Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Går det att dra en BMW 325 utan E-kort? | 1, 2 >> 5866 besök totalt |
Hej.
Finns det någon möjlighet att dra en bil (tex BMW 325 -94) med tjänstevikt på 1550 kg på vanligt B-kort lagligt? Har försökt att klura på olika kombinationer, men får inte ihop det. _________________ Edv@rd L@itil@ - Porsche 997 9ff GTurbo 750 - |
||||
Körkortet har i första hand med dragbil och släp att göra.
Har du rätt bil/släp till ditt körkort......men har för mycket last, så har det inte med körkortet att göra. Sedan är det inte tjänstevikten som räknas på den lastade bilen....utan den faktiska vikten. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Lagligt...kanske inte......men skruvar du av plåtarna på bilen på släpet....så måste man väga för att konstatera överlast.
Det är inte många patruller som har den utrustningen. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Nej tyvärr inte om du syftar på att lasta din 325:a på ett släp och dra den efter en dragbil på B kort, har samma beskymmer och har skrivit upp för BE idag och hämtade mitt nya 2500kg släp igår Snart uppkörning _________________ Patrik Skoog |
||||
Tänk på att det är bättre att överlasta ett släp än att dra ett för tungt släp
i förhållande till vad bilen får dra. överlastar du får du bara böter den andra varianten är olåvlig körning = inte bra _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Det tyngsta man fått dragit med en bil med B-kort som jag vet är Chevrolet S10 som enligt rykte kan dra 1600kg på B-kort.
Men 1550kg - 75kg förare - lite soppa är 1400-1450kg. då får släpet bara väga 150-200kg och sådant bygger nog bara NASA. Någon typ av biltransport (lätt lastbil) med totalvikt på max 3500kg kanske går att få till. VW-LT31 eller liknande? _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
|
||||
Låter otroligt då totalvikten på ekipaget får vara max 3500 kg samtidigt som släpets totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt. Det var nog maximal dragvikt du kommer ihåg. Volvo 850 lär vara en av de bättre B-dragarna med 1530 kg. Du har dessvärre inte en nattmössa att dra din bil på släp med B-kort _________________ Paul |
||||
Ta en bil som får dra minst 1500 kg och häng på ett 1500 släp, ta bort regplåtarna och rensa bort reservhjul och annat löst i bilen (lägg grejerna i dragbilen) så kommer det att gå bra.
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Tycker jag verkar vara en rent usel idé att överlasta släpet med ca 25 % och förmodligen även överskrida bilens maximala dragvikt. Blir ett rent av farligt ekipage med allt vad det innebär, inte något jag skulle vilja möte ute på vägarna med min dotter i bilen. Du Steffe?
BTW, kan inte farbror blå kolla på chassinr? _________________ Paul |
||||
En bil med 1600 tjvikt och ett 1600-släp.. Mitt släp väger 400 kg. Då måste du ner på 1200 på lasset..
300-350 kg bort från bilen på släpet. Föraren borta och tom tank.. Det är 120 kg, 180-230kg kvar. Men, 1600 + 1600 = 3200. Då måste du hitta en dragbil som väger 1600 i tjvikt OCH bara får lasta max 300 kg, för att inte gå över totalvikten. Kan du hitta den dragbilen och det släpet och plockar över dörrar, säten, reservhjul, verktyg, baklucka och huv till dragbilen.. Det KAN gå... om du lägger huven på dragbilens tak så tänk på att taklasten har en maxvikt också. Nice try.. _________________ Arne Lindgren |
||||
Nice utläggning där Arne. Värt att tänka på är att också kultrycket räknas som lastvikt på/i bilen. Alltså det lättaste sättet att lösa det här är ju att skaffa BE-kort. Det är inga konstigheter, lite teori och lite manövrering så är du hemma
_________________ Paul |
||||
om du är rädd för att möta ett överlastekipage (oavsett om du har nån med dig och vem denna person än må vara) så bör du vara mer rädd för att möta annat (ratt/drogfylla, ouppmärksam, listan kan göras lång) som det finns fler av. Vi förutsätter att våra kompisar inom detta forum kör försiktigt och framför allt vet vad de håller på med och hur ett ekipage uppför sig, lär sig snabbt annars. Säkerhetsmarginalerna är höga vad gäller lastkapacitet.
Visst kan de kolla chassinummer men de kan inte hävda vikten på samma sätt, den räknas mao som modifierad, dvs ett stycke klump i befintlig vikt som skall vägas vid tvist. (hörsägen från fler oberoende källor). För att göra det ännu enklare så skruva ur framstolar (de väger en hel del) (oavsett hur mycket last ni har på släpet, kolla lufttrycket och känn på fälgarna efter ett par mil så att de inte är varma (lagerfel/bromsanligg)) Edit: Skäms lite för slarvigt läsande av bilmodell, trodde/läste E30 325 istf E?? som det är på -94 _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Att Sverige har tighta regler vad gäller släp och vikt.....betyder ju inte att ekipaget blir farligt. Totalvikterna på släp är dessutom oftast en siffra för registreringsbesiktning......och inte en högsta lastförmåga, innan allt rasar sönder. Totalvikten för bil....sätts av generalagenten i Sverige....och har inte heller något med säkerhet att göra....utan snarare deras ovilja att ha generösa garantier. Den mekaniska säkerhetan blir inte heller sämre/bättre om föraren har e-kort eller inte. Men.....naturligtvis ska man välja en lämplig dragbil....och släp. om det sedan är besiktat för en lägra vikt....har inget med säkerhet att göra. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Hej igen.
Mao så är det biltransport som gäller. Då till nästa fråga; Har hittat en transport som får lasta 1360 kg. Min bil väger ca 1500 kg. om jag skulle välja att köra med denna biltransport och fastna i en poliskontroll, vad skulle böterna / straffet bli? _________________ Edv@rd L@itil@ - Porsche 997 9ff GTurbo 750 - |
||||
Hittade lite till: Dessutom kan man aldrig bli dömd för olovlig körning om man enligt registreringsbeviset kör en laglig fordonskombination som är överlastad, däremot åker man på böter för överlast (upp till 4000:- för <50%, därutöver rapport till åklagare och dagsböter samt förmodligen vårdslöshet i trafik, körkortet kan sitta löst om man inte säkrar lasten ordentligt med godkända säkringar samt för mycket överlast, 10% överlast brukar godkännas men har man mer än 20% får man inte åka vidare). Nypa salt på detta, står säkert mer men oförståeligt på vv.se Edit: en liten koll hos utgivaren gav resultat www.polisen.se har faktiskt lättöverskådligt gjorda pdf'er så man vet hur mycket det kan kosta när man själv vet vad som är fel. http://www.polisen.se/Stockholms_lan Står om priset för överlast långt in etc 176 Till motordrivet fordon kopplat fordon brukats trots att högsta tillåtna axeltryck överskridits med A 1 - 10 % ................................................................................ 1500:- B 11 - 20 % ................................................................................ 2000:- C 21 - 30 % ................................................................................ 2500:- D 31 - 40 % ................................................................................ 3000:- E 41 - 50 % ................................................................................ 4000:- Anm: 51 % och däröver rapport till åklagare. http://www.polisen.se/Global/Enbart% _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Såhär står det enkelt förklarat på transportstyrelsens hemsida.
"B-körkort, alternativ 1: behövs om släpvagnens totalvikt är högst 750 kg. B-körkort, alternativ 2: om släpvagnens totalvikt är mer än 750 kg, ska två villkor vara uppfyllda: släpvagnens totalvikt får inte vara högre än bilens tjänstevikt släpvagnens och bilens sammanlagda totalvikt får inte vara högre än 3 500 kg." ("BE-körkort: behövs om släpvagnens totalvikt är högre än bilens tjänstevikt eller om släpvagnens och bilens sammanlagda totalvikt är över 3 500 kg.") _________________ Olof Blücher BMW 325 -88 |
||||
Per definition är alla personbilssläp över 750kg totalvikt att anse som "tunga" (och kräver alltså egentligen E-behörighet).
Men - så finns undantaget som regelmakarna bjudit på som gör det möjligt att med B-behörighet få dra ett "tungt" släp med totalvikt upp till bilens tjänstevikt när sammanlagda totalvikten ska hålla sig på rätt sida 3500kg. Krångligare än så är det inte. När man har E-kort är det i princip bara bilens max dragvikt som styr hur mycket och vad man får dra. En luring är att vissa bilar som får dra rejäla lass, t.ex. Ford Mondeo, har en hög max släpvagnsvikt men en ganska låg maximal tågvikt. Det gör att trots att man sitter på E-kort så kan man i praktiken knappt dra ett 1800kg släp även om bilen är olastad. Så fort man lastar i nå't i bilen och ökar på bilens bruttovikt så naggar man ju på släpets bruttovikt inom max tågvikt. (Personligen kan jag tycka att det bara är att ranta iväg och skaffa E-kort .Man behöver ju inte direkt vara raketingenjör för att fixa det. Det är inte särskilt krångligt. Finns ju de som med lätthet lägger både 20, 30 och 40 tusen kronor på ett släp men backar för de få kronor det kostar att köra upp för E-kort...) |
||||
Allmänt banåkaforum Går det att dra en BMW 325 utan E-kort? | 1, 2 >> 5866 besök totalt |