Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault 5 GTE -88 Honda K20A2,MR mätning, Diffusor tunnlar
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 26, 27, 28   >>
50 besök senaste veckan (266990 totalt)
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901


Trådstartare
danjo skrev:
Kul att se lite uppdateringar från dig!Alltid kul att läsa och se massa bilder från ditt projekt!Imponerande! Du har hållt på länge med din bil nu,kul,bara att behålla den,blir mer o mer kult o ha en sån!Inte var dag man ser en i trafik.Håller själv på med en R5 GTE/TURBO,stått lite still i vinter men nu är det på G!
Har du diff på din?


Har hållit på en bra stund. Har ägt bilen sen 2003 om jag minns rätt. Är lite kul att ha en numera, de är ju ruskigt sällsynta numera. Låter kul med GTE/Turbo. De blir kul med lite mer effekt än orginal, orginal GTE är lite väl trött. Även turbomotorn jag hade gick rätt bra, går såklart bättre nu men det var inget fel på den då heller.

Ingen diffbroms i min ännu men det är pågång i vinter. Frågan är hur mycket det hjälper när det ändå spinner på bägge framhjulen Bättre och bredare framdäck vore inte fel, blir stor skillnad med r-däck mot gatdäcken.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
danjo
Ulricehamn
Här sen Okt 2012
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Diffbroms borde göra en del iaf,men det kostar...
Funderar lite....minns att du prövade länkarmar från R19 16v,funkar den ihop med R5 drivaxel eller blir drivaxeln för kort?och styrled kort ?Jag behöver byta lite av varje i min framvagn,tänkte då kanske man skulle byta allt till R19 16v länkarmar,styrleder och drivaxlar?Borde fungera eller? thumbs up thumbs down

_________________
Daniel Johansson
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901


Trådstartare
danjo skrev:
Diffbroms borde göra en del iaf,men det kostar...
Funderar lite....minns att du prövade länkarmar från R19 16v,funkar den ihop med R5 drivaxel eller blir drivaxeln för kort?och styrled kort ?Jag behöver byta lite av varje i min framvagn,tänkte då kanske man skulle byta allt till R19 16v länkarmar,styrleder och drivaxlar?Borde fungera eller? thumbs up thumbs down


Byter du länkarm blir styrled och drivaxel förkort. Byter du drivaxel så passar den inte mot orginal spindeln. Finns vissa fördelar att byta spindlar då R19 16v har större diameter på hjullagren om jag minns rätt. Dock passar inte orginal bromsok på den spindeln, inte heller stötdämparen.

Jag har beggade bärarmar, en styrled, en spindel och en drivaxel som jag kan sälja. Kommer inte att använda dem som det ser ut nu då mina nya drivaxlar är gjorda för orginal R5 spindel. Hör av dig på PM om du är intresserad.

Jag tror att det går om du tar fjäderben, drivaxlar, spindel, styrstag, bromsok, skiva och styrled ifrån R19 16V. Hade nog byggt om till de grejerna om jag inte redan hade byggt allt runt orginalspindeln. Tror dock att du kommer få bredare spårvidd fram isf.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901


Trådstartare
Bilen går iaf fint. Köpte nya r-däck fram då planen var att köra Gotland Ring. Bilen står körklar i garaget men banan är inte körklar pga vindkraftverksbranden. Blir nog fikaträff på Söndag på Wenngarn med Klassiker. Om man nu blir insläppt med lätt modifierad 80 tals bil

Kontakt är iaf tagen med SFRO. Bilen är vägd och väger lite drygt de 980kg som den måste väga för att registreras som ombyggt fordon. Bilen har inte ökat i vikt speciellt mycket med nya motorn.


Nya drivaxlarna är monterade och funkar fint.


La även igen hålet i fronten efter den gamla dragöglan.


Nya Toyo R888. Helt annat grepp i dessa än gatdäcken rakt fram. Rätt meningslöst att köra 195 breda gatdäck med nuvarande motor. Har iaf provat launch controllen och nu kliver den iväg fint även från 0. Har loggat lite med 5hz Gpsen och den gör 0-100 på 6.0 sekunder.


18" fälgar är tokstora men 225 breda däck fram kan gå Dvs 15" och 225 breda framdäck på 8" fälgar borde kunna fungera. Skulle troligen lösa problemen med grepp i framvagnen.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 362



Jäklar vad häftigt!!

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901


Trådstartare
Har inte uppdaterat på ett tag.

Var på Träffpunkt 80 med bilen. Sen när jag skulle på fikatur på Södertörns småvägar hade jag preparerat bilen hårt med en mugghållare. Men då pajade ena drivaxeln vid en provstart med launchcontrol. Det är iaf fixat så bilen är i drift. Dock med likadan knut så antingen var det materialfel eller så har jag byggt in en svag punkt i drivlinan. Denna knut sitter dock på Renault Clio Williams med 2.0 sug på 150hk så jag trycker att den inte borde vara helt åtskogen hållfasthetsmässigt. Diametern på knutens spines mot hjulet är grövre än drivaxeln...

Då Gotland ring var ur drift hela hösten och vi ändå skulle köra långlopp så blev det 8h i MSLS klass 2 istället med Volvo S40 2.0. Klart tröttare motor än Renaulten men den visade som vanligt upp imponerande hållbarhet. Hård konkurans då de snabbaste bilarna åkte 1:30 tider. Slutade tillslut som 5:a i klassen vilket vi är nöjda med. Var bara tre förare så det blev mycket körtid på 8 timmar.









_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Finns de nog med spel i drivaxeln?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 362



Fullkomligen älskar det här bygget!!
Så rå och så rätt!

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



var köpte du drivaxlarna, behöver göra special till mitt bygge

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901


Trådstartare
Lillen skrev:
Finns de nog med spel i drivaxeln?


Det ska det finnas. Körde med ett par temporära axlar som hade samma längd utan problem. Har kollat att jag inte bottnar drivaxeln vid fjädring och sväng. Tycker att det ser ut som en materialdefekt vid ytan som har skapat en spricka. Vad tänkte du med spel?

Daugaard skrev:
Fullkomligen älskar det här bygget!!
Så rå och så rätt!


Tackar, gillar min Renault Honda ihopkok

volymmannen skrev:
var köpte du drivaxlarna, behöver göra special till mitt bygge


Dione i Uppsala. Var lång leveranstid då de inte hade material hemma men det kan nog vara bättre nu.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Andreas Millbro skrev:
Lillen skrev:
Finns de nog med spel i drivaxeln?


Det ska det finnas. Körde med ett par temporära axlar som hade samma längd utan problem. Har kollat att jag inte bottnar drivaxeln vid fjädring och sväng. Tycker att det ser ut som en materialdefekt vid ytan som har skapat en spricka. Vad tänkte du med spel?


Tänkte ungefär det du skrev.
VW-knutarna går av antingen där eller ute vid mutten med bottnande alxel inne i knuten.
Rekar då upp mutter eller bult och blir brytningar där.
Men det hade du redan tänkt på

Var bara en ide.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Drivaxlar är kluriga, ibland ser allt bta ut i verkstan men funkar dåligt i verkligheten...
Hur ser motorupphängningen ut? Är den stum eller kan hela paketet flytta sig i sidled?
Vad drar du muttern med för moment?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



troligen för hårt moment på muttern. hade stora problem med det innan jag uppdaterade till större knutar.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Babbe skrev:
troligen för hårt moment på muttern. hade stora problem med det innan jag uppdaterade till större knutar.


Körde du limmade knutar sedan?
Eller endast VW-motorsport , dvs audiknuten med bult?

Många avhjälper problemen med samma sorts lim man hade på Mk III GTi/VR6.
Limma och dra med rätt moment så brukar de sluta gå av.

Men så klart endast om motorn sitter stilla och inte skjuver axeln.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901


Trådstartare
Lite segt mellan uppdateringarna men jag har inte jobbat så mycket på bilen. Har iaf dragit om bromsrören, endel av bränslerören och byggt ett nytt avgassystem. Har även haft ner tanken och svetsat igen lite hål och defekter i karossen. Inget som syns så mycket men skönt att ha det gjort. Drivknuten är såklart lagad.

Anledningen till att bygga om avgassystemet är ljudnivån, funkade bra med turbomotorn men är jobbigt i motorvägsfart. Troligen klarar det gamla systemet inte heller 95dBa heller. La till en extra dämpare i kardantunneln som inte det gamla systemet hade. Sen var det gamla systemet rätt fult. Sen hade nog varken ljudnivån eller upphängningen uppskattats av SFRO.

Bilen är iaf provkörd med nya systemet och det är verkligen sjukt tyst. Låter knappt mer än en standard bil så ljudnivån är nog inget problem.

Dock är bilen fortfarande rätt otrevlig att åka i pga vibrationer ifrån motorfästena men den är betydligt bättre nu. Helt klart ett steg i rätt riktning. Sen framträder insugsljudet bättre nu när avgassystemet är tystare.


Tig svetsa rostfritt är mysigt

Gamla och nya systemet

Diskret med slutrör i samma storlek och material som hela avgassystemet


Konstaterade även att Renault 5 är sjukt liten mot dagns bilar





Nya framdäck Toyo R888 som är sjukt breda i 205 på 7" fälg mot Kuhmo V70A 225 på 8" fälg.

Gjorde även en nödlösning ifall det blir problem med ljud på nån bana. Inte troligt men kan vara bra att ha. Tror iofs snarare att insugsljudet kan vara ett problem. Får isf isolera utrymmet där luftfiltret sitter.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901


Trådstartare
Har börjat med att regga om bilen till Ombyggt fordon.

SFRO byggbesiktning avklarad
SFRO slutbesiktning avklarad
Bromsprov avklarat, 0.95g på första provbromsningen
SFRO bullerprov avklarat 78dB(A), gränsvärde 84dB(A) Orginal Civic Type R 72db(A)

Kvarstår
Regbesiktning, behöver dock fixa lite smågrejer innan dess

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 362



Fan va smutt! Grattis!

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Trevligt, bra jobbat!

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901


Trådstartare
Blir nog bra det här. Har fått underlaget för regbesikntningen nu så bilen är klar från SFROs sida. Det som är kul är att bilen ser ut att kunna bli godkänd utan annan besiktningsanpassning än att höja chassiet 40mm. Dvs godkänd med mitt 2.5" system med rakt ignom ljuddämpare, inloppsrör med öppet filter. I samma utförande som jag vill ha den i innan man kör ut på banan.

Att göra inför Regbesiktning
Hastighetsmätare
Höja Chassiet 40mm
Klamra elkablar på insidan av trösklarna
Varningstriangel

Återstår att se hur det går med dB gräns på faktisk bana. Men iom att jag har god marginal på ljudprovet så borde det gå, den låter nog lite mer på maxvarv dock Ljudprovet är förbifart 50km/h och fullgas på 3:an eller 4:ans växel. Har min 90 graders krök och lite dämpmatta att sätta runt luftfiltret om det blir problem.

Blev en hel del gatkörning iom detta och bilen fungerar utmärkt. Dock hög ljudnivå pga motorfästena. Föddes även lite tankar på AC, blir sjukt varmt i bilen och det är jobbigt med nedvevade rutor på motorvägen.

Komponentvikt AC
AC kompressor Civic 6.3
Kondensor 3
Förångare 1
Torkfilter 1
Rör och slang 1.6
Kylmedium 1

Totalt ungefär 14kg, känns såklart surt att lägga till vikt och framförallt i fram på bilen, dock sitter AC kompressorn väldigt lågt.

Finns 7kg att spara på skalstol passagerarsida och 11kg på ett Li-Jon batteri.

Så som den står nu väger den ungefär 910kg med full tank + förare med 11kg reservdelar och lite verktyg. Dvs tjänstevikt vid bankörning 974kg. Går lätt att få ner till 956kg med ett batteri och en stol och sen tillkommer ev AC på 14kg. Dvs 970kg med AC känns ju attraktivt. Fortfarande väldigt lätt och betydligt trevligare att köra på bana och vid transport dit.

Dock lite bökigt att få in kondensorn som det ser ut nu. Då det sitter en balk ivägen samt att det ev försämrar kylförmågan lite på luftkylaren. Ska fundera lite, borde gå att bygga så att man inte behöver demontera något när man tar ur motorn ur bilen.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901


Trådstartare
Har fortsatt med att förbereda bilen men sen vankades det banträff på Gelleråsen. Har mer fokuserat på att förbereda bilen inför besiktning stället för att banpreppa bilen.

Både bra och dåliga nyheter. Bromsarna fram orkar inte längre med utan överhettar. Är tråkigt tungbromsat utan servo. Chassiet är sådär över odjämnheterna. Men motorn går kanon.

Hade ett konstigt elfel som gjorde att strömmen försvann till huvudreläet, lyckades spåra det till en kontakt vid pluspolen.

Hastighetsmätarlösningen är klar men jag har ingen bild på det nu. Ska fixa det.

Fixade till en video, man se de fruktansvärt tidiga bromspunkterna på videon men det fanns tyvärr inga alternativ. Blir bra med lite ytterligare förbättringar på bromsar och chassie. Har varit mest fokus på besiktning i år. Men snart är det dags för regbesiktning. Ska bara byta spolarbehållaren och höja chassiet.


_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901


Trådstartare
Hastighetsmätaren är installerad. Hade velat få den lite mer centrerad i urtaget för de gamla vattentemp och oljetrycksmätarna men det gick inte att få till pga hastighetsmätaren. Den visar iaf hastighet baserat på signalen ifrån växellådan och är bakgrundsbelyst. Karnske ska göra en liten panel som tätar utrymmet runt displayen.

Blev en Tunerview II Small som även kan visa lite andra saker som temperaturer, AFR, knack, kamvinklar, tändning mm från motorstyrsystemet.

Nästa aktivitet är regbesiktning, läskigt värre



_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault 5 GTE -88 Honda K20A2,MR mätning, Diffusor tunnlar
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 26, 27, 28   >>
50 besök senaste veckan (266990 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande