Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Test av R-däck i Teknikens Värld
1, 2, 3, 4   >>
72014 besök totalt
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Slutresultat

1. Toyo R888
2. Dunlop Direzza
3. Yokohama 048 S
4. Yokohama 048 M
5. Kumho V70a
6. Avon ZZR


EDIT:

Niklas Falk skrev:
Arkivet, artikelsök, artikeltyp, däckstest
http://www.teknikensvarld.se/documents/dacktester/ovriga-dacktest/2008 . . . .

http://www.teknikensvarld.se/files/0820-test-r-dack-racing.pdf (funkar när du skapat en session dit, den är ju gratis men de har förberett för att ta betalt...)

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Bra. Svart på vitt. Då vet vi vad som gäller. thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793



Jag förstår inte. Har det gjorts ett test i tv eller vad menas?
Vad är tv?

_________________
/David Johansson
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6490



wipe skrev:
Jag förstår inte. Har det gjorts ett test i tv eller vad menas?
Vad är tv?


Teknikens Värld gissar jag

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



wipe skrev:
Jag förstår inte. Har det gjorts ett test i tv eller vad menas?
Vad är tv?


Teknikens Värld, biltidningen

_________________
Martin Öberg
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



Konstigt att inte Michelin var med, skulle vara intresant att se cup däcket i testet.

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793



Hur gick testet till då? Räknade dom in priset på däcket också?
Låter ju konstigt att r888orna skulle vara snabbast när dom kostar minst.

_________________
/David Johansson
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
wipe skrev:
Hur gick testet till då? Räknade dom in priset på däcket också?
Låter ju konstigt att r888orna skulle vara snabbast när dom kostar minst.


Dunlopen var en hårsmån snabbare, men R888 var totalt bättre.
Sen när betydde högre pris, alltid bättre grejer

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Det känns som om det reportaget ska tjuvläsas lite. Man måste ju hålla koll på alternativen och att läsa ut skillnader. Att sen tolka om dem till sin egen situation är ju mindre svårt när materialet inte diffar så mycket.

Men jag är extremt säker på att jag själv inte skulle fått samma resultat om det varit jag själv som testat (jag bara fräckt utgår från att mina prioriteringar är lite (men kanske väldigt lite) annorlunda).
Varv med bäst varvtid (dvs när peekar de) av 15 från stående start tex. Jag kan tänka mig offra nån tiondel i kvaltid för att kunna bibehålla placering (alt plocka placering) hela racet. Toyo R888 vet jag hur de fungerar i mina händer, alla de andra har jag inte testat.

För de med material som skiljer rätt mycket så skulle jag vilja påstå att det är mycket svårt att gissa vad resultatet betyder. Möjligen kan man överföra de olika gummiblandningarnas relativa mjukhet.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11876



Narin skrev:
Konstigt att inte Michelin var med, skulle vara intresant att se cup däcket i testet.


Ja verkligen, så vitt jag förstår anses det ju definitivt bäst, eller

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



bmw130 skrev:
Narin skrev:
Konstigt att inte Michelin var med, skulle vara intresant att se cup däcket i testet.
Ja verkligen, så vitt jag förstår anses det ju definitivt bäst, eller
Inte i väta iaf, det vet jag

Men vad som är "bäst" varierar kraftigt med förutsättningarna, inget däck är bäst för allt. Gummiblandningar, stomstyvhet, vikt på bil, etc spelar roll. ACB10 i mjukare gummiblandingen går kanonfort för en del (fråga Brolund), men jag tvivlar att de funkar bra på en Audi RS6

För testbilen (Miata runt tonnet) har jag inte hört om nån som testat Michelin. Yokohama, Kumo och Toyo är väldans vanliga däremot. Om det beror på vana, snålhet eller marknadsföring/närvaro av försäljare (orion Racing och Wheelbase är ju inte okända i depån) kan man fundera på.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793



Dude skrev:
Sen när betydde högre pris, alltid bättre grejer

Nä, alltså jag är ju väldigt emot talesättet "man får vad man betalar för", men ändå, detta är rejsa.
Gör man en sökning på "man får vad man betalar för" så får man fram över 1000 trådar.

Personligen så bygger jag gärna min bil på biltemadelar

Dock är det inte ofta det billigaste slår det dyraste!

Toyo thumbs up

_________________
/David Johansson
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



Vi åker massor med Toyo R888 i Hondaklubben. Vi har mycket bra avtal med dem. Dock så har vi problem med att de överhettar framhjulen efter ett par varv. Därför har flera gått över till hårdare blandningar av toyo och direzza samt även MPSC. Som bakdäck på fwd är Toyo dock suveräna samt på blött.

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

Hur är toyo på tyngre bakhjulsdrivna bilar uppåt 1600 kg. Någon som har erfarenhet?

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

Dude skrev:
wipe skrev:
Hur gick testet till då? Räknade dom in priset på däcket också?
Låter ju konstigt att r888orna skulle vara snabbast när dom kostar minst.


Dunlopen var en hårsmån snabbare, men R888 var totalt bättre.
Sen när betydde högre pris, alltid bättre grejer


Det är ett välkänt begrepp inom sociologi med inriktning på konsumtion. Jag har för mig att det kallades för weblen effekten, vilket innebär att konsumenten per automatik tror/förväntar sig att en dyrare vara också är bättre. Typexemplet är parfym, ju dyrare desto bättre? Min "bättre" hälft går mycket på dyrast är bäst, hon vägrar dock att inse det själv. Det är också därför märkesvaror är så lönsamma. Stämpla Mullbery på en livrem tillverkad i indien för två spänn och sälj den för 800 på fina gatan. (Ursäkta off topic)

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



blixten skrev:
Det är ett välkänt begrepp inom sociologi med inriktning på konsumtion. Jag har för mig att det kallades för weblen effekten, vilket innebär att konsumenten per automatik tror/förväntar sig att en dyrare vara också är bättre. Typexemplet är parfym, ju dyrare desto bättre? Min "bättre" hälft går mycket på dyrast är bäst, hon vägrar dock att inse det själv. Det är också därför märkesvaror är så lönsamma. Stämpla Mullbery på en livrem tillverkad i indien för två spänn och sälj den för 800 på fina gatan. (Ursäkta off topic)
För saker som har andrahandsmarknad (direkt eller indirekt) så kan en tillräckligt omfattande masspsykos göra ett konstlat värde till reellt värde. Detta nu reella värde kommer krafter (andra än tillverkaren) jobba hårt för att bibehålla (antingen för att boosta egen självkänsla eller för att inte förlora andrahandsvärde).
Tänkvärda saker som med viss humor kan appliceras på allt från bilmärken till stötdämpare, bromsar etc.

Men om man inte ser däck som slitagevaror (där man har rätt god möjlighet att efter några år skaffa sig lite objektivitet) utan som kapitalvaror så är ju detta inte OT.
Hur var det nu, WTCC förlorade nära två sekunder i varvtid på många banor när de bytte från Michelin (?) till Yokohama (men de fick jämnare tider över flera varv om jag inte minns alltför fel). Det måste ju innebära att detsamma stämmer för Rdäcken på min bil också...

I den bästa av världar så ska TV's test kunna extrapoleras på ens egen bil, speciellt om du testat nåt av de testade däcken själv.
Men för 1600kg med gott om mos som ska ner i backen via bakhjulen behövs det nog testdata som ligger lite närmare.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

blixten skrev:
Hur är toyo på tyngre bakhjulsdrivna bilar uppåt 1600 kg. Någon som har erfarenhet?

/Johan B

Jag monterade nyligen Toyo på Smurfen (som iofs inte riktigt väger så mycket...). Den har ju tidigare gått på MPSC så länge vi kört den. Jag har hittills åkt en "trackday" på Sviestad med R888'orna. Jag tycker nästan att bilen kändes mer harmonisk med Toyo-däcken. Absolutgreppet är kanske en liten gnutta sämre men balansen kändes bra. Justerbarheten på gränsen snarare bättre än med Michelinarna. Slitaget ser jämnt och bra ut. Landade på ca 2.1bar varmtryck när det kändes bra.
I samband med bytet gick vi ner till bara några grader camber bak. Vi kör ca3° fram och drygt 2° bak om jag minns rätt.

_________________

Rice and shine
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



blixten skrev:
Dude skrev:
wipe skrev:
Hur gick testet till då? Räknade dom in priset på däcket också?
Låter ju konstigt att r888orna skulle vara snabbast när dom kostar minst.


Dunlopen var en hårsmån snabbare, men R888 var totalt bättre.
Sen när betydde högre pris, alltid bättre grejer


Det är ett välkänt begrepp inom sociologi med inriktning på konsumtion. Jag har för mig att det kallades för weblen effekten, vilket innebär att konsumenten per automatik tror/förväntar sig att en dyrare vara också är bättre. Typexemplet är parfym, ju dyrare desto bättre? Min "bättre" hälft går mycket på dyrast är bäst, hon vägrar dock att inse det själv. Det är också därför märkesvaror är så lönsamma. Stämpla Mullbery på en livrem tillverkad i indien för två spänn och sälj den för 800 på fina gatan. (Ursäkta off topic)

/Johan B


Kan så vara men du bygger inte upp ett premium namn med skitprodukter.

_________________
bmw bmwsson
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Handlarn skrev:
Kan så vara men du bygger inte upp ett premium namn med skitprodukter.


Nej, det gör du med rätt marknadsföring (fast det ligger lite i det du säger också)

_________________
Martin Öberg
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Jag tycker vi ska ge all heder och massor av kudos åt teknikens värld!! Det är väl enda svenska biltidningen som har haft test på r-däck någonsin?? Nu har jag inte hunnit läsa artikeln ännu, men bara att ha med ett sådant test i tidningen ger grymt mycket plus i kanten från min sida iaf

Jag tycker TV har lyft sig ordentligt som biltidning på sistone thumbs up

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Isåkare
Munsö
Här sen Dec 2004
Inlägg: 402



För första gången sen 1993 har tidningen inte dykt upp punktligt i min brevlåda

Å andra sidan köpte jag häromdagen min andra uppsättning R888 av Dude, så vad tidningen skriver bryr jag mig inte så mycket om, jag vet ju redan att R888orna är bäst

_________________
Rikard Gjersvold
070 511 30 73
Styrelseladamot Lazzat MK
BMW 325i -92
Citera
Däck för banåka
Test av R-däck i Teknikens Värld
1, 2, 3, 4   >>
72014 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande