Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Test av R-däck i Teknikens Värld | << 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (72019 totalt) |
Jag vet att Automobil har haft tankarna på att göra ett R-däckstest. Dock tror jag det är svårt att få med alla och att testa rättvist. Något Teknikens Värld säkert lyckats med _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Frågan är väl.
Hade det varit bättre om dom inte testat alls Hur stor budget tror ni att Teknikens Värld hade för detta test (man får väl säja att ett r-däcktest inte är speciellt allmännyttig information) Jag tycker iaf att det var ett bra försök och visade om inte annat iaf en fingervisning om prestanda. och jag har iaf testat r-däck i närmare 15år nu(vad det nu kan vara värt) Att dom missade att ange stl är ju en fadäs, men det är 195/50 alt 195/55-15 som testades. och som det stod i testet (ang Erik B:s anmärkning om Pirelli) så tillverkar dom inte den dimensionen. Ej heller Michelin. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Anders, Jag menade inte att klaga. Tvärtom så tycker jag det är lysande. Samtidigt så kan jag inte låta bli tanken att om man fick lite provdäck på fälg från generalagenterna så nog skulle säkert Rejsianer ställa upp med både bilar, sin förarkompetens och bensin. Power of web 2.0. Användargenererat material...
Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||||
Renault Sports chassi ingengörer och testförare testade allt som fanns på marknaden under utvecklingen av R26R. Slutligen valdes Toyo R888 på grund av att de höll länge, vilket var ett krav på en Renault.
De testade oxå Michelin cup men de ansågs inte hålla tillräckligt länge på bana samt väg, dock mellan raderna står det att utläsa att Cup var bättre gällande gepnivåer mm, men att det föll på slitage biten. Nåväl, utan tvekan hade jag satt cup däck på min R26R. Uppenbarligen var budgeten inte stor nog att be Michelin specialutveckla däck till R26R, vilket de gjort till flera andra som GT3/CSL. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Jo det stämmer förvisso, men i TV står det ju att dom kört 2 olika däck på samma bil, och livslängden var milsvid, och precis samma skrev jag tidigare här, mina V700 (medium) försvann som en avlöning, medans R888orna bara går och går och går, hitils har dom hållt minst 6 ggr så länge (dom är inte slut än) körda med samma bil, förare och samma bana, Sviestad. Mina första R däck, R881, fick jag av Falk här på forumet, dom saknade nästan mönster, men det fanns massor av gummi kvar under mönstret, jag åkte 1,5 bandagar med dom, första gången över 100 varv på Gälleråsen, sen ca 40 innan motorn rasade. därimellan kördes lite konbana, sen gav jag däcken vidare till en annan kille, för dom var fortfarande inte slut/korden var inte framme. V700 däcken har typ 1 mm gummi under mönstret, sen är korden framme. (Falk eller Mäkinen kan säkert berätta vad R881 var med om innan jag fick dom) Nu är ju jag en amatör och skulle nog inte köra fortare/saktare med det ena eller andra däcket, men V700 däcket fick fortare upp värmen och greppade tidigare, men efter ca 10 varv blev dom som snorkråkor på min bil 1150 kg 170 hk 205/50-15, och man fick gå i depå en stund, detta har jag inte upplevt alls på R888orna. Men som sagt, jag är amatör, så mina iaktaganden kanske inte stämmer alls. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||||
Under dagen har vi hårdtestat lite (205/50-15) Kumho medium och Toyo i både vått och torrt under MGCC Höstrace.
Kumho V70 Medium betedde sig som jag hade förväntat mig, inte lika snabb uppvärmning och såsar inte ur lika fort som Toyo. Behöver jag säga att Kumho var värdeläsa i blött/fukt i jämförelsen. ok, det är på olika ekipage men när vi tar dem imål med under sekundens differans efter 10varv (och ganska låga varvtider) så kanske mätpunkterna har lite bäring (iaf på det sätt vi kör). Kvar att utreda är hur länge V70A medium håller (6h (en säsong) vore kanon). Så blött som det varit i år så kan man ju inte vara utan Toyo (när man inte kan använda riktiga raceregndäck) |
||||||
Dock borde inte detta vara mer missvisande än alla test av vanliga däck som finns i en massa tidningar. Snarare tvärtom, här fanns det ju bara ett kriterie för att rangordna däcken och det var att det de körde snabbast med vinner. Dessutom var de inte på en viss däcktillverkares egna testbana för att testa, vilket ju är väldigt vanligt bland gatdäckstester... _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||||
Jag tycker som sagt att det var ett intressant test. Även fast det inte håller i detalj, är det långt bättre än inget test alls. Som Bisting säger så hade de säkerligen ingen maffig budget för testet, så med medlen är det nog helt ok.
Det kunde ju dock skrivit ut lite mer data, som dimensionen. Och så tycker jag att det känns sådär att köra på olika fälgar för olika däck. Det kanske inte ger några enorma skillnader, men utan att ha numret framför mig, vill jag minnas att de angivit varvtiderna ganska exakt. och ska man skryta med att man mäter däckstemp, så borde man kanske inte ha en ir-termometer på bilden... _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||||
Jo det stämmer att det varit högt upp på tapeten. Förberedelserna var väldigt långt gångna. Problemet är att om det ska bli hyfsat vettigt och rättvisande blir det alldeles oerhört dyrt att genomföra testet. För närvarande är det inte riktigt aktuellt. Men vem vet - framöver kanske... |
||||||
Visst blir det då skillnader mellan ekipage men du kan få betydligt fler testpunkter per tidsenhet än med endast en bil/chafför. Men det blir ju inget test för blyslädar iofs, det kanske tidningen kan stå för (nån RS6a finns väl till övers nånstans). Men 10-15 set däck och en bana en dag är inte gratis, alls. |
||||||
Har gjort lite nya noteringar angående R888.
Satte på nya däck förra veckan inför helgens körning på Sviestad, och maken till välgjorda däck får man leta efter, på 3 av fäljarna fick jag sätta tillbaka exakt lika mycket vikter som tidigare, och på exakt samma ställe som förut, villket borde betyda att däcken var absolut helt jämna i vikt, på den 4e fäljen fick jag öka 5 gram. Sen nötte jag över 70 varv på Sviestad, och det syns knappt att jag åkt på dom _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||||
Mycket trevligt att någon vågar göra ett test, man kan ju hoppas att nästa test dom gör blir bättre...
Vi åkte på Bridgestone 540 förut 195/55 fram och har bytt till 888 205/50 på våran Golf och jag uppfattar 888 som väldigt lättkört däck om man jämför.. och trevligast tyckte jag när jag körde med ganska lågt tryck (1.8bar varma) Så alltså håller jag med TV om att 888 är trevliga däck som passar oss dåliga förare _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||||
För er som inte läst artikeln så finns den tillgänglig på webben:
http://www.teknikensvarld.se/files/0820-test-r-dack-racing.pdf _________________ Fredrik Larsson, Piteå Mitsubishi Lancer EVOlution 8 '04 Volvo V70 T5 '97 Sponsorer: http://www.advan.se/app , http://www.piteabilvardscenter.se |
||||||
Länken funkar inte Någon som har pdf'en eller länk till den? _________________ Magnus Thomé |
||||||
Arkivet, artikelsök, artikeltyp, däckstest
http://www.teknikensvarld.se/documen http://www.teknikensvarld.se/files/0 |
||||||
Har precis införskaffat mig 2st nya R888 efter allt bra jag läst om dem. (har 2 sedan tidigare)
Men nu till en viktig fråga. Bör man köra in ett R888 innan man använder det hårt om man vill att däcket ska hålla länge? och hur ska man köra in dem? Bör man köra in dom på en bana och köra dom riktigt varma och sedan låta dem ligga 0.5 timme eller kanske 5 timmar? Eller kan man köra runt runt på en parkering å värma däck? och sedan låta dom ligga några dagar, om det behövs, så kan man ha gjort det innan man kommer till banträffen. Tacksam för svar. Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||||||
Har åkt på r-däck i över 10 år och aldrig hört talas om inkörning.
Det enda som kommer i närheten var att JTCC och Historic-åkare (när de fick köra på sådana) svarvade av gummi för att få grundare mönster och därmed mindre rörelser i däcket. Men det var ju för att spara tid, inget annat. Så har du bara nött bort det där yttersta, skyddande lagret skall det bara vara att köra. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
Jag upplever att de däck jag heatcyklat innan race håller längre. Både grus och asfalt. Jag kör dem varma (vanlig körning 15-20 min) sen får de vila minst över natten. _________________ Daniel Steiner |
||||||
Man får väl låna en härligt bild från Sweanders i Loadedtråden
För helsäsongssvarvande på R888 (En av Toyos salespitch är att gummiblandingen skall vara mindre känslig för heatcycling) behöver man inte tänka speciellt mycket, möjligen har man lite mer prestanda varv tre men för att märka det ska du vara en väldigt stabil förare. För egen del har maxprestandan (medel och min avviker en del) varit densamma eller bättre sjätte helgen jämfört med första (ca 4 kvartsstinter per tävlingshelg). Jämnare förare som konsumerar däcken fortare (6timmars eller nåt) kan nog ge bättre jämförelsedata. Montera, hitta försiktigt vettigt lufttryck, njut. |
||||||
Däck för banåka Test av R-däck i Teknikens Värld | << 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (72019 totalt) |