Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325 -89 M20 turbo bus/banbil (med lite bromsproblem..)
1, 2, 3   >>
12164 besök totalt
T. Thogersen
Halden, Norge
Här sen Jul 2008
Inlägg: 72


Trådstartare
(Jag är norsk, så ursäkta om det blir skrivfel här.)
Äfter att blivit drabbad av E30-sjukan, som är mildt sagt smittsam, kom jag över ett passande objekt att pula med, en Delphingrå 2-dörrars 320 -89 i "sådar" hyfsat skick. (läs: Slitet.) Denna bilen köptes av en polare som har haft den som bruksbil 2 år, och inte varit så generös med underhåll og reparationer. Så inte alls är det en pärla, men det ska inte vara meningen med den häller.

Bilen ägs av mig och min polare Frank, vi delar likt på alla kostnader och körning. Tanken bakom detta är at det borde bli likvärdigt med pengar och körning på båda. Bileen var tänkt som ett lågbudgetbygge, men det skiter sig tämligen snabbt tror vi båda. Men vi ska prova att hålla det på en någonlunda "normal" nivå.


om man ser bort från fälgarna, var det så här den såg ut när vi hämtade den. Oz-fälgarna tilhör Frank's Caddy. (bruksbilen.) Han kör också en -86 ur quattro, som kan ses i bakgrunden på ett av foton.
Jag har en -01 A4 som bruksbil, men den är inget vidare specielt att nämnas här.

Några bilder på bilen.









Bilen blev köpt av en polare för en billig peng, og målet är att bygga en bana/busbil för en relativt rimlig peng. Eftersom däck, bromsar og fjädrar/dämpare var helt slut, hade vi ju en ursäkt för att byta til lite rejsigare greijer.

_________________
Tommy Thogersen
-10 316d
-89 E30 325 turbo-åk
-89 E30 320 ???-åk
-90 E30 320 S50B30
Citera
T. Thogersen
Halden, Norge
Här sen Jul 2008
Inlägg: 72


Trådstartare
Eftersom Photobucket ej funkar för nuvarande, får jag inte laddat upp fler bilder.. Uppdateringar kommer snarast!

_________________
Tommy Thogersen
-10 316d
-89 E30 325 turbo-åk
-89 E30 320 ???-åk
-90 E30 320 S50B30
Citera
T. Thogersen
Halden, Norge
Här sen Jul 2008
Inlägg: 72


Trådstartare
Lite "nytt" info om bilen.

Lite polering för att snygga upp den lite.





Lite snyggare blev den allt!



Själva Kraftwerket, totalt orörd M20B20:


_________________
Tommy Thogersen
-10 316d
-89 E30 325 turbo-åk
-89 E30 320 ???-åk
-90 E30 320 S50B30
Citera
T. Thogersen
Halden, Norge
Här sen Jul 2008
Inlägg: 72


Trådstartare
Lite "go-fast" prylar, nytt och mycket mer greppvänligt ratt



En låda med julklappar, fast det är inte riktigt jul än.



Frank i full gång med att ta upp dem nya Coilover-benen.



Borde väl allt va lite bättre enn dom originala.


_________________
Tommy Thogersen
-10 316d
-89 E30 325 turbo-åk
-89 E30 320 ???-åk
-90 E30 320 S50B30
Citera
T. Thogersen
Halden, Norge
Här sen Jul 2008
Inlägg: 72


Trådstartare
Lite nya slitdelar, oljefilter och topplagringar bak (från M3 E46, mycket styvare än originalt)



Möjligt denna motorn finner sin plats under huven en vacker dag??



Styrväxel från Z3, med en j..la mycket bättre feeling och endast 2,7 varv lock/lock



Nu också med servoassistans


_________________
Tommy Thogersen
-10 316d
-89 E30 325 turbo-åk
-89 E30 320 ???-åk
-90 E30 320 S50B30
Citera
T. Thogersen
Halden, Norge
Här sen Jul 2008
Inlägg: 72


Trådstartare
En annan polare, Raymond, på garagebesök, granskar lite i "Bibeln" (a.k.a Haynes) om hvilken storlek det är på muttern på spindeln.



Frank igång med att skruva av dom gamla, slitna fjäderbenen. Vad tycks om mössan?



Hyfsat slitet skick, egentligen.



Nytt ben på plats:





Dem nya fjädrarna bak, självklart skruvad helt i botten:



Lite lägre blev den allt. Faktisk så låg att vi inte längre kunde köra med 16" hjul, pga fel innpress som tog i fjädertallriken när den blev så låg. Då blev det istället att åka med 14" med ur-usla däck. Typisk, eftersom vi ju skulle köra med bilen på Bmw-club Norge på Våler-banan om 2 dagar..


_________________
Tommy Thogersen
-10 316d
-89 E30 325 turbo-åk
-89 E30 320 ???-åk
-90 E30 320 S50B30
Citera
T. Thogersen
Halden, Norge
Här sen Jul 2008
Inlägg: 72


Trådstartare
och skal man köra ban-åka, är det en fördel att man sitter bra.
Två stk sitt-fast stolar, en Sabelt och en OMP stol som är på utlån. Tack, Raymond.



Lite hemsnide på underredet måste til, inga köpeprylar här inte!



Lite kylning på borren är viktigt. I detta fallet benyttas Isopropanol. Luktar rätt gött!





"Borde väl sitta som hansken!"



Jajamen, blev inte alls illa!


_________________
Tommy Thogersen
-10 316d
-89 E30 325 turbo-åk
-89 E30 320 ???-åk
-90 E30 320 S50B30
Citera
T. Thogersen
Halden, Norge
Här sen Jul 2008
Inlägg: 72


Trådstartare
En liten ting til som måste fixas, koppla upp el-fläkt eftersom den original slirfläkten suger purjo!
Fläkt fra Fiat Croma passar rätt snyggt framför kylaren, och kyler rätt så bra faktisk. Kan vara lugnt att ha, i fall det går lite för hett för seg på banan.



Här är vi då på väg til Våler-banan, ett litet pit stop på vägen. Raymond inspiserar körställningen, ger den fyra rattar.



Tycker sumpen blev lite utsatt när bilen blev såpass låg, men... Går det, så går det.



Dem ur-stygga hjulen vi satte på. Duro DP3000 175/65-14 är vel totalt fel till banåka, men vad gör vi när det inte finns annat? Jo, man tar vad man har.



Det enda kör-fotot av bilen. Man kan såvidt skymta mig bakerst på högersidan. Det är självfallet att jag slipper fram dom andra, så jag kan slicka lite bakände på dom i den påföljande chikanen.
(har inget alls att göra med att jag tycker det fattas sådär typ tvåhundra hk i bilen..)



Dom berömda högkvalitetsdäcken såg så har ut efter ungefär 25 varv på banan.



Vilket är rätt okej, specielt eftersom bilen understyrde nåt fruktansvärd, nästan som att köra gammal Audi igen.

_________________
Tommy Thogersen
-10 316d
-89 E30 325 turbo-åk
-89 E30 320 ???-åk
-90 E30 320 S50B30
Citera
T. Thogersen
Halden, Norge
Här sen Jul 2008
Inlägg: 72


Trådstartare
Så allt i allt, specs på bilen, pr idag är följande:

*FK Coilovers
*Bakre dämparlager från M3E46
*Kort styrvxl från Z3, med servo
*Sabelt ratt
*En styck Sabelt stol och en styck OMP stol
*Lättad lite på inredningen (och lite på karossen i form av rost..)
*Stora diffen från E28 med 25% broms och ca 2,93:1 i utvxl.

Har självfallet också gjort lite vanlig service på den, så som:

-Ny olja och filter
-Allt i tändningsanläggningen är nytt (lock, rotor, stift, ledningar, coil)
-Ny bromsvätska
-Nya skivor och belägg fram, nya trummor och band bak
-Bytt kylarvätska

++


Planerna framöver för bilen tar vi lite som det kommer, men några detaljer ska fiksas i vinter.

-Lite rostlagning här och där
-Nya framskärmar
-R-däck
-Alla bussningar ska svarvas i Delrin
-Grövre krängingshämmare fram, och få på k-hämmare bak
-Antingen motorbyte äller turbokonvertering på den lilla sexan som sitter i.
-Camberplattor fram.
-Lite bättre bromsar också skulle inte sitta fel. (för nuvarande sitter det bromsar från Det Stora Bilvaruhuset fram o bak.)

Sesongen är väl mer eller mindre slut för i år, men vi hoppas at få bilen klar till påsk, då vi har planlagd en resa til Ringen.

Vidare uppdateringar kommer när det händer.

Tommy

_________________
Tommy Thogersen
-10 316d
-89 E30 325 turbo-åk
-89 E30 320 ???-åk
-90 E30 320 S50B30
Citera
T. Thogersen
Halden, Norge
Här sen Jul 2008
Inlägg: 72


Trådstartare
Just varit på besiktning, det blev 3 stk 2:or, huvudinnfästningsbussningarna i bakvagnen, div bromsrör och upphänget til bakre ljuddämparen. Inga allvarliga fel. alltså.

_________________
Tommy Thogersen
-10 316d
-89 E30 325 turbo-åk
-89 E30 320 ???-åk
-90 E30 320 S50B30
Citera
fulingbusen
Karlstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 472



Trevligt, här kan man hitta tips ser jag.

Tex vilka Z3or sitter denna stryväxel på?

_________________
Joakim Karlsson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Kul med ett E30 projekt.

Bromsarna fixas enklast med

Nya skivor runtom
friska ok med mässningsbussningar
Bra belägg fram t.ex Carbotech XP10
Stålomspunna slangar
Frisk bromsvätska
kylning till frambromsarna

man klarar sig långt med orginal bromsarna om man lättar bilen

Motorn byter ni lämpligast till en M20B25 oslagbart billigaste trimmningen

ett par 7*15 fälgar med 205/50-15 R-däck gör susen för varvtiderna

Krängarna fixar du lämpligast genom att borra ett hål 20 mm längre in på krängarmen &
sedan koppla krängaren till fjäderbenet som på m3 då blir den ca 100% styvare än orginal

lämplig att plocka krängare från 325 (20mm) eller 318cab (21mm)

Bak finns det 14,5mm sätt en klämma en bit in på krängarmarna så blir den styvare.

Lättar ni bort 200kg & sätter i en 2,5L maskin med rätt väghållning & bromsar så har ni en
bil som hänger med det mesta på banan

Vill ni kika på E30 lättning kika i min 318is tråd den väger i dagsläget ca 850 kg tomvikt.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
M3E30nr14
Fredrikstad, Norge
Här sen Jan 2005
Inlägg: 42



Vi väntar på update

Det ryktas om hämliga affärer i garaget i Halden.. Trevligt, men inte bra för självfortroendet til konkurenterna https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=53379

_________________
Kenneth Höiom/NS BtG 7:56
M3E30 2.5 291hk
M3GT 295hk
M535i E12 TURBO 550hk
Citera
T. Thogersen
Halden, Norge
Här sen Jul 2008
Inlägg: 72


Trådstartare
En liten update med fotos kommer snabbt som vinden, måste bara hämta kameran som ligger i verksta'n.
Vi två är ju rena Ring-Jungfru's i kontrast til ni "Ring-Meister-pojkar"

Ny motor, låda, bakaxel og lite annat är satt inn i bilen nu, nya framskärmar og R-däck är handlat inn. Får bara hoppas den blir klar til påsk.

_________________
Tommy Thogersen
-10 316d
-89 E30 325 turbo-åk
-89 E30 320 ???-åk
-90 E30 320 S50B30
Citera
T. Thogersen
Halden, Norge
Här sen Jul 2008
Inlägg: 72


Trådstartare
fulingbusen skrev:
Trevligt, här kan man hitta tips ser jag.

Tex vilka Z3or sitter denna stryväxel på?


T.ex från en Z3 1,9a, typ. Våran är innköpt på www.autohausaz.com til en mkt billig peng! Passar inte helt bolt-on, men ganska ok att få på.

_________________
Tommy Thogersen
-10 316d
-89 E30 325 turbo-åk
-89 E30 320 ???-åk
-90 E30 320 S50B30
Citera
T. Thogersen
Halden, Norge
Här sen Jul 2008
Inlägg: 72


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Kul med ett E30 projekt.

Bromsarna fixas enklast med

Nya skivor runtom
friska ok med mässningsbussningar
Bra belägg fram t.ex Carbotech XP10
Stålomspunna slangar
Frisk bromsvätska
kylning till frambromsarna

man klarar sig långt med orginal bromsarna om man lättar bilen

Motorn byter ni lämpligast till en M20B25 oslagbart billigaste trimmningen

ett par 7*15 fälgar med 205/50-15 R-däck gör susen för varvtiderna



Krängarna fixar du lämpligast genom att borra ett hål 20 mm längre in på krängarmen &
sedan koppla krängaren till fjäderbenet som på m3 då blir den ca 100% styvare än orginal

lämplig att plocka krängare från 325 (20mm) eller 318cab (21mm)

Bak finns det 14,5mm sätt en klämma en bit in på krängarmarna så blir den styvare.

Lättar ni bort 200kg & sätter i en 2,5L maskin med rätt väghållning & bromsar så har ni en
bil som hänger med det mesta på banan

Vill ni kika på E30 lättning kika i min 318is tråd den väger i dagsläget ca 850 kg tomvikt.


Tackar för tips!

_________________
Tommy Thogersen
-10 316d
-89 E30 325 turbo-åk
-89 E30 320 ???-åk
-90 E30 320 S50B30
Citera
T. Thogersen
Halden, Norge
Här sen Jul 2008
Inlägg: 72


Trådstartare
Lit nytt info och lite fotos:

Demontering av huv, front, skärmar och lite annat för änklare skruvning.







Demontering av den gamla bakvagnen







och några fotos på den nya 325 bakvagnen med Powerflexbussningar.




_________________
Tommy Thogersen
-10 316d
-89 E30 325 turbo-åk
-89 E30 320 ???-åk
-90 E30 320 S50B30
Citera
T. Thogersen
Halden, Norge
Här sen Jul 2008
Inlägg: 72


Trådstartare
"Grymma" klumpen med hemlagad infästning med delar från generator-stramnings staget





Frank på väg under bilen för at demontera kardanen



Garagebesök fra R. Andersen



"Ja.... verkar bra det här!"



"Liiiiite" dåliga bromsrör..



Nya bromsrören klar att sträckas ut och monteras.



Byte av en bärkula, som skulle visa sig vara bara ett h....ete



Sedan den allt va kass, så värmde vi på armen rejält vid infästningen, i hopp om att den skulle lossna.





..och vips, så var den ute.


_________________
Tommy Thogersen
-10 316d
-89 E30 325 turbo-åk
-89 E30 320 ???-åk
-90 E30 320 S50B30
Citera
T. Thogersen
Halden, Norge
Här sen Jul 2008
Inlägg: 72


Trådstartare
På hög tid att få ut b20-n, som ställde til det lite för oss mot slutet av sesongen.
Vi tog hela paketet med låda och motor i ett.





Demontering av servopumpen







Frank poserar lite halv-erotisk vid den gamla motorn



Lite bättre plats utan en motor med drivline i.


_________________
Tommy Thogersen
-10 316d
-89 E30 325 turbo-åk
-89 E30 320 ???-åk
-90 E30 320 S50B30
Citera
T. Thogersen
Halden, Norge
Här sen Jul 2008
Inlägg: 72


Trådstartare
Nyfikna som vi ju är, plockade vi bort lite från den gamla motorn för skojs skull.

















Lite låg komp, kanskje?


_________________
Tommy Thogersen
-10 316d
-89 E30 325 turbo-åk
-89 E30 320 ???-åk
-90 E30 320 S50B30
Citera
T. Thogersen
Halden, Norge
Här sen Jul 2008
Inlägg: 72


Trådstartare
Sen, här har vi motorn som skal ned i bilen inför sesongen.
M20B25 med ett litet snigelhus på den ena sidan.







Inför montering av turbon på grenröret, behövdes en liten vändning på lager/kompressor og avgasdel, då just denna turbo inte har suttit på motorn förrut.
och i det ena hålet fann vi sjävklart en bult som var knäckt.. Höll på i 2 timmar fö att få ut den.



Lite värmning och ett vänligt övertalande från gummiklubban fick vi äntligen isär den.



Ny koppling (Sachs 618 med 4-pucks Sachs-sinter) monteras, och Frank spanar in. Vi kan trygt konstatera att den verkar lite bättre än original.













På med lådan, Getrag 260 som har fått ny olja bl.a, på motorn. Lyfter i hela paketet i bilen.





Sådär, lugnt.




_________________
Tommy Thogersen
-10 316d
-89 E30 325 turbo-åk
-89 E30 320 ???-åk
-90 E30 320 S50B30
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325 -89 M20 turbo bus/banbil (med lite bromsproblem..)
1, 2, 3   >>
12164 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande