Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum 6-timmarstävling på Gotland Ring 2009? | << 1, 2, 3 >> 30499 besök totalt |
Vi har från ERCup avvaktat att banan får sitt FIA godkännande och enligt banägarna och Gotland Ring Motorsport Club kommer besiktning att ske innan maj månads utgång. Vi börjar nu diskutera lite mer i detalj hur en tävling lördagen den 1/8 kan genomföras, för att kunna gå ut med information och inbjudan i början av juni. Vi har också bett att få priser på båten och förslag på boendemöjligheter för att alla team ska kunna göra en kalkyl på de totala kostnaderna.
Klart är dock att om vi kör så blir det enligt SBF's regler för bilar med vagnbok, och s k 5-pappsbilar kommer inte kunna delta. Vi vill ha bilar med ungefär lika prestanda och vi tror att bilar från ERCup, NSHC, MSLS och ett antal märkesklubbar (typ Miata) kan vara lämpliga. Slicks kommer inte vara tillåtet men däremot s k R-däck. Tankning med jeepdunk kommer att tillåtas men de som har snabbtankanläggning får använda det. Varje team måste ha brandsläckare och spillskydd vid tankning. Även pressenning under bilen i depån torde behövas. Det finns många detaljer som måste klarläggas. Alla bilar behöver transponder för tidtagningen, men det bör vara möjligt att hyra på plats om man inte har egen. Vi tror att 6-timmarstävling blir lagom långt, för att hinna med lite träning på förmiddagen, och lite social samvaro på kvällen. Vi återkommer i början av juni, då banan förhoppningsvis är godkänd. _________________ Olle Odsell teammedlem i Flying Fellows ERCup, ordf i Lotus Car Club of Sweden, ledamot i SBF Racingutskott |
||
Som komplettering till informationen ovan tänker jag försöka ange vad vi menar med bilar med ungefär lika prestanda. Därför anger jag nedan ett spann över varvtider på olika banor som ERCup bilarna har. (Tyvärr har vi inte kört på Mantorp och Karlskoga ännu).
Sturup 1.10 - 1.18 Knutstorp 1.09 - 1.17 Falkenberg 0.50 - 0.58 Anderstorp 1.52 - 2.05 Kinnekulle 1.00 - 1.08 _________________ Olle Odsell teammedlem i Flying Fellows ERCup, ordf i Lotus Car Club of Sweden, ledamot i SBF Racingutskott |
||
|
||
Vår tanke har varit att använda respektive reglemente från de olika inbjudna serierna/klubbarna. Sedan görs en prisbedömning för totalplacering 1, 2 och 3, och dessutom gör respektive serie/klubb en egen prisbedömning för de bilar som går efter deras reglemente (vid t ex min 5 startande). För bilar som aldrig tidigare har deltagit i någon serie krävs ändå SBF vagnbok som garanterar att de uppfyller grundläggande säkerhetsbestämmelser. Någon form av begränsning av max motoreffekt och/eller cylindervolym kommer troligen också att göras, för att undvika att få med t ex Porsche Carrera Cup bilar o dyl.
_________________ Olle Odsell teammedlem i Flying Fellows ERCup, ordf i Lotus Car Club of Sweden, ledamot i SBF Racingutskott |
||
Hej !
Vi i Wojsboys hoppas få ordning på vår bil så vi kan vara med och åka på Gotland. Vi hade hoppats att vi skulle kunna vara med redan på Kinnekulle nu i Maj men vi har problem med delar till vår motor. Nu är vi och många andra nyfikna: Hur går det med banlicensen och förhandlingarna med färjebolaget. Det behövs specialpriser för oss tävlande ....annars är det säkert många som stannar hemma. Wojsboys Stig-Åke Hedmark _________________ stig-åke hedmark |
||
Jag har kollat lite runt biljettkostnader på båtarna till Gotland och möjlig inkvartering. Rederiet har gjort om biljettsystemet i år så det är svårt att ange några fasta priser. Det beror på vilken tid på dagen man åker, vilken typ av plats, hur tidigt man bokar och vilket fordon man har.
Jag gjorde en testbokning oskarshamn - Visby t o r med utresa fredag 31/7 kl 15.10 och retur söndag 2/8 kl 11.30 (resan tar 3 timmar). För bil + släp inkl 3 vuxna och bokade fåtöljer blev priset 4098 kr. Då ingick avbokningsskydd som kostade 535 kr. om man åker på lite mer obekväma tider så blir det ca 600 kr billigare (det går tre båtar per dag), och åker man en dag mitt i veckan kan man nog komma ännu billigare undan. När det gäller inkvartering så är det svårt att hitta något billigt som inte redan är fullbokat såhär mitt i semestern. Så det är nog tält, husbuss eller liknande som är det bästa alternativet. _________________ Olle Odsell teammedlem i Flying Fellows ERCup, ordf i Lotus Car Club of Sweden, ledamot i SBF Racingutskott |
||
Vi har haft ganska intensiva kontakter med Gotland Ring och den lokala klubben de senaste dagarna, eftersom tiden börjar rinna ut för att hinna göra ett bra arrangemang till den 1/8. Nu börjar det dock hända lite saker och på måndag 8/6 ska den slutliga banbesiktningen göras. Om den blir godkänd så kommer vi att starta förberedelserna och försöka få ut en inbjudan med alla förutsättningar klarlagda före midsommar. Det verkar lösa sig med skapliga rabatter på färjorna, och det finns en anläggning med stugor, vandrarhem och campingplats med duschar osv ca 2 mil från banan, där vi kan bo och även ha grillparty på lördagskvällen. Så försök hålla helgen 31/7-2/8 öppen för en resa till Gotland och ett race på kanske Sveriges roligaste bana! Sålänge kan ni gå in och torrköra lite på www.gotlandring.com
_________________ Olle Odsell teammedlem i Flying Fellows ERCup, ordf i Lotus Car Club of Sweden, ledamot i SBF Racingutskott |
||
_________________ Anton Gruffman Banbil: BMW e46 GTR & Camaro cup gen 5 Gatbil: Porsche 996 - Såld http://www.gruffmanracing.com |
||
Nu ska licensen vara klar även enligt SBF:
http://www.helagotland.se/nyheter/ar Men det står inget på SBFs hemsida vad jag kan se... _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
Det som kommer att begränsa dom olika klasserna är dom olika inbjudna klassernas regler, förutom vissa regler som kommer att gälla samtliga bilar.
Det finns en tanke om att kunna kora en totalsegrare och sen är det upp till varje inbjuden serie att primera sina tävlandes insattser om dom vill. Annars så är det ju ett bra tillfälle att jämföra sin bil med en annan serie genom att följa det reglementet. Dom gemensamma reglerna håller vi på att snickra på för fullt. Men nästan alla bilar som har vagnbok och klarar av att hasa runt på max 235or i 6timmar ska kunna deltaga. _________________ Mattias Pålsson-#25 tornado |
||
Precis som Matte skriver så har vi tänkt bjuda in deltagare från de etablerade långloppserierna som t ex ERCup, MSLS, NSHC, BMC, BMW, Miata osv, och att alla bilar som är godkända enligt resp series reglemente få vara med. Även bilar från SSK-serien, S60 Challenge, JTCC etc kan vara med. För bilar som inte deltagit i någon serie tidigare så krävs SBF vagnbok för att garantera grundsäkerheten.
För att inte få alltför avancerade bilar så begränsar vi däcken till 235 breda R-däck, dvs slicks är förbjudet. Det innebär t ex att avancerade Porschar knappast kan vara med. Tankning kan ske med jeepdunkar eller snabbtanksanläggning men för att utjämna skillnaden för detta och mellan bilar med stora och små tankar så måste varje team gå i depå minst tre gånger och stanna där minst fyra minuter varje gång. Ett enskilt körpass får vara max 90 minuter, och sedan ska denne förare vila minst 60 minuter. I grunden kör vi enligt ERCp's tävlingereglemente som man kan hitta på hemsidan www.ercup.se under rubriken Regler. Vi snickrar på alla detaljer i helgen och kommer med en inbjudan med all information före midsommar. Vi kommer att få bra rabatter på båtarna, men vänta på instruktioner hur man beställer dessa biljetter. _________________ Olle Odsell teammedlem i Flying Fellows ERCup, ordf i Lotus Car Club of Sweden, ledamot i SBF Racingutskott |
||
Att alla ska stå i depån 4 minuter tycker jag låter väldigt tråkigt, tankningen är ju också en del av tävlingen anser jag...
_________________ Anton Gruffman Banbil: BMW e46 GTR & Camaro cup gen 5 Gatbil: Porsche 996 - Såld http://www.gruffmanracing.com |
||
Jag håller med att man i ett långloppsteam bör öva tankningar och förarbyten för att kunna tjäna massor med tid. Tid som är svår att köra in på banan.
Men just det där med tankstoppen är en grej för att i detta rejs jämna ut mellan bilar med olika tankrymd och sådana som normalt inte kör långlopp och tankar med dunkar. Sen höjer det säkerheten ett snäpp också med fast tid, vilket kan vara tryggt för GRMC som aldrig arrangerat ett rejs förrut. |
||
|
||
Jag ringde Destination Gotland och angav "Gotland Ring" men den koden gäller inte längre fick jag till svar. Hur ser det ut med anmälningar? /Pär _________________ Pär Hellqvist EDE Racing https://www.youtube.com/user/ederacing par@ederacing.se http://www.ederacing.se |
||
Allmänt banåkaforum 6-timmarstävling på Gotland Ring 2009? | << 1, 2, 3 >> 30499 besök totalt |