Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Går det att dra en BMW 325 utan E-kort?
1, 2   >>
5866 besök totalt
bumper
Fagersta
Här sen Nov 2005
Inlägg: 502


Trådstartare
Hej.

Finns det någon möjlighet att dra en bil (tex BMW 325 -94) med tjänstevikt på 1550 kg på vanligt B-kort lagligt?

Har försökt att klura på olika kombinationer, men får inte ihop det.

_________________
Edv@rd L@itil@

- Porsche 997 9ff GTurbo 750 -
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Körkortet har i första hand med dragbil och släp att göra.
Har du rätt bil/släp till ditt körkort......men har för mycket last, så har det inte med körkortet att göra.

Sedan är det inte tjänstevikten som räknas på den lastade bilen....utan den faktiska vikten.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Lagligt...kanske inte......men skruvar du av plåtarna på bilen på släpet....så måste man väga för att konstatera överlast.
Det är inte många patruller som har den utrustningen.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



bumper skrev:
Hej.
Finns det någon möjlighet att dra en bil (tex BMW 325 -94) med tjänstevikt på 1550 kg på vanligt B-kort lagligt?
Har försökt att klura på olika kombinationer, men får inte ihop det.


Nej tyvärr inte om du syftar på att lasta din 325:a på ett släp och dra den efter en dragbil på B kort, har samma beskymmer och har skrivit upp för BE idag och hämtade mitt nya 2500kg släp igår
Snart uppkörning

_________________
Patrik Skoog
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Tänk på att det är bättre att överlasta ett släp än att dra ett för tungt släp
i förhållande till vad bilen får dra.

överlastar du får du bara böter den andra varianten är olåvlig körning = inte bra

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
palm16v
Umeå
Här sen Okt 2008
Inlägg: 16



det går, men du måste ha en lättlastbil (biltransport) med en totalvikt under 3500kg, som får lasta 1550kg på flaket...

men då ska du få tag i en sån också...

_________________
Thomas Palmgren

Audi 80 quattro -85 16v turbo
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Det tyngsta man fått dragit med en bil med B-kort som jag vet är Chevrolet S10 som enligt rykte kan dra 1600kg på B-kort.

Men 1550kg - 75kg förare - lite soppa är 1400-1450kg. då får släpet bara väga 150-200kg och sådant bygger nog bara NASA.

Någon typ av biltransport (lätt lastbil) med totalvikt på max 3500kg kanske går att få till. VW-LT31 eller liknande?
Citera
Nemesis_TURBO
hudiksvall
Här sen Jan 2008
Inlägg: 12



min galant dynamic 4 fick dra 1800 på b kort enligt reg beviset

_________________
Tomas Karlsson
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



Har för mig att Dodge ram 2500 har nån dispans

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
sqalo
Göteborg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 116



Nemesis_turbo skrev:
min galant dynamic 4 fick dra 1800 på b kort enligt reg beviset


Låter otroligt då totalvikten på ekipaget får vara max 3500 kg samtidigt som släpets totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt. Det var nog maximal dragvikt du kommer ihåg. Volvo 850 lär vara en av de bättre B-dragarna med 1530 kg.

Du har dessvärre inte en nattmössa att dra din bil på släp med B-kort

_________________
Paul
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ta en bil som får dra minst 1500 kg och häng på ett 1500 släp, ta bort regplåtarna och rensa bort reservhjul och annat löst i bilen (lägg grejerna i dragbilen) så kommer det att gå bra.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
sqalo
Göteborg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 116



Tycker jag verkar vara en rent usel idé att överlasta släpet med ca 25 % och förmodligen även överskrida bilens maximala dragvikt. Blir ett rent av farligt ekipage med allt vad det innebär, inte något jag skulle vilja möte ute på vägarna med min dotter i bilen. Du Steffe?

BTW, kan inte farbror blå kolla på chassinr?

_________________
Paul
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



En bil med 1600 tjvikt och ett 1600-släp.. Mitt släp väger 400 kg. Då måste du ner på 1200 på lasset..
300-350 kg bort från bilen på släpet. Föraren borta och tom tank.. Det är 120 kg, 180-230kg kvar.
Men, 1600 + 1600 = 3200. Då måste du hitta en dragbil som väger 1600 i tjvikt OCH bara får lasta max 300 kg, för att inte gå över totalvikten.
Kan du hitta den dragbilen och det släpet och plockar över dörrar, säten, reservhjul, verktyg, baklucka och huv till dragbilen.. Det KAN gå...
om du lägger huven på dragbilens tak så tänk på att taklasten har en maxvikt också.

Nice try..

_________________
Arne Lindgren
Citera
sqalo
Göteborg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 116



Nice utläggning där Arne. Värt att tänka på är att också kultrycket räknas som lastvikt på/i bilen. Alltså det lättaste sättet att lösa det här är ju att skaffa BE-kort. Det är inga konstigheter, lite teori och lite manövrering så är du hemma

_________________
Paul
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

sqalo skrev:
inte något jag skulle vilja möte ute på vägarna med min dotter i bilen. Du Steffe?



om du är rädd för att möta ett överlastekipage (oavsett om du har nån med dig och vem denna person än må vara) så bör du vara mer rädd för att möta annat (ratt/drogfylla, ouppmärksam, listan kan göras lång) som det finns fler av. Vi förutsätter att våra kompisar inom detta forum kör försiktigt och framför allt vet vad de håller på med och hur ett ekipage uppför sig, lär sig snabbt annars. Säkerhetsmarginalerna är höga vad gäller lastkapacitet.


sqalo skrev:
BTW, kan inte farbror blå kolla på chassinr?

Visst kan de kolla chassinummer men de kan inte hävda vikten på samma sätt, den räknas mao som modifierad, dvs ett stycke klump i befintlig vikt som skall vägas vid tvist. (hörsägen från fler oberoende källor).


För att göra det ännu enklare så skruva ur framstolar (de väger en hel del)

(oavsett hur mycket last ni har på släpet, kolla lufttrycket och känn på fälgarna efter ett par mil så att de inte är varma (lagerfel/bromsanligg))

Edit: Skäms lite för slarvigt läsande av bilmodell, trodde/läste E30 325 istf E?? som det är på -94

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



sqalo skrev:
Tycker jag verkar vara en rent usel idé att överlasta släpet med ca 25 % och förmodligen även överskrida bilens maximala dragvikt. Blir ett rent av farligt ekipage med allt vad det innebär, inte något jag skulle vilja möte ute på vägarna med min dotter i bilen. Du Steffe?

BTW, kan inte farbror blå kolla på chassinr?


Att Sverige har tighta regler vad gäller släp och vikt.....betyder ju inte att ekipaget blir farligt.
Totalvikterna på släp är dessutom oftast en siffra för registreringsbesiktning......och inte en högsta
lastförmåga, innan allt rasar sönder.
Totalvikten för bil....sätts av generalagenten i Sverige....och har inte heller något med säkerhet att göra....utan snarare deras ovilja att ha generösa garantier.

Den mekaniska säkerhetan blir inte heller sämre/bättre om föraren har e-kort eller inte.

Men.....naturligtvis ska man välja en lämplig dragbil....och släp.
om det sedan är besiktat för en lägra vikt....har inget med säkerhet att göra.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
bumper
Fagersta
Här sen Nov 2005
Inlägg: 502


Trådstartare
Hej igen.

Mao så är det biltransport som gäller.

Då till nästa fråga;

Har hittat en transport som får lasta 1360 kg. Min bil väger ca 1500 kg.

om jag skulle välja att köra med denna biltransport och fastna i en poliskontroll, vad skulle böterna / straffet bli?

_________________
Edv@rd L@itil@

- Porsche 997 9ff GTurbo 750 -
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kvällstidning skrev:
ÖVERLAST
I bilens registreringsbevis framgår totalvikten. Väger bilen mer får bilisterna böta. Mellan en och femtio procents övervikt kostar 2 000 till 4 000 kronor i böter. Vid mer överlast kopplas åklagare in och det kan bli dryga dagsböter. Under en vecka i fjor fick Skånepolisen in 1,3 miljoner kronor i böter vid kontroll av överlast I Helsingborg och Lernacken. Ungefär två tredjedelar av detta tros handla om spritsmuggling. De flesta bilar klarar bara en last på mellan 400 och 500 kilo, om ens det. En full ranson för en person väger 345 kilo, då ingår 110 liter öl, 90 liter vin, 20 liter starkvin och 10 liter sprit.


Hittade lite till:
Dessutom kan man aldrig bli dömd för olovlig körning om man enligt registreringsbeviset kör en laglig fordonskombination som är överlastad, däremot åker man på böter för överlast (upp till 4000:- för <50%, därutöver rapport till åklagare och dagsböter samt förmodligen vårdslöshet i trafik, körkortet kan sitta löst om man inte säkrar lasten ordentligt med godkända säkringar samt för mycket överlast, 10% överlast brukar godkännas men har man mer än 20% får man inte åka vidare).

Nypa salt på detta, står säkert mer men oförståeligt på vv.se

Edit: en liten koll hos utgivaren gav resultat

www.polisen.se har faktiskt lättöverskådligt gjorda pdf'er så man vet hur mycket det kan kosta när man själv vet vad som är fel.
http://www.polisen.se/Stockholms_lan/sv/Lagar-och-regler/Trafik-och-fo . . . .

Står om priset för överlast långt in etc

176 Till motordrivet fordon kopplat fordon brukats trots att
högsta tillåtna axeltryck överskridits med
A 1 - 10 % ................................................................................ 1500:-
B 11 - 20 % ................................................................................ 2000:-
C 21 - 30 % ................................................................................ 2500:-
D 31 - 40 % ................................................................................ 3000:-
E 41 - 50 % ................................................................................ 4000:-
Anm: 51 % och däröver rapport till åklagare.


http://www.polisen.se/Global/Enbart%20Intrapolis/Handbocker,%20lathund . . . .

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Håkan

Här sen Dec 2003
Inlägg: 13



Finns det inget EU direktiv man kan anropa då detta är synnerligen dumt.
Man skall ha så lätt dragbil som möjligt och ha en kärra som inte klarar vikten vad blir bra trafiksäkerhet av det???

_________________
Håkan Magnusson
Citera
Olof.B
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 114



Såhär står det enkelt förklarat på transportstyrelsens hemsida.

"B-körkort, alternativ 1:
behövs om släpvagnens totalvikt är högst 750 kg.

B-körkort, alternativ 2:
om släpvagnens totalvikt är mer än 750 kg, ska två villkor vara uppfyllda:

släpvagnens totalvikt får inte vara högre än bilens tjänstevikt
släpvagnens och bilens sammanlagda totalvikt får inte vara högre än 3 500 kg."

("BE-körkort:
behövs om släpvagnens totalvikt är högre än bilens tjänstevikt
eller
om släpvagnens och bilens sammanlagda totalvikt är över 3 500 kg.")

_________________
Olof Blücher

BMW 325 -88
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Per definition är alla personbilssläp över 750kg totalvikt att anse som "tunga" (och kräver alltså egentligen E-behörighet).
Men - så finns undantaget som regelmakarna bjudit på som gör det möjligt att med B-behörighet få dra ett "tungt" släp med totalvikt upp till bilens tjänstevikt när sammanlagda totalvikten ska hålla sig på rätt sida 3500kg. Krångligare än så är det inte.

När man har E-kort är det i princip bara bilens max dragvikt som styr hur mycket och vad man får dra.
En luring är att vissa bilar som får dra rejäla lass, t.ex. Ford Mondeo, har en hög max släpvagnsvikt men en ganska låg maximal tågvikt. Det gör att trots att man sitter på E-kort så kan man i praktiken knappt dra ett 1800kg släp även om bilen är olastad. Så fort man lastar i nå't i bilen och ökar på bilens bruttovikt så naggar man ju på släpets bruttovikt inom max tågvikt.

(Personligen kan jag tycka att det bara är att ranta iväg och skaffa E-kort .Man behöver ju inte direkt vara raketingenjör för att fixa det. Det är inte särskilt krångligt.
Finns ju de som med lätthet lägger både 20, 30 och 40 tusen kronor på ett släp men backar för de få kronor det kostar att köra upp för E-kort...)

_________________

Rice and shine
Citera
Allmänt banåkaforum
Går det att dra en BMW 325 utan E-kort?
1, 2   >>
5866 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande