Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Snart omöjligt regga gatbil med bur, oavsett årsmodell?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
28 besök senaste veckan (58068 totalt)
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Michael Bäck skrev:
Lillen skrev:
Calder skrev:
Får bli en tur till Hässleholm nästa vecka då för att se vad dom har att säga! ;-) Hade varit gjutet att slippa ta tävlingslicens bara för att ha bur...


Det bör du slippa.
Men varför inte ha en skruvbur då du har helbilsgodkänt.


I dagsläget är det väl döfött att en försöka få igenom fullbur i ett helfordonsgodkänt fordon
men det jobbas väl med det för att det i framtiden ska vara ok


Mmmm var däför jag föreslog skruvbur.
De går att ta ur och sedan kan man åka till SBP

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Calder
Hörby
Här sen Jan 2009
Inlägg: 16



Skruvbur är inget alternativ för min del, för jag misstänker att du menar att den ska skruvas ur vid kontrollbesiktning? Det hade kanske inte varit nått stort at göra en gång om året, men då får man troligtvis inte ha den i resten av året - utom just när man é på bana...

Helfordonsgodkänd bil ska gå att få igenom som Standardrallybil, men med kravet att du måste ha licens (och nya stolar och bälte).

Sen med risk för att ha fel - helfordonsgodkännandet är väl till för att slippa regbesiktiga när man byter till andra godkända delar för den modellen? Slipper man även första regbesiktningen?
Det är iaf inga problem att ändra i helfordonsgodkända fordon om man gör en regbesiktning, det gör vi hela tiden på jobbet, när vi kan intyga att att grejerna stämmer överens med VVFS (och inte ECE-direktiv)!

Men som sagt, jag ska kolla upp med Hässleholm, där jag brukar besiktiga mina bilar, har fått rätt från ingenjören på BP att göra det på en helfordonsgodkänd Impreza -99 - så om inte personalen på stationen håller med så ska jag fråga vilka regler dom bygger det på!

_________________
Joakim Mårtensson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Calder skrev:
Det är iaf inga problem att ändra i helfordonsgodkända fordon om man gör en regbesiktning, det gör vi hela tiden på jobbet, när vi kan intyga att att grejerna stämmer överens med VVFS (och inte ECE-direktiv)!
Huvét på spiken!
Det är "bara" att hitta en bur som passar direktiv och har rätt papper.
Eftermontera Porsches originalbur i en GT3RS är ett av de fall jag kan tänka mig som där du kan ha rätt papper på grejerna.
Dragkrokar etc är ju inga problem så länge de är rätt. Tror knappast att man kan regga med hemmasmidd dragkrok utan papper.

Det är ju fortfarande inte solklart att man får montera TÜVgodkända saker och regga om för SPB... Vi har ju inget liknande TÜVgodkända tillbehör här hemma, vi har godtycke och acceptans för det som "inte ser så farligt ut".

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Calder
Hörby
Här sen Jan 2009
Inlägg: 16



Niklas Falk skrev:
Calder skrev:
Det är iaf inga problem att ändra i helfordonsgodkända fordon om man gör en regbesiktning, det gör vi hela tiden på jobbet, när vi kan intyga att att grejerna stämmer överens med VVFS (och inte ECE-direktiv)!
Huvét på spiken!
Det är "bara" att hitta en bur som passar direktiv och har rätt papper.
Eftermontera Porsches originalbur i en GT3RS är ett av de fall jag kan tänka mig som där du kan ha rätt papper på grejerna.
Dragkrokar etc är ju inga problem så länge de är rätt. Tror knappast att man kan regga med hemmasmidd dragkrok utan papper.

Det är ju fortfarande inte solklart att man får montera TÜVgodkända saker och regga om för SPB... Vi har ju inget liknande TÜVgodkända tillbehör här hemma, vi har godtycke och acceptans för det som "inte ser så farligt ut".


I fallet för jobbet, så är det vi själva som skrivet intyget, efter vi har kontrollerat i VVFS att det är tillåtet. I fallet med bur OCH bil reggad innan -05 - så hade jag kunnat tänka mig att hänvisa till reglerna i VVFS 2007:307 28 kap. 7§. Även om dom reglerna är väldigt slapphänta så bör det vara dom man ska gå efter, och i så fall borde det inte vara problem med bur...

Men det är ju bara vad jag hade gått efter, och inte nödvändigtvis en besiktningsman.

Förresten! Är det någon som hittat EU direktiv 74/60/EEG? Hittar bara ändringar, men inte huvuddirektivet... ECE 21 verkar bara vara tillämpligt för tillverkare..

_________________
Joakim Mårtensson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Man hittar alla direktiv via eurlex, söker man på konsoliderad text får man alla gjorda ändringar och senaste versionen i samma dokument. Men det gäller att veta vilket grundsärdirektiv man ska söka på.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6054



Fråga till er som har regbesiktigat med bur nu efter att nya reglerna har börjat att gälla.

Står det något i regbeviset om att det sitter båge/bur i bilen som det gjorde tidigare????

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Tjipp
Göteborg/SJÖVIK
Här sen Sep 2005
Inlägg: 440



Åååå Heeeej!!!

Hur gick det med detta nu!?
Är det kört att regga med bur?

_________________
Tobias Svenrot
Kör oftast DogeRam2500Cummins, MB Gl, Golf Mk1 Gti-84, Golf Mk1 Gli cab eller något av mina andra (46) fordon!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Nej, det ska det inte vara. Men precis som jag väl skrivit tidigare så kräver en burinstallation i ett helfordonsgodkänt fordon normalt sett att bilen är så ombyggd att den kan reggas som ombyggt fordon.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Henrik68
Örebro
Här sen Jun 2012
Inlägg: 7



Hej
Finns det några nyheter bland er kunniga!
Vad gäller vid besiktning / registreringsbesikning av bil med fullbur?
Får man igenom den eller är det helkört??

_________________
Henrik
P 997 C2S (Åka och köpa glass bil)
P 944 T (Blivande banbil)
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Det står att läsa i inlägget ovan ditt.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Skruva banåkabil
Snart omöjligt regga gatbil med bur, oavsett årsmodell?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
28 besök senaste veckan (58068 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande