Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Snart omöjligt regga gatbil med bur, oavsett årsmodell? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 29 besök senaste veckan (58069 totalt) |
Nu har jag pratat med SBP och enligt dom jobbar man på ett nytt direktiv som kommer att innebära vissa förändringar, men BARA för helfordonsgodkända bilar. Detta direktiv ska vara klart i april. Hoppas att detta är korrekt info. Imorgon planerar vi att börja svetsa
_________________ Stefan Löfström BMW 320is -90 BMWSC #719 |
||||
Jag har en E30 320 -89 som jag vill ha bur i.
Vem ska jag handla en bur av? Vad för sorts bur funkar? Kan jag få fram papper som visar att det är lungt med bur i bilen vid kontrollbes? Har läst hela tråden men den svänger till höger och vänster hela tiden. När någon pratat klarhet i det kommer det nya frågetecken etc etc.. |
||||
Tjennnna Jocke - allt väl med dig ? bur finner du hos Finess.se eller farbror Guss i Sthlm kanske ? skall du ha den till gatan & sporadiska bankörningar/strippenbesök så funkar det ju med en budgetbur i form utav en folkracebur för runt 3500kr. papper behöver du inte efter att du registreringsbesiktigat bilen med buren, då står det på något sätt i din bils info på VVs dator. (på något sätt så inte C kommer & idiotförklarar mig soom vanligt) Inge problem som sagt att regga med bur fortfarande - det var alltså bara "papperexercisen som ändratdes så att säga" mvh k _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
En annan variant är ju en skruvbur från t.ex. wiechers i Tyskland, men den vet jag inte om den kan regbesiktas eftersom den inte är en "permanent" installation.
Jag köpte min bur från Finess.se. _________________ Stefan Löfström BMW 320is -90 BMWSC #719 |
||||
Är det inte så att man måste ha tävlingslicens hos SBF för att kunna regga en bil med bur, om man vill köra den på gatan? om inte så får du gärna berätta vilken del av författningssamlingen som man ska utgå ifrån! :-) _________________ Joakim Mårtensson |
||||
svar nej Ingen aning var det står med så är det inte & har inte varit heller. Nu vet jag iofs inte hur reglerna för rallybilar ser ut där kanske man måste ha licens, men inte för att regbesiktiga en vanlig gatbil med bur. Sen kan man ju även bes som ombyggt fordon då krävs fler förändringar. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
vilken del.... mitt körkort visar det :-) Min EVo är reggad med fullbur som personbil, vid reggnigen hade ja ingen uttagen licens eller medlemsskap i SBF-klubb, dock hade bilen vagnbok men den gjorde ingen skillnad sade regbesiktningsmannen. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
||||
Jag addade dig på Msn nu Kristian, så vi får tjattra vidare där Kul att höra av från dig igen hur som helst, det va ju inte igår! |
||||
Någon som vet mer om detta? Jag ska ju trycka i en halvbur från wiechers och det hade ju varit gott att regga för 2personer och med halvburen! Jag ska skicka iväg ett mejl till SBP och fråga! Är det deras tekniska avdelning man ska vända sig till?? Mvh |
||||
Ja det är väl rätt ställe att fråga men tyvärr vet jag inte om man kan lita på deras svar, det kan ju vara ganska godtyckligt verkar det som... Måste väl finnas flera här på forumet som har erfarenhet av att regbes respektive kontrollbes med skruvbur... _________________ Stefan Löfström BMW 320is -90 BMWSC #719 |
||||
För reggningens skull ska det inte spela någon roll om buren är svetsad eller skruvad. Men en skruvbur KAN ju bara byggd för att enklare kunna monteras och då kan rören ligga längre från karossen vilken kan skymma sikt mer, och krångla till insteget mer.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Var hittar jag vad jag får lov att ändra? Måste medge att det är en jävla djungel i författninssamlingen, och det gör det inte bättre att den avancerade sökningen inte fungerar... Enligt den första ingenjören jag snackade med på BP, så går bur under inredningsdetaljer - har hittat detta i 2007:307 28 kap.. Kraven enligt 7-11§§ i samma kap. handlar ju bara om instrumentpanel, ryggstöd, solskydd och armstöd. Hittar ingenting om att bur ska vadderas där det finns risk för islag (säger sig själv iofs), inte heller något om avbäraren som ingenjören pratade om. Detta måste ju finnas någonstans så man kan läsa själv vad som gäller, utan att behöva lita på godtycke under regbesiktning... _________________ Joakim Mårtensson |
||||
Kolla på andra som fått igenom sin bur så hamnar du nog rätt nära vad du kan få igenom. Några tips om bilen ska gå igenom är följande. Skippa toyotastagen Små hjälmkrossarstag Montera inte dörrstävorna för högt Montera huvudbågen så orginal bältesfästen går fria Se till att du får i en orginal stol även med buren monterad då du ska ha den vi reg bes Se till att buren går så tajt utmed karossen som möjligt Se till så inte stagen skymmer sikten för mycket Alla möjliga islagrytor där buren kan komma i kontakt med förare passagerare vid olycka ska vadderas Övre burröret som går mellan a-stolparna där solkydden normalt sitter ska ha en triangelformad vaddering Nu har jag säkert glömt en massa men andra kan ju fylla på & ja författningssamlingen är krånglig inte ens de som ska tolka den klarar av det till fullo då det inte är helt ovanligt att få olika svar på samma fråga beroende på vem man pratar med hos bilprovningen _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Bra tips givetvis, men jag är nog den mer försiktiga (jobbiga ;-) ) typen som helst vill ha svart på vitt vad man får göra innan man river ner bilen, speciellt eftersom Imprezan är helbilsgodkänd (-99). Står det något om bur i Bilprovningens Registreringsbesiktningshandböcker? I så fall kanske man kan få lite utdrag därifrån..
_________________ Joakim Mårtensson |
||||
Svart på vitt & garantier lär du aldrig få tyvärr då svaren beror på vem som besitigar din bil dessutom har jag råkat ut för olika svar på samma fråga av samma person > Ska man vara helt säker vilket man aldrig kan vara så försök att prata med den som ska besiktiga just din bil oftast är det en eller två som utför regbes på stationerna. Vill du vara 100% säker så kommer du aldrig att komma så långt att du får bur i bilen tyvärr _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Det bör du slippa. Men varför inte ha en skruvbur då du har helbilsgodkänt. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Tävlingslicens behövs inte vilket framgått av tidigare inlägg i tråden ett flertal gånger. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
I dagsläget är det väl döfött att en försöka få igenom fullbur i ett helfordonsgodkänt fordon men det jobbas väl med det för att det i framtiden ska vara ok _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
||||
Skruva banåkabil Snart omöjligt regga gatbil med bur, oavsett årsmodell? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 29 besök senaste veckan (58069 totalt) |