:
Skilj på regbesiktning med ändring (karossändring, bur (med ev ändring av passagerarantal), bromsbyte etc etc) och reggning som Standardrallybil etc (Där speciella regler gäller för framförande på allmänn väg).


Var hittar jag vad jag får lov att ändra? Måste medge att det är en jävla djungel i författninssamlingen, och det gör det inte bättre att den avancerade sökningen inte fungerar...
Enligt den första ingenjören jag snackade med på BP, så går bur under inredningsdetaljer - har hittat detta i 2007:307 28 kap.. Kraven enligt 7-11§§ i samma kap. handlar ju bara om instrumentpanel, ryggstöd, solskydd och armstöd. Hittar ingenting om att bur ska vadderas där det finns risk för islag (säger sig själv iofs), inte heller något om avbäraren som ingenjören pratade om.
Detta måste ju finnas någonstans så man kan läsa själv vad som gäller, utan att behöva lita på godtycke under regbesiktning...


Kolla på andra som fått igenom sin bur så hamnar du nog rätt nära vad du kan få igenom.

Några tips om bilen ska gå igenom är följande.

Skippa toyotastagen
Små hjälmkrossarstag
Montera inte dörrstävorna för högt
Montera huvudbågen så orginal bältesfästen går fria
Se till att du får i en orginal stol även med buren monterad då du ska ha den vi reg bes
Se till att buren går så tajt utmed karossen som möjligt
Se till så inte stagen skymmer sikten för mycket
Alla möjliga islagrytor där buren kan komma i kontakt med förare passagerare vid olycka ska vadderas
Övre burröret som går mellan a-stolparna där solkydden normalt sitter ska ha en triangelformad vaddering

Nu har jag säkert glömt en massa men andra kan ju fylla på

& ja författningssamlingen är krånglig inte ens de som ska tolka den klarar av det till fullo då det inte
är helt ovanligt att få olika svar på samma fråga beroende på vem man pratar med hos bilprovningen

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Calder
Hörby
Här sen Jan 2009
Inlägg: 16



Bra tips givetvis, men jag är nog den mer försiktiga (jobbiga ;-) ) typen som helst vill ha svart på vitt vad man får göra innan man river ner bilen, speciellt eftersom Imprezan är helbilsgodkänd (-99). Står det något om bur i Bilprovningens Registreringsbesiktningshandböcker? I så fall kanske man kan få lite utdrag därifrån..

_________________
Joakim Mårtensson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Calder skrev:
Bra tips givetvis, men jag är nog den mer försiktiga (jobbiga ;-) ) typen som helst vill ha svart på vitt vad man får göra innan man river ner bilen, speciellt eftersom Imprezan är helbilsgodkänd (-99). Står det något om bur i Bilprovningens Registreringsbesiktningshandböcker? I så fall kanske man kan få lite utdrag därifrån..


Svart på vitt & garantier lär du aldrig få tyvärr då svaren beror på vem som besitigar din bil
dessutom har jag råkat ut för olika svar på samma fråga av samma person >

Ska man vara helt säker vilket man aldrig kan vara så försök att prata med den som ska besiktiga
just din bil oftast är det en eller två som utför regbes på stationerna.

Vill du vara 100% säker så kommer du aldrig att komma så långt att du får bur i bilen tyvärr

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Calder
Hörby
Här sen Jan 2009
Inlägg: 16



Får bli en tur till Hässleholm nästa vecka då för att se vad dom har att säga! ;-) Hade varit gjutet att slippa ta tävlingslicens bara för att ha bur...

_________________
Joakim Mårtensson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Calder skrev:
Får bli en tur till Hässleholm nästa vecka då för att se vad dom har att säga! ;-) Hade varit gjutet att slippa ta tävlingslicens bara för att ha bur...


Det bör du slippa.
Men varför inte ha en skruvbur då du har helbilsgodkänt.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Calder skrev:
Får bli en tur till Hässleholm nästa vecka då för att se vad dom har att säga! ;-) Hade varit gjutet att slippa ta tävlingslicens bara för att ha bur...


Tävlingslicens behövs inte vilket framgått av tidigare inlägg i tråden ett flertal gånger.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Lillen skrev:
Calder skrev:
Får bli en tur till Hässleholm nästa vecka då för att se vad dom har att säga! ;-) Hade varit gjutet att slippa ta tävlingslicens bara för att ha bur...


Det bör du slippa.
Men varför inte ha en skruvbur då du har helbilsgodkänt.


I dagsläget är det väl döfött att en försöka få igenom fullbur i ett helfordonsgodkänt fordon
men det jobbas väl med det för att det i framtiden ska vara ok

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Michael Bäck skrev:
I dagsläget är det väl döfött att en försöka få igenom fullbur i ett helfordonsgodkänt fordon
men det jobbas väl med det för att det i framtiden ska vara ok
Janne Z3 är väl den enda som lyckats (av misstag), iaf vad som är känt här på rejsa (som ju börjar täcka ganska många år).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Skruva banåkabil
Snart omöjligt regga gatbil med bur, oavsett årsmodell?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
29 besök senaste veckan (58069 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande