Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Skoghag anmäls till förbundsbestraffning
<<   1, 2, 3 ... 57, 58, 59 ... 86, 87, 88   >>
22 besök idag (413775 totalt)
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



jonthi skrev:
Det vore onekligen rätt intressant att få följa den påföljande debatten ifall Röda Korset aktivt skulle motarbeta deras medlemmar från att stå med insamlingsbössor på stan på grund av att de gjort samma sak för Rädda Barnen veckan innan, med motiveringen att Rädda Barnens insamlingar riskerar att urholka Röda Korsets framtida intjäningsförmåga och därför skadar förbundet...

MVH Jonas

Mycket träffande liknelse thumbs up

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
PiPPi
Nacka
Här sen Dec 2002
Inlägg: 108



SVEMO, "Förbundet tar ställning":
http://www.svemo.se/Forbundsinformation/Nyheter/Forbundettarstallning

Orkar inte lägga tid på att kommentera det där annat än "märkligt".

_________________
PiPPi Willén
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



PiPPi skrev:
SVEMO, "Förbundet tar ställning":
http://www.svemo.se/Forbundsinformation/Nyheter/Forbundettarstallning

Orkar inte lägga tid på att kommentera det där annat än "märkligt".


Svemo kommer få sitt, men först ska vi ha domstolsförhandlingar i Marknadsdomstolen i slutet av mars...

men det är bra att dom poängterar att någon funktionär har stått utan försäkringsskydd när dom haft en olycka.... på en tävling helt utan försäkringsskydd för det var inte någon SMA tävling..... och visst har dom väl rätt att det är bra att ha försäkringsskydd... men det är ju just det vi kan hjälpa till med billigare på SMA , såpass billigt att det inte är någon större ide att köra svartrace utan försäkringar bara för kostnadens skull....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10152



PiPPi skrev:
SVEMO, "Förbundet tar ställning":
http://www.svemo.se/Forbundsinformation/Nyheter/Forbundettarstallning

Orkar inte lägga tid på att kommentera det där annat än "märkligt".


Rent ordagrannt så tillåter de SMA-arrangemang då de bara nämner avstånd till icke licensierade tävlingar.

Annars borde de väl ha formulerat det annorlunda?

_________________
Anders Hansson
Citera
PiPPi
Nacka
Här sen Dec 2002
Inlägg: 108



Det är ju den ena underligheten efter den andra i SVEMOs ställningstagande, vet inte var man ska börja.

Hur tänker SVEMO när dom skriver att "det ska bli enklare för våra funktionärer att tacka nej till erbjudanden från kommersiellt drivna organisatörer". Dom har uppenbarligen inga rådgivare som granskar textena innan dom publiceras.

Vet att en och annan försäkringsmäklare har läst SVEMOs skrift nu under dagen. Är inte ensam om att tro att ordvalet på den sidan kommer att ändras.

_________________
PiPPi Willén
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5537


Trådstartare
sweanders skrev:
PiPPi skrev:
SVEMO, "Förbundet tar ställning":
http://www.svemo.se/Forbundsinformation/Nyheter/Forbundettarstallning

Orkar inte lägga tid på att kommentera det där annat än "märkligt".


Rent ordagrannt så tillåter de SMA-arrangemang då de bara nämner avstånd till icke licensierade tävlingar.


Knappast för funktionärer:
Citat:

De funktionärer som önskar engagera sig i konkurrerande verksamhet har rätt att göra så men måste då säga upp sitt medlemskap i SVEMO och SVEMO-ansluten klubb. Uppsägning av licens skickas till: kansli@svemo.se

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004
Inlägg: 369



Karin Mattsson Weijber kommer från Ridsportförbundet. Som är ett annat förbund som pysslar med en hel del märkliga saker. Finns nån evighetskonflikt mellan westernryttare och Ridsportsförbundet eller liknande.

De har även nån pryl angående reklam som de tjafsar om
http://mobil.aftonbladet.se/sportbladet/ridsport/article14143998.ab
http://www.hastmagazinet.com/newsItem.aspx?id=49575

Jag värnar verkligen folkrörelser. Men denna absurda centralstyrning som en del pysslar med är enbart skadligt. Och detta att man på nåt vis tar på sig ansvar för saker även utanför sin egen verksamhet, är verkligen helt vrickat.

_________________
Per Ferm
Citera
andreasEVO
växjö
Här sen Okt 2007
Inlägg: 243



jag vänta tills den dagen det händer en riktig smäll på ett sma event och det kommer upp i tidningar med annat hur ursel särkerheten är i 600hk monsterbilar, så jag förstår att sbf vill hålla sina medlemar ifrån att

_________________
Andreas Sigfridsson
www.asmotorsport.se
Hybrid skydd, Stilo, Sparco, Alpinestars
Citera
Ankan
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 7607

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

andreasEVO skrev:
jag vänta tills den dagen det händer en riktig smäll på ett sma event och det kommer upp i tidningar med annat hur ursel särkerheten är i 600hk monsterbilar, så jag förstår att sbf vill hålla sina medlemar ifrån att


att?

_________________
Angelika Almstedt - kör svensson-bil och bakar cupcakes nu förtiden.
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Ankan skrev:
andreasEVO skrev:
jag vänta tills den dagen det händer en riktig smäll på ett sma event och det kommer upp i tidningar med annat hur ursel särkerheten är i 600hk monsterbilar, så jag förstår att sbf vill hålla sina medlemar ifrån att


att?


= Det

på småländska, tror jag.

_________________
Daniel Steiner
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706



andreasEVO skrev:
jag vänta tills den dagen det händer en riktig smäll på ett sma event och det kommer upp i tidningar med annat hur ursel särkerheten är i 600hk monsterbilar, så jag förstår att sbf vill hålla sina medlemar ifrån att


Om man ska prata om usel säkerhet och monsterbilar, hur kan SBF sanktionera gatebil, det är enda bankörning jag varit på där jag varit riktigt rädd när jag var ute på banan.

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
andreasEVO
växjö
Här sen Okt 2007
Inlägg: 243



trocade skrev:
andreasEVO skrev:
jag vänta tills den dagen det händer en riktig smäll på ett sma event och det kommer upp i tidningar med annat hur ursel särkerheten är i 600hk monsterbilar, så jag förstår att sbf vill hålla sina medlemar ifrån att


Om man ska prata om usel säkerhet och monsterbilar, hur kan SBF sanktionera gatebil, det är enda bankörning jag varit på där jag varit riktigt rädd när jag var ute på banan.


om man förstå dom på förbundet så är det detta dom vill ha bort, banträffar gick ju bra för några år sedan, nu har utvecklingen gott för fort och särkerheten har inte hängt med något tyvärr, detta är sma bra för, här finns det noll regler när man är på banträffar vad gäller bilar och särkerhet i dom, med sma évent kan du åka f1 bil med mopedhjälm och mjukiskläder om du vill, där är där nivån ligger

_________________
Andreas Sigfridsson
www.asmotorsport.se
Hybrid skydd, Stilo, Sparco, Alpinestars
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



trocade skrev:
andreasEVO skrev:
jag vänta tills den dagen det händer en riktig smäll på ett sma event och det kommer upp i tidningar med annat hur ursel särkerheten är i 600hk monsterbilar, så jag förstår att sbf vill hålla sina medlemar ifrån att


Om man ska prata om usel säkerhet och monsterbilar, hur kan SBF sanktionera gatebil, det är enda bankörning jag varit på där jag varit riktigt rädd när jag var ute på banan.


Jag tror inte SBF sanktionerar Gatebil då detta är något Norskt som hyr in sig på svenska banor. Vi skulle för några år sedan köra Nordisk GT i hop med Gatebil men fick inte tävlingstillstånd av SBF för detta. Med motivering att nivån på säkerheten var för låg och att det var ett icke svenskt arrangemang.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706



Enligt sbf.se:

Race Gatebil Time Attack

Racing mot klockan 1 bil i taget

Arrangerat av MOTORKLUBBEN SCANDIA
Tävlingen har tävlingstillstånd. Tävlingsnummer: OBF 54/11
Om evenemanget
Datum 2011-06-18
Slutdatum 2011-06-18
Sportgren RACING
Bana
Plats Mantorp Park
Inbjudan

http://www.sbf.se/evenemang/?id=57703

Iofs var det här ju en avlyst del under själva gatebil tror jag, men ändock.

När jag körde där, visserligen 2010 så gällde även min SBF licens, och om man inte hade licens var det Prova på dom erbjöd..

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



trocade skrev:
Iofs var det här ju en avlyst del under själva gatebil tror jag, men ändock.
Det är inga problem att tidsdela mellan olika organisationer/försäkringsmodeller, tex SBF och Svemo (jaja, bägge är RF iofs), men man brukar inte blanda evenemangen på banan samtidigt (Roadracing och formelbil samtidigt vore ju en intressant mix... , som konståkning och ishockey ungefär).
Men det blir ju jobbigt om funktionärsskaran inte får dubbla (så det inte bara är andra säkerhetsanordningar som ska dit/bort), det är olika flaggfärger eller nåt annat knas.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

andreasEVO skrev:
trocade skrev:
andreasEVO skrev:
jag vänta tills den dagen det händer en riktig smäll på ett sma event och det kommer upp i tidningar med annat hur ursel särkerheten är i 600hk monsterbilar, så jag förstår att sbf vill hålla sina medlemar ifrån att


Om man ska prata om usel säkerhet och monsterbilar, hur kan SBF sanktionera gatebil, det är enda bankörning jag varit på där jag varit riktigt rädd när jag var ute på banan.


om man förstå dom på förbundet så är det detta dom vill ha bort, banträffar gick ju bra för några år sedan, nu har utvecklingen gott för fort och särkerheten har inte hängt med något tyvärr, detta är sma bra för, här finns det noll regler när man är på banträffar vad gäller bilar och särkerhet i dom, med sma évent kan du åka f1 bil med mopedhjälm och mjukiskläder om du vill, där är där nivån ligger


Den dagen en svårare olycka händer på en gatbilsträff så kommer det inte bli kul varken för den inblandade eller hela banåkasverige.

Men jag vet inte vem du pratat med på SBF men att de "vill ha bort" banträffar är inte något jag känner igen ÖHT. Ta t.ex BMWSC som har en ypperlig relation till SBF kring både gatbilskörandet och racingen.

Dessutom jobbar SBF aktivt med olika arrangörer att skapa och ta hand om nya typer av gatbilsaktiviteter. Till exempel tävla på tid med vanliga gatbilar utan båge eller bur (Time attack med BMW MINI Cup) och reglementen för enklare uthållighetstävlingar med bilar utan båge eller bur motsvarande 5papp AFAIK (för Krutcupen. Just detta har jag inte hört direkt från SBF än men det ser ut att vara 100% SBF-kosher). Finns en del kniviga frågor i utformningen att lösa kring säkerhetsnivåerna, men att SBF inte vill ta sig an den här typen av aktiviteter är tveklöst inte sant ÖHT.

Jag har kört på väldigt många banträffar och nivån på säkerheten är aldrig knuten till om det är försäkrat via SMA eller SBF, det är istället beroende på vem arrangören är. Den tråkiga sanningen är tyvärr att det är lite för långt mellan försäkringsgivaren och arrangören för att det ska lyckas detaljstyra upp så säkerheten är fullgod eller inte. Står flaggvakterna och tittar åt fel håll med flaggorna hoprullade en bit bort? Var finns brandsläckare? Hur ser det ut med ambulans och ambulanspersonal? Funkislicensen "alla får på köpet" från SBF säkrar på inget sätt en hög säkerhetsnivå. Nivån på säkerheten sätts i slutänden av arrangören. Inte försäkringsgivaren. Dvs det finns arrangemang både under SBF- och SMA-flagg med utmärkt säkerhetsnivå. Och tvärtom.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



andreasEVO skrev:
trocade skrev:
andreasEVO skrev:
jag vänta tills den dagen det händer en riktig smäll på ett sma event och det kommer upp i tidningar med annat hur ursel särkerheten är i 600hk monsterbilar, så jag förstår att sbf vill hålla sina medlemar ifrån att


Om man ska prata om usel säkerhet och monsterbilar, hur kan SBF sanktionera gatebil, det är enda bankörning jag varit på där jag varit riktigt rädd när jag var ute på banan.


om man förstå dom på förbundet så är det detta dom vill ha bort, banträffar gick ju bra för några år sedan, nu har utvecklingen gott för fort och särkerheten har inte hängt med något tyvärr, detta är sma bra för, här finns det noll regler när man är på banträffar vad gäller bilar och särkerhet i dom, med sma évent kan du åka f1 bil med mopedhjälm och mjukiskläder om du vill, där är där nivån ligger


Vore det inte bättre att förbundet visar lite intresse istället?

Det går inte att stoppa utvecklingen.

Visa intresse för "monsterbilarna" och ställ ökad krav på säkerhet, utomlands funkar det ypperligt med Time Attack bilar så varför inte i sverige?

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Fastlane skrev:
... utomlands funkar det ypperligt med Time Attack bilar så varför inte i sverige?


Ja det är lattjo. Varken Time Attack eller Drifting har fått något riktigt genomslag i Sverige. Är knappast något man kan säga är ensidigt SBF's fel Men varför det inte fått något riktigt genomslag vete tusan


Men nu känner jag att jag dragit in fel ämnen så det räcker i den här tråden för stunden. Sorry.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Petter Fagerström
Boden
Här sen Nov 2011
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Var in på www.s v e m o.se och kollade lite runt information gällande styrelsen. Man har tagit bort allt gällande annan verksamhet som anses konkurrande

Ett bra val av dom thumbs up

_________________
Petter Fagerström
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Svemo har väl prata lite med SBF och RF.... och deras nya strategi är att förhala hela deras överklagan för att istället hålla folk osäkra istället för att förlora....

för det som har hänt senaste tiden var att det var domstolsförhandling bokat till 22-24 Maj i marknadsdomstolen, som är den domstol som var nästa steg efter Konkurrensverkets egen dom.

först försökte SBF få Marknadsdomstolen att istället skjuta över målet till Europadomstolen och när marknadsdomstolen sa nej till det, så har nu SBF istället stoppat in 10 nya vittnen (mest jurister från olika länder) och begärt mer tid till förhandling så att dom avdelade 3dagarnas förhandling inte räckte och därför så har nu ärendet blivit skjutit på till senare (hösten?)

så SBFs nya taktik är att helt enkelt försöka processa ihjäl mig, så att jag inte får kunder för osäkerhetskänslan av att ärendet inte är avgjort och dom verkar inse att dom inte har någon chans att vinna ärendet och därför inte vill gå till avgörande i domstol..... men jag hoppas folk inser vad SBF håller på med, och undrar personligen, hur mycket pengar håller SBF på och bränner på det här ärendet?? Settervalls advokatbyrå är ju ingen billig byrå direkt och mängden dokument som dom skickar in till domstolarna är imponerande i sitt antal.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Fredrik - SLC skrev:
... undrar personligen, hur mycket pengar håller SBF på och bränner på det här ärendet?? Settervalls advokatbyrå är ju ingen billig byrå direkt och mängden dokument som dom skickar in till domstolarna är imponerande i sitt antal.

Har inte kollat men syns inte sådant i årsredovisningen? Kanske sponsrade av RF?

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Skoghag anmäls till förbundsbestraffning
<<   1, 2, 3 ... 57, 58, 59 ... 86, 87, 88   >>
22 besök idag (413775 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande