Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi rs2 -94 Trackweapon, Försöker, steg för steg..
1, 2, 3 ... 26, 27, 28   >>
29 besök senaste veckan (121538 totalt)
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986


Trådstartare
Audi rs2 -94 projekt.



tänkte börja med att presentera mig själv.

alexander lindahl heter jag då, bor i karlstad värmland, född -91

tog banracinglicens i våras och tänkte köra lite bana med bilen men detta sumpades pga att man var tvungen att ha körkort och 18+, jag själv anser att om man har racinglicens borde man kunna göra bil lika bra som folk med körkort på bana. menmen bara vänta ett år till.

Bilarna:

började med fyrhjuling /cross när jag ar 2½ år gammal körde cross tills jag var 12 ungefär, skaffade mig därefter en honda 400 quad som man använde hårt. blev 14 och for ner och köpte mig en volvo 142 -70 som börjades byggas om med volvo t5motor bmw Getrag m3 låda och bmw m5 bakvagn. denna såldes dock ofärdig och är i krokarna kring stockholm tror jag, nån som har info om denna bil?
därefter byggde jag mig en a-traktor:


som jag köpte utan golv startade ej osv. la ner ganska mkt pengar i denna, numera såld

sedan för ca 10 månader sen började jag leta en bil att pilla på, kikade runt på allt möjligt men fastnade för s2 avant då jag gillar kombistuket . hoppade även av skolan och började jobba med min far så det började trilla in lite pengar, dock tyckte far att jag skulle köpa mig en rs2 istället pga vissa orsaker, cred till han nu!

for ner till malmö och blev kär i bilen direkt! tog tåget ner och övningskörde sedan bilen hem. vart riktigt roligt. förutom när det kom ut en porsche på vägen och man inte fick gasa för pappsen, kliade måttligt i fingrarna .

och här är jag nu då. bilen har gått 19000mil och är importerad från tyskland, rätt mätarställning dock!
bilen kommer att användas på bana flitigt, men även som helgbrukis under sommaren

lite info om bilen:

Framtidsplaner:

Utseénde:
Cupläpp
borttagna emblem/torkare bak
svartlackat audi emblem fram
dragögla fram/tow here dekal
lite dekaltrimning, måttlig
993 luftintag
tonade blinkers fram
Glasfiberhuv med s1 gälar
svartmålade framlampor

Inredning:
autometer laddtrycksmätare i luftutblåset
all ljudisolering + asdfaltsmatta borta
Takluckan ska bort
skruvbur
sittastill-stolar




drivlina:

hemmabyggda coilovers
delrinbussningar i länkarmar
alubussningar i subframe
justerbara topplagringar
styvare krängningshämmare bak
ny olja i växellåda
Torsen diff i bakaxeln
hårdare motorkudduar
hårdare växellådskuddar
hårdare diffkuddar
enkelmasse svänghjul (3b eller eftermarknads)
3-skivig ap racing koppling
värre tryckplatta


motor:
omvänt insug
större ic (cellpaket 600x300x102)
ställbart kamdrev
nuke performance fuelrail
fuellab btr
greddy type rs dumpventil
7a avgaskam
rs2insugskam
3" syrafast avgassystem med sportkat(100cellers kat senare]
Vems sprut
egensvetsat grenrör
Garrett gt 3076 med 0.82 a/r

ska försöka få klart bilen tills körkortet ärr i handen, september 2009 om allt går som det ska.[/b]

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986


Trådstartare
var och tog bort lite asfaltsmattor igår och tog lite kort.

detta stag går mellan fjäderben fram och krängningshämmare. borde det inte bli bättre om jag gör ett eget stag imellan här med uniballs i varje ände?

bild:



sen även likadant bak?:


_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
DavidAx
Göteborg
Här sen Jul 2005
Inlägg: 76



Åh, ser ruggigt fint ut!

_________________
David Axelsson
Audi Clubsport
A4 racingprojekt.
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986


Trådstartare
tackar, 227 visningar och ingen som har en idé gällande stagen/ vilka coilovers som är mest prisvärda?

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Mest prisvärda lär ju KW kitet vara. Jag vet inte vilken typ av kit du kollat på iofs. Till min bil var det såhär iaf om man jämförde:

H&R mjukast

KW mellan

Bilstein Hårdast

Jag körde på Bilstein utan andra inställningsmöjligheter än höjd. Jag är mycket nöjd med kitet men ska ändå uppdatera till hårdare fjädrar fram. En massa olika inställningsmöjligheter tycker jag inte är något du bör prioritera om du inte är chassi expert. Risken är stor att man skruvar bort sig.

Att Öhlinskitet är det bästa är det väl knappast någon tvekan om, men det handlar ju lite om vart du vill lägga ribban. Jag hade tagit KW + fina krängare (finns H&R?) + schyssta bussningar. När du känner att det inte räcker till kan du ju byta fjädrarna.

Men det är som sagt vad jag hade gjort.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541



Bytte de stagen på min S2 fram (likadana som på din) då de glappade något fruktansvärt. Köptes billigt på quattro.se, bra kille att gör affär med.

Det går säkert göra eget, men jag ser inte vad man skulle vinna på det i längden.

Själv går jag och funderar på KW coilovers, har hört bra saker om dom och de ligger rätt bra i pris.

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986


Trådstartare
Dignell skrev:
Mest prisvärda lär ju KW kitet vara. Jag vet inte vilken typ av kit du kollat på iofs. Till min bil var det såhär iaf om man jämförde:

H&R mjukast

KW mellan

Bilstein Hårdast

Jag körde på Bilstein utan andra inställningsmöjligheter än höjd. Jag är mycket nöjd med kitet men ska ändå uppdatera till hårdare fjädrar fram. En massa olika inställningsmöjligheter tycker jag inte är något du bör prioritera om du inte är chassi expert. Risken är stor att man skruvar bort sig.

Att Öhlinskitet är det bästa är det väl knappast någon tvekan om, men det handlar ju lite om vart du vill lägga ribban. Jag hade tagit KW + fina krängare (finns H&R?) + schyssta bussningar. När du känner att det inte räcker till kan du ju byta fjädrarna.

har en whiteline krängare påväg hem till bakvagnen använde du bilstein dämpare och fjädrar istället för coilovers då? elelr bilstein coilovers?

Men det är som sagt vad jag hade gjort.

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986


Trådstartare
Lind4hl skrev:
Dignell skrev:
Mest prisvärda lär ju KW kitet vara. Jag vet inte vilken typ av kit du kollat på iofs. Till min bil var det såhär iaf om man jämförde:

H&R mjukast

KW mellan

Bilstein Hårdast

Jag körde på Bilstein utan andra inställningsmöjligheter än höjd. Jag är mycket nöjd med kitet men ska ändå uppdatera till hårdare fjädrar fram. En massa olika inställningsmöjligheter tycker jag inte är något du bör prioritera om du inte är chassi expert. Risken är stor att man skruvar bort sig.

Att Öhlinskitet är det bästa är det väl knappast någon tvekan om, men det handlar ju lite om vart du vill lägga ribban. Jag hade tagit KW + fina krängare (finns H&R?) + schyssta bussningar. När du känner att det inte räcker till kan du ju byta fjädrarna.

har en whiteline krängare påväg hem till bakvagnen använde du bilstein dämpare och fjädrar istället för coilovers då? elelr bilstein coilovers?

Men det är som sagt vad jag hade gjort.



malfunkshun: tänkte att ju mindre det flexar deste bättre är det ju? och har tillgång till svarv fräs tig osv så det är lika lätt att göra själv. men frågan är om man vinner något på det..

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

På min bil måste man svetsa och kapa upp karossen en hel del för att det ska gå med Coilovers också bak. Så det jag kör med är alltså Coilovers fram och separat dämpare/fjäder bak. (se bilder i projekttråden sid2)

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



allt annat i din tråd har jag hunnit glömma men en sak är säker! Det är nog den grannaste RS2 jag sett...riiiktigt fin thumbs up

Hade nog gjort som så att jag kört på KW, VERKAR som ett vettigt alternativ...funderar själv på det nämligen men kanske hittar på eget med hjälp av ge-motorsports hjälp!? Har inte beslutat än! Men att köra bana med dessa ska nog allt gå!

KKK24 är en gammal föråldrad kunstruktion. En polare bytte upp en stor turbo av äldre model mot en ännu större men modernare...blev ingen skillnad på spool up men allt annat blev däremot bättre!
När du nämner en effektsiffra på ca 380 hk, är det med originalstakarna då? För i så fall kommer du nog ligga ganska på marginalerna & än mindre till din fördel om du dessutom kommer vilja upp till 8k rpm..??

Fortsatt lycka till med bygget!!

mvh

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986


Trådstartare
max är 380hk ur en k24 lägger mig runt 370 kanske.

men om det finns pengar efter våghållningen blir det helrenovering och turbobyte osv. får körkort först september 2009 så den går bara 1 månad med k24 isånafall, sen rivs den väl igen och byter stakar osv, men somsagt finns det ekonomi/tid innan september så blir det stakar, portning osv.

tack, börjar bli skapligt nöjd med utsidan, lite special som ska fixas bara.

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986


Trådstartare
ursch nu spårade det ur under helgen igen, byggde mig en ny krockbalk för att få på en större ic (cellpaket 600x300x102) som senare slutade med att jag även klickade hem ett omvänt insug modell detta:



inga väghållningsbitar kommit hem än så ingen montering tyvärr.

har köpt mig pipemax nu så ska jag sitte och försöka lära mig det och räkna lite på grenrör thumbs up


tips vad ni än gör, skaffa INTE gemensamt garage med 2 allvarligt rubbade personer om du är det själv. bilarna (ja alla 3) bara spårar ur mer.. mer.. Och mer

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
NEO
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 442



Riktigt fin kärra! thumbs up Skulle verkligen tänka två gånger ang huven och framlyktorna dock. Bara lacka luftintagen röda så är ju fronten fulländad.

_________________
/NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 ::
Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +-
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Inlägg: 403





Ursäkta kapningen, men tänkte bara på detta

Lind4hl skrev:


tog banracinglicens i våras och tänkte köra lite bana med bilen men detta sumpades pga att man var tvungen att ha körkort och 18+, jag själv anser att om man har racinglicens borde man kunna göra bil lika bra som folk med körkort på bana. menmen bara vänta ett år till.




Stämmer verkligen detta? Skall det inte räcka med licens? Finns väl en hel del förare i olika tävlingsklasser som är betydligt yngre än 18 och därmed ej innehar körkort?

Någon som vet vad som gäller?

//Johan

_________________
Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986


Trådstartare
neo: kollade lite på detta @ photoshop och enligt mig blir det för mycket rött, smaksak dock

krämbulle: har frågat på vissa tävlingar osv, fått svar att jag inte fick köra, fick faktiskt på mantorp park med gatebil, men då gick inte bilen som den skulle..

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 513



Fan vilken fin RS2a du har Lind4hl
Kolla med arrangörerna (Kolsva och Örebro racing) om du inte kan få komma och köra med bilen på Gelleråsen 5/10 respektive 10/10. Dom kanske nöjer sig med att du har licens.
Lider med dig att du inte får köra förän 2009-09 annars

_________________
Erik Lindgren
Honda
Integra Type R K24 -98
Accord -04
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986


Trådstartare
Asse skrev:
Fan vilken fin RS2a du har Lind4hl
Kolla med arrangörerna (Kolsva och Örebro racing) om du inte kan få komma och köra med bilen på Gelleråsen 5/10 respektive 10/10. Dom kanske nöjer sig med att du har licens.
Lider med dig att du inte får köra förän 2009-09 annars


hänger du här med? :P bilen är isärplockad nu så nån körning blir det inte iår :/

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Konstapeln
Sthlm, Hammarby
Här sen Jun 2006
Inlägg: 144



Större oljekyl är att föredra, iaf om man ska smiska bilen

Glöm inte ha en del pengar på kontot då dessa bilar har en tendens till att behöva byta saker stup i ett.
Ta bort cupläppen så blir den mkt snyggare, imo :P

Kul projekt, hade jag haft kvar min hade det blivit massa mos i motorn men jag valde pizzaräcer ist


Kastar in en bild på min gamla surhink http://www1.garaget.org/gallery/archive/16848/19428/16848-103638.jpg

_________________
Rejsas egna TOYBOY
Christian Ek
M3 E46 SMGII Carbonsvart

Hellre avåkt än frånåkt!
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986


Trådstartare
Konstapeln skrev:
Större oljekyl är att föredra, iaf om man ska smiska bilen

Glöm inte ha en del pengar på kontot då dessa bilar har en tendens till att behöva byta saker stup i ett.
Ta bort cupläppen så blir den mkt snyggare, imo :P

Kul projekt, hade jag haft kvar min hade det blivit massa mos i motorn men jag valde pizzaräcer ist


Kastar in en bild på min gamla surhink http://www1.garaget.org/gallery/archive/16848/19428/16848-103638.jpg


tror inte oljekylen behövs faktiskt, piskade min hårt på gelleråsen en dag med ca 25 grader lufttemperatur, aldrig över 90grader. men har haft tankar på att montera en större så man även kan få luftfiltret där org kylare sitter. din såg riktigt fin ut

hämtade för övrigt ut intercoolern idag

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Konstapeln
Sthlm, Hammarby
Här sen Jun 2006
Inlägg: 144



Lind4hl skrev:
Konstapeln skrev:
Större oljekyl är att föredra, iaf om man ska smiska bilen

Glöm inte ha en del pengar på kontot då dessa bilar har en tendens till att behöva byta saker stup i ett.
Ta bort cupläppen så blir den mkt snyggare, imo :P

Kul projekt, hade jag haft kvar min hade det blivit massa mos i motorn men jag valde pizzaräcer ist


Kastar in en bild på min gamla surhink http://www1.garaget.org/gallery/archive/16848/19428/16848-103638.jpg


tror inte oljekylen behövs faktiskt, piskade min hårt på gelleråsen en dag med ca 25 grader lufttemperatur, aldrig över 90grader. men har haft tankar på att montera en större så man även kan få luftfiltret där org kylare sitter. din såg riktigt fin ut

hämtade för övrigt ut intercoolern idag


ok min och 2 polare som haft rs2or också har haft lite tempkärv när man piskar ur bilen, och då menar jag smetar på för fullt hehe.
Men är den bra så är det ju lugnt

_________________
Rejsas egna TOYBOY
Christian Ek
M3 E46 SMGII Carbonsvart

Hellre avåkt än frånåkt!
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



krämbulle skrev:


Ursäkta kapningen, men tänkte bara på detta

Lind4hl skrev:


tog banracinglicens i våras och tänkte köra lite bana med bilen men detta sumpades pga att man var tvungen att ha körkort och 18+, jag själv anser att om man har racinglicens borde man kunna göra bil lika bra som folk med körkort på bana. menmen bara vänta ett år till.




Stämmer verkligen detta? Skall det inte räcka med licens? Finns väl en hel del förare i olika tävlingsklasser som är betydligt yngre än 18 och därmed ej innehar körkort?

Någon som vet vad som gäller?

//Johan


Är det rena tävlingar under SBF rglemente får du söka dispens för att få köra. Brukar inte vara problem.
Men om jag förstår det hela rätt så är planen att köra gatbilsträffar och för de ändamålet är körkort ett grundläggande krav. Åtminstone om man kör efter SBF krav, försäkringar etc. Vet inte hur det funkar med SMA!?


Riktigt fin bil Alex!

//U

_________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi rs2 -94 Trackweapon, Försöker, steg för steg..
1, 2, 3 ... 26, 27, 28   >>
29 besök senaste veckan (121538 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande