Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault 5 GTE -88 Honda K20A2,MR mätning, Diffusor tunnlar
<<   1, 2, 3 ... 26, 27, 28
20 besök idag (267114 totalt)
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905


Trådstartare
Fick ett oväntat problem. Bytte spännrullar förra året då de hade missljud. Vid transportkörning börjar plötsligt motorlampan lysa. Visar sig att vattentempen är över 100 grader så det var bara att stanna så fort som möjligt. Visar sig att spännrullen som sitter orginal på Civic Type R EP3 har lossnat, båda skruvarna har gått rakt av. Återanvände skruvarna så de kan ju såklart ha skadats vid lossdragning.

Här är allt lagat igen och bilen är iaf varmkörd på tomgång tills elfläkten startar. Verkar funka som det ska.

Tror felorsaken är gummi på vevaxelns remskiva som har orsakat instabilitet i remkretsen och vibrationer. Vem vet. Borde iaf vara svårt att dra M8 skruv förhårt när gängan är i Aluminium. Kan såklart ha hänt vid haveriet men märkligt att det är gummi på delar av varvet isf. Tror mer på en gummikorv från däcken.

Här ser man skruvarna som har gått av. De verkar inte ha lossnat

Såhär såg det ut precis efter haveriet


Motorn blev varm. Såg digitala mätaren passera 110 grader men den kokade inte. Är bara vattenpumpen som stannade men motorn har varit full med kylvätska hela tiden. Hoppas att den har klarat sig. Olja, kylvätska ser bra ut och motorn går som vanligt

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905


Trådstartare
Bilen har nu varit i min ägo i 20 år. Den köptes 2003-09-02.

Ungefär samma perspektiv i år


Nu har den fått en hjulinställning iaf, värden är mm per hjul på 15" fälgen
Fram
Toe: VF: +1.1 HF: +1.0 Total: -4.7
Camber: VF: -2.8 HF: -2.9
Camber vänster fram var lite låg, bara drygt två grader så det justerades enkelt till med topplagringen

Bak:
Toe: VB: -7.9 HB: +3.2 Total: -4.7
Camber: VB: -1.2 HB: -0.9

Gick tyvärr inte att fixa till bakvagnen, den är icke justerbar i toe och camber men det ska kunna finnas lite glapp i bultarna så att den går att vrida relativt bilen. Men den rörde sig inte trots lite övertalningsförsök med slägga. Dock är det väl nått knas där då det känns som bakvagnen har fått sig en smäll eller liknande. Det var samma sak 2017 när det senast var hjulinställning.

Samt en att den har fått stå på vågar. Senast var 2017, då väger den 958kg med mig i men med oklar bränslenivå, trodde det var över halvtank men nu börjar jag bli skeptisk till det.

Förändringarna är och uppskattad skillnad i vikt i kg:
Framfjädrar 95N/mm 1
Vinge 4
Splitter 6.5
Batteri -10.4
Släcksystem 6.95
Framkrängare 25mm 3.00
Bakkrängare 6
Framspindlar 2.8
Gaspedal 0.5
Sump Baffel 1
Captur Framskivor -0.8
Dvs bilen borde ha blivit 20.5kg tyngre dvs 978.5kg + mängden bränsle till full tank. En hel tank bränsle 40l bör väga 31kg och uppskattningen från förra vägningen var att bränslet till full tank borde vara 10-15kg i vikt. Dvs den borde ha vägt 988 till 993kg nånstans i det tyngsta utförande den körs på bana i dvs första passet med full tank.

Denna gång tankade jag upp bilen helt full 1km ifrån där bilen vägdes för att inte ha några osäkerheter. Sen viktades förarstolen med 75kg, jag väger 80kg men detta är tjänstevikt fast utan lite verktyg som man får ha för tjänstevikten.

Så resultatet var lite av en besvikelse. Var ju väntat att den skulle ha ökat lite i vikt men inte riktigt så mycket. Känslomässigt vill man att bilen ska väga under 1 ton.


När bilen reggades behövde den väga minst 980kg tjänstevikt och i besiktningsutförande är den 10.5kg lättare om man plockar bort vinge och splitter.

Så det som har hänt till denna vägning är att bilen har ökat i vikt med 15kg som jag inte kan förklara. Men det är kanske vågarna eller nått jag har glömt, är ju lite smågrejer som är annorlunda med nya framvagnen som dimension på skruvar, spindel och styrled mm men jag har vägt delar löst och så mycket är det inte som är ändrat, det är framvagnen, krängarna, vinge och splitter.

Irriterande med en vikt över 1000kg, sen spelar det kanske liten roll egentligen så länge bilen går bra och det gör den, den har aldrig gått bättre än nu trots ganska dåliga däck. Jag har sagt att bilen väger 980kg fulltankad med mig i men det verkar som att det snarare är 1013kg fulltankad med mig i. Gjordes en liten justering på höjden på fjädersätet vänster fram men det var rätt bra innan, nu var höjden exakt vänster och höger fram med så det fick vara.

Orginalbilen ska ha en tjänstevikt på 970kg. Så den är egentligen inte så mycket tyngre än det men den har också ingen inredning men mycket av inredningens vikt äts upp av buren.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Var hade besiktningen för vågar? Kanske intercompbågarna är bättre

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



20 år, respekt!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



Cédric skrev:
Var hade besiktningen för vågar? Kanske intercompbågarna är bättre


När jag reggade satte man två vågar fram och vägde framaxeln.
Sen flyttade man vågarna bak och vägde bakaxeln.

Höjdskillnaden var ca 1dm så fyra intercompvågar är garanterat mer exakt.
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Cédric skrev:
Var hade besiktningen för vågar? Kanske intercompbågarna är bättre


När jag reggade satte man två vågar fram och vägde framaxeln.
Sen flyttade man vågarna bak och vägde bakaxeln.

Höjdskillnaden var ca 1dm så fyra intercompvågar är garanterat mer exakt.


Jag jämför främst med Stertmans CW vågar 2017, det är från den vikten jag har räknat upp genom att lägga till vikter för delar vägda på lös våg. Kommer inte ihåg leverantör på Stertmans våg men det är en våg per hjul av liknande typ. Om jag räknar upp vikten från då med vad bilen borde ha ökat i vikt kommer jag fram till att tanken borde ha varit i princip tom vilket jag borde ha lagt märke till när jag tankade efteråt och inte skrivit att det var halvtank. Men man vet ju aldrig.


2015 vägde Opus i högdalen bilen till 910kg utan förare, men det var med verktyg och lite oklar mängd bränsle. Dvs isf 985kg tjänstevikt om tanken var full vilket jag inte är helt säker på om den var. Jag vågar inte riktigt lita på min tankmätare efter att ha kört slut på bränsle med 3/4 tank på tankmätaren. Tjänstevikten vid regningen blev 1002 kg men då var det också med verktyg och en uppskattning av bränslemängden som var då.

Bäst är nog att alltid tanka upp bilen innan vägning som jag gjorde nu. Då vet man och det är enkelt att dra av vikt för bränsle då tanken har känd volym.

Bilen vägdes även 2008 på cornerweight vågar och då vägde den 955kg.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905


Trådstartare
Inte direkt episk säsong detta med ganska lite körning och bara en sväng till Arlanda på våren. Planen var att köra nån höstträff och bilen har varit i ordning förutom att en av flexzonerna har börjat läcka igen så bilen har tydligt avgasläckage. Känns lite jobbigt att åka långt till en bana och då missa på dB mätningen så det var bara att ställa in de planerna.

Tog bilen ut till båtupptagningen vilket funkar fint då det finns ganska mycket plats i den, aldrig fel med ett riktigt rövarlass.


Hjälper att ha värmepaket i bilen när det regnar och blåser massor och är mörkt som i en säck när man ska hem. Dock glömmer man lite bort hur mycket bättre bilars belysning har blivit, nu var väl inte R5 direkt sämre än nån annan bil med H4 lampor men det är ju viss skillnad mot led matrix lamporna i brukselbilen


Började ha lite tankar på vad det egentligen är för motion ratio bak på bilen och följdaktligen vad jag har fram, det kan ju ha ändrats med ombyggnaden av framvagnen. En siffra som dök upp i huvudet från forntiden var 0.3 bak vilket är väldigt lågt. Fram förväntades 0.9 som brukar vara standard på McPherson. Så det blev att hissa upp bilen och demontera en framfjäder. Dämparens slag är lätt att mäta med skjutmått men det är svårare att mäta mellan navcentrum och skärmkant pga att skärmkanten är längre ut. Efter en delvis misslyckad mätning kom jag på att glidhammaren har ju ett nav för att demontera bromstrummor eller nav som har rätt bultcirkel. Funkade fint för då har man en stålstång att ställa stållinjalen mot, lite maskeringstejp på skärmkanten med ett sträck att läsa av mot var bra för att minska skillnad i vinkel. Så var det bara att hissa spindelleden 10mm i taget med domkraften.

Bak är det uppenbarligen inte det största utväxlingsförhållandet mellan dämpare och hjul, går inte att mäta hela slaget bak utan att demontera torsionsstavarna så det blir från full utfjädring till rideheight.


Med andra ord Motion Ratio 0.92 fram

Motion Ratio bak 0.43


Sen pratade jag och Cedric med Porsche 924 turbon om videos på nätet om splitterförbättringar där man har tillverkat tunnlar framför framhjulen och ser bra förbättringar i downforce fram utan nått straff i luftmotstånd.
https://www.youtube.com/watch?v=Ux5uEMP5ulU
Porsche 924:an står tyvärr pga problem med oljeöverdrag i 3:ans cylinder vilket gör att splitter inte är direkt högsta prioritering. Men det går ju att malla på min bil, så jag mätte lite och provade med pappmallar vad man skulle kunna få in. Cedric har caddat och printat. Då tunneln sitter monterad på undersidan går det att börja med tunneln framför nederkanten på fronten. Sen blev det typ max vad som går att skriva ut med 3d printern så det finns en begränsning där. Inte helt lätt att skriva ut en sådan men det gick tillslut. Så nu sitter tunneln monterad på ena sidan. Det blev riktigt bra förutom en liten miss från mig som inte tänkte på att en av skruvarna hamnar framför fronten och då syns den. Men med försänkt skruv på ovansidan av splittern och mutter på undersidan så funkar det nog.

En bonus är att detta borde öka luftflödet till Porsche 911 GT3 bromskylningsscoopet som sitter på bärarmen då splittern annars sitter lite lågt.

Montering pågår, den svarta linjen på maskeringstejpen är frontens kontur

Monterat och klart, ser snabbt ut vilket aldrig känns fel.

Fick flytta ut splitterstaget lite.



Kommer det att funka? Troligen gör det det och det bygger ju ingen vikt mot en plan platta så plasten är lättare än plyfan, men sen tillkommer några M4 skruvar som kunde ha varit 25mm isf 30mm.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857



Snyggt, Jag har funderat på att göra liknande på mn bil med.

Vad för material är dom prntade i?

Mvh, Per

Andreas Millbro skrev:
Inte direkt episk säsong detta med ganska lite körning och bara en sväng till Arlanda på våren. Planen var att köra nån höstträff och bilen har varit i ordning förutom att en av flexzonerna har börjat läcka igen så bilen har tydligt avgasläckage. Känns lite jobbigt att åka långt till en bana och då missa på dB mätningen så det var bara att ställa in de planerna.

Tog bilen ut till båtupptagningen vilket funkar fint då det finns ganska mycket plats i den, aldrig fel med ett riktigt rövarlass.
https://rejsa.nu/im/user/212/2023-11-08-17-34-11_img_4200.jpeg
https://rejsa.nu/im/user/212/2023-11-08-17-34-11_img_4205.jpeg
Hjälper att ha värmepaket i bilen när det regnar och blåser massor och är mörkt som i en säck när man ska hem. Dock glömmer man lite bort hur mycket bättre bilars belysning har blivit, nu var väl inte R5 direkt sämre än nån annan bil med H4 lampor men det är ju viss skillnad mot led matrix lamporna i brukselbilen
https://rejsa.nu/im/user/212/2023-11-08-17-34-11_img_4209.jpeg

Började ha lite tankar på vad det egentligen är för motion ratio bak på bilen och följdaktligen vad jag har fram, det kan ju ha ändrats med ombyggnaden av framvagnen. En siffra som dök upp i huvudet från forntiden var 0.3 bak vilket är väldigt lågt. Fram förväntades 0.9 som brukar vara standard på McPherson. Så det blev att hissa upp bilen och demontera en framfjäder. Dämparens slag är lätt att mäta med skjutmått men det är svårare att mäta mellan navcentrum och skärmkant pga att skärmkanten är längre ut. Efter en delvis misslyckad mätning kom jag på att glidhammaren har ju ett nav för att demontera bromstrummor eller nav som har rätt bultcirkel. Funkade fint för då har man en stålstång att ställa stållinjalen mot, lite maskeringstejp på skärmkanten med ett sträck att läsa av mot var bra för att minska skillnad i vinkel. Så var det bara att hissa spindelleden 10mm i taget med domkraften.
https://rejsa.nu/im/user/212/2023-11-08-17-05-16_img_4267.jpeg
Bak är det uppenbarligen inte det största utväxlingsförhållandet mellan dämpare och hjul, går inte att mäta hela slaget bak utan att demontera torsionsstavarna så det blir från full utfjädring till rideheight.
https://rejsa.nu/im/user/212/2023-11-08-17-05-16_img_4246.jpeg

Med andra ord Motion Ratio 0.92 fram
https://rejsa.nu/im/user/212/2023-11-08-17-05-16_380315537_88018398023 . . . .
Motion Ratio bak 0.43
https://rejsa.nu/im/user/212/2023-11-08-17-05-16_380469580_98383911271 . . . .

Sen pratade jag och Cedric med Porsche 924 turbon om videos på nätet om splitterförbättringar där man har tillverkat tunnlar framför framhjulen och ser bra förbättringar i downforce fram utan nått straff i luftmotstånd.
https://www.youtube.com/watch?v=Ux5uEMP5ulU
Porsche 924:an står tyvärr pga problem med oljeöverdrag i 3:ans cylinder vilket gör att splitter inte är direkt högsta prioritering. Men det går ju att malla på min bil, så jag mätte lite och provade med pappmallar vad man skulle kunna få in. Cedric har caddat och printat. Då tunneln sitter monterad på undersidan går det att börja med tunneln framför nederkanten på fronten. Sen blev det typ max vad som går att skriva ut med 3d printern så det finns en begränsning där. Inte helt lätt att skriva ut en sådan men det gick tillslut. Så nu sitter tunneln monterad på ena sidan. Det blev riktigt bra förutom en liten miss från mig som inte tänkte på att en av skruvarna hamnar framför fronten och då syns den. Men med försänkt skruv på ovansidan av splittern och mutter på undersidan så funkar det nog.

En bonus är att detta borde öka luftflödet till Porsche 911 GT3 bromskylningsscoopet som sitter på bärarmen då splittern annars sitter lite lågt.
https://rejsa.nu/im/user/212/2023-11-08-17-05-16_img_4255.jpeg
Montering pågår, den svarta linjen på maskeringstejpen är frontens kontur
https://rejsa.nu/im/user/212/2023-11-08-17-05-16_img_4263.jpg
Monterat och klart, ser snabbt ut vilket aldrig känns fel.
https://rejsa.nu/im/user/212/2023-11-08-17-05-16_img_4265.jpg
Fick flytta ut splitterstaget lite.
https://rejsa.nu/im/user/212/2023-11-08-17-05-16_img_4286.jpeg
https://rejsa.nu/im/user/212/2023-11-08-17-05-16_img_4295.jpeg

Kommer det att funka? Troligen gör det det och det bygger ju ingen vikt mot en plan platta så plasten är lättare än plyfan, men sen tillkommer några M4 skruvar som kunde ha varit 25mm isf 30mm.

_________________
Per Axblom
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Den på bilden är i petg, den högra som inte är monterad är i ABSCF, petg är lite väl flexibelt, men asa som jag tänkt printa i va klurigt, det var omöjligt att inte få den att slå sig. Ett problem jag normalt sett inte brukar ha, även petg ville slå sig lite. Då har jag ändå printern instängd i sitt hus.

Nu är säsongen i princip slut, men planen är att mäta trycket för att se om det blir mer sug under splittern, samt mäta bromstempen för att se om det verkligen blir extra kylflöde in i scoopet, ser ju ut ungefär såhär på 911an som scoopet kommer ifrån

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



Har inte skrivit här på länge, men ville bara säga att jag uppskattar dina väl genomtänkta förbättringar av Femman!

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1673



Snyggt infälld diffusor! Jag lånar idén och lägger i min jobbkruka. Återstår att se när den blir verklighet på bilen!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905


Trådstartare
Magnus Janard skrev:
Har inte skrivit här på länge, men ville bara säga att jag uppskattar dina väl genomtänkta förbättringar av Femman!


Kul att du uppskattar det. Jag tycker det är kul att läsa om olika bilar i olika stadium. Läser de flesta biltrådarna här på forumen inklusive dina men det är inte alltid jag skriver något.

Citat:

Snyggt infälld diffusor! Jag lånar idén och lägger i min jobbkruka. Återstår att se när den blir verklighet på bilen!

Är alltid bra att ha ideer på kö. Personligen brukar man hinna med endel av dom då man behöver prioritera en fungerande bil.

Men man ska inte underskatta ett enkelt lite onödigt projekt som gör att man blir mer nöjd med bilen. När bilen fungerar någorlunda med däck, chassie, bromsar och motor kan man ju lägga lite mer tid på mätningar och lite sidoprojekt.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault 5 GTE -88 Honda K20A2,MR mätning, Diffusor tunnlar
<<   1, 2, 3 ... 26, 27, 28
20 besök idag (267114 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande