Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 2000 GTV 1973 - Söker dörrar
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (26873 totalt)
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431


Trådstartare
Dags att dra igång en projekttråd för min "bertonecoupé" som jag köpte uppe i Stockholm för drygt två år sedan. Bättre sent än aldrig.

Bilen köptes nerplockad och delvis rostlagad utan motor och hämtades en kall och regnig höstdag. På grund av andra projekt blev bilen tyvärr stående något år, men nu är det alltså hög tid att bilen blir bil igen. Skärmarna är bortkapade och ersatta med glasfiberskärmar som senare kommer att passas in och fästas mot karossen på lämpligt sätt. Karossen är i hyfsat skick, förutom en del mindre bra utförda rostlagningar som kommer att göras om under renoveringens gång.

En enkel specifikation på hur jag tänkt mig bilen:


Kaross:

Standard utvändigt förutom glasfiberskärmar och avlägsnade stötfångare
Sexpunktsbur
Eventuellt plastrutor


Chassi:

Framvagnen kommer att få en smärre geometriändring, bland annat med nya undre länkarmar, kuggstångsstyrning monterad framför framvagnsbalken eftersom den nya motorn snor utrymmet bakom, samt fjäderklädda dämpare. Jag kommer även passa på att försöka få framvagnsgeometrin lite mer svängvänlig när jag ändå är igång och river där.

Bakvagnen kommer som det ser ut nu blir upphängd i trelink med panhardstag för att sänka Rc till en lagom nivå. Även här kommer det troligen hamna fjäderklädda dämpare.

Här behövs input från kunniga hjulupphängningsnarkomaner, läs Fuling.


Motor och låda:

Opel C20xe, tvåliters gjutjärnsmotor med alutopp och 16 ventiler, 150hk original och lättrimmat till en början.
Växellåda blir en Getrag R25-R28 från Opel omega med V6
Bakaxel, original GTV 2000 med diffbroms


Jag kommer att fylla på mer efter hand här.


Lite bilder är ju obligatoriskt, dock inte så mycket helhetsbilder ännu:


En halv helhetsbild



Motorn provhängd. Torpedväggen fick stryka på foten för att motorn ska få en vettig placering i längsledd.



Bilden ger en hyfsat föraning om var motorn kommer hamna. Notera också att framvagnsbalken är vänd 180 grader för mer frigång för motorns oljetråg.



Frontplåten har gjort sitt. Tips på var jag får tag på en ny plåt billigt önskas!



Vänster sidas hjulhus, lite väl kantigt



Höger sidas hjulhus som fått lite ny plåt



Diverse överblivet spill.


Här är ett av mina favoritverktyg vid rostlagning, en fixtur som håller fast plåten kan i kant, samt lämnar en lagom spalt för att svetsa helt utan överlapp. (Konstruktionen kommer från Jims mekarhörna i Classic motor)



Smidigt värre


Ett lappverk till innerskärm, kommer att gå åt en del plåt här innan jag är nöjd.



Bakre delen av buren på plats



Mvh Jonathan

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15488



Haha, Jim har väldigt mycker bra idér. brukar sno pappas tidningar när jag är och hälsar på o läsa hans spalt

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8104



Trevligt Jonka! thumbs up
Bertonecoupén är en av mina drömbilar så denna tråd skall jag följa med spänning!
Kul motorval också även om jag först trodde du skulle köra med bojsänke från Trollhättan

Mvh /Tim

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
magnusharling
Årsta, Stockholms län, Sverige
Här sen Okt 2005
Inlägg: 142



Kul med en Bertone till! Jag tittade på din fina fixtur och funderar på på hur tjock plåten är som ger svetsspalten? Jag är i plåtbytartagen själv nämligen och tänkte sno idéen...

MVH

_________________
Magnus Harling
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431


Trådstartare
magnusharling skrev:
Kul med en Bertone till! Jag tittade på din fina fixtur och funderar på på hur tjock plåten är som ger svetsspalten? Jag är i plåtbytartagen själv nämligen och tänkte sno idéen...

MVH


Jag brukar köra vanlig 0,9mm bilplåt för spalten, då det ger bra genombränning med svetsen sen.


jurkko skrev:
Trevligt Jonka! thumbs up
Bertonecoupén är en av mina drömbilar så denna tråd skall jag följa med spänning!
Kul motorval också även om jag först trodde du skulle köra med bojsänke från Trollhättan

Mvh /Tim


Vi får väl se hur mycket jag gillar bilen när jag kämpat färdigt med den. Det kommer inte bli någon putsfinish på bilen, så jag hoppas att den går att få rullande inom ett par år. Angående motorvalet så tänkte ju Janne som ägde bilen innan köra b234 modifierad till 2,4 liter, men efter att ha mätt lite på en motor jag har stående kom jag fram till att det blir svårt att få plats med motorn utan att behöva göra en bula i huven. Därför föll valet på C20xe som jag tror kommer fungera väldigt bra i den här bilen.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15488



ska inte motorn bak iaf 10 - 20 halvmetern till

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Tobbe Holst
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 131



Kul och se att min kompis gamla bil nu har fått projektråd! Den har jag åkt mycket i, jag minns att vi fick silvertejpa fast ena framskärmen som började fladdra i nederkant mot sparklådan på väg till banmöte på Kinnekulle någon gång 1987-1988. Dragkroks avtrycket i frontplåten är förövrigt ingen parkeringsskada, det saknades ett par centimeter bromssträcka en gång..

_________________
Torbjörn Holst

Den gula bytt mot en låg röd..
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431


Trådstartare
Tobbe Holst skrev:
Kul och se att min kompis gamla bil nu har fått projektråd! Den har jag åkt mycket i, jag minns att vi fick silvertejpa fast ena framskärmen som började fladdra i nederkant mot sparklådan på väg till banmöte på Kinnekulle någon gång 1987-1988. Dragkroks avtrycket i frontplåten är förövrigt ingen parkeringsskada, det saknades ett par centimeter bromssträcka en gång..


Haha, lite battle scars med andra ord.

Jag ska försöka hålla tråden uppdaterad med bilder så fort det händer något, så du kan ju tipsa Janne om tråden när det börjar hända lite senare. Du vet inte om du eller janne har några gamla bilder på bilen som den såg ut på den gamla goda tiden? Det hade varit väldigt roligt att ha.


Mvh Jonathan

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
magnusharling
Årsta, Stockholms län, Sverige
Här sen Okt 2005
Inlägg: 142



Tack för infon!

_________________
Magnus Harling
Citera
jasj
Spånga
Här sen Maj 2005
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Aha, det händer saker med mitt gamla projekt. Vad kul att se!

Som av en händelse tittade jag igenom lite gamla diabilder häromdagen. Jag såg några på Bertonen. Jag ska se om jag kan skanna nån och lägga upp.

Mvh och lycka till,
Janne

_________________
Jan Sjögren
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6874

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

jurkko skrev:
Bertonecoupén är en av mina drömbilar


En av mina med! thumbs up
Har något svagt minne av att ha haft någon - kan det stämma?

Kul motorval - bra pang per peng i den spisen!

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431


Trådstartare
Kraniel >> Jo jag hoppas att jag lyckas skrämma upp den gamle Opelmotorn till respektabla siffror vad det lider.


För övrigt har inte mycket av fotografiskt värde hänt i garaget förutom att jag och brorsan var och hämtade hem en gammal munktellsvarv med 200mm dubbhöjd.

Jag fick dock hem mitt paket från ClassicAlfa i Storbrittanien. Bra priser och snabb leverans. thumbs up

Länkarmar med justerbar camber



Reparationsplåt för front- och bakplåt. Jag kommer att laga upp frontplåten från grill och nedåt och sedan gjuta av den i glasfiber/kolfiber.


Nya glas för blinkers fram samt bakljus


Ny grill



och så en bonusbild på min hemsnickrade "playseat". Var inte så pigg på att lägga 3000kr på en riktig, så 200kr rör och en stol som jag fick gratis fick bli grunden till denna. Det har aldrig varit så kul att spela bilspel.



Mvh Jonathan

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431


Trådstartare
Dags för en mindre uppdatering.

Fick tag på glasfiberhuv och baklucka till bertonen. Huven väger ~5kg och bakluckan ~2kg, vilket är betydligt mindre än standardprylarna. Originalinfästningar för gångjärn och huvlås finns om man skulle vilja använda dessa, men det lutar nog åt att använda aerocatchlås i stället.

Höger sidas hjulhus har fått en del plåt och börjar nu se helt okej ut. Dock kommer jag inte måla allt förrän skärm, styrväxel och nya undre länkarmar hittat sin plats, för det kommer bli en del kapande.

Färdiga områden dekoreras med epoxygrund.
[img]

Skärm och glasfiberhuv har ramlat på plats tillfälligt.


Glasfiberluckan, lätt som attan. thumbs up



Jag har kopplat in svarven och provkört denna också, så nu behövs bara verktyg, stål och lite kul, så om någon skulle ha lite prylar över får ni gärna hojta till.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431


Trådstartare
Det har inte hänt så mycket av värde att visa här. Jag har börjat passa in de främre skärmarna vilket har medfört en del merjobb som uppdagades när jag kapade bort lite plåt ur redan lagade områden.

Tyvärr finns lite sånt här i redan rostlagade områden, men allt jag hittar åtgärdas ordentligt.




Eftersom Storbritannien har sänkt sin moms passade jag på att beställa lite nya delar från rallydesign. Det är rätt stor skillnad på priserna mellan Sverige och Storbritannien. thumbs up


Gaz Ställbara dämpare med ledlager. Sparade c:a 700 spänn/styck jämfört med att köpa dem i Sverige. Beställde inga fjädrar ännu eftersom jag inte vet vad bilen kommer att väga och hur hjulupphängningarna blir.




Wilwood bromsvåg med paneljustering samt två stycken huvudbromscylindrar. Tyvärr ser cylindrarna olika ut, men båda har samma artikelnummer och diameter, så jag hoppas att det inte vållar problem.




Rattstångsknut till Escortstyrväxeln samt Aerocatchlås.



Mer kommer när skärmarna är på plats.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
callekula
Stockholm
Här sen Mar 2008
Inlägg: 77



Spännande bygge! Bra val av dämpare samt huvlås, funderar på GAZ jag med. Håll oss uppdaterade!

_________________
Carl Larsson
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431


Trådstartare
Här har det inte hänt mycket den senaste tiden.. Garaget rymmer bara en bil och just nu är Saabprojektet högprio då den är närmare färdigställning än Alfan, trots omfattningen på det projektet.

Har dock funderat på att ta en del genvägar i det här projektet för att inte tappa sugen. Bilar på pallbockar finns det ju ändå på rejsa.
Tills vidare kommer styrsnäckan få vara kvar under huven och jag funderar på att hoppa över Opelmotorn till förmån för en Twinsparkmotor från Alfa 75 eller liknande. Det borde ge möjlighet att få delta i CAR challenge om jag förstått saken rätt.

Dock är det här med alfaspis otrampad mark för min del, så nu söker jag efter information om vilka motorvarianter som passar och är lämpliga, samt all information som kan göra bytet enklare. Passar kopplingskåpan från originalmotorn t.ex?
Skulle någon ha en lämplig motor kan ni väl hojta till.
Saknar även kopplingskäpan till originallådan då den är omsvetsad för att matcha GM-håldelning.

Mvh Jonathan

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



jonka skrev:

Tills vidare kommer styrsnäckan få vara kvar under huven och jag funderar på att hoppa över Opelmotorn till förmån för en Twinsparkmotor från Alfa 75 eller liknande. Det borde ge möjlighet att få delta i CAR challenge om jag förstått saken rätt.

Mvh Jonathan


JA! Det får du.
Kom till nästa race och snacka med gubbarna så blir du garnterat mer inspirerad.
Det var ett på Knutan igår så nästa är väl en bit bort...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Justus
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 82



jonka skrev:
Här har det inte hänt mycket den senaste tiden.. Garaget rymmer bara en bil och just nu är Saabprojektet högprio då den är närmare färdigställning än Alfan, trots omfattningen på det projektet.

Har dock funderat på att ta en del genvägar i det här projektet för att inte tappa sugen. Bilar på pallbockar finns det ju ändå på rejsa.
Tills vidare kommer styrsnäckan få vara kvar under huven och jag funderar på att hoppa över Opelmotorn till förmån för en Twinsparkmotor från Alfa 75 eller liknande. Det borde ge möjlighet att få delta i CAR challenge om jag förstått saken rätt.

Dock är det här med alfaspis otrampad mark för min del, så nu söker jag efter information om vilka motorvarianter som passar och är lämpliga, samt all information som kan göra bytet enklare. Passar kopplingskåpan från originalmotorn t.ex?
Skulle någon ha en lämplig motor kan ni väl hojta till.
Saknar även kopplingskäpan till originallådan då den är omsvetsad för att matcha GM-håldelning.

Mvh Jonathan


Jag tog en motor fran en alfa 75ts inklusive kabelharva.
Du behover byta grenror/avgas, oljetrag (orginal bertone passar), svanghjul och ev fordelare da den framre tar i huv och kylare har jag for mig. Sen ar det bolt on.
En elflakt och elektronisk varvraknare behovs ocksa om du inte tar vattenpumpen fran din gamla nordmotor.
Oljepumpen flyttar du ocksa fran nordmotorn, alt koper en ny.

Det svaraste var att fa tag pa ett svanghjul fran en 2000gtv men det kanske du redan har liggande?
Fordelaren byggdes om med lock och rotor fran nan nissan, kanske 200sx. Kommer inte ihag exakt men det fanns en instruktion pa autocomponenti.com.
Grenroret snickrade jag ihop sjalv men det finns nog att kopa fran england nu tror jag.
Alfaladan passar direkt pa och orginalkopplingen haller emot bra.

Har du alla bitar ar det inte mycket mer jobb an ett vanligt motorlyft.

mvh
Justus

_________________
Justus Harling

Fiat 500 -69
Alfa 159 SW -07
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Vad var det nu min GTAMkopia-byggande vän sa igår... 155TS-toppen hade bäst kanaler, men blocket var svårt att få ihop med alla runt-om prylar, så man fick kombinera den med ett 75TS-block, för då gick det att sätta dit Bertonetråget. Kan det vara ett bra recept?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 423



Motor från en 75 Turbo är nog mest hk/krona och minst jobb att få ditt. Passar rakt av om man byter svänghjul och kåpa.

Orginalmaskin med avgas och lite uppstältt ladd ger ca 200 hk och bra vrid. kostar max 10k.

Perfekt för CAR Challenge klass 2 då den klassas in som orginalmaskin.

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620



Tror ni glömmer det lilla retliga hålet i veven, det som styr upp ingående axeln i lådan.
Finns inte på Alfor med lådan bak, dvs. Alfa 75 turbo/TS etc.
Jag är lite osäker på hur veven ser ut på en 164TS, finns hålet där så är det det bästa valet.

Om det är så behöver du inte ens öppna motorn, bara byta tråg, pump.

Jag kan ha ett Bertone-tråg liggandes.
Jag kommer troligtvis även ha en fördelare över för åtta stift, jag konverterar till fördelarlöst i vinter.

155TS motorn har bäst topp men blocket passar sämre som P.P. skrev.

Det roliga med insprutningingen är att det, förutom plus och jord, är tre sladdar att koppla: Soppapump, tändning och varvräknare.

Soppapump ja, tror att Justus tog tankarmaturen från en 75 TS också, eller hur. Du behöver ju soppapump och retur om du ska åka insprutning.

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 2000 GTV 1973 - Söker dörrar
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (26873 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande