Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 IM 1989 TURBO - gatbil
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (13907 totalt)
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
Har börjat bygga mig en rolig gatbil som jag även har tänkt att åka på bana med troligtvis blir det lite rakt fram också, kommer inte bygga den på något speciellt vis utan att den ska vara "bra" på allt.

Till motor har jag valt en 5cyl Volvo 850 turbomatad motor, har två st motorer en som är orginal och så har jag ett block som är förstärkt med smidda kolvar och en massa annat godis, den sistnämnda motorn är under uppbyggnad och den förstnämnda är den jag kommer använda mig utav 2009 tills den riktiga knotan är färdig.
Tanken var att vara unik med denna motorn men så har jag fått reda på 3st andra som bygger på samma koncept till nästa år, så det gäller att ligga i så man är färdig först

EMS-valet föll på ett Nira i3+ då jag har vänner som är hyffsat insatta i det så jag får hjälp med att komma igång och mappa bilen med hjälp och sedan kanske själv om det vill sig

Växellådsvalet föll på en BMW ZF låda från 525TDS och sprängkåpan är omsvetsad för att passa direkt på Volvomotorn.

Till bakvagnen så är det 535 Automatbakvagn (E28) med sviktstålaxlar.

Chassiet består av delrin/powerflexbussningar och D2 coilovers och en PPF full-skruvbur.

Bromsar är just nu Zimmermanskivor 260x22 hålborrade med EBC greenstuff belägg, troligtvis blir det något hetare nästa år men vill utvärdera hur långt de räcker först, glidok brukar ju inte vara så heta.

Tyvärr var den äkta IM karossen jag fick tag på HELT upprutten så just nu är det rostlagning på schemat, blir ny plåt runt hela bilen (det man kan köpa som ekonomiplåt).
















_________________
Björn, A
Citera
Figgeh

Här sen Jan 2008
Inlägg: 178



Kommer bli coolt, lycka till!

_________________
S1000RR
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



Kommer nog bli bra när rosten är borta...Men varför slänga i en traktor motor i denna fina bil? BMW är ju bäst på att bygga motorer!

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
Ricke_1602 skrev:
Kommer nog bli bra när rosten är borta...Men varför slänga i en traktor motor i denna fina bil? BMW är ju bäst på att bygga motorer!


Våga vägra vara som alla andra

_________________
Björn, A
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
For upp till SGR efter middag och lånade en spis att måtta med, stort tack till Wigge som lånar ut den!

Började kapa ur lite mer rost häromdagen som vart lagad av förra ägaren också detta med PL400..



Har kapat till en plåt och punktat dit men materialet in mot baljan var så dåligt att jag får byta lite där också.

Började på motorfästen ikväll, tar en stund att få till håldelningar blir ju alltid någon mm fel åt något håll när man inte har pelarborr =)





Ska gå ut nu och fortsätta på det sista så är det klart så långt nästa steg är att hinka i måttmotor/zflådan och se hur mycket av tråget som måste fimpas innan motorfästena kan svetsas på plats.

Fniss.. Alltid ska man lyckas missa ett hål med en halvmil


Var ju bara tvungen att hänga ner den och ta ett kort, motorn kommer inte hamna där den är på något vis den ska framåt och neråt en bra bit!

_________________
Björn, A
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Det kommer bli riktigt bra, det finns en sak som jag haft våta drömmar om och det är Audi-femma-vrål i E30...

Men detta är ju inte alls långt ifrån! thumbs up

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
B5254T4
Varberg
Här sen Feb 2008
Inlägg: 461



Haha, nu blir BMW-gubbarna arga igen. Kommer ihåg när nån stoppa i en rödmotor i E30, snabb som attan i SS.

Ska bli roligt att följa, keep up the good work! thumbs up

_________________
--Michael Karlsson--
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
B5254T4 skrev:
Haha, nu blir BMW-gubbarna arga igen. Kommer ihåg när nån stoppa i en rödmotor i E30, snabb som attan i SS.

Ska bli roligt att följa, keep up the good work! thumbs up


Jag förstår inte hur man kan se ner på folk bara för man inte delar samma värderingar men jag märker ju att det är det som sker här, 500 visningar, 3 kommentarer.

Kul att du gillar det iallafall.

Niklas Rosell skrev:
Det kommer bli riktigt bra, det finns en sak som jag haft våta drömmar om och det är Audi-femma-vrål i E30...

Men detta är ju inte alls långt ifrån! thumbs up


Ja en Audispis hade varit något, tyvärr hade jag ingen liggandes och inte heller jag har någon erfarenhet ifrån Audimotorer så jag håller mig till min Volvospis som jag kan alla moment på i huvudet så blir det bäst. Kanske i framtiden..

Kul att du gillar projektet.

_________________
Björn, A
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
Ja idag har jag varit lite överallt och härjat, som vanligt kan jag inte hålla mig till en sak i taget.

Halva dagen gick åt att skrota ner vår gamla Golf2 som skulle bli RWD, Mac o Sjögren hade kapat ner karossen med tigersåg igår så det såg ut som ett bombnedslag i Macs garage, så det var bara att köra allt till container.

När jag väl kom till garaget så var jag satans trött s jag fick vila en timma på soffan, det var skönt :lol:

Sedan plockade jag bort all utvändig "matta" i/på kardantunnel/torpedväggen och fann två små rostfläckar, varav den ena var precis vid infästningen till gaspedalen (hade redan sett att det var attackerat där) men nu blev det ialalfall ett hål som en krona så det måste åtgärdas.

Fick sedan bort kardanplåtskyddet och plåten under motorn för att se att det var väldigt rostfritt där under.

Monterade spakstället på lådan och mätte lite och kardanen som sitter där nu är ca 5cm för lång för ZFlådan så jag tror att jag kapar och svetsar ihop kardanen igen för jag vägrar lägga 1500 på en 328 kardan, vet att flera andra har kapat och svetsat kardaner med goda resultat.

Kollade även på balken till ZFlådan men hålbilden passade inte så det blir att använda E30 balken som jag tyvärr fick kapa när jag skulle ha ut motorn men det finns ju svets som tur är.

Sen plockade jag bort högra fjäderbenet och länkarmen, demonterade fjäderbenet så pass långt att jag skulle lossa själva dämparen, härjade som fan så kom Uleskog och visade att jag gjorde helt fel, hehe!
Rensade även bakre länkarmsinfästningen på den gamla bussningen så jag kan pressa i den excentriska imorgon och montera på den nya länkarmen.

Ja det var väl i stora drag vad jag hann med idag, var ju inte i garaget förens 1700 och var tvungen att dra 21.50 så det blev inte värst många timmar.

Imorgon har jag en rolig revision från RSV så det blir troligtvis lika få timmar i garaget imorgon som idag.. Jävla skit snart en hel vecka borta och inget gjort.

Slut på bloggen :lol:

_________________
Björn, A
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4689



Alltid kul med andra motorer än vad som var tänkt från början. Jag funderade först på 3B (Audi femma) efter det på Volvo bara för att det skulle bli billigare... Nu blev det Skyline och det blev inte billigt men kul.

Jag har hört att det ska gå minst en E30 med volvo femma i jönköping, men det är inte bekräftat.

Ska du köra gata som du skrev i början måste du ju regga den, då är det inte läge med Nira sprutet men det kanska bara var till den andra motorn du skulle ha det.

Jobba på så vi får se den i vår!

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Nja alla föraktar inte BMW byggen med "fel" motor under huven Har själv lekt med tanken ett antal ggr Hur mycket väger den nya motorn?

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
konnem3
Kalmar
Här sen Feb 2005
Inlägg: 315



Härligt projekt!
Följer detta med spänning. thumbs up

Jag går och funderar på om jag ska ge mig på att montera en Volvofemma i min M3 E30.
Har precis som du tänkt gatregga den. Vilken volvofemma bör man välja dvs vilken har lägst effekt och vrid i pappren? Får ju inte i mitt fall överstiga ca 210 hk och 260Nm om jag fattat reglerna rätt. Är inte så bekant med Volvos motorprogram. Har ialla fall fått uppfattningen att dessa motorer är kompakta och lätta samt inte så smäckra som s14

Lycka till

_________________
Mattias Kornelius
Audi A6 Ultra -18
M3 E30 -88
323i med B230FT-86
9-3 1,9 Tid
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
konnem3 skrev:
Härligt projekt!
Följer detta med spänning. thumbs up

Jag går och funderar på om jag ska ge mig på att montera en Volvofemma i min M3 E30.
Har precis som du tänkt gatregga den. Vilken volvofemma bör man välja dvs vilken har lägst effekt och vrid i pappren? Får ju inte i mitt fall överstiga ca 210 hk och 260Nm om jag fattat reglerna rätt. Är inte så bekant med Volvos motorprogram. Har ialla fall fått uppfattningen att dessa motorer är kompakta och lätta samt inte så smäckra som s14

Lycka till


2.0 T5 har 211hk och vridet vågar jag inte svara på t5 2.3 har 330 orginal har jag för mig.

_________________
Björn, A
Citera
konnem3
Kalmar
Här sen Feb 2005
Inlägg: 315



Det är just vridet jag är orolig för. Brukar ju bli ganska högt även på lätt överladdade motorer.
Ska googla lite och se om man kan få fram vridet.

_________________
Mattias Kornelius
Audi A6 Ultra -18
M3 E30 -88
323i med B230FT-86
9-3 1,9 Tid
Citera
konnem3
Kalmar
Här sen Feb 2005
Inlägg: 315



Har aldrig hört talas om denna motor men verkar som klippt och skuren för att montera i E30.
Utgår från att det är exakt samma block som vanliga femman?
Borde därför gå att uppdatera med annan vev med mera när väl reg. bes. är gjord.

Volvofemma
Effekt: 163 hk/120 kW
Motortyp: Rad (tvärställd)
Placering: Frontmotor tvärs
Motorfamilj: B5204T4
Cylindrar: 5 st Cylindervolym: 1 984 cm3 Ventiler: 4 st per cylinder
Cylinderdiameter/slaglängd: 81,0 / 77,0 mm
Max vridmoment: 230 Nm/23,5 Kpm vid 1 800 varv per minut
Kompression: 8,4
Vikteffekt: 9,5 kg/hk (13,0 kg/kW)
Bränsletyp: Blyfri 98
Bränsleförbrukning (liter/100km): Blandad: 9,8 , Stad: - , Land: -
Tankvolym: 68 liter
Batteri: -1 Ah

_________________
Mattias Kornelius
Audi A6 Ultra -18
M3 E30 -88
323i med B230FT-86
9-3 1,9 Tid
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
konnem3 skrev:
Har aldrig hört talas om denna motor men verkar som klippt och skuren för att montera i E30.
Utgår från att det är exakt samma block som vanliga femman?
Borde därför gå att uppdatera med annan vev med mera när väl reg. bes. är gjord.

Volvofemma
Effekt: 163 hk/120 kW
Motortyp: Rad (tvärställd)
Placering: Frontmotor tvärs
Motorfamilj: B5204T4
Cylindrar: 5 st Cylindervolym: 1 984 cm3 Ventiler: 4 st per cylinder
Cylinderdiameter/slaglängd: 81,0 / 77,0 mm
Max vridmoment: 230 Nm/23,5 Kpm vid 1 800 varv per minut
Kompression: 8,4
Vikteffekt: 9,5 kg/hk (13,0 kg/kW)
Bränsletyp: Blyfri 98
Bränsleförbrukning (liter/100km): Blandad: 9,8 , Stad: - , Land: -
Tankvolym: 68 liter
Batteri: -1 Ah


Du kan ju bara skaffa fram papper på den motorn men använda en annan 5cyl det ser ju inte besiktningen kan inte tänka mig att de försöker se siffrorna på blocket? Bara åka och göra ett fejk bromspapper där det står 160hk så är det klart väl?

_________________
Björn, A
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4689



Njae.. så lätt är det inte. Bromspapper godtas inte. Det du behöver (enl. reglerna) är ett effektintyg på din motor samt ett intyg på att just din motor är i "original avgascertifierade skick" alltså kan man inte fuska. Den motor ovan ser ut som en vanlig GL motor om jag inte är helt ute och cyklar. Alltså utan turbo eller?

Då fösvinner ju grejjen med att byta.

OBS. dessa reglar med certifiering jag pratar om gäller ombyggt fordon, vet inte om det är mindre intyg för bara motorbyte om man håller sig till 20% effekt och 10% vrid. Men jag vet att bromspapper inte godtas.

Det är därför man inte kan regga med te.x Nira sprut om bilen inte är -75 eller äldre, då slipper man certifieringen och kan turbo konvertera hur mycket man vill, så länge effekten inte blir för hög.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
konnem3
Kalmar
Här sen Feb 2005
Inlägg: 315



Nej det ska vara turbo enligt specen. Kompet är ju 8,4 så nog ska den vara överladdad.
Visst är det märkligt att volvo gör en sådan motor som inte har mer effekt än en 2,5 sugis men det har väl att göra med att vissa marknader har höga skatter på motorer över 2,0 liter läs italien

_________________
Mattias Kornelius
Audi A6 Ultra -18
M3 E30 -88
323i med B230FT-86
9-3 1,9 Tid
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
Finns det hjärterum finns det stjärterum.. Blir lite merjobb att flytta ner styrväxeln men det enda andra alternativet hade varit bygga ny krängningshämmare och torrsump..=)


Fick kapa bort lite av tråget för att motorn skulle komma på plats..


Här hänger den i all sin prakt, blir en bra placering bra mycket längre bak än sexan satt.


Synd och säga att man är händig men just nu ser ena motorfästet ut såhär, kommer givetvis snygga till det i efterhand så gott jag kan..

_________________
Björn, A
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
Gav upp vitfemman då jag kände hur det skulle bli alldeles för tidskrävande och att jag inte skulle kunna göra allt själv så det skulle kosta pengar, tid, ork som verkligen inte finns just nu.
Har sålt racemotorn, låda, koppling bara den begspisen kvar att sälja ifall någon är intresserad(2.0 t5).
Tyck vad ni vill jag ska iallafall gasa 09 punkt slut.

Har köpt 2st m50b25vanos, en st i fint skick av Uleskog och en reservspis som jag och Mac hämtade på självplocken som vi hade tänkt sälja men tyvärr hade dåligt komp pga skev topp (ovanligt va..) lite tråkigt att det är 1mm vändkant i 6ans cylle så blocket blir inte aktuellt att använda såvida man inte går upp i borr och använder andra kolvar i något urspårat bygge senare i livet.
Har även köpt en ny ZFlåda samma modell som den förra (525 Tdi).
Ett XSpower-turbokit är också påväg hem (grenrör, turbo, ic, dump, flänsar).
Fick även hem mitt Nira i3+ i helgen, manualen blev snabbt ett runktobjekt=)

Det som återstår är en 328 E36 kardan, har fått pm av en som har så vi får se om det blir affär, det är riktiga ockerpriser på dem.

Har fortsatt rostlagningen denna veckan och modifierat fjäderbenen fram samt monterat D2orna så framvagnen är redo för 09.

Effektmålet är detsamma som innan, ca 350hk max 400 och det uppnås genom ARPbult i toppen och massa laddtryck.

Det som kommer ske kommande veckan är troligtvis lite mer rostlaning, inpassning av bur och att återmontera bakplåten som nu är 85% inpassad. Därefter blir det upp på pallbockar och riva ner bakvagnen och göra iordning den.

_________________
Björn, A
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
Igår dök turbokittet upp. 60mm in och 51mm ut bör väl klara 350-400hk tycker man?






Vill byta bort min intercooler den är för bred. Splitt ny! 600x300x76 mäter cellpaketet jag vill ha något som är max 550 brett. PM vid intresse.

_________________
Björn, A
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 IM 1989 TURBO - gatbil
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (13907 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande