Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Test av R-däck i Teknikens Värld
<<   1, 2, 3, 4   >>
72018 besök totalt
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Vart tog Pirellis däck vägen?

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

PeOR skrev:
Borde vi inte kunna be Bilsport om ett riktigt R däckstest? (Jag antar att Automobil är för mycket konsumentorienterad för att kunna offra sidor på något så specifikt?)


Jag vet att Automobil har haft tankarna på att göra ett R-däckstest.

Dock tror jag det är svårt att få med alla och att testa rättvist. Något Teknikens Värld säkert lyckats med

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9850

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Frågan är väl.
Hade det varit bättre om dom inte testat alls

Hur stor budget tror ni att Teknikens Värld hade för detta test (man får väl säja att ett r-däcktest inte är speciellt allmännyttig information)

Jag tycker iaf att det var ett bra försök och visade om inte annat iaf en fingervisning om prestanda.
och jag har iaf testat r-däck i närmare 15år nu(vad det nu kan vara värt)

Att dom missade att ange stl är ju en fadäs, men det är 195/50 alt 195/55-15 som testades.
och som det stod i testet (ang Erik B:s anmärkning om Pirelli) så tillverkar dom inte den dimensionen.
Ej heller Michelin.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Anders, Jag menade inte att klaga. Tvärtom så tycker jag det är lysande. Samtidigt så kan jag inte låta bli tanken att om man fick lite provdäck på fälg från generalagenterna så nog skulle säkert Rejsianer ställa upp med både bilar, sin förarkompetens och bensin. Power of web 2.0. Användargenererat material...

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Renault Sports chassi ingengörer och testförare testade allt som fanns på marknaden under utvecklingen av R26R. Slutligen valdes Toyo R888 på grund av att de höll länge, vilket var ett krav på en Renault.

De testade oxå Michelin cup men de ansågs inte hålla tillräckligt länge på bana samt väg, dock mellan raderna står det att utläsa att Cup var bättre gällande gepnivåer mm, men att det föll på slitage biten.

Nåväl, utan tvekan hade jag satt cup däck på min R26R.
Uppenbarligen var budgeten inte stor nog att be Michelin specialutveckla däck till R26R, vilket de gjort till flera andra som GT3/CSL.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Isåkare
Munsö
Här sen Dec 2004
Inlägg: 402



Rikard Ahlin skrev:
Att diskutera livslängd på däck utan att ha testat dem på samma bil med samma chaufför känns tämligen menlöst.


Jo det stämmer förvisso, men i TV står det ju att dom kört 2 olika däck på samma bil, och livslängden var milsvid, och precis samma skrev jag tidigare här, mina V700 (medium) försvann som en avlöning, medans R888orna bara går och går och går, hitils har dom hållt minst 6 ggr så länge (dom är inte slut än) körda med samma bil, förare och samma bana, Sviestad.

Mina första R däck, R881, fick jag av Falk här på forumet, dom saknade nästan mönster, men det fanns massor av gummi kvar under mönstret, jag åkte 1,5 bandagar med dom, första gången över 100 varv på Gälleråsen, sen ca 40 innan motorn rasade. därimellan kördes lite konbana, sen gav jag däcken vidare till en annan kille, för dom var fortfarande inte slut/korden var inte framme. V700 däcken har typ 1 mm gummi under mönstret, sen är korden framme.

(Falk eller Mäkinen kan säkert berätta vad R881 var med om innan jag fick dom)

Nu är ju jag en amatör och skulle nog inte köra fortare/saktare med det ena eller andra däcket, men V700 däcket fick fortare upp värmen och greppade tidigare, men efter ca 10 varv blev dom som snorkråkor på min bil 1150 kg 170 hk 205/50-15, och man fick gå i depå en stund, detta har jag inte upplevt alls på R888orna.

Men som sagt, jag är amatör, så mina iaktaganden kanske inte stämmer alls.

_________________
Rikard Gjersvold
070 511 30 73
Styrelseladamot Lazzat MK
BMW 325i -92
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



Under dagen har vi hårdtestat lite (205/50-15) Kumho medium och Toyo i både vått och torrt under MGCC Höstrace.
Kumho V70 Medium betedde sig som jag hade förväntat mig, inte lika snabb uppvärmning och såsar inte ur lika fort som Toyo. Behöver jag säga att Kumho var värdeläsa i blött/fukt i jämförelsen.
ok, det är på olika ekipage men när vi tar dem imål med under sekundens differans efter 10varv (och ganska låga varvtider) så kanske mätpunkterna har lite bäring (iaf på det sätt vi kör).
Kvar att utreda är hur länge V70A medium håller (6h (en säsong) vore kanon).

Så blött som det varit i år så kan man ju inte vara utan Toyo (när man inte kan använda riktiga raceregndäck)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



Erik B skrev:

Dock tror jag det är svårt att få med alla och att testa rättvist. Något Teknikens Värld säkert lyckats med

Dock borde inte detta vara mer missvisande än alla test av vanliga däck som finns i en massa tidningar. Snarare tvärtom, här fanns det ju bara ett kriterie för att rangordna däcken och det var att det de körde snabbast med vinner.

Dessutom var de inte på en viss däcktillverkares egna testbana för att testa, vilket ju är väldigt vanligt bland gatdäckstester...

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161



Jag tycker som sagt att det var ett intressant test. Även fast det inte håller i detalj, är det långt bättre än inget test alls. Som Bisting säger så hade de säkerligen ingen maffig budget för testet, så med medlen är det nog helt ok.

Det kunde ju dock skrivit ut lite mer data, som dimensionen. Och så tycker jag att det känns sådär att köra på olika fälgar för olika däck. Det kanske inte ger några enorma skillnader, men utan att ha numret framför mig, vill jag minnas att de angivit varvtiderna ganska exakt.

och ska man skryta med att man mäter däckstemp, så borde man kanske inte ha en ir-termometer på bilden...

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

PeOR skrev:
...Jag antar att Automobil är för mycket konsumentorienterad för att kunna offra sidor på något så specifikt?...

Erik B skrev:
...Jag vet att Automobil har haft tankarna på att göra ett R-däckstest...

Jo det stämmer att det varit högt upp på tapeten. Förberedelserna var väldigt långt gångna.
Problemet är att om det ska bli hyfsat vettigt och rättvisande blir det alldeles oerhört dyrt att genomföra testet.
För närvarande är det inte riktigt aktuellt. Men vem vet - framöver kanske...

_________________

Rice and shine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



Lars Falk skrev:
PeOR skrev:
...Jag antar att Automobil är för mycket konsumentorienterad för att kunna offra sidor på något så specifikt?...

Erik B skrev:
...Jag vet att Automobil har haft tankarna på att göra ett R-däckstest...

Jo det stämmer att det varit högt upp på tapeten. Förberedelserna var väldigt långt gångna.
Problemet är att om det ska bli hyfsat vettigt och rättvisande blir det alldeles oerhört dyrt att genomföra testet.
För närvarande är det inte riktigt aktuellt. Men vem vet - framöver kanske...
Ett set däck av varje sort, ett antal bilar & chafförer ut nån serie som sponsras av tidningen?
Visst blir det då skillnader mellan ekipage men du kan få betydligt fler testpunkter per tidsenhet än med endast en bil/chafför.
Men det blir ju inget test för blyslädar iofs, det kanske tidningen kan stå för (nån RS6a finns väl till övers nånstans).

Men 10-15 set däck och en bana en dag är inte gratis, alls.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Isåkare
Munsö
Här sen Dec 2004
Inlägg: 402



Har gjort lite nya noteringar angående R888.

Satte på nya däck förra veckan inför helgens körning på Sviestad, och maken till välgjorda däck får man leta efter, på 3 av fäljarna fick jag sätta tillbaka exakt lika mycket vikter som tidigare, och på exakt samma ställe som förut, villket borde betyda att däcken var absolut helt jämna i vikt, på den 4e fäljen fick jag öka 5 gram.

Sen nötte jag över 70 varv på Sviestad, och det syns knappt att jag åkt på dom thumbs up

_________________
Rikard Gjersvold
070 511 30 73
Styrelseladamot Lazzat MK
BMW 325i -92
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Mycket trevligt att någon vågar göra ett test, man kan ju hoppas att nästa test dom gör blir bättre...

Vi åkte på Bridgestone 540 förut 195/55 fram och har bytt till 888 205/50 på våran Golf och jag uppfattar 888 som väldigt lättkört däck om man jämför..

och trevligast tyckte jag när jag körde med ganska lågt tryck (1.8bar varma)

Så alltså håller jag med TV om att 888 är trevliga däck som passar oss dåliga förare

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
killemannen
Piteå
Här sen Aug 2006
Inlägg: 22



För er som inte läst artikeln så finns den tillgänglig på webben:
http://www.teknikensvarld.se/files/0820-test-r-dack-racing.pdf

_________________
Fredrik Larsson, Piteå
Mitsubishi Lancer EVOlution 8 '04
Volvo V70 T5 '97

Sponsorer: http://www.advan.se/app , http://www.piteabilvardscenter.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare

killemannen skrev:
För er som inte läst artikeln så finns den tillgänglig på webben:
http://www.teknikensvarld.se/files/0820-test-r-dack-racing.pdf


Länken funkar inte Någon som har pdf'en eller länk till den?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



Arkivet, artikelsök, artikeltyp, däckstest
http://www.teknikensvarld.se/documents/dacktester/ovriga-dacktest/2008 . . . .

http://www.teknikensvarld.se/files/0820-test-r-dack-racing.pdf (funkar när du skapat en session dit, den är ju gratis men de har förberett för att ta betalt...)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare

Tackar! jag borde ju rotat runt på TV's site lite bättre

_________________
Magnus Thomé
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Har precis införskaffat mig 2st nya R888 efter allt bra jag läst om dem. (har 2 sedan tidigare)

Men nu till en viktig fråga.
Bör man köra in ett R888 innan man använder det hårt om man vill att däcket ska hålla länge?

och hur ska man köra in dem?

Bör man köra in dom på en bana och köra dom riktigt varma och sedan låta dem ligga 0.5 timme eller kanske 5 timmar?

Eller kan man köra runt runt på en parkering å värma däck? och sedan låta dom ligga några dagar, om det behövs, så kan man ha gjort det innan man kommer till banträffen.

Tacksam för svar.
Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Har åkt på r-däck i över 10 år och aldrig hört talas om inkörning.
Det enda som kommer i närheten var att JTCC och Historic-åkare (när de fick köra på sådana) svarvade av gummi för att få grundare mönster och därmed mindre rörelser i däcket. Men det var ju för att spara tid, inget annat. Så har du bara nött bort det där yttersta, skyddande lagret skall det bara vara att köra.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

Aerodynamic skrev:
Har precis införskaffat mig 2st nya R888 efter allt bra jag läst om dem. (har 2 sedan tidigare)

Men nu till en viktig fråga.
Bör man köra in ett R888 innan man använder det hårt om man vill att däcket ska hålla länge?

och hur ska man köra in dem?

Bör man köra in dom på en bana och köra dom riktigt varma och sedan låta dem ligga 0.5 timme eller kanske 5 timmar?

Eller kan man köra runt runt på en parkering å värma däck? och sedan låta dom ligga några dagar, om det behövs, så kan man ha gjort det innan man kommer till banträffen.

Tacksam för svar.
Mvh, Per


Jag upplever att de däck jag heatcyklat innan race håller längre. Både grus och asfalt. Jag kör dem varma (vanlig körning 15-20 min) sen får de vila minst över natten.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



P.P. skrev:
Har åkt på r-däck i över 10 år och aldrig hört talas om inkörning.
Nog har du sett och hört ryktas om det? Men att det skall spela praktisk roll är en annan femma.
Man får väl låna en härligt bild från Sweanders i Loadedtråden


Svartlock skrev:
Jag upplever att de däck jag heatcyklat innan race håller längre. Både grus och asfalt. Jag kör dem varma (vanlig körning 15-20 min) sen får de vila minst över natten.
Det är ju det klassiska rådet som verkar gälla alla tävlingsdäck för att få ut det mesta längst. Speciellt om man är ute efter prestanda och använder däcken maximalt (max prestanda under exakt den tid man behöver dem). Kanske är detta viktigare ju mjukare gummiblandning man har (olämplig hanteringen märks ju snabbt då)?

För helsäsongssvarvande på R888 (En av Toyos salespitch är att gummiblandingen skall vara mindre känslig för heatcycling) behöver man inte tänka speciellt mycket, möjligen har man lite mer prestanda varv tre men för att märka det ska du vara en väldigt stabil förare.
För egen del har maxprestandan (medel och min avviker en del) varit densamma eller bättre sjätte helgen jämfört med första (ca 4 kvartsstinter per tävlingshelg). Jämnare förare som konsumerar däcken fortare (6timmars eller nåt) kan nog ge bättre jämförelsedata.

Montera, hitta försiktigt vettigt lufttryck, njut.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Däck för banåka
Test av R-däck i Teknikens Värld
<<   1, 2, 3, 4   >>
72018 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande