Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
6-timmarstävling på Gotland Ring 2009?
1, 2, 3   >>
30497 besök totalt
Oodsell
Särö, (Göteborg)
Här sen Mar 2008
Inlägg: 134


Trådstartare
Vi har från ERCup's teamförening varit i kontakt med Gotland Ring och diskuterat möjligheten att köra en 6-timmarstävling där i augusti nästa år. Det förutsätter att banan får sitt FIA godkännande, och nu ser det ut att det äntligen ska kunna bli klart till tävlingssäsongen 2009.

Vi är dock lite tveksamma till att lägga en av våra sex ordinarie deltävlingar på Gotland p g a kostnader och lång resväg för många team. Det finns dock många team som är intresserade att köra på Gotland. Därför har tanken kommit upp att arrangera en tävling där, fast utanför serien. Då skulle vi kunna bjuda in fler deltagare från långloppsserier och klubbar som har bilar med likande prestanda, t ex MSLS, Miataklubben, etc. Vi skulle helst inte vilja blanda in bilar med slicks eller alltför höga prestanda som t ex Porsche Cup, men det kan diskuteras.

Den dag som ligger närmast tillhands är lördag 8/8, och då kan man kombinera besöket på Gotland med lite semester och sociala aktiviteter på lördagskvällen. Frågan är om det finns intresse för en sådan "one off" tävling, för att ge ett tävlingstillfälle på Gotland Ring, som är en mycket trevlig och utmanande bana. Vad säger ni som kör i andra långloppserier?

olle odsell, ordf i ERCup teamförening

_________________
Olle Odsell
teammedlem i Flying Fellows ERCup,
ordf i Lotus Car Club of Sweden,
ledamot i SBF Racingutskott
Citera
lindwallsracing
örebro
Här sen Nov 2008
Inlägg: 9



låter kul det är alltid kul att prova nya banor

anders lindwall nshc/ht2

_________________
Anders Lindwall
Citera
AntonG
Örebro
Här sen Jul 2008
Inlägg: 869



Det låter intressant. Fruktansvärt rolig bana! thumbs up

_________________
Anton Gruffman


Banbil: BMW e46 GTR & Camaro cup gen 5
Gatbil: Porsche 996 - Såld

http://www.gruffmanracing.com
Citera
Micke B
Stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 37



Fick MsLs preliminära kalender i veckan och det kolliderar inte med någon av våra deltävlingar 8/8,hur intresset är vet jag inte ännu men de flesta gillar nog idén.
En avgörande fråga för planeringen är väl om/när en banlicens blir klar, det har pratats om detta i många år nu utan resultat.
Ska man till Gotland i semestertider gissar jag att de behövs lite framförhållning ang färjan osv.?
Vi hoppas på det bästa!

Mvh Micke

_________________
Mikael Brinck
Citera
Oodsell
Särö, (Göteborg)
Här sen Mar 2008
Inlägg: 134


Trådstartare
Vi har kontinuerlig kontakt med Gotland Ring, och de säger sig vara säkra på att de får en FIA-licens till 2009 års säsong. De har också bildat Gotland Ring Motorsport Club som ska kunna arrangera tävlingar och hålla med funktionärer. Om detta fungerar till nästa sommar så planeras "Gotland Ring Super Series 6h Race" på lördag den 1/8, och på söndagen kan det bli en "Super Pole" tävling med tidtagning för både std och racebilar. Inbjudna till 6-timmarstävlingen kan bli ERCup, och liknande klasser i MSLS, NSHC, SLC och vissa märkesklubbar typ BMW Sport Club. Anledningen till att vi flyttar tävlingen en vecka tidigare är för att inte kollidera med den populära "medeltidsveckan" som infaller 2-9/8 (trångt på färjor etc). Vi håller tummarna för att det kan bli av!

_________________
Olle Odsell
teammedlem i Flying Fellows ERCup,
ordf i Lotus Car Club of Sweden,
ledamot i SBF Racingutskott
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Låter buskul!
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Vore mkt kul om detta blir av. Gutland Ring ligger högt på min favvolista. Fantastisk fin banlayout och känns ändå "säker".

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Oodsell
Särö, (Göteborg)
Här sen Mar 2008
Inlägg: 134


Trådstartare
Ägarna till Gotland Ring verkar ganska säkra på att de får sin FIA licens i vår, då de har lagt ut ett ganska ambitiöst tävlingsprogram frö 2009 på sin nya hemsida. Ett besök på hemsidan: www.gotlandring.com kan rekommenderas, där man bl a kan åka med lite olika bilar runt den spännande "nordslingan".

_________________
Olle Odsell
teammedlem i Flying Fellows ERCup,
ordf i Lotus Car Club of Sweden,
ledamot i SBF Racingutskott
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



Hondaklubben är klart intresserade av en inbjudan, vi bör ligga "rätt" till prestandamässigt. thumbs up

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Erik Petersson skrev:
Hondaklubben är klart intresserade av en inbjudan, vi bör ligga "rätt" till prestandamässigt. thumbs up


Har ni vagnsbok enligt SBF:s reglemente?
OBS: Bara en undran, inget påhopp. Alltid svårt att tolka text...
Vad jag vet har ni väl ingen "egen" serie typ BMW Cup eller PCSR?
Men ni har säkert flera bilar som kan uppfylla reglementet ändå.

Fast om Miataklubben kan bli aktuella för inbjudan så borde det räcka med Roadsport reglemente, de har ju oftast bara en båge i bilen.
Jag skulle nog gissa på att lite högre säkerhetskrav kommer att ställas?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Ett sådant här race ser jag verkligen fram mot. Men det får gärna vara längre typ 12-timmars. Via SMA borde det gå att samla befintliga bilar till ett lämpligt reglemente med allt från 5-papp+ till ER-cup.
Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 486



Björn skrev:
Ett sådant här race ser jag verkligen fram mot. Men det får gärna vara längre typ 12-timmars. Via SMA borde det gå att samla befintliga bilar till ett lämpligt reglemente med allt från 5-papp+ till ER-cup.


Jag vet inte hur många som kör ER, MSLS och andra långloppstävlingar vill köra med med bilar som är 5000+ bilar, man är nog inte riktigt lika rädd om vare sig själv eller bil i en 5000+ bil om man kör fullfarts tävlingar. Så man kanske får skilja på äpplen och päron

_________________
Niklas Lövgren
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



En fempapp+ bil är ganska fin och min kommer att platsa väl i HT2, MSLS 4, osv. Den kommer att få vagnbok osv. Det som begränsar är i princip motor låda orginal och att man inte köper de där dyra väghållningskittet. Bromsar och säkerhet är fritt. med Bränslecell osv. Så största skilnaden är nog att de inte är lika snygga och påkostade med en massa bling.
Körningen på banan lär inte skilja.

Med regler och SMA tänkte jag mest på undantag för lokal tävling, tankregler osv.

Ett förslag vad gäller tankning är att varje tankning måste bilen stå still tex. 1,5min. max tankning är 40 liter under den tiden. Under den tiden kan man kanske få kontrollera olja/vatten/bromsar om man vill. Borde inte påverka säkerheten eller racet negativt även om det stressmomentet går bort.
Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 486



Så alla bilar som kör måste ha en vagnsbok av något slag, det tillåts halvbur, fyrpunktbälte, mc hjälm mm
Att bilarna är fina har jag inte sätt tycker att det är ganska varierande standard på dom få som finns Nä jag vill inte åka fullrace tillsammans med dom bilarna, Jag skulle däremot kunna tänka mig att köra 5 papp+ med hastighets begränsing, typ långa rakan på mantorp.
over and out

_________________
Niklas Lövgren
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Utryckte mig fel kanske. 5-papp + behöver inte ha vagnbok. Men med lämpliga regler kan man uppgradera sin 5-papp+ så vi kan åka tillsammans. 5-papp+ kommer att ha fartbegränsningar osv. Men nu vill jag inte hacka sönder tråden med detta.
Vore kul med långlopp på Gotland i någon form.
Citera
Michael Henriksson
Falkenberg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 45



Ni borde åka och titta på ett ERCup lopp om ni tror att fempapp bilar platsar ihop
med dom bilarna ,,milsvid klasskillnad anser jag .

_________________
Michael Henriksson
Ullared Motorsport nr 16 ERC
BMW 320I
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Jag vet att de flestaER-cup bilarna är fina.
Citera
Vätterleden Racing
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1019



oodsell skrev:
Vi har kontinuerlig kontakt med Gotland Ring, och de säger sig vara säkra på att de får en FIA-licens till 2009 års säsong. De har också bildat Gotland Ring Motorsport Club som ska kunna arrangera tävlingar och hålla med funktionärer. Om detta fungerar till nästa sommar så planeras "Gotland Ring Super Series 6h Race" på lördag den 1/8, och på söndagen kan det bli en "Super Pole" tävling med tidtagning för både std och racebilar. Inbjudna till 6-timmarstävlingen kan bli ERCup, och liknande klasser i MSLS, NSHC, SLC och vissa märkesklubbar typ BMW Sport Club. Anledningen till att vi flyttar tävlingen en vecka tidigare är för att inte kollidera med den populära "medeltidsveckan" som infaller 2-9/8 (trångt på färjor etc). Vi håller tummarna för att det kan bli av!


Den 1-2 Augusti 2009 har BMWSC sin årliga sommarträff på Ring Knutstorp.

_________________
olof Johansson
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Vätterleden Racing skrev:


Den 1-2 Augusti 2009 har BMWSC sin årliga sommarträff på Ring Knutstorp.



...men visst är BMWSC nyfikna, och intresserade vad det gäller upplägget, samt ev. framtida datum
Giltig banlicens och SBF-tävlingstillstånd är dock en självklarhet.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Vätterleden Racing
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1019



Hobbe skrev:
Vätterleden Racing skrev:


Den 1-2 Augusti 2009 har BMWSC sin årliga sommarträff på Ring Knutstorp.



...men visst är BMWSC nyfikna, och intresserade vad det gäller upplägget, samt ev. framtida datum
Giltig banlicens och SBF-tävlingstillstånd är dock en självklarhet.


Instämmer

_________________
olof Johansson
Citera
matte #25 tornado
falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 590



Hobbe skrev:
Vätterleden Racing skrev:


Den 1-2 Augusti 2009 har BMWSC sin årliga sommarträff på Ring Knutstorp.



...men visst är BMWSC nyfikna, och intresserade vad det gäller upplägget, samt ev. framtida datum
Giltig banlicens och SBF-tävlingstillstånd är dock en självklarhet.


Nåt annat är inte och tänka på . Iaf om ERCup fixar upplägget.

_________________
Mattias Pålsson-#25 tornado
Citera
Allmänt banåkaforum
6-timmarstävling på Gotland Ring 2009?
1, 2, 3   >>
30497 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande