Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Audi rs2 -94 Trackweapon, Försöker, steg för steg.. | 1, 2, 3 ... 26, 27, 28 >> 29 besök senaste veckan (121538 totalt) |
Audi rs2 -94 projekt.
tänkte börja med att presentera mig själv. alexander lindahl heter jag då, bor i karlstad värmland, född -91 tog banracinglicens i våras och tänkte köra lite bana med bilen men detta sumpades pga att man var tvungen att ha körkort och 18+, jag själv anser att om man har racinglicens borde man kunna göra bil lika bra som folk med körkort på bana. menmen bara vänta ett år till. Bilarna: började med fyrhjuling /cross när jag ar 2½ år gammal körde cross tills jag var 12 ungefär, skaffade mig därefter en honda 400 quad som man använde hårt. blev 14 och for ner och köpte mig en volvo 142 -70 som börjades byggas om med volvo t5motor bmw Getrag m3 låda och bmw m5 bakvagn. denna såldes dock ofärdig och är i krokarna kring stockholm tror jag, nån som har info om denna bil? därefter byggde jag mig en a-traktor: som jag köpte utan golv startade ej osv. la ner ganska mkt pengar i denna, numera såld sedan för ca 10 månader sen började jag leta en bil att pilla på, kikade runt på allt möjligt men fastnade för s2 avant då jag gillar kombistuket . hoppade även av skolan och började jobba med min far så det började trilla in lite pengar, dock tyckte far att jag skulle köpa mig en rs2 istället pga vissa orsaker, cred till han nu! for ner till malmö och blev kär i bilen direkt! tog tåget ner och övningskörde sedan bilen hem. vart riktigt roligt. förutom när det kom ut en porsche på vägen och man inte fick gasa för pappsen, kliade måttligt i fingrarna . och här är jag nu då. bilen har gått 19000mil och är importerad från tyskland, rätt mätarställning dock! bilen kommer att användas på bana flitigt, men även som helgbrukis under sommaren lite info om bilen: Framtidsplaner: Utseénde: Cupläpp borttagna emblem/torkare bak svartlackat audi emblem fram dragögla fram/tow here dekal lite dekaltrimning, måttlig 993 luftintag tonade blinkers fram Glasfiberhuv med s1 gälar svartmålade framlampor Inredning: autometer laddtrycksmätare i luftutblåset all ljudisolering + asdfaltsmatta borta Takluckan ska bort skruvbur sittastill-stolar drivlina: hemmabyggda coilovers delrinbussningar i länkarmar alubussningar i subframe justerbara topplagringar styvare krängningshämmare bak ny olja i växellåda Torsen diff i bakaxeln hårdare motorkudduar hårdare växellådskuddar hårdare diffkuddar enkelmasse svänghjul (3b eller eftermarknads) 3-skivig ap racing koppling värre tryckplatta motor: omvänt insug större ic (cellpaket 600x300x102) ställbart kamdrev nuke performance fuelrail fuellab btr greddy type rs dumpventil 7a avgaskam rs2insugskam 3" syrafast avgassystem med sportkat(100cellers kat senare] Vems sprut egensvetsat grenrör Garrett gt 3076 med 0.82 a/r ska försöka få klart bilen tills körkortet ärr i handen, september 2009 om allt går som det ska.[/b] _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
var och tog bort lite asfaltsmattor igår och tog lite kort.
detta stag går mellan fjäderben fram och krängningshämmare. borde det inte bli bättre om jag gör ett eget stag imellan här med uniballs i varje ände? bild: sen även likadant bak?: _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
Mest prisvärda lär ju KW kitet vara. Jag vet inte vilken typ av kit du kollat på iofs. Till min bil var det såhär iaf om man jämförde:
H&R mjukast KW mellan Bilstein Hårdast Jag körde på Bilstein utan andra inställningsmöjligheter än höjd. Jag är mycket nöjd med kitet men ska ändå uppdatera till hårdare fjädrar fram. En massa olika inställningsmöjligheter tycker jag inte är något du bör prioritera om du inte är chassi expert. Risken är stor att man skruvar bort sig. Att Öhlinskitet är det bästa är det väl knappast någon tvekan om, men det handlar ju lite om vart du vill lägga ribban. Jag hade tagit KW + fina krängare (finns H&R?) + schyssta bussningar. När du känner att det inte räcker till kan du ju byta fjädrarna. Men det är som sagt vad jag hade gjort. |
||||
Bytte de stagen på min S2 fram (likadana som på din) då de glappade något fruktansvärt. Köptes billigt på quattro.se, bra kille att gör affär med.
Det går säkert göra eget, men jag ser inte vad man skulle vinna på det i längden. Själv går jag och funderar på KW coilovers, har hört bra saker om dom och de ligger rätt bra i pris. _________________ Björn Viklund Audi S2 Avant (brukshink) *Ny räser på gång* |
||||
_________________ A l e x l i n d a h l |
||||
malfunkshun: tänkte att ju mindre det flexar deste bättre är det ju? och har tillgång till svarv fräs tig osv så det är lika lätt att göra själv. men frågan är om man vinner något på det.. _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
På min bil måste man svetsa och kapa upp karossen en hel del för att det ska gå med Coilovers också bak. Så det jag kör med är alltså Coilovers fram och separat dämpare/fjäder bak. (se bilder i projekttråden sid2)
|
||||
allt annat i din tråd har jag hunnit glömma men en sak är säker! Det är nog den grannaste RS2 jag sett...riiiktigt fin
Hade nog gjort som så att jag kört på KW, VERKAR som ett vettigt alternativ...funderar själv på det nämligen men kanske hittar på eget med hjälp av ge-motorsports hjälp!? Har inte beslutat än! Men att köra bana med dessa ska nog allt gå! KKK24 är en gammal föråldrad kunstruktion. En polare bytte upp en stor turbo av äldre model mot en ännu större men modernare...blev ingen skillnad på spool up men allt annat blev däremot bättre! När du nämner en effektsiffra på ca 380 hk, är det med originalstakarna då? För i så fall kommer du nog ligga ganska på marginalerna & än mindre till din fördel om du dessutom kommer vilja upp till 8k rpm..?? Fortsatt lycka till med bygget!! mvh _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||
max är 380hk ur en k24 lägger mig runt 370 kanske.
men om det finns pengar efter våghållningen blir det helrenovering och turbobyte osv. får körkort först september 2009 så den går bara 1 månad med k24 isånafall, sen rivs den väl igen och byter stakar osv, men somsagt finns det ekonomi/tid innan september så blir det stakar, portning osv. tack, börjar bli skapligt nöjd med utsidan, lite special som ska fixas bara. _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
ursch nu spårade det ur under helgen igen, byggde mig en ny krockbalk för att få på en större ic (cellpaket 600x300x102) som senare slutade med att jag även klickade hem ett omvänt insug modell detta:
inga väghållningsbitar kommit hem än så ingen montering tyvärr. har köpt mig pipemax nu så ska jag sitte och försöka lära mig det och räkna lite på grenrör tips vad ni än gör, skaffa INTE gemensamt garage med 2 allvarligt rubbade personer om du är det själv. bilarna (ja alla 3) bara spårar ur mer.. mer.. Och mer _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
Riktigt fin kärra! Skulle verkligen tänka två gånger ang huven och framlyktorna dock. Bara lacka luftintagen röda så är ju fronten fulländad.
_________________ /NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 :: Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +- |
||||
Ursäkta kapningen, men tänkte bara på detta
Stämmer verkligen detta? Skall det inte räcka med licens? Finns väl en hel del förare i olika tävlingsklasser som är betydligt yngre än 18 och därmed ej innehar körkort? Någon som vet vad som gäller? //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||
neo: kollade lite på detta @ photoshop och enligt mig blir det för mycket rött, smaksak dock
krämbulle: har frågat på vissa tävlingar osv, fått svar att jag inte fick köra, fick faktiskt på mantorp park med gatebil, men då gick inte bilen som den skulle.. _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
Fan vilken fin RS2a du har Lind4hl
Kolla med arrangörerna (Kolsva och Örebro racing) om du inte kan få komma och köra med bilen på Gelleråsen 5/10 respektive 10/10. Dom kanske nöjer sig med att du har licens. Lider med dig att du inte får köra förän 2009-09 annars _________________ Erik Lindgren Honda Integra Type R K24 -98 Accord -04 |
||||
hänger du här med? :P bilen är isärplockad nu så nån körning blir det inte iår :/ _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
Större oljekyl är att föredra, iaf om man ska smiska bilen
Glöm inte ha en del pengar på kontot då dessa bilar har en tendens till att behöva byta saker stup i ett. Ta bort cupläppen så blir den mkt snyggare, imo :P Kul projekt, hade jag haft kvar min hade det blivit massa mos i motorn men jag valde pizzaräcer ist Kastar in en bild på min gamla surhink http://www1.garaget.org/gallery/arch _________________ Rejsas egna TOYBOY Christian Ek M3 E46 SMGII Carbonsvart Hellre avåkt än frånåkt! |
||||
tror inte oljekylen behövs faktiskt, piskade min hårt på gelleråsen en dag med ca 25 grader lufttemperatur, aldrig över 90grader. men har haft tankar på att montera en större så man även kan få luftfiltret där org kylare sitter. din såg riktigt fin ut hämtade för övrigt ut intercoolern idag _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
ok min och 2 polare som haft rs2or också har haft lite tempkärv när man piskar ur bilen, och då menar jag smetar på för fullt hehe. Men är den bra så är det ju lugnt _________________ Rejsas egna TOYBOY Christian Ek M3 E46 SMGII Carbonsvart Hellre avåkt än frånåkt! |
||||
Är det rena tävlingar under SBF rglemente får du söka dispens för att få köra. Brukar inte vara problem. Men om jag förstår det hela rätt så är planen att köra gatbilsträffar och för de ändamålet är körkort ett grundläggande krav. Åtminstone om man kör efter SBF krav, försäkringar etc. Vet inte hur det funkar med SMA!? Riktigt fin bil Alex! //U _________________ |
||||
Våra race- och banåkarbilar Audi rs2 -94 Trackweapon, Försöker, steg för steg.. | 1, 2, 3 ... 26, 27, 28 >> 29 besök senaste veckan (121538 totalt) |