Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Snart omöjligt regga gatbil med bur, oavsett årsmodell?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
29 besök senaste veckan (58069 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Karl V skrev:
Blir det säkrare att köra bilar utan bur?
Är det många som skadas/dödas varje år för att dom sitter i en bil med bur eller krockar med en som har bur?
Det kan man hävda baserat på den enklaste test/simulering med en sidokrock med docka utan hjälp.
Men det finns ju inte direkt nån "Folksamstatistik" över ökad olycksfrekvens med modifierade fordon generellt, det är få liten andel helt enkelt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



obizzz skrev:
För att fortsätta på huvudämnet är väl rallybilar också ganska ofta gatreggade men de kanske har någon dispens?

om jag minns rätt så får man inte använda en rallybil på gatan om det inte är tävling.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Jörgen (Jet) skrev:
obizzz skrev:
För att fortsätta på huvudämnet är väl rallybilar också ganska ofta gatreggade men de kanske har någon dispens?

om jag minns rätt så får man inte använda en rallybil på gatan om det inte är tävling.
Men det är fortfarande registreringsbesiktad. Men de har kanske en annan kod i systemet för hela klabbet och inte separat för Bur.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Niklas Falk skrev:
Jörgen (Jet) skrev:
obizzz skrev:
För att fortsätta på huvudämnet är väl rallybilar också ganska ofta gatreggade men de kanske har någon dispens?

om jag minns rätt så får man inte använda en rallybil på gatan om det inte är tävling.
Men det är fortfarande registreringsbesiktad. Men de har kanske en annan kod i systemet för hela klabbet och inte separat för Bur.


Ja det var det jag tänkte på, att man inte för köra dem när det inte är tävling känner jag till.

_________________
Martin Öberg
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Niklas Falk skrev:

tänk om man kunde dra ihop tillräckligt många som under SFRo's paraply kunde jobba fram en ny nivå av fordon (en variant av ombyggt) där modifieringsnivån var mera optimerad för körhobby än bygghobby (mera bankörning än hotrod om jag får generalisera). Just drivlinebytet känns lite mastigt när man redan har "rätt" från början. Bur och bromssystem skulle vara en dröm som minimum.


Detta vore ju optimalt att få till som ombyggt fordon då även jag redan sitter med rätt motor i bilen
känns lite omständigt att byta.

Lämplig minsta nivå borde vara

1: bur
2: Utbytt bromssystem/kraftigt modefierat
3: ombyggd hjulupphägning

Då detta är saker som på en banbil ofta modefieras

Detta skulle sitta fint

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019



...och jag har pratat med vägverket precis, med en handläggare inom författningen (regelverket kring motorfordon). Denna person hade inte en aning om vad jag pratade om och skall återkomma till mig med klarare besked.

Det enda de två tjänstemän jag pratade med, var helt överens om var skyddsburs icke vara i helbilsgodkända fordon.

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Rallybilar kommer fortsatt vara undantagna då de körs på vanlig väg mellan sträckorna. Hur dessa reggas vet jag inte, var inte intressant för mig när jag pratade med VV.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Mattias Habenicht (Habbe) skrev:
...och jag har pratat med vägverket precis, med en handläggare inom författningen (regelverket kring motorfordon). Denna person hade inte en aning om vad jag pratade om och skall återkomma till mig med klarare besked.

Det enda de två tjänstemän jag pratade med, var helt överens om var skyddsburs icke vara i helbilsgodkända fordon.


Som vanligt med myndigheter den ena handen vet inte vad den andra gör
det är ju inte precis första gången det händer & garanterat inte sista

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Mattias Habenicht (Habbe) skrev:
...och jag har pratat med vägverket precis, med en handläggare inom författningen (regelverket kring motorfordon). Denna person hade inte en aning om vad jag pratade om och skall återkomma till mig med klarare besked.

Det enda de två tjänstemän jag pratade med, var helt överens om var skyddsburs icke vara i helbilsgodkända fordon.


Det är väl helt enkelt så att man inte vill ha bur i nya bilar & det är enklare att stifta en förskrift som
gäller alla, samtidigt blir man av med "alla streetrace bilar som åker runt med bur"

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499



Tråkigt om resultatet av detta blir att man måste "bygga bort sig" (dvs hela vägen till ombyggt fordon) bara för att man vill sitta säkert i sin bankörning.


Senaste banträffen med Opel Sport Club var samma dag som BMW/Audi körde på Mantorp (Vi var på Sviestad) och då stod Polisen och hade flygande kontroller i Linköping och kollade regbevis på burar... så det är ju spännande i framtiden sen

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



Michael Bäck skrev:
Mattias Habenicht (Habbe) skrev:
...och jag har pratat med vägverket precis, med en handläggare inom författningen (regelverket kring motorfordon). Denna person hade inte en aning om vad jag pratade om och skall återkomma till mig med klarare besked.

Det enda de två tjänstemän jag pratade med, var helt överens om var skyddsburs icke vara i helbilsgodkända fordon.


Det är väl helt enkelt så att man inte vill ha bur i nya bilar & det är enklare att stifta en förskrift som
gäller alla, samtidigt blir man av med "alla streetrace bilar som åker runt med bur"


Som om alla streetrace bilar kommer sluta köra nu

Blir väll som vanligt bara en regel som folk skiter.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617



Berra skrev:
om detta stämmer så måste det ju överklagas eller motarbetas hårt från SBF.


Där har du fel. Det finns högt uppsatta personer inom SBF som starkt arbetar för att få bort alla kopplingar mellan motorsport och "fordon". Rejsbilar skall minsan hålla sig på banor och vice versa.

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319



Har jag missat något stort eller varför är dom emot burar ?

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Kenson skrev:
Berra skrev:
om detta stämmer så måste det ju överklagas eller motarbetas hårt från SBF.


Där har du fel. Det finns högt uppsatta personer inom SBF som starkt arbetar för att få bort alla kopplingar mellan motorsport och "fordon". Rejsbilar skall minsan hålla sig på banor och vice versa.
Det är där jag tycker det blir lite komiskt när man kommer in på Rally. Där ska det minsann köras med trafikförsäkring...

Det är inte lätt att vara smidig när den stora foten vrids om i klaveret.

Men visst hade det varit trevligt med en variant av ombyggt som passar denna del av bilhobbyn?
Då hade det ju funnits klara rutiner och fina papper på allt (och inte en massa tisslande och gissande inför besiktningar och ev flygande som det är nu).

I Östergötland ska man ju passa sig för att vara på vägarna öht, trafikpolisen där har ju extremt mycket större fokus än i alla andra län sammanlagt (där har jag passerat fler kontroller på två timmar än under resten på mina futtiga 10k mil i livet).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Misstänker ett stort misstag här.

Det har kommit ut en ny föreskrift om fordonsuppgifter i vägtrafikregistret (VVFS 2008:249) som bland annat upphäver den gamla VVFS 1993:2.

I den nya föreskriften finns fortfarande T71E och T20F kvar. Case closed?

Bokade iaf. den förr eller senare nödvändiga registreringsbesiktningen när Rikard ringde och informerade mig om läget. Fick tid klockan redan kl13:40 idag.

Det är inget misstag... >

T71E och T20F utgår står det klart och tydligt.

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Vet inte vänsterhanden vad höger lilltå håller på med??

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Niklas Falk skrev:
Vet inte vänsterhanden vad höger lilltå håller på med??


Precis som jag skrev tidigare

"Som vanligt med myndigheter den ena handen vet inte vad den andra gör
det är ju inte precis första gången det händer & garanterat inte sista"

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Berra
Tollarp
Här sen Maj 2003
Inlägg: 186



Kenson skrev:
Berra skrev:
om detta stämmer så måste det ju överklagas eller motarbetas hårt från SBF.


Där har du fel. Det finns högt uppsatta personer inom SBF som starkt arbetar för att få bort alla kopplingar mellan motorsport och "fordon". Rejsbilar skall minsan hålla sig på banor och vice versa.


Mycket möjligt att jag har fel, men om läser man på roadsports hemsida:

"Roadsportklassen har en lång tradition, grundtanken var att sportvagnsägare skulle kunna deltaga med sin bil i tävling på helgen och använda den för transport i veckans övriga dagar. Reglerna upprätthålles i stor utsträckning genom gentlemens agreement. Eftersom grundtanken är att bilarna är avsedda för gatbruk sätts de ramar som reglementet utgör så att allt för stora modifieringar ej skall göras. Reglerna har tre huvudsyften, säkerhetsmässiga aspekter, undvikande av kostnadsdrivande modifieringar och sportslig rättvisa mellan bilar av olika konstruktion. "

då blir det rätt tråkigt för likanande klasser om de "motarbetas" av SBF

_________________
Bartek "Berra" Brejski
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Berra skrev:
då blir det rätt tråkigt för likanande klasser om de "motarbetas" av SBF
Vi (SPVM Roadsport) undantar motoreffekt och vingar från besiktningskravet idag, det krävs inte många tillagda tecken i reglementet för att undanta Båge/bur, Stol, Bälte och Huvudbrytare också. Med de ändringarna så är det inga formella hinder för helbilsgodkända heller (som bokstavstroget inte kan delta idag, vi har genomskinliga fingrar ). Att man måste bygga fram/tillbaka inför varje års besiktning är ju ett aber men det gör vi ju ändå (eller probar station till man hittar nån som endast tittar på "rätt" saker).

Kombinera SFRo och Vagnboksbesiktningen så kan vi börja snacka om förbättring triggad av denna "försämring". Det måste ju inte bara vara mörker. Att gråzonen försvinner kan ju ge uppklarnande väder också (men "laglösheten" har ju viss charm den med).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019



Johan Rius skrev:
Misstänker ett stort misstag här.

Det har kommit ut en ny föreskrift om fordonsuppgifter i vägtrafikregistret (VVFS 2008:249) som bland annat upphäver den gamla VVFS 1993:2.

I den nya föreskriften finns fortfarande T71E och T20F kvar. Case closed?

Bokade iaf. den förr eller senare nödvändiga registreringsbesiktningen när Rikard ringde och informerade mig om läget. Fick tid klockan redan kl13:40 idag.

Det är inget misstag... >

T71E och T20F utgår står det klart och tydligt.


Stämmer MEN möjligheten att regbesiktiga skall finnas kvar bara koden försvinner. Fordonskunggörelsens regler om inre säkerhet är det som gäller i grund och botten.

Synd för alla sevenbyggare om dom skulle skärpa upp dessa regler med krav på typade paneler etc...fast det skulle ploppa upp typade detaljer på tre raka isf!

Själv har jag bokat tid för regbesiktning av bur. Visserligen flera månader framåt men det var inga problem. Nu skall man bara fasa för brevet från bilprovningen som upphäver tiden för besiktningen.

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



Samhället kommer att byråkratisera sig själv in i fördärvet...

Det är ju ganska enkelt, vill folk har burar i sina bilar kommer de ha det. Nu försvinner ju möjligheten för bilprovningen att kontrollera dessa bilar. Risken för olika typer av fusk ökar ju. Varför ges inte möjligheter till förändringar istället så man kan föra in dessa bilar i ljuset och få kontrollera dem.

Sen kan man ju undra hur akut det varit att ta tag i detta "problem" gentemot andra viktiga frågor.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Skruva banåkabil
Snart omöjligt regga gatbil med bur, oavsett årsmodell?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
29 besök senaste veckan (58069 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande