Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Test av R-däck i Teknikens Värld
<<   1, 2, 3, 4   >>
72018 besök totalt
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793



blixten skrev:
Hur är toyo på tyngre bakhjulsdrivna bilar uppåt 1600 kg. Någon som har erfarenhet?

/Johan B


Jag kör 195or på min celica som väger 1500kg där nånstans. Eller jag har bara provat en gång och det var i helgen, inte så varmt ute alltså. En varm sommardag har jag ingen aning om hur dom funkar.

_________________
/David Johansson
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



Isåkare skrev:
För första gången sen 1993 har tidningen inte dykt upp punktligt i min brevlåda

Den har inte dykt upp hos mig heller så det är nog många som drabbats.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Joakim Winkler skrev:
Den har inte dykt upp hos mig heller så det är nog många som drabbats.

De har distributionsproblem. Den kommer så småningom till prenumeranter.

_________________

Rice and shine
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161



Intressant med ett test av däck, men med tanke på kvaliteten hade det varit roligare om Automobil gjort samma test. Jag tycket att de brukar hålla en högre nivå på sina olika tester. Det här kändes sådär vetenskapligt. Men oavsett, kul att någon gör det.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
chrno
Örebro/Hiroo Tokyo
Här sen Dec 2006
Inlägg: 81



också synd att dom inte har med Bridgestones däck. (Fast det beror väl kanske mest på att man inte kan köpa dom på denhär sidan av jordklotet)

_________________
Daniel Gardh
Mazda Rx7 FD3S "Touge Monster"
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Max skrev:
Intressant med ett test av däck, men med tanke på kvaliteten hade det varit roligare om Automobil gjort samma test. Jag tycket att de brukar hålla en högre nivå på sina olika tester. Det här kändes sådär vetenskapligt. Men oavsett, kul att någon gör det.

Nu har jag tyvärr inte själv hunnit läsa artikeln men jag är lite nyfiken på vad det var som gjorde TV's test "sådär" vetenskapligt? Ska man inte lyssna på resultatet?

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9850

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Det är Linus Pröjtz som kör T-V's raceMiata och testar.
Vetenskapligt eller inte, så kör 99,8% av svenska racers i blindo iaf.

Bättre med lite info än ingen

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Dude skrev:
Vetenskapligt eller inte, så kör 99,8% av svenska racers i blindo iaf.


Hm, är det vetenskapligt bevisat?

Jag kanske testar 888 på min lilla bil nästa gång, de verkar finnas i 13"? 048orna börjar bli grymt dyra tycker jag

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9850

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
[quote="Westfield"][quote="Dude"]Vetenskapligt eller inte, så kör 99,8% av svenska racers i blindo iaf.
Citat:


Hm, är det vetenskapligt bevisat?

Jag kanske testar 888 på min lilla bil nästa gång, de verkar finnas i 13"? 048orna börjar bli grymt dyra tycker jag


Inte vetenskaplig, bara min åsikt

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 999



Tyckte det var ett intressant reportage men lite tunnt var det nog....

Helt klart att R888 ger mycket "bang for the buck".... thumbs up

Sen hur dessa resultat är överförbara till lite tyngre effektstarkare bilar kan ju diskuteras....



blixten skrev:
Hur är toyo på tyngre bakhjulsdrivna bilar uppåt 1600 kg. Någon som har erfarenhet?

/Johan B


Jag har åkt det på min BMW Z3M Coupe... vet inte rikigt men runt 1350-1400kg tror jag den väger.

Bakdäcken höll förvånansvärt länge (ca: 4 trackdays på knutstorp (minst 100 varv) 45 varv på ringen och 3-400 mil transport menads jag avverkade 2 par framdäck på satta körning.

Åkte MPSC på ringen denna sommar och gillar nog dem mer, jämnare slitage på framdäcken var en av sakerna.

Nu är ju detta mina erferenheter, men som sagt är det ju väldigt mycket som spelar in vid jämförelser.

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

[quote="Dude"][quote="Westfield"]
Dude skrev:
Vetenskapligt eller inte, så kör 99,8% av svenska racers i blindo iaf.
Citat:


Hm, är det vetenskapligt bevisat?

Jag kanske testar 888 på min lilla bil nästa gång, de verkar finnas i 13"? 048orna börjar bli grymt dyra tycker jag


Inte vetenskaplig, bara min åsikt


Är benägen att hålla med. När Dahlbäck började med RE540 var vi vi två förare i hela roadsportfältet som handlade (trots 1/3 mindre pris mot Yoko som alla andra körde, med möjligt undantag för någon Pirelliförsedd Porsche). Min kollega dömde ut dem totalt efter två heat, mens jag inte tyckte det var nån större skillnad. Den hösten körde AMS ett test med just de två och något Pirreli. Bilen och föraren var en M3 med Hr Ekblom bakom ratten, och det skillde nån tiondel runt Karlskoga... Året efter var det VÄLDIGT mycket vanligare i depån.

Folk har en benägenhet att göra som den stora massan, och det gäller nog även r-däck.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005
Inlägg: 783



Jag har precis bytt ut mina slitna R888 mot Kuhmo V70A! Pratade med flera däcksäljare som dömde ut mina R888 som sa att de duger till gatåka och lite banträffar men är inget R-däck för den som tävlingskör. Testet är ju utfört med en Miata och det är ju vad jag kör så jag får nog förbereda mig på en besvikelse när jag testar däcken för första ggn på Knutan imorgon...

_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



bfd_henriksson skrev:
Jag har precis bytt ut mina slitna R888 mot Kuhmo V70A! Pratade med flera däcksäljare som dömde ut mina R888 som sa att de duger till gatåka och lite banträffar men är inget R-däck för den som tävlingskör. Testet är ju utfört med en Miata och det är ju vad jag kör så jag får nog förbereda mig på en besvikelse när jag testar däcken för första ggn på Knutan imorgon...
Äh, du får ju jämföra först när du kört in dig på dem (dvs när mönstret är slut och du lärt dig hur de beter sig).
Ska man bara gå på input från andra så kommer man ju aldrig ut ur garaget eftersom "månadens smak" ändras hela tiden.
Men att Toyo's mjukare stomme och gummiblandningen gör dem lättkörda tror jag är ganska universellt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005
Inlägg: 783



Jo, ligger nog en del i det du säger. Ska köra Knutan och Falkenberg men känns dom fortsatt "sliriga" så blir det R888 till våren. Nästa år är det ju pallplats som gäller...

osis att första R-däcktsetet(med miata till råga på allt) kommer veckan efter man handlat nytt. Även om det finns många åsikter och "månadens smak" ändras så borde ju ett däcktest med samma bil ge en bättre fingervisning än tidsjämförelser mellan olika bilar eller liknande bilar men med olika setup...

_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



bfd_henriksson skrev:
Jo, ligger nog en del i det du säger. Ska köra Knutan och Falkenberg men känns dom fortsatt "sliriga" så blir det R888 till våren. Nästa år är det ju pallplats som gäller...
Du sliter dem nog inte fortare än att du kan träna hela försäsongen på dem också (det gäller ju att krama ut så mycket testdata som möjligt ur materialet)
Tänk nu på att Knutan bör vara märkbart snabbare imorgon än under SSM. Känslan i däcken och dess grepprofil över tid skulle jag vara mest intresserad av (men det är jag det).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Isåkare
Munsö
Här sen Dec 2004
Inlägg: 402



Niklas Falk skrev:

Men att Toyo's mjukare stomme och gummiblandningen gör dem lättkörda tror jag är ganska universellt.


Vad fick du det ifrån ?? Jag står just nu och klämmer på minna gammla V700 och R888or, stomen och framförallt sidorna är mycket stadigare i R888orna, klämmde även på några vanliga däck i min trave utanför, ett par vanliga Good Year däck i samma dimesion känndes lika hårda/mjuka som V700, medans R888orna känns som dom skulle funka utan luft i !!

Tidningen kom nu i brevlådan thumbs up

Som tidningen skriver är hållbarheten enormt bättre i R888, iaf mot V700 som jag provat själv, dom höll i princip en bandag thumbs down R888orna gick 2 banträffar förra hösten, 4 st i år + en massa nötande på konbana, och dom går minst 1-2 träffar till (på tort väglag)

_________________
Rikard Gjersvold
070 511 30 73
Styrelseladamot Lazzat MK
BMW 325i -92
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



Isåkare skrev:
Niklas Falk skrev:

Men att Toyo's mjukare stomme och gummiblandningen gör dem lättkörda tror jag är ganska universellt.
Vad fick du det ifrån ?? Jag står just nu och klämmer på minna gammla V700 och R888or, stomen och framförallt sidorna är mycket stadigare i R888orna, klämmde även på några vanliga däck i min trave utanför, ett par vanliga Good Year däck i samma dimesion känndes lika hårda/mjuka som V700, medans R888orna känns som dom skulle funka utan luft i !!
Att R888 är lite mjuka i stommen jämfört mot en del andra andra (ok Yokisar då) det vet jag men att V70A skulle vara ännu sladdrigare var delvis en nyhet (lite ont om back/to/back erfarenheter, det är ju sånt som tester kan hjälpa till med).

Det ryktas att ett team i MSLS körde förvånansvärt många timmar på en uppsättning V70A, ungefär lika många timmar som jag får ur R888. Detta med väldigt liknande vikt och effekt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Jag tror testet är seriöst genomfört DÄREMOT brister det kraftigt i när det gäller redovisning av testförutsättningarna.
Det framgår inte vilken gummiblandning som användes. Yokohama är inte de enda däcket som finns i allt mellan soft och hard. Denna brist gör det svårt att ta varvtidsjämförelserna på fullt allvar.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 213



Jag upplever att V70A har en stabil stomme. När däcken var lösa så kändes dom väldigt stabila, nu har jag aldrig kört på 888 men väl RA1 som var betydligt vekare i stommen, yttrade sig även i ett fint vågmönster på utsidan av däcken. På Kumho däcken har jag ett väldigt fint och jämnt slitage, vilket borde säga endel om stommen, däcken sitter på en 1600kg frontmotorbil.

_________________
Rehan Mirza
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2604



Efter att ha skummat genom artikeln kan jag hålla med om att det känns som att det saknas en del data för att det skall kännas vetenskapligt. Däcksdimension hade varit en bra start..

Min erfarenhet är att livslängden, iaf på Toyo, skiljer väldigt beroende på om man åker 97% eller 100% attack. Det jag uppfattar som 100% attack uppfattar någon annan som avkylningsvarv. Att diskutera livslängd på däck utan att ha testat dem på samma bil med samma chaufför känns tämligen menlöst.

Man undrar också var priserna kommer från? Hoppas ingen betalat 1428 kr/st för R888or. Det är väl 195-205 mm bredd på 15" det handlar om. Dunlop har onekligen ett attraktivt pris, om det nu stämmer?

_________________
Rikard Ahlin
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Borde vi inte kunna be Bilsport om ett riktigt R däckstest? (Jag antar att Automobil är för mycket konsumentorienterad för att kunna offra sidor på något så specifikt?) Jag har flera osäkerheter i TV testet eftersom min bil väger 300 kg mer. Mina Toyo brukar bli på gränsen till överhettade och jag hoppas att mina kommande V70A hård kommer att gå svalare.

Men om alla vi som finns på Rejsa köper det nummer av Bilsport som innehåller "vår" setup av R-däckstest - borde inte det vara en grej?

En väsentlig fråga är dock om det går att komma överens om hur testet ska göras. Jag önskar en 1300-1400 kg bakhjulsdriven, 270 - 350 hästars bil med 235/45/17 med i testet. Och gärna både på torrt och vått underlag. Kanske en Miatagrupp (enligt TV) samt en M5/RS6 grupp.

Någon som har några connections?

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Däck för banåka
Test av R-däck i Teknikens Värld
<<   1, 2, 3, 4   >>
72018 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande